Pripíšte jednu nulu malej 208 a v okamihu je na svete statnejší mestský crossover, ktorý púta hlavne dizajnom, no po technickej stránke má tiež čo ponúknuť.
Počas testu sa mi viackrát stalo, že si ľudia tento model pomýlili v väčšou 3008, čo je pre toto levíča pekný kompliment. Áno, 2008 je veľmi pekne skonštruovaná, má svojrázny postoj, rastúce EGO, no vo výsledku je to také hravé levíča, ktoré si berie príklad od súrodencov. Črty nového dizajnového jazyka značky sú viac než zrejmé a vytŕčajúce LED zúbky sa 2008 veľmi hodia.
Tento dizajnový prvok nadväzuje na známy zvyšok svetelnej techniky v predných svetlometoch – kompletná svetelná technika patrí LEDkám. Predné svetlomety ponúkajú dostatočný dosah a účinnosť, pričom im nechýba ani automatický režim prepínania. Tento režim poteší, avšak občas váha a neskoro zareaguje, takže sa môže stať, že niekoho „oslepíte“ a to nie je príjemné. Inak nemám výhrady, koncové svetlomety sú taktiež LEDkové, s typickým podpisom.
2008 je samostatná jednotka, ale ako som spomenul, črty série s dvomi nulami sú si dosť podobné, a preto sa stáva, že si ju ľudia občas mýlia s 3008. Osobne sa mi veľmi páči stavba prednej časti s veľkou maskou chladiča a jasným označeným modelu i automobilky. Profil auta pôsobí veľmi dynamicky, spodná lišta okien smerom dozadu efektne stúpa a dizajnový celok zakončuje nafúknutý zadok s dvomi okrasnými koncovkami výfukového systému. Stúpajúca línia okien je pekná, no výhľad z druhého radu sa týmto prvkom zhoršil – deti z toho veľkú radosť nemajú.
Vynechať nemôžem ani farebnú kombináciu, ktorá podčiarkuje hravosť tohoto modelu. Krásne oranžové (Fusion) lakovanie dopĺňajú matné čierne ochranné lemy potiahnuté okolo celej karosérie + je táto kombinácia doplnená o matné strieborné lišty a celok je zavŕšený čiernou panoramatickou strechou s možnosťou otvorenia. Na záver exteriérovej exkurzie dodám, že tmavé 18“ disky tiež potešia (Pneumatiky – Michelin Primacy 215/55/R18). Oh áno, chýbať nesmie ani označenie verzie GT, ktoré nájdete na viacerých miestach karosérie. Viac ako ďalších 2000 písmen vám napovedia fotky tejto verzie, ktorú vám odporúčam – teda ak máte záujem o malé mestské SUV v podaní Peugeotu.
Peugeot 2008 nie je žiadny velikán, ale dobrý služobník v mestskej i mimo mestskej džugli, ktorý spokojne odvezie aj viac člennú rodinu (ideál 2 + 2) alebo partiu mladíkov kdekoľvek im napadne. Po otvorení predných dverí vás privíta známy futuristický interiér (i-COCKPIT 3D), ktorý ľudí rozdeľuje na 2 tábory – jednému sa to veľmi páči a druhému vôbec. Ja som uprostred.
Nie je to moja šálka kávy, ale problém s ním nemám, akurát nevidím všetky údaje na veľkom plne digitálnom prístrojom panely s možnosťou zmeny grafiky a zobrazených informácií, lebo mi trošku zavadzia skosený kožený volant. Ten sa dobre drží, má zaujímavý tvar, no jeho nastavenie nie je tak rozsiahle, aby som ho dostal do ideálnej pozície.
Pri mojej výške 2 metre to chce trošku času, aby som si našiel „ideálnu“ pozíciu. Pravdupovediac, na 100% sa mi to nepodarilo, ale vôbec som sa necítil zle. Posed je príjemný, výhľad z auta tak akurát a všetky ovládacie prvky sú dobre umiestnené a hmatateľné, no trošku mi prekáža nastavenie klimatizácie (všetkých jej prvkov), ktoré by mohlo byť intuitívnejšie, lebo to je najčastejšie riešený prvok počas jazdy.
Za dobrým posedom stoja aj pohodlné kožené sedadlá a veľmi pekne spracovaný interiér, ktorý zaujme aj materiálovým vyhotovením. Čierna koža vyzerá pekne, ale v lete to bude pekná opekačka :). Na tejto značke, všeobecne, oceňujem prítomnosť objemných stredových tunelov s lakťovou opierkou, úložnými priestormi a ďalšími ovládacími prvkami v prednej časti, ktoré má šofér v perfektnom dosahu – pochopiteľne, veď sa tu nachádza aj volič automatickej prevodovky a tlačidlo zmeny jazdným režimov.
Ak sa pozriete na interiér z „vtáčej“ perspektívy, tak mu jeho jedinečnosť nemožno odoprieť. Veľmi zaujímavá zostava, ktorá ponúka aj praktické odkladacie prvky, ako napr. špeciálnu priehradku s bezdrôtovým nabíjaním pre smartfóny, ktorej výklopné „dvierka“ slúžia aj ako stojan pre telefón – praktické!
Nad ňou a ďalšími ovládacími prvkami je v strede palubnej dosky osadený veľký 10“ dotykový LCD displej s fajn grafikou a špecifickým francúzskym systémom, ktorý nepatrí medzi tie najintuitívnejšie, ale dá sa s ním pracovať, resp. si naňho časom zvyknete – to nie je problém, iba poznatok s ohľadom na konkurenciu. V rámci tohoto displeja/OS si nastavujete všetky systémy vozidla, asistentov a pochopiteľne je to aj multimediálne centrum, ktorému sekunduje nadpriemerný audio systém Focal. Oceňujem podporu Apple Car Play / Android Auto, ako aj plnú konektivitu (USB-A, USB-C, Bluetooth, Wi-Fi hot-spot a pod.) a zabudnúť nesmiem ani na natívnu navigáciu s doživotnou aktualizáciou zdarma.
Technologickí nadšenci ocenia aj možnosť komunikácie s automobilom prostredníctvom mobilnej aplikácie – My Peugeot, ktorá ponúka vzdialený prehľad o aute a jeho funkciách, pričom si viete pozrieť, či je vaše auto v poriadku, kde sa nachádza, aký máte dojazd, či je uzamknuté, kedy treba ísť na garančný servis s pod. Šikovná pomôcka, ktorá sa často hodí.
Čo sa týka asistenčných systémov, tak tých je v ponuke celá armáda, ktorá sa stará o aktívnu bezpečnosť celej posádky. Základom je monitorovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, rozpoznávanie dopravných značiek (rýchlostné limity), sledovanie pozornosti vodiča, monitorovanie mŕtvych uhlov, pokročilý parkovací systém s automatickým parkovaním (2 kamery s priemerným rozlíšením + PDC senzory) a chýbať nesmie ani adaptívny tempomat + sledovanie a aktívne vedenie vozidla v jazdnom pruhu.
Veľmi príjemná kombinácia – adaptívny tempomat umožňuje pohodové posúvanie vozidla aj v zápche bez vášho zásahu (ak sa po zastavení pohnete do cca. 5 sekúnd – systém stop&go), pričom som ocenil aj celkom presné vedenie vozidla v jazdnom pruhu. Systém sa snaží auto pekne centrovať na stred a aj keď je to občas agresívnejšie (trhanie volantu z ruky), tak musím povedať, že v tejto kategórii ide o riadny posun vpred.
Trošku som sa nechal uniesť technologickým okienkom, no ešte musím dokončiť druhú fázu interiéru, teda 2-rad sedadiel, kde je trošku menej miesta, ale vzhľadom na veľkosť vozidla je to v poriadku a aj dve dospelé osoby priemerného vzrastu sa tu usadia pohodlne – vyšší jedinci si budú brúsiť hlavu i kolená (tento model má veľmi príjemne vyhotovené sedadlá). Stredová opierka v druhom rade chýba, rovnako ako centrálny výduch ventilácie, no elektronické zariadenie bez šťavy nezostanú – prítomné sú dva USB-A nabíjacie porty.
Operadlá sú delené v menej zaujímavom pomere 40:60 a batožinový priestor má základný objem 405 litrov, čo je celkom pekné číslo. Po sklopení operadiel v druhom rade to bude viac ako dvojnásobok, ale úplnú rovinu nečakajte. Ešte doplním, že tento priestor má dvojíte dno, pričom tvrdú medzipodlahu nemusíte vôbec používať (nachádza sa tu aj subwoofer).
Hurá do (mimo)mestskej džungle, energie máme dosť! Presnejšie tak akurát, lebo pod prednou kapotou sa nachádza preplňovaný benzínový 3-valec (1.2 PureTech) s výkonom 114 kW (155 ps) a max. krútiacim momentom 240 Nm. Ide o najvýkonnejšiu 2008 v ponuke. Tento agregát je kombinovaný s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá ponúka rýchle reakcie a vcelku optimálne radenie prevodových stupňov – občas by však mohla motor nechať pracovať vo vyšších otáčkach, lebo v tých nižších je dosť počuť, že ide o trojvalček.
Všetok produkovaný výkon je prostredníctvom prevodovky posielaný na predné kolesá, 4-kolka k dispozícii nie je. Najvýkonnejšia sústava poteší najmä šoférov, ktorí vyžadujú viac dynamiky a pružnosti, čo tento motor reálne ponúka. Nečakajte však, že to s vami bude trhať ako v 300 koňovej „beštii“, to nie, ale na bežné jazdenie v meste a mimo neho je tento výkon na danú karosériu dostačujúci. 2008 sa hodí viac do mesta, ale ani mimo neho sa necíti zle – ja som väčšinu času strávil na okresných cestách, ktoré tomuto modelu veľmi sedia. Pohodové a z časti dynamické výjazdy za hranice okresu padnú dobre aj vám, ale aj filtru pevných častíc.
Určite vás zaujíma spotreba, však? Podľa výrobcu by nemala presahovať hodnotu 6,2l/100km (kombinovaná/výrobca – podľa metodiky WLTP). V realite je to o málinko viac, no stále ide o prijateľné číslo – v rámci testu som sa pohyboval okolo hodnoty 6,7l/100km. V meste to môže byť aj o liter viac a naopak, ak sa mimo mesta nebudete nikam náhliť, tak to môže byť aj o liter menej – oproti kombinovanej spotrebe.
Nie len výkonom je šofér „sýty“, aj podvozok musí pracovať tak, aby bola výsledná symbióza v rovnováhe. A pracuje tak? Pracuje, teda snaží sa a vo výsledku sa mu to darí. Nie je to žehlička nerovností, občas sa nejaké tvrdšie buchnutie prenesie aj dovnútra, ale to je na našich cestách bežné. Ak nie sú cesty extra rozbité, tak vás poteší slušnou filtráciou nerovností a otravovať vás nebude ani nadbytočným hlukom. Motor vo vyšších otáčkach počuť, no športový „feeling“ určite neočakávajte.
Podvozok vás počas dynamickejšej jazdy podrží v každom smere, o to sa báť netreba, náklony sú minimálne, no na pravidelné výjazdy na kopce to určite nie je. Je to taká príjemná kombinácia, ktorá nikoho neurazí. Chcete si parádne zajazdiť? Kliknite na tlačidlo Drive Mode a prepnite auto do režimu šport, v ktorom si vychutnáte dokonalé športové… placebo :). Stále je to o vodičovi, režim šport vám výkon nepridá, iba jemne prestaví správanie prevodovky, akcelerátora a trakcie.
Záverečné hodnotenie: Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech
Tento model zaujme najmä extrovertov, ktorí majú radi špecifický/futuristický dizajn a ich srdce je naklonené francúzskej technike. Vo výsledku to nemusí byť vôbec zlá voľba, Peugeot 2008 je podarený malý crossover, ktorý viete využiť na 100% v meste i mimo neho. V testovanej verzii má dostatok výkonu, fajn podvozok, prepracovaný interiér, plnú dávku asistenčných systémov a konektivity, čo v dnešnej dobe určite oceníte. Ak hľadáte vaše vysnívané auto v tejto kategórii, tak nová 2008 by nemala unikať vašej výberovej tabuľke.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Peugeot Slovensko
Cena: verzia GT (+ GT Pack) s motorom 1.2 PureTech 155k od 26 390 eur
Fotogaléria