Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Podľa nedávno zverejneného reprezentatívneho prieskumu až takmer polovica Slovákov plánuje stráviť letnú dovolenku v zahraničí. Aby im spomienky na príjemne strávenú dovolenku nepokazil vysoký účet za používanie mobilných služieb v zahraničí, Telekomunikačná únia Slovenskej republiky odporúča opatrnosť. Skúsenosti niektorých dovolenkárov ilustrujú, čo by sa mohlo stať.

Vysoké poplatky pri hraniciach EÚ a tretích krajín

Pani Anna si po dlhých rokoch dopriala letnú dovolenku pri mori. Strávila krásne chvíle na jednom z gréckych ostrovov, počas ktorých trávila čas aj surfovaním na internete. Vedela, že v členských štátoch EÚ môže vďaka regulácii používať mobilné služby za ceny ako doma. Po návrate z dovolenky ju napriek tomu čakal šok v podobe vysokého účtu za používanie dátových služieb v zahraničí. Vyšetrovanie regulačného orgánu dospelo k záveru, že jej mobilný operátor jej po uvítacích správach poslal aj ďalšie, ktorým zrejme nevenovala dostatočnú pozornosť, čo sa neskôr ukázalo ako veľká chyba. Dozvedela by sa z nich, že v dôsledku blízkosti pevniny sa jej mobilný telefón pripojil do siete operátora krajiny, ktorá nie je členom EÚ a používanie mobilných služieb bude pre ňu podstatne drahšie.

V ďalšom podobnom prípade skupinu horských turistov zo Slovenska po návrate z dovolenky prekvapil vysoký účet za telefonovanie. Stalo sa to napriek tomu, že trávili dovolenku v rakúskych horách. Ako sa neskôr ukázalo, pohybovali sa v blízkosti hraníc so Švajčiarskom, vypli si zasielanie „otravných správ“ od operátora a vďaka tomu si nevšimli, že ich mobilné telefóny sa automaticky pripojili na dostupnú sieť operátora zo Švajčiarska, kde regulácia neplatí.

Aktéri týchto príbehov by sa problémom vyhli sledovaním správ od operátora a nastavením svojho mobilu.

Automatické aktualizácie vás môžu vyjsť draho

Samostatnou kapitolou je využívanie mobilných služieb mimo krajín EÚ. Vedel by o tom hovoriť pán Ivan, ktorý strávil nezabudnuteľnú dovolenku v Egypte. Nezabudnuteľná bola aj z toho dôvodu, že po návrate ho doma čakal účet cca 200 eur za používanie dátových služieb. Hoci sa podľa jeho vyjadrenia počas dovolenky nepripojil k internetu, tak účet za dátové služby bol nečakane vysoký. Pán Ivan sa preto obrátil na svojho mobilného operátora, kde zistil, že jeho mobilný telefón počas dovolenky automaticky sťahoval aktualizácie.

Ako predísť vysokému účtu za používanie mobilných služieb v zahraničí

Telekomunikačná únia Slovenskej republiky pred odchodom na dovolenku odporúča:

  1. Pri používaní mobilných služieb v zahraničí slovo „nekonečné“ neberte úplne doslovne. Mobilní operátori môžu stanoviť podmienky  primeraného využívania, ktorých cieľom je zabrániť zneužívaniu alebo neobvyklému používaniu roamingových služieb. Pred odchodom na dovolenku si u svojho operátora overte podmienky.
  1. Aby ste sa vyhli nechcenej spotrebe dát, dočasne zakážte telefónu automatickú aktualizáciu softvéru alebo si nastavte telefón tak, aby si vyžiadal pred aktualizáciou váš súhlas. Aktualizácie je najlepšie urobiť pred dovolenkou a následne až po návrate z dovolenky.
  1. Nevypínajte správy, ktoré posiela mobilný operátor pri návšteve zahraničia, ale naopak ich pozorne čítajte.
  1. V prípade, že sa budete pohybovať pri hraniciach EÚ/EHP s inými štátmi, v navštívenej krajine si nastavte sieť manuálne, aby sa váš mobil nechcene nepripojil na sieť operátora z krajiny, kde európska regulácia neplatí.

Značky: