Za posledný mesiac a pol rapídne stúpol nákup tovaru v e-shopoch, s tým však aj počet podvodov v online priestore. Podozrivých transakcií bolo v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajšku až dvojnásobne viac. Pre obmedzenia ľudia cez internet nakupovali v uplynulom období prakticky všetko. Nákup online je síce bezpečnejší z hľadiska prenosu koronavírusu, no na druhej strane so sebou prináša viacero nástrah. Podvodníci v online priestore sa zameriavajú prevažne na neskúsených zákazníkov, ktorí sú zraniteľnejší.
Objavili sa podvodníci, ktorí zneužívajú situáciu a ponúkajú dodanie nedostatkového tovaru, ako napríklad dezinfekčné prostriedky alebo rúška. Ľudia si objednajú tovar a zaplatia zaň, no buď ho nikdy nedostanú alebo až po veľmi dlhej dobe, ktorá je v rozpore s obchodnými podmienkami. Ďalším úskalím nákupu na internete je uloženie údajov z platobnej alebo kreditnej karty priamo v danom e-shope, ktorý však nemá svoje stránky dostatočne chránené pred napadnutím hackerov. Hrozí tak, že sa k citlivým údajom o platobnej karte dostanú nepovolané osoby a kartu následne zneužijú.
„Za posledný mesiac a pol sme riešili dvakrát viac podozrivých transakcií než v rovnakom období minulého roku. Denne je to asi 200 prípadov,“ uvádza Linda Bilal, hovorkyňa spoločnosti Home Credit pre Slovensko a Českú republiku. „Ak zistíme podvodný e-shop, zablokujeme naše kreditné karty na platenie a ohlásime to. Banky a úverové spoločnosti medzi sebou spolupracujú a tieto informácie si zdieľajú,“ dodáva.
Zraniteľní sú najmä začiatočníci v e-shopoch
Nebezpečný, obzvlášť pre nových nakupujúcich na internete, je phishing. Zákazník dostane e-mail, ktorý vyzerá, ako keby prišiel od daného e-shopu a žiada ho o prihlásenie, pretože údajne došlo k chybe a potrebuje si potvrdiť jeho údaje. On v dobrej viere zadá meno a heslo, a ak pri predchádzajúcom nákupe v e-shope uložil svoje údaje z platobnej alebo kreditnej karty, podvodník sa k nim ľahko dostane a kartu môže zneužiť. „Ak sa stane, že zaplatíte prostredníctvom podvodného e-shopu, stanete sa obeťou zneužitia alebo phishingu, máte možnosť takéto podvodné transakcie reklamovať u svojho vydavateľa karty,“ radí Linda Bilal. Zoznam rizikových e-shopov je dostupný na stránkach Slovenskej obchodnej inšpekcie: https://www.soi.sk/files/rizikov%C3%A9%20eshopy.pdf
Tento zoznam sa pravidelne aktualizuje, nie je ale úplný.
Radšej využívajte európske e-shopy, sú bezpečnejšie
„Za posledný mesiac a pol sme identifikovali celkovo približne 50 podvodných e-shopov na Slovensku a v Českej republike. Zákazníkom radíme, aby nakupovali len v overeným e-shopoch, čítali si recenzie a dali na odporúčania známych,“ približuje hovorkyňa Home Creditu. Všetky európske e-shopy sú zabezpečené 3DSecure ochranou, ktorú ale nemusia mať e-shopy z mimoeurópskeho prostredia. Najbezpečnejšie sú teda platby v európskych e-shopoch, u ktorých vďaka zabezpečeniu technológiou 3DSsucure potvrdíte každú transakciu v mobilnej aplikácii alebo cez SMS. Ak táto ochrana chýba, neznamená to hneď, že ide o podvodný e-shop, nemá však plné zabezpečenie a je tak ľahšie zneužiteľný.
Naukladajte údaje z kreditky priamo do e-shopu
Ďalším odporúčaním je nikdy neukladať platobné údaje o platobnej karte priamo do e-shopu. Radšej číslo karty, jej expiráciu a CVC kód vždy poctivo vypíšte znovu, aj pri pravidelných nákupoch. Svoje nebezpečné špecifiká majú aj nákupy mobilom, a to cez aplikácie daného e-shopu, tam je totiž skoro nemožné neuvádzať údaje o karte. „Ak si nie ste istí, obchod dobre nepoznáte, radšej si aplikáciu nesťahujte a na nákup použite internetové stránky e-shopu,“ dodáva Linda Bilal z Home Creditu.