Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slovenský sekundárny trh ponúkal v roku 2024 viac ako 30 000 zánovných automobilov, čo v porovnaní s rokom 2023 predstavuje nárast o 9,1 %.

Ponuka tak pokračuje vo svojom postcovidovom raste, keď sa vlani mesačne v priemere ponúkalo 6 700 zánovných áut, zatiaľ čo v roku 2023 ich bolo inzerovaných za mesiac priemerne necelých 5 000. Zánovné vozidlá, definované  hranicou do 50 000 najazdených kilometrov a najviac päťročným vekom, veľmi často nahrádzajú nové vozidlá. Dôvodom je najmä ich okamžitá dostupnosť, až o 40 percent nižšia cena v porovnaní s novými, a taktiež nízky vek a počet najazdených kilometrov. Tieto mladé „jazdenky“ sú pre Slovákov o niečo dostupnejšie ako predvlani – ich mediánová cena vlani klesla o viac ako 9 percent na 27 346 eur. Vyplýva to z analýzy údajov z celého slovenského trhu s ojazdenými vozidlami, ktorú pripravili odborníci z medzinárodnej skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.

„Detailnejší pohľad na dáta ukazuje, že výrazne rástla ponuka dvoj až trojročných automobilov z firemných flotíl. Na sekundárny trh sa dostávajú autá z rokov 2021 až 2022, kedy nastal postcovidový  predajný boom. Čo je veľký rozdiel oproti predchádzajúcim rokom, keď si ľudia a firmy v dôsledku nízkej ponuky nových áut držali svoje vozidlá dlhšie, a preto sa do obehu dostávalo menej týchto zánovných áut. Teraz je zrejmé, že sa situácia normalizuje,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka spoločnosti AURES Holdings, ktorá len v minulom roku predala 15 650 zánovných automobilov. „Celkovo sme v našich autocentrách vlani zaznamenali medziročný nárast o 11 percent a predali sme rekordných takmer 109 000 vozidiel,“ doplnila.     

Priemerná mesačná ponuka inzerovaných zánovných automobilov na celom slovenskom sekundárnom trhu sa v minulom roku zvýšila zo 4 950 na takmer 6 700 kusov. Medián najazdených kilometrov sa znížil z 23 200 na 21 100 km, pričom ich vek zostal na úrovni dvoch rokov. Zaujímavé je, že autá si hľadali svojich nových majiteľov podstatne dlhšie – takzvaný ukazovateľ „days in stock“, teda počet dní v inzertnej ponuke, bol vlani 81 dní, kým v roku 2023 to bolo len 52 dní.Veľmi zaujímavým údajom je, že mediánová cena nového automobilu vlani klesla na 27 346 eur z predvlaňajších 30 142, čo predstavuje pokles o 9,3 %. To je výrazne menej ako ročná miera inflácie, ktorá dosiahla 2,8 percenta. Znamená to, že autá nominálne aj reálne zlacneli, čo je pre Slovákov po dlhom čase dobrá ekonomická správa,“ hovorí Karolína Topolová.

Čo sa týka skladby palív ponúkaných zánovných áut, tak 45 percent jazdilo na benzín a len 25 percent na naftu, čo je veľký rozdiel oproti celému sekundárnemu trhu ojazdených vozidiel, kde majú diesely 61-percentný a benzíny 32-percentný podiel. Úbytok zánovných dieselových áut je kompenzovaný 16-percentným nárastom hybridov – tie vlani dosiahli necelých deväť percent trhu zánovných áut, keď ich bolo v ponuke 2 627. Skokanom roka sú však elektromobily, ktorých ponuka bola dvojnásobná (nárast o 113 %) – vlani ich bolo inzerovaných 3 091, čo stačilo na 10-percentný podiel. To je výrazne viac ako priemer celého sekundárneho trhu, na ktorom batériové elektromobily tvorili v roku 2024 tvorili len 0,8 %  trhu a hybridy približne 2,5 %. „Je vidieť, že v prípade zánovných áut motoristi oveľa častejšie siahajú po moderných alternatívnych pohonoch, k čomu prispieva aj pokles ich cien za posledný rok. Mediánová cena zánovného elektromobilu bola vlani necelých 35 000 eur, kým rok predtým to bolo o takmer 7 500 eur viac,“  argumentuje Karolína Topolová. Dvojročný mediánový vek elektromobilov sa vlani medziročne nezmenil, podobne ani medián najazdených kilometrov (cca 19 000). Najpredávanejšou značkou batériových elektromobilov bol Mercedes, nasledovaný BMW a VW.

Plynových alternatívnych palív – propán-bután LPG a zemný plyn CNG, je v segmente zánovných automobilov iba zlomok. LPG má podiel 0,9 %, CNG 0,4 %. Ešte horšia situácia je v prípade automobilov na vodíkové palivové články FCEV – v minulom roku sa ponúkali v inzercii len dva.

Najpredávanejšou značkou zánovných vozidiel na Slovensku je Škoda, rovnako ako v Českej republike. Na rozdiel od západného suseda však nemá dominantný tretinový podiel, ale stále úctyhodných 12,5 % a mediánovú cenu 24 000 eur. Na druhom mieste je značka Volkswagen (8,8 percenta, 28 300 eur), na treťom BMW s rovnakým podielom, ale s výrazne vyššou cenou – 60 400 eur. Do prvej desiatky sa dostali aj značky Mercedes, Hyundai, Kia, Toyota, Audi, Peugeot a uzatvára ju Opel s trojpercentným podielom a mediánovou cenou 18 500 eur.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.