Pustina (Wasteland) je posledným počinom v sérii pôvodných, veľkoryso poňatých seriálov z produkcie HBO Europe. V Českej republike a na Slovensku nadväzuje na veľmi úspešnú minisériu Horiaci ker, romantickú komédiu Až po uši, thriller Mamon a tri sezóny psychologického seriálu Terapie.
Dráma sa odohráva v nehostinnej krajine severných Čiech a obsahuje prvky sociálnej a psychologickej drámy so strhujúcou zápletkou. Seriál bol natočený v pôvodnej produkcii HBO a vyznačuje sa obrazovou pôsobivosťou, neopakovateľnou atmosférou a hlbokou silou emócií.
Všetkých osem častí bolo prvýkrát uvedených na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte (TIFF). V Čechách mali možnosť prvé dve časti diváci možnosť vidieť už v lete, a to na karlovarskom filmovom festivale. Premiéra na HBO bude 30. októbra 2016.
Obsah
Dej Pustiny začína udalosťou, ktorá zmení životy niekoľkých generácií obyvateľov doposiaľ tesne zomknutej komunity obyvateľov dediny v severných Čechách. V okamihu, keď kumuluje boj starostky dediny Hany Sikorovej proti veľkej zahraničnej ťažiarskej spoločnosti, ktorá má záujem o zásoby uhlia pod dedinou a ponúka obyvateľom lákavé odstupné, pokiaľ predajú svoje domy, zmizne jej štrnásťročná dcéra Michaela. Dlhodobé rodinné väzby sa začínajú rozpadať a Hana začne postupne pochybovať o charaktere mnohých obyvateľov dediny, ktorí jej na začiatku pomáhali v zúfalom pátraní po dcére, ale skoro začali ukazovať svoju pravú tvár.
Tvorcovia
réžia: Ivan Zachariáš, Alica Nellis
scenár: Štěpán Hulík
producenti HBO Europe: Tereza Polachová, Steve Matthews, Antony Root
producenti nutprodukce: Pavla Janoušková Kubečková, Tomáš Hrubý
výkonný producent Etamp: Jan Bílek
kamera: Štěpán Kučera, Matěj Cibulka
architekt: Milan Býček
hudba: David Boulter
zvuk: Jakub Čech, Petr Čechák, Pavel Rejholec
strih: Filip Malásek, Vladimír Barák
kostýmy: Simona Rybáková
make-up: Milan Vlček
casting: Madla Zachariášová
Osoby a obsadenie
Zuzana Stivínová – Hana
Jaroslav Dušek – Karol
Eliška Křenková – Klára
Leoš Noha – Rajner
Jan Cina – Lukáš
Štěpán Benoni – Adam
Eva Holubová – Vašíčková
Miroslav Vladyka – Vašíček
Oskar Hes – Filip Paskowski /Pásek/
Adam Petrlík – Dejv
Janek Gregor – Tibor Balog
Jan Bavala – Sysel
Mário Pech – Horváth
Maxmilián Mráz – Kučera
Ivan Krúpa – Krušina
Ctirad Gotz – Mikulík
Oldřich Vlach – Tovaryš
Martin Sitta – Abrhám
Martin Kubačák – Cetkovski
Petra Špalková – Masařová
Petra Špindlerová – Krušinová
Zdena Hadrbolcová – Tovaryšová
Jitka Sedláčková – Mikulíková
Kateřina Pindejová – Abrhámová
Anita Krausová – Lucka
Richard Stanke – Kwiatkowski
Tomáš Dastlík – Rudi
Jan Jankovský – Citrón
Karel Zima – policajt
Petr Vančura – policajt
Filip Kaňkovský – redskin
Štěpán Matějíčka – Jakub Masař
Pavel Šimčík – Petrželka
Tomáš Brichta – Vojta Krušina
Roman Skamene – Lipovský
Jakub Slach – Miškovský
Adrian Jastraban – Filipov otec
Kamila Trnková – redskinova priateľka
SYNOPSA
- časť
Starostka obce Pustina Hana Sikorová objaví v lese za škôlkou šokujúci nález. Vyzerá, že to môže súvisieť s jej bojom proti rozširovaniu neďalekej hnedouhoľnej bane. Potom odchádza na jednanie zastupiteľstva, kde sa má rozhodovať o vyhlásení referenda o rozšírení ťažby. Práve vtedy polícia do diagnostického ústavu v Pustine vracia sedemnásťročného chovanca Baloga, ktorý utiekol, a upozorňuje na to, že by mohol mať niečo spoločné s nálezom v lese. Jednanie zastupiteľstva vrcholí a Hane sa vyhláseniu referenda nepodarí zabrániť. Zároveň sa dozvedá, že sa jej štrnásťročná dcéra Michaela nevrátila domov zo školy. S pomocou dcéry Kláry sa ju snaží nájsť. Všetky pokusy však zlyhajú a Hana sa rozhodne požiadať o pomoc susedov.
- časť
Pátranie po Michaele rozbieha i kriminálna polícia. Hana je v šoku, keď jej oznámia, že so zmiznutím jej dcéry môže mať niečo spoločné šestnásťročný Filip Paskowski, ktorý počas predošlej noci ušiel z výchovného ústavu v Pustine. Polícia zároveň preveruje i otca Michaely, duševne chorého Karola, bývalého manžela Hany. Vychovávateľ v ústave – Adam zisťuje, že sa zmiznutie Michaely bezprostredne dotýka nielen Filipovho úteku, ale aj jeho vlastnej rodiny.
- časť
Hana sa od Filipa Paskowského dozvedá, že Miša mala ísť v deň jej zmiznutia navštíviť otca na jeho chatu. Hana s touto informáciou konfrontuje Karola, on však opäť poprie, že by o dcére čokoľvek vedel. Balog medzitým tlačí v ústave na Filipa, aby mu prezradil, čo všetko Hane povedal. Zdá sa, že sa niečoho nesmierne bojí. Vychovávateľ Adam sleduje svojho brata Lukáša, ktorý chodí so sestrou Michaely – Klárou, a zisťuje, že Lukáš žije dvojitý život.
- časť
Polícia sa dozvedá ďalšie informácie o Karolovi. Všetko začína nasvedčovať tomu, že Karol nehovorí o zmiznutí Michaely a ďalších udalostiach toho dňa pravdu. Zároveň i Klára objavuje nezrovnalosti v tom, čo jej Lukáš doposiaľ hovoril o sebe i svojom vzťahu k Michaele. V ústave dôjde k stretu medzi Balogom a Filipom a v rovnakú chvíľu prichádza na Karolovu chatu v lesoch za Pustinou polícia. To, čo nájdu, znamená úplný obrat vo vyšetrovaní.
- časť
Karol sa pri vypočutí snaží presvedčiť políciu, že so zmiznutím dcéry Michaely nemá nič spoločného. Je zúfalý z toho, že mu nik neverí. Napriek nesúhlasu polície je nakoniec na zásah štátneho zástupcu prepustený. Ponáhľa sa do Pustiny za Hanou a Klárou, aby ich presvedčil o svojej nevine.
- časť
Hana sa snaží zistiť pravdu o Karolovi, o tom, čo všetko vie o ich dcére, i o celej minulosti, ktorú pred ňou skrýval. Napriek prebiehajúcemu vyšetrovaniu sa dedina chystá na nadchádzajúce referendum. Krátko po tom, čo je po oslave svojich osemnástych narodenín prepustený z výchovného ústavu Tibor Balog, objavujú sa o zmiznutí Michaely neočakávané a šokujúce informácie.
- časť
Karol sa pokúša zistiť pravdu o svojej dcére Michaele. Podozrieva jedného z chlapov z Pustiny, taxikára Abrháma, že vie viac, než povedal polícii. Postupne zisťuje, že cez Abrháma vedie stopa tiež do ústavu a k ťažobnej spoločnosti. Nikto vrátane Hany však Karolovi neverí, a tak musí po pravde pátrať na vlastnú päsť.
- časť
Do Pustiny sa vracia polícia, aby prípad Michaely uzavrela. Zdá sa, že má všetky potrebné dôkazy. Karol je však presvedčený, že policajti sledujú zlú stopu, a pochopí, že pokiaľ chce dosiahnuť spravodlivosti, musí ju zobrať do vlastných rúk. Keď to Hana zistí, snaží sa ho zastaviť.
HERCI
ZUZANA STIVÍNOVÁ
Zuzana Stivínová je česká divadelná, filmová a televízna herečka. Ocenenie získala za svoj výkon v svetovej premiére hry Václava Havla Odchádzanie; v jazzovej opere Dobre platená prechádzka v réžii Miloša Formana; ako Sally Bowles v Kabarete; a v úlohe Justine v Zázračnom mágovi, za ktorú jej bola udelená cena Alfréda Radoka. Počas úspešnej hereckej kariéry spolupracovala s veľkými európskymi divadelnými režisérmi, ako je Otomar Krejča či Jiří Grossmann, a získala množstvo úloh od Varvary vo Višňovom sade po Desdemonu v Othellovi. Popri tom hrala v mnohých filmoch a spolupracovala okrem iného i s režisérmi ako Věra Chytilová či Jan Němec. Získala niekoľko nominácií na Českého leva a v roku 2013 tiež Zlatú nymfu za ženský herecký výkon na Medzinárodnom televíznom festivale v Monte Carle. Zuzana pochádza z hudobníckej rodiny. Sama tiež spieva. V niekoľkých posledných rokoch usporiadala niekoľko koncertov a vystupovala v Európe aj Amerike.
Vaša postava prežíva chvíle hraničného citového vypätia. Bolo ťažké sa na túto úlohu pripraviť?
Štěpán Hulík napísal mimoriadne kvalitný scenár, a to je najdôležitejšie. Je jednoduchšie sa pripraviť, keď nemusíte s ničím a nikým bojovať a môžete sa sústrediť, či niekedy jednoducho hrať a dôverovať svojej intuícii a práci, na ktorú ste sa pripravovali. Bolo naozaj niekoľko scén, kde som si pripadala, že idem “hlavou proti múru”, ale režiséri boli tak skvelí, že som si mohla dovoliť riskovať a nebolo sa čoho báť.
Pustina sa dotýka niektorých spoločenských problémov života komunity na dedine. Myslíte, že ide o reálne problémy, s ktorými sa ľudia stretávajú?
Na to je ťažké jednoznačne odpovedať. Pustina má osem častí, pretože otázky, ktorými sa zaoberá, sú veľmi zložité. Som veľmi rada, že ja osobne sa s takýmito problémami nemusím stretávať. Som ale presvedčená, že mnohí diváci sa s nimi identifikujú, pretože sú univerzálne a nadčasové.
Aký vplyv má prostredie, v ktorom sa miniséria odohráva, na správanie postáv?
Pustina je územie nikoho, nikde na okraji ničoho… Je miestom veľmi špecifickým a zároveň veľmi abstraktným. Prostredie má rozhodne vplyv na naše jednanie a spôsob premýšľania, ale stále cítim, že sa v ňom ukrýva nejaká nádej, záblesk svetla, cesta von….kto vie?!
Čím sa podľa vás Pustina líši od ostatných domácich seriálov?
Nejde len o televíznu produkciu, či osem malých televíznych príbehov. Sú to v podstate tri celovečerné filmy. Pustina je veľkorysá v každom ohľade.
Kam by ste Pustinu zaradili vo svojej filmografii?
Je pred Pustinou a po Pustine!!! Bola to moja práca snov! Bola to pre mňa významná etapa v živote, a to osobne i profesne.
Líšila sa nejak práca pre HBO od vašich doterajších hereckých skúseností?
Bolo to neporovnateľné! Prípravné práce, natáčanie i záverečné práce. Všetko to prebiehalo s väčšou zodpovednosťou a profesionalitou, ale zároveň s takou prívetivosťou, nie preto, že som sama staršia a prívetivejšia, ale preto, že HBO Europe pracuje s naozajstným záujmom a nasadením. Má tak obrovský náskok pred konkurenciou. Ich záujem a sústredená práca boli pre mňa kľúčové.
Ako ste sa na svoju úlohu pripravovala?
Moja príprava spočívala v tom, že som začala od začiatku. Musela som za sebou nechať všetky predošlé skúsenosti a čerpanie z predošlých úloh. Nečerpať z vonkajška, ako som bola zvyknutá z mnohých predošlých projektov. Snažila som sa nesnažiť sa ale skôr sústrediť na “tu a teraz”. Konzultovali sme následne s režisérom Ivanom Zachariášom moju “reč tela”, ale týka sa to dosť dýchania, vyrovnanosti a predstavivosti. Niekedy naozaj platí, že menej je viac.
JAROSLAV DUŠEK (nar. 1961)
Jeden z najtalentovanejších hercov svojej generácie je doma pred televíznymi kamerami i na divadelných doskách. Jeho dlhodobým projektom je divadlo Vizita, ktoré založil v roku 1981 spolu s Janom Bornom. To prináša ojedinelý prvok hereckej improvizácie a kreativity na javisku. Po roku 1989 pôsobil na konzervatóriu J. Ježka, učí na FAMU, príležitostne prednáša na JAMU a DAMU. Divákom sa do pamäti najvýraznejšie zapísal v snímkoch Jana Hřebejka (Pelíšky, Musíme si pomáhať, Pupendo), ďalej tiež vo filmoch ako Kouř alebo Želary, ktorý bol nominovaný na Oscara. V rokoch 2000 – 2002 moderoval slávnostný ceremoniál výročných filmových cien Český lev. V Pustine si zahral nejednoznačnú úlohu Karola Sikoru.
Vaša postava zažíva počas príbehu silné emocionálne momenty. Bolo ťažké sa na nich pripraviť?
Nebolo to ťažké, pretože ma to veľmi bavilo. Naviac som pociťoval, že tej záhadnej postave celkom rozumiem.
Pustina sa zásadným spôsobom dotýka určitých spoločenských otázok v rámci komunity na dedine. Je možné ich aplikovať i v reálnom živote?
Ono nie je celkom jednoduché definovať reálny život. Myslím, že môžete aplikovať čokoľvek kdekoľvek, pokiaľ máte dojem, že to tak má byť.
Do akej miery ovplyvňuje prostredie, v ktorom sa miniséria odohráva, konanie postáv?
Ovplyvňuje sa všetko navzájom, a to tam a späť. Je to tá tajomná nekonečná spätnoväzobná sľučka.
V čom je podľa Vás Pustina odlišná od ostatných tuzemských seriálov?
Neviem, vôbec žiadne seriály nesledujem.
Kam by ste Pustinu zaradil vo svojej filmografii?
Nemám vo svojej filmografii žiadny systematický prehľad, takže by som Pustinu zaradil zatiaľ na koniec. Nič ďalšieho som netočil. Myslené v lineárnom čase.
Bola spolupráca s HBO Europe odlišná od Vašich doterajších hereckých skúseností?
Bola ladná, príjemná a veselá.
Akým spôsobom ste sa pripravoval na túto úlohu?
Starostlivo som si prečítal scenár.
V Pustine máte úlohu, v ktorej Vás divák tak často nevidí. Ako sa Vám hrala úplne iná herecká poloha než tá, do ktorej ste obvykle obsadzovaný?
Hralo sa mi to väčšinou samo. Samozrejme s prínosnými korekciami Ivana Zachariáša a Alice Nellis. Bola to radosť.