Už prvé rande s Peugeotom 5008 dopadlo na výbornú, strávil som v ňom veľa času, prešiel množstvo kilometrov, takže na toto druhé stretnutie som sa veľmi tešil. O to viac, že v tomto prípade išlo o vyššiu výbavu a výkonnejší motor, ktorý je spriahnutý s 8-stupňovým automatom.

Leto 2017 bolo skvelé a presne v tomto čase som mal možnosť sa po prvýkrát zoznámiť s novým Peugeotom 5008, ktorý sa oproti predošlej generácie neuveriteľne zmenil, samozrejme, k lepšiemu. Z rodinného MPV sa stalo krásne SUV, ktoré vyniká nadčasovým dizajnom a praktickými riešeniami. Osobne nie som zástancom označenia SUV, keď nejde o vozidlo s pohonom oboch náprav, ale treba uznať, že po dizajnovej stránke SUV pripomína. Dizajn tohoto modelu sme už rozoberali (recenzia – 2017/ roaming trip 2017), a preto sa nebudem opakovať.

V skratke si ho ale oprášime. 5008 je z každej strany prepracovaná, výrazná rôznymi doplnkami a chrómovými lištami, čo ju robí svojskou a nezameniteľnou. Osobne sa mi páči jej megalomanský vzhľad, hrdý postoj, decentne predĺžená strecha a samozrejme kompletná predná a zadná časť s dizajnovo prepracovanými LED svetlometmi. Ako celok pôsobí tento dizajn nadčasovo. Nechýba ani tradičné denné LED svietenie a v prípade verzie GT aj rôzne doplnky, resp. malé dizajnové zmeny interiéru a chrómové doplnky v exteriéri. Verzia GT vyzerá zo všetkých modelov najlepšie, aj keď po funkčnej stránke rozdiely oproti iným verziám nie sú.

„Motoricky modernizovaný Peugeot 5008 plní prísnejší emisný limit (6,2) a automat dostal o 2-stupne viac. Zo 6-stupňového stúpol na 8-stupňový. Mierne sa znížil výkon, ale to vôbec nevadí a nie je to poznať.“

Vrátim sa ešte k LED svetlometom, ktoré majú výbornú svietivosť a dosah, čo som nejeden krát ocenil. Prítomné je aj automatické prepínanie režimu diaľkové/stretávacie, čo je praktické aj pohodlné. Obrysové svetlá sú tiež LEDkové, so špecifickým podpisom, ktorý pripomína levie škrabnutie. Akurát počet nevychádza J. Napokon nechýbajú ani LED hmlovky s funkciou prisvietenia do zákrut. Ku karosérii ešte musím dodať sťažnosť nežnejšieho pohlavia, ktoré sa sťažovalo na ťažké dvere. Sú naozaj masívne a ťažké, čo je v rámci bezpečnosti dobre, ale osobný a prudký kontakt s mojim prstom nebol veľmi príjemný. K exteriéru prislúchajú aj kolesá, ktoré robia auto! V tomto prípade ide o sériové 19“ disky s označením BOSTON. Výhodou je aj vyššia svetlá výška tohoto modelu (236 mm), a tiež kompletné krytie prahov na všetkých dverách.

Interiér

Nech sa páči, nastúpte a pozerajte sa na veľmi pekne spracovaný interiér, kde sú použité kvalitné materiály a všetko do seba pekne zapadá – a nevŕzga. Začnem efektne spracovanými koženými sedadlami, ktoré majú príjemné bočné vedenie a chválim aj komfort sedenia. Šoférove sedadlo je elektricky nastaviteľné, má pamäť na 2 polohy, vyhrievanie, a tiež masážnu funkciu s ponukou rôznych režimov. Spolujazdcove sedadlo je manuálne s bedrovou výstuhou v elektrike a nechýba ani masážna funkcia. Vyzdvihnúť musím obrovský stredový tunel, v ktorom je viacero odkladacích priestorov (v lakťovej opierke je jeden mega klimatizovaný priestor), a tiež orientáciu palubovky a jej prvkov na vodiča. Všetko je dobre viditeľné a ľahko dosiahnuteľné. Určite vás zaujme aj multifunkčný volant špecifického tvaru a digitálny prístrojový panel s pokročilými možnosťami zobrazenia informácií. V strede palubnej dosky je centrálny 8“ dotykový LCD displej.

S touto informáciou vás katapultujem do druhého radu, ktorý si pasažieri určite vychutnajú. K dispozícii sú 3 plnohodnotné, celkom pohodlné a posuvné sedadlá s nastavením sklonu operadla. Sedí sa tu dobre, pričom cítiť aj samotnú veľkosť auta, nakoľko si sadnem celkom pohodlne sám za seba, čo je zriedkavý jav. Prial by som však trošku viac priestoru nad hlavou. Z praktických doplnkov tu nájdete stolíky, 12V zásuvku, menič na 220V, roletky na oknách, odkladacie priestory v podlahe a hlavne výduchy ventilácie s možnosťou regulácie prietoku vzduchu. Napokon poteší celú posádku aj obrovská panoramatická strecha so slnečnou clonou a otvárateľnou prednou časťou.

Neužijú si ju iba pasažieri v treťom rade. Nie, nie je to autobus, ale má to sedem miest. Posledné dve sedadlá sú zakomponované v podlahe batožinového priestoru, ľahko sa s nimi manipuluje a dajú sa úplne odstrániť. Tieto sedadlá sú fajn, ale nie pre dospelé osoby, dá sa tu sedieť a prejsť pár kilometrov, ale ideálne riešenie je dať sem deti alebo ľudí menšieho vzrastu. Ak je auto plne obsadené, tak stále zostáva za 3 radom kúsok miesta na batožinu.

Batožinový priestor ponúka nádherných 952 litrov (po strop) a po sklopení druhého radu to bude 1862 litrov. To je krásna hodnota, ktorú ocení každá rodina. Ideálne dovolenkové vozidlo a dá sa tu aj slušne vyspať. No odporúčam nafukovačku alebo karimatku, aby ste neboli otlačení. Mám s tým osobnú skúsenosť.

Motor, prevodovka a podvozok

Testovaný model poháňa 2-litrový naftový motor s výkonom (4-valec / 2.0 BlueHdi) 133 kW (177 koní) a max. krútiacim momentom 400 Nm. Tento motor spolupracuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou s možnosťou manuálneho radenia (aj pod volantom). Súhra tejto kombinácie je štandardne výborná, nemal som s ňou žiadne problémy. Páči sa mi, že automat drží motor v relatívne vyšších otáčkach, čo je fajn. Ale spomenul by som napr. to, že samotné radenie nie je vždy úplne hladké. Nezadrháva, ale občas ho viac cítiť. Inak ide o výbornú kombináciu, ktorá ponúka slušnú dynamiku, v celku rýchlu odozvu na akcelerátor a primeranú spotrebu. Tá sa počas testu ustálila na úrovni 8,1 L/100 km. V žiadnom prípade nešlo o šetrenie, ale o dynamické jazdenie – kombinácia mesto, okresné cesty, diaľnice.

Naftový motor má dobrú pružnosť, čiže predbiehanie na okresných cestách nebude žiadnym problémom. Taktiež cítiť jeho silu v zábere, ktorú by ešte lepšie zúžitkoval v spojení s pohonom všetkých kolies. Žiaľ, tento model je dostupný výhradne s pohonom prednej nápravy. Spomeniem aj športový režim, ktorý mení reakcie na akcelerátor, naladenie prevodovky a tuhosť riadenia. Je to štandard, ktorý neohúri, ale ani neurazí.

Z pohľadu komfortu jazdy a nastavenia podvozku ide o vyšší štandard. Podvozok je tuhší, ale v zásade nejde o žiadny nekomfort. Jeho nastavenie je vyhovujúce, nakoľko sa auto aj v zákrutách správa stabilne, pričom nemáte pocit, že sa nachádzate na člne. Dynamika a nastavenie podvozku ide spoločnou cestou, pričom netreba zabúdať, že nejde o športové SUV, ale klasické rodinné, ktoré vám pri vyvádzaní niečo odpustí, ale nie všetko. Podvozok pekne filtruje aj nerovnosti, no treba počítať s tým, že sem tam sa nejaká rana ozve. Je to však otázka ciest, po ktorých jazdíme. Ku komfortu a občas aj miernemu nekomfortu prispievajú 19“ disky s pneumatikami v rozmere – 235/50/R19. Na záver kapitoly apelujem na zlepšenie akustického komfortu. Hluk sa ozýva najmä od veľkých spätných zrkadiel. S nimi ale máte krásny prehľad, takže radšej znesiem občas trošku hluku :).

Komfort, asistenčné systémy, technológie a aplikácia My Peugeot 

V tejto sekcii je toho veľa, čo sa dá chváliť, tak to skrátim. Začnem komfortom, ktorému prislúchajú predné sedadlá s masážou (5 režimov) a vyhrievaním, vyhrievané čelné sklo, 2-zónová automatická klimatizácia, integrované vône (vítaný prvok), pekné ambientné osvetlenie interiéru (možnosť zmeny a farby a intenzity) a nepochybne aj kvalitne spracované obklady palubnej dosky a dverí. To celý dojem z interiéru pekne dotvára. Chýbať nesmie ani bezkľúčové štartovanie, komfortný prístup a elektricky ovládané veko batožinového priestoru s možnosťou otvárania podkopnutím pod nárazníkom.

Samozrejmosťou je 12V zásuvka, USB-A port a veľký priečinok na telefón s bezdrôtovým Qi nabíjaním. Oceňujem aj zachovanie viacerých hardvérových tlačidiel v stredovej konzole, ktoré slúžia na rýchly prístup k dôležitým funkciám. Pochváliť musím aj joystick automatickej prevodovky, s ktorým sa dobre pracuje. Teraz technológie, ktoré majú čo ponúknuť. Vítaným a obľúbeným prvkom je podpora aplikácií Apple CarPlay a Android auto, ale aj dobre fungujúci integrovaný navigačný systém. Zaujme aj plne digitálny prístrojový panel s a možnosťou zmeny grafiky, resp. zobrazených údajov podľa potreby. Stredobodom je plne dotykový 8“ LCD displej, cez ktorý sa dostanete ku všetkým prvkom a funkciám, vrátane Wi-Fi Hot-Spotu. K tomuto odseku patrí aj audio, ktoré je v tomto prípade výborné. Stará sa o to Hi-Fi systém Focal s 10 reproduktormi, vrátane subwoofera (celkový výkon 515 W).

V tejto výbave je k dispozícii aj flotila asistenčných systémov, ktoré dávajú pozor nie len na vás, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Základom je adaptívny tempomat s funkciou jazdy v dopravnej zápche, pokročilé sledovanie jazdných pruhov, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov, automatické prepínanie svetiel, čítanie dopravných značiek (rýchlosť) a monitorovanie únavy vodiča. Slušné, že?! A to nie je všetko! Vo výbave je aj systém sledovania okolia s automatickým brzdením, varovanie pred prudkým priblížením sa k prekážke/vozidlu pred vami a asistent rozjazdu do kopca. Prítomné sú aj dve kamery, vpredu/vzadu, ktorým sekunduje viacero parkovacích PDC senzorov, vďaka čomu nechýba ani automatické parkovanie (pozdĺžne/vodorovné/priečne), ktoré funguje veľmi dobre. 2 kamery dokážu vytvoriť softvérovo zložený 360°pohľad okolo auta, ale treba s autom kúsok prejsť, aby sa načítalo okolie. Rozlíšenie je priemerné, ale na daný účel určite pomôže.

Na záver špecialita, teda dobre fungujúca a nápomocná aplikácia – My Peugeot (iOS/Android zdarma), ktorá ponúka zaujímavé informácie a možnosti. Vozidlo do aplikácie zaregistrujete pomocou VIN čísla, pričom okamžite získavate zaujímavé údaje o vašom aute, ktoré systém vždy po skončení jazdy odošle do vášho smartfónu. V aplikácii vidíte stav palivovej nádrže, priemernú spotrebu alebo celkový počet prejdených kilometrov. Nechýba ani aktuálna poloha vozidla, čo môže pomôcť pri hľadaní vozidla na rozľahlých parkoviskách. Nájdete tu aj všetky servisné strediská v okolí alebo si môžete zavolať asistenčnú službu v prípade poruchy vozidla. Zaujímavou funkciou je súhrn jázd, kde vidíte každú cestu – prejdené km, čas, spotrebu, a tiež sumu za minuté palivo (ak si ju v nastaveniach zadáte). Aplikácia zoskupuje aj informácie o servisných intervaloch.

Základná technická špecifikácia: Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHdi / EAT8

  • Motor: 1997 cm3 / 4-valec
  • Prevodovka: 8-stupňová automatická
  • Výkon: 130 kW (177 ps) – 3750 rpm / 400 Nm – 2000 rpm
  • Poháňaná náprava: pohon prednej nápravy
  • Rozmery: dĺžka – 4641 mm / šírka – 2098 mm / výška – 1646  mm / rázvor – 2840  mm / svetlá výška – 236 mm / polomer otáčania – 11,2 m
  • Pohotovostná hmotnosť: 1698 kg
  • Objem batožinového priestoru: 952 / 1862 Litrov (7 miestna verzia)
  • Objem palivovej nádrže: 56 Litrov
  • Maximálna rýchlosť: 215 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,2 sekundy

Hodnotenie TOUCHIT

Peugeot 5008 je stály výborným autom, ale s rovnakým nedostatkom – absenciou pohonu všetkých kolies. 9 mesiacov v roku vám to nebude prekážať, ale keď poriadne nasneží, tak zistíte, že máte síce parádne „SUV“, ale iba s pohonom prednej nápravy. Každopádne, dá sa s tým bez väčších problémov žiť. Ani tento nedostatok však nezatieni množstvo výhod, ktoré Peugeot 5008 ponúka a ako jazdí. Je to výborné auto, s ktorým som najazdil množstvo kilometrov a vždy naňho rád spomínam. Praktické riešenia, veľkorysí priestor, slušné jazdné vlastnosti, silný motor a dizajn ho robia kvalitným (nielen) rodinným autom za rozumnú cenu. Bez problémov môžem dodať, že tento model patrí medzi najlepšie rodinné autá na trhu – v cenovej relácii do 40 000 eur.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Peugeot Slovensko

Cena testovaného modelu: od 37 190 Eur (po odpočítaní SUV bonusu)

Prečítajte si aj:

SEAT Alhambra 1.4 TSI: Jedno z najlepších rodinných áut s mini motorom. Predsudky preč, pozrime sa na ňu inak (fotogaléria)

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem a testujem.