Z vyše 260 000 existujúcich mobilných aplikácií určených na sledovanie zdravotného stavu používa minimálne jednu približne 70 % pacientskych skupín na celom svete.
„Väčšina členov oslovených pacientskych skupín, ktorí odpovedali v rámci štúdie, používa aspoň jednu aplikáciu zameranú na zdravie. Takmer tretina z nich používa mobilnú aplikáciu pravidelne a štvrtina príležitostne,“ uviedla Ľubica Dumitrescu, partnerka spoločnosti Deloitte zodpovedná za služby v oblasti zdravotníctva, farmaceutického a biotechnologického priemyslu.
Ako ďalej vyplýva zo štúdie spoločnosti Deloitte, približne 76 % pacientskych skupín uviedlo, že pacienti majú „vysokú“ alebo „istú“ dôveru v aplikácie vyvinuté skupinami pacientov, ale iba 32 % z nich by to isté povedalo o aplikáciách vytvorených farmaceutickými spoločnosťami.
„Navyše 83 % pacientskych skupín uviedlo, že ich členovia by boli „ochotní“ alebo „trochu ochotní„ zdieľať osobné údaje zo svojej aplikácie so svojím špecialistom alebo lekárom primárnej starostlivosti, kým len 30 % z nich by bolo ochotných zdieľať svoje údaje s farmaceutickou spoločnosťou,” dodala Ľubica Dumitrescu.
Počet „pripojených“ pacientov rastie
V Spojenom kráľovstve používa mobilné aplikácie zamerané na zdravie až 81 % pacientskych skupín, v USA 77 % a celosvetovo je tento podiel 44 %. Zo skúmanej vzorky 190 pacientskych skupín má prístup k týmto aplikáciám cez smartfón 65 %. Takmer 70 % z nich využíva minimálne jednu aplikáciu na sledovanie zdravotného stavu, pričom viac ako polovica používa aplikácie pravidelne alebo príležitostne.
Graf: Počet „pripojených“ pacientov
Zdroj: Deloitte
Zo všetkých približne 260 tisíc mobilných aplikácií zameraných na zdravie, ktoré boli na celom svete uvedené na trh, len nepatrné percento z nich pochádza od farmaceutických spoločností. Pritom počet aplikácií farmaceutických spoločností sa za posledné tri roky strojnásobil z 305 v roku 2013 na 988 v roku 2016. Medziročný nárast stiahnutí týchto aplikácií sa však rapídne spomalil zo 197 % medzi rokmi 2013 a 2014 na len 5 % medzi rokmi 2015 a 2016.
Päť najpopulárnejších aplikácií pritom zabezpečilo až 51 % stiahnutí v roku 2016. Na trhu pritom kraľujú aplikácie uvedené na trh 12 najväčšími farmaceutickými spoločnosťami.
Výzvy pri zavádzaní digitálnych technológií
Odborníci Deloitte identifikovali šesť hlavných výziev farmaceutického sektora pri zvyšovaní miery orientácie na pacienta:
- tradičná produktovo orientovaná kultúra farmaceutického sektora môže byť v rozpore s prechodom na flexibilnejšiu a vnímavejšiu kultúru orientovanú na pacienta,
- regulačná neistota v oblasti digitálnych technológií a orientácie na pacienta –zložité regulačné prostredie vytvára neistotu v rámci farmaceutického sektora, pokiaľ ide o očakávania a požiadavky regulačných orgánov,
- bezpečnosť údajov a ochrana súkromia vzhľadom na pribúdanie medicínskych aplikácií a iných digitálnych technológií – pri identifikovateľných údajoch musí farmaceutický sektor zabezpečiť čo najvyššiu úroveň bezpečnosti údajov, ochranu súkromia a tiež súhlas používateľa,
- spoluprácu pacienta s farmaceutickými spoločnosťami môže podkopávať reputácia sektora – v minulosti došlo k narušeniu dôvery verejnosti, čo znižuje ochotu pacientov spolupracovať s farmaceutickým sektorom,
- prilákanie talentov s potrebnými zručnosťami na podporu ekosystému orientovaného na pacienta – tradičná firemná kultúra farmaceutického sektora môže mať vplyv na nábor a udržanie si ľudí s digitálnymi zručnosťami,
- nízka úroveň zdravotnej a digitálnej gramotnosti má vplyv na schopnosť pacientov efektívne spolupracovať – približne jedna tretina až jedna polovica ľudí má nízku gramotnosť v oblasti zdravia, čo môže podkopať spoluprácu pacientov s mobilnými technológiami v oblasti zdravia.