S touto situáciou sa stretnú niektorí používatelia smartfónov so systémom Android.

Pod nedávno publikovaným článkom Platíte smartfónom? Google zavádza zmenu, ktorá vás nepoteší sa strhla pomerne živá debata, v ktorej sa okrem iného porovnávalo aj biometrické odomykanie pri platení iPhonom a Android telefónmi. A práve táto diskusia mi pripomenula jednu tému, o ktorej som chcel už dávnejšie písať – čo robiť, ak platíte Android smartfónom a po priložení telefónu k platobnému terminálu musíte opäť zadávať PIN kód, resp. telefón odomykať.

Toto je situácia, s ktorou sa niektorí používatelia Android telefónov nikdy nestretnú. Avšak existuje aj druhá skupina používateľov, ktorá je pomerne veľká, a tá bude tento problém riešiť pravidelne. A odkedy začnú platiť nové pravidlá, o ktorých som informoval v spomenutom článku, tak aj častejšie.

Problém s bezkontaktnými platbami Android telefónom, ktoré vyžadujú opakované overenie PIN kódom alebo iným spôsobom, spočíva obvykle v tom, že Google nepovažuje 2D odomykanie tvárou za dostatočne bezpečný spôsob biometrického overenia.

Problémom môže byť 2D odomykanie tvárou

V praxi to znamená, že pokiaľ máte na telefóne aktivované rozpoznanie tváre (značná skupina používateľov túto funkciu používa) a váš telefón podporuje iba 2D odomykanie tváre (toto platí pre 90+ % Android telefónov na trhu), môžete sa stretnúť s tým, že sa po priložení telefónu k terminálu ozve otravné pípanie, ktoré upozorní na problém.

Na obrazovke telefónu sa následne zobrazí výzva na jeho opakované odomknutie PIN kódom/heslom alebo odtlačkom prsta. Pokiaľ terminál medzičasom nezamrzne, tak opätovné priloženie opakovane odomknutého telefónu by malo úspešne dokončiť proces platby.

Pokiaľ máte aktivované 2D rozpoznávanie tváre a telefón odomykáte prevažne takýmto spôsobom, alebo sa odomkne rozpoznaním tváre skôr, ako stačíte priložiť prst k snímaču (toto je takisto častá situácia), s problémami pri platení ste sa možnože stretli aj v minulosti. V závislosti od výšky platenej sumy však nemuseli byť až také časté – na Slovensku je/bola nastavená suma na 20 eur, počas pandémie koronavírusu na 50 eur, do ktorej ste mohli platiť Android telefónom aj bez jeho odomknutia.

V minulosti ste tento problém nemuseli mať, ak ste platili nízke sumy

Aktuálne však začalo platiť, resp. čoskoro začne platiť nové pravidlo, podľa ktorého je potrebné telefón odomknúť overeným spôsobom bez ohľadu na výšku platenej sumy. Znamená to, že ak sa váš telefón odomkne pred platením 2D rozpoznaním tváre, platobný systém Google Pay to vyhodnotí ako neoverené odomknutie a bude vyžadovať opakované overenie – v minulosti by to vyžadoval iba pri platbách nad 20/50 eur.

Preto odporúčam, ak máte v Android telefóne aktivované odomykanie tvárou, telefónom bezkontaktne platíte a začnú sa u vás objavovať problémy počas platenia, že ho budete musieť opakovane odomykať, vypnite si v nastaveniach funkciu na biometrické overenie rozpoznávaním tváre.

Konkrétny postup sa odlišuje v závislosti od výrobcu vášho telefónu, avšak v nastaveniach systému Android hľadajte položku Zabezpečenie – Tvár. V prípade Samsung telefónov treba hľadať položku Nastavenia – Zabezp. a ochrana osob. údajov – Biometrické údaje – Rozpoznávanie tváre. Na obrazovke s rozpoznávaním tváre túto funkciu následne vypnite.

Zdroj: vlastné, Google

Prečítajte si aj:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Špecializujem sa na Apple, ASUS, Garmin, smart hodinky, robotické vysávače a herné zariadenia. Nájdete ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.