Hľadáte recenziu nejakého hotela, služby alebo produktu na webe? Nadšené reakcie v príspevkoch používateľov nemusia byť vždy tým, čím sa zdajú. Stále rozšírenejším fenoménom je nekalá praktika známa ako astroturfing.
Astroturfing, zriedkavejšie a menej presne aj astroturfing, je forma špecifickej čiernej marketingovej praktiky, pri ktorej sa relatívne malá skupina ľudí snaží vyvolať falošný dojem, že obrovská časť verejnosti je nadšená z nejakej udalosti, firmy či produktu. Konkrétna spoločnosť si pri nej obvykle objedná služby marketingových expertov alebo relatívne obyčajných internetovo aktívnych používateľov, ktorí bez toho, aby odhalili svoje finančné prepojenie, predstierajú napríklad nadšenie z nového produktu.
Pomenovanie astroturfing sa vzťahuje na anglický výraz „grassroots movement“, ktorým sa označuje hnutie spontánne vychádzajúce z komunity. Na počiatku sa výraz grassroot používal len v politických témach, postupne ale prešiel aj do marketingu (grassroots marketing), kde označuje stav, pri ktorom sa nejaká firma alebo produkt dočká prirodzenej podpory od zákazníkov. Ak si totiž ľudia produkt veľmi obľúbia, navzájom si ho odporúčajú, neustále ho chvália a tým mu robia obrovskú reklamu. Takáto propagácia je pritom nesmierne mocná, pretože je z pocitovej stránky neklamlivá. Pri pohľade na bežnú reklamu výrobku viete, že ju sponzoroval výrobca a že jeho účelom je produkt najmä predať. Je teda jasné, že ho vychváli. Ak ale počujete chválu na produkt od bežných ľudí, prirodzene očakávate, že dobrý dojem je založený na pozitívnych skúsenostiach. Produkt musí byť teda naozaj dobrý, pretože títo ľudia sa vám ho vôbec nesnažia predať a s výrobcom nemajú nič dočinenia. Z hľadiska výrobcu ide o nesmierne žiadaný stav, pretože popularita produktu rastie ako z vody a to celkom prirodzene, od úplných koreňov, teda od zákazníkov. Produkt tak doslova žiari v plnej sile, podobne ako sa krásne zelenie tráva vďaka pôde, v ktorej má zapustené korene (v angličtine grassroots). AstroTurf je naproti tomu populárna značka amerických umelých trávnikov. Výraz astroturfing tak trefne označuje snahu o umelú napodobeninu niečoho prirodzeného.
Astroturfing ako pliaga internetu
Astroturfing ako taký nie je vonkoncom novou záležitosťou a v nejakej rudimentárnej forme sa vyskytoval prakticky od úplného počiatku politiky alebo obchodu. Ešte pred pár desaťročiami sa v marketingu prejavoval napríklad tak, že nejaká firma imitovala stovky, či dokonca tisíce ručne písaných listov, ktoré boli odosielané do televíznych štúdií či novinových redakcií. Snažila sa tak navodiť dojem obrovského záujmu čitateľov alebo divákov o nejakú udalosť či produkt, ktorým mali médiá venovať veľkú pozornosť, pretože popularita medzi ľuďmi doslova explodovala. S nástupom internetu však nastala celkom nová éra astroturfingu. Dnes je možné túto nekalú činnosť vykonávať nielen omnoho rýchlejšie a jednoduchšie, ale hlavne je pomocou nej možné ovplyvniť neporovnateľne viac používateľov. Asistencia médií pritom nemusí byť vôbec potrebná. Ak sa astroturfing podarí, samé sa totiž chytia na uzdu tak, ako obyčajní používatelia.
Pre marketingový on-line astroturfing sú živnou pôdou sociálne siete alebo akékoľvek iné verejné diskusné miesta, kde je možné simulovať rozhovor viacerých ľudí. Netreba si ho však mýliť s inými fenoménmi. Ak napríklad niekto začne enormne chváliť nejaký výrobok pod každým článkom, pričom pridá obrovský zástup internetových odkazov, väčšina ľudí okamžite spozná, že ide o spamera. Astroturfing vyzerá tak, že sa objavia osoby riešiace nejaký problém a nejaká iná osoba im poradí vhodné riešenie. Predstavme si napríklad človeka, ktorý si pod článkom o turistike povzdychne, že nemá na výlety žiaden voľný čas, pretože musí stále nakupovať pre svoju mamu, ktorá to sama nezvláda, pretože ju strašne bolia kolená. Druhá osoba vyjadrí sympatie, pričom spomenie, že jeho mama trpela podobným problémom a dosť jej pomohla masť XY. Všetko to vyzerá ako celkom legitímna komunikácia s radou od srdca a zo skúsenosti. Častokrát tomu tak aj je, ale žiaľ, takýmto spôsobom sa dá maskovať aj astroturfing. Diskusia môže byť celkom vymyslená a za oboma príspevkami môže stáť jediný človek. Pokiaľ si však dá pozor, nepoužije podobné účty vytvorené v rovnaký čas, ani marketingovú reč, prakticky sa nedá odlíšiť od reality. Príspevok následne svieti pod článkom a vidia ho tisíce ľudí hneď a ďalšie desaťtisíce dodatočne, keď budú do vyhľadávača zadávať výrazy ako: problémy s kolenami, masť, skúsenosti.
Pri identifikovaní astroturfingu treba mať na pamäti, že nijako nesúvisí s legitímnou snahou jednotlivých spoločností spropagovať sa. Vôbec teda nejde o reklamné bannery, zábavné virálne videá propagujúce nejakú značku, viditeľné logá výrobkov vo filmoch (product placement), či jasne označené reklamné texty v internetových a printových časopisoch. Takisto sa nijak netýka rôznych iniciatív, pri ktorých firmy verejne vyzývajú ľudí napríklad na nejaké zhromaždenie alebo reakciu. Ak napríklad IT firma na svojej stránke uvedie, že redakcia XY nezaraďuje ich smartfóny do recenzií a vyzve svojich fanúšikov, aby sa redakcii sťažovali, nejde vôbec o astroturfing. Ide skrátka o legitímnu výzvu. Astroturfingom je to vtedy, keď dané sťažnosti pod menom obyčajných používateľov posiela firma sama. Za astroturfing netreba zamieňať ani iné nekalé praktiky, ako už spomenutý spam, pričom je jedno, či ho do diskusných príspevkov pod rôznymi článkami umiestni automatický mechanizmus alebo skutočný človek. Snaha predať priamo nejaký výrobok je totiž jasná od prvého pohľadu. Za astroturfing sa nedajú priamo považovať ani tzv. slamení panáci, teda napríklad falošní fanúšikovia spoločnosti na facebooku, ktorí údajne klikli na „to sa mi páči“. Takýto kúpený fanúšik je totiž obvykle len pasívnym číslom na počítadle.
Mohli by vás zaujímať aj tieto články:
Ustrážte si súkromie vo Windows 10
Pirátstvo a filmový priemysel – ako to vlastne celé je?
Facebook filtruje videá. Pozrite sa ako.
Astroturfing však nie sú len falošné diskusie a posielanie sťažností či prianí v cudzom mene. Ide napríklad aj o platené propagácie v rámci blogosféry, prispievanie na portáloch pre používateľské recenzie hotelov či reštaurácií, alebo vytváranie združení obhajujúcich nejakú praktiku. Všetko je pritom vykonané tak, aby to vyzeralo ako spontánny akt nezávislých ľudí, ktorí nie sú na danú spoločnosť nijako napojení. Je známe množstvo prípadov, pri ktorých bolo pri astroturfingu prichytených množstvo aj veľmi významných spoločností.
Napríklad v roku 2005 americko-kanadské odborárske hnutie zamestnancov v oblasti pestovania a výroby potravín (UFCW), ktoré má viac ako milión členov, naštartovalo kampaň „Zobuďte Walmart!“. V rámci tejto kampane kritizovali tohto vôbec najväčšieho prevádzkovateľa obchodných domov a zároveň najväčšieho privátneho zamestnávateľa na svete za to, že svojim zamestnancom ponúka podštandardnú mzdu a minimálne zdravotné benefity. Dožadovali sa pritom zlepšenia v oboch smeroch. Behom krátkej doby však vznikol opozičný webový komunitný portál s názvom „Pracujúce rodiny podporujú Walmart“, na ktorom sa veľké množstvo ľudí Walmartu zastalo a kritizovali snahy odborárov. Situácia vyzerala, akoby hnutie vzniklo celkom spontánne a vyjadrovalo názory mnohých ľudí (grassroot). Podrobnejšia inšpekcia však ukázala, že celá akcia bola financovaná marketingovou spoločnosťou Edelman, ktorá Walmart zastupovala, na čo sa na obe spoločnosti vzniesla vlna oprávnenej kritiky. Spoločnosť Edelman sa napokon priznala, že za blogovými príspevkami na webe stáli celkom traja autori, pričom všetci boli jej zamestnanci.
V roku 2011 americkými médiami otriasol škandál bývalého reportéra televíznej stanice CNBC, ktorý sa stal zamestnancom veľkej americkej marketingovej spoločnosti Burson Marsteller. Ten totiž kontaktoval denník USA Today a pokúsil sa ohlásiť extrémne porušenie súkromia používateľov v jednom z produktov spoločnosti Google. Pri vyšetrovaní celej záležitosti však reportéri novín prišli na to, že závažné obvinenia sa nezakladajú na pravde. Ani zďaleka to však nebol koniec celého príbehu. Behom pár dní vyšlo najavo, že marketingová spoločnosť sa pokúšala najať populárneho blogera Chrisa Soghoiana na to, aby napísal veľmi kritickú „nezávislú“ správu na danú tému a ponúkla mu pretlačenie článku do významných amerických spravodajských webov Washington Post a Huffington Post. Bloger ponuku odmietol a opýtal sa, kto danú záležitosť v skutočnosti platí. Predstaviteľ marketingovej spoločnosti mu to však neprezradil. Z pohľadu marketingovej spoločnosti sa následne stala veľmi nešťastná vec. Bloger kompletnú mailovú komunikáciu zverejnil (dodnes je možné si ju prečítať na adrese http://pastebin.com/zaeTeJeJ), čoho sa okamžite chytilo množstvo amerických médií. Zaujímalo ich pritom hlavne to, kto si marketingovú spoločnosť Burson Marsteller na danú úlohu najal. Behom niekoľkých dní začali všetky indície poukazovať napokon na Facebook, pričom po bombardovaní médiami danú skutočnosť priznal samotný hovorca tejto spoločnosti. Zároveň sa vyjadril, že marketingovú spoločnosť Burson Marsteller najali z dvoch dôvodov. Prvým bolo, že pojali podozrenie, že Google si v rámci sociálnych sietí nepočína vhodne z hľadiska súkromia používateľov. Druhý dôvod bol, že sú údajne veľmi rozčarovaní z toho, ako sa Google pokúša prevziať dáta z ich sociálnej siete pre vlastné účely. Celé fiasko vyvrcholilo oficiálnym vyhlásením spoločnosti Burson Marsteller, v ktorom jej predstavitelia záležitosť oľutovali a snažili sa zodpovednosť presunúť len na Facebook. Oznámili pritom, že „daná udalosť v žiadnom prípade nebola v súlade s našimi operačnými procedúrami a je v rozpore s našimi internými pravidlami. Danú objednávku sme mali odmietnuť.“
Veľmi pekné odhalenie astroturfingu priniesla v roku 2013 operácia Clean Turf (čistý trávnik), ktorú viedol najvyšší štátny zástupca New Yorku, Eric Schneiderman. Vyústila totiž k obvineniu 19 firiem, ktorým bola uložená pokuta 350 000 dolárov. Schneiderman a jeho tím vytvoril fiktívny obchod s jogurtmi, údajne sídliaci v Brooklyne, pričom kontaktoval niekoľko marketingových a SEO spoločností s požiadavkou o pomoc s ich negatívnou reputáciou na webe. Behom pár dní sa začali na recenzentských portáloch Yelp, Google Local, CitySearch objavovať príspevky od používateľov, ktorí obchod bezmedzne chválili. Táto celoročná operácia sa napokon sústredila na spoločnosti, u ktorých bola nekalá činnosť vypozorovaná. Patrili medzi ne napríklad firmy iSEOiSEO, Stillwater Media Group, Scores Media Group, Utilities International, Web Empire, Webtools Internet Solutions, XVIO a Zamdel. Počas vyšetrovania bolo zistené, že mnoho spoločností používa presmerovanie IP adries a falošné príspevky v skutočnosti písali ľudia z Filipín, Bangladéša a štátov východnej Európy, ktorí za ne dostávali 1 až 10 dolárov. Zadávateľovi účtovali marketingové spoločnosti neporovnateľne viac, pričom tok príspevkov bol prakticky bezodný. Konkrétne Zamdel počas sledovaného obdobia publikoval viac ako 1500 falošných recenzií na rôzne spoločnosti a produkty. Jedna zo spoločností pravidelne hľadala pomoc na inzertných portáloch Craigslist.com a Freelancer.com s ponukou „hľadáme ľudí, ktorí sú ochotní písať pozitívne recenzie na významných recenzentských portáloch ako Yelp, Google Maps a CitySearch. Recenzie musia byť vždy z rozdielnych IP adries a aspoň niekoľko viet dlhé. Ak máte dobrú znalosť ako filtre Yelpu fungujú, ozvite sa nám. Sme marketingová spoločnosť.“
Aj keď podobné akcie s odhaľovaním astroturfingu sú vítané a cenené, v skutočnosti odkrývajú len špičku ľadovca. Aktuálne odhady rôznych analytických spoločností uvádzajú, že pravdepodobne 15 až 20 % všetkých on-line recenzií a hodnotení je podvrhnutých.
Ilegalita astroturfingu
Otrávenie diskusií a používateľských recenzií astroturfingom je závažný problém. Spoločnosti, ktoré sa uchýlia k takému konaniu, sú si veľmi dobre vedomé toho, akú veľkú konkurenčnú výhodu im zverejňovanie falošných skúseností neexistujúcich zákazníkov môže priniesť. Napríklad v prieskume, ktorý v roku 2013 vykonala americká spoločnosť Dimensional Research, až 90 % opýtaných ľudí uviedlo, že ich rozhodnutie o nákupe produktov bolo ovplyvnené pozitívnymi recenziami, ktoré si prečítali on-line. Veľmi podobné to bolo aj v prípade negatívnych recenzií, ktoré ich od nákupu odradili, čo uviedlo 86 % opýtaných. Medzi najvplyvnejšie zdroje patrili najmä sociálne siete a špecializované portály na publikovanie používateľských recenzií a skúseností, akým je napríklad Yelp.
Štúdia z roku 2011 ukázala, že ak sa zvýši hodnotenie reštaurácie na portáli Yelp o jednu hviezdičku, vedie to k 5 až 9 % zvýšeniu jej tržieb. V roku 2012 sa vykonala štúdia na Cornellovej univerzite v New Yorku, ktorá sa zamerala pre zmenu na hotely a ich cenovú politiku. Zistila pritom, že ak sa na portáloch TripAdvisor a Travelocity zvýši hodnotenie hotela o jednu hviezdičku (z päť celkových), hotel môže pristúpiť k zvýšeniu cien až o 11,2 % bez toho, aby prišiel o nejakých návštevníkov. Tieto používateľské recenzie môže napísať ktokoľvek a aj keď sa najvplyvnejšie portály snažia o to, aby písali len legitímni zákazníci, zvýšenie príjmov o 10 % je pre firmy obrovským lákadlom na podvod.
Marketingový astroturfing je nelegálnou praktikou v mnohých krajinách. Napríklad americká federálna obchodná komisia oficiálne zaviedla smernice, ktoré pri on-line recenziách nariaďujú, že „recenzent si pri písaní hodnotenia musí počínať čestne.“ Pokiaľ sa firma dopustí podvodného konania v tomto zmysle, môže čeliť postihu v podobe finančného odškodnenia zákazníkov a nariadeniu publikovať opravu svojich vyhlásení. V Európskej únii v tejto súvislosti existuje smernica o nekalých obchodných praktikách (2005/29/ES), kde sa uvádza, že „podpora produktov v rámci zaplateného redakčného obsahu v médiách, bez jasného uvedenia tejto skutočnosti, je zakázaná.“ Smernica takisto zakazuje falošné vydávanie sa za zákazníka a na jej základe sa dá považovať astroturfing v krajinách EU za nelegálnu činnosť prakticky vo všetkých prípadoch. Smernica je platná vo všetkých členských krajinách, avšak miery trestov sa líšia. Podobné smernice ako EU má aj Veľká Británia, pričom firma vydávajúca sa v recenziách za vlastného zákazníka čelí hrozbe nelimitovaných finančných pokút a dvojročného odňatia slobody u previnených osôb.
Ani takéto odstrašenie však nemusí byť účinné v prípade, keď majitelia musia okamžite zvýšiť tržby, inak čelia zavretiu biznisu. Zatiaľ čo malé firmy sa k astroturfingu uchyľujú nezriedka sami, väčšie spoločnosti hľadajú pomoc u marketingových firiem, ktoré na tento účel využívajú ľudí z chudobnejších krajín sveta. Obvykle ide o ľudí s veľmi nízkymi príjmami, študentov alebo nezamestnaných ľudí, ktorí sú vďační za každú príležitosť na zárobok. Tieto osoby sami seba zvyčajne neoznačia za podvodníkov, pretože majú pocit, že skrátka len dodávajú to, o čo ich zamestnávateľ žiada. Astroturfing dosiahol obrovské rozšírenie v Číne, kde v posledných rokoch zaznamenal biznis elektronického predaja skutočne raketový rast. Využíva totiž obrovský trh s viac ako pol miliardou internetových používateľov. V akademickej práci „Odkrývanie utajených spamerov na čínskych recenzentských portáloch“, výskumný tím z fakulty informatiky na technickej univerzite v Singapure analyzoval 1,2 milióna recenzií na čínskej verzii Amazonu. Išlo o príspevky od 650 000 používateľov, ktoré recenzovali celkom 140 000 produktov. Identifikoval pritom 3118 samostatne pracujúcich podvodných recenzentov a 1937 podvodných recenzentov pracujúcich spoločne v skupinách. Tí nielenže zaplavovali tento portál propagačnými príspevkami svojho zamestnávateľa, ale negatívnymi príspevkami očierňovali aj všetku konkurenciu. Pre členov týchto skupín sa zažilo označenie „Internetová záplavová armáda“, pretože sú schopní internet zaplaviť okamžite obrovským množstvom príspevkov. Obvykle sú títo ľudia najatí priamo marketingovými spoločnosťami a za jeden blogový príspevok alebo recenziu dostávajú 10 až 50 centov.
Problematická detekcia
Ak chce nejaká spoločnosť vykonávať astroturfing úspešne, vyžaduje to značnú dávku opatrnosti a precíznosti. Vždy totiž existuje možnosť na odhalenie, čo prinesie nielen okamžitú stratu výhod získaných v nekalom procese, ale zároveň aj stratu dôvery aktuálnych zákazníkov a verejnú hanbu. Pokiaľ sa astroturfing vykoná dobre, je jeho detekcia prakticky nemožná. Ak ste napríklad nespokojní s nejakým konkrétnym smartfónom alebo reštauráciou, pričom zanecháte svoju negatívnu používateľskú recenziu na nejakej stránke, nie je prakticky nič, čo by sa na tomto postupe nedalo simulovať umelo. Výrazy ako „jedlo bolo strašné a obsluha sa chovala arogantne“ alebo „konektor na slúchadlá sa zlomil po troch týždňoch a výrobca odmietol uznať reklamáciu z dôvodu, že ide o opotrebovanie zlým používaním“ môže napísať ktokoľvek a je jedno, či danú službu alebo produkt naozaj používal. To isté platí aj o pozitívnych recenziách. Pokiaľ pri nich podvodník nepoužíva reklamný jazyk a volí klasické slová a hodnotenia, nikto na prvý pohľad nedokáže zistiť, že hodnotenie je podvrhnuté.
V prípade systematického odhaľovania astroturfingu špecialistami je nutné sústrediť sa na štatistickú analýzu veľkej vzorky dát, kde je možné začať odhaľovať špecifické vlastnosti a prepojenia jednotlivých používateľov. Zbadať sa dá napríklad pravidelné recenzovanie úzkeho okruhu spoločností, ktoré sa po čase vymenia za iné (podľa toho, ako prebiehajú objednávky marketingových spoločností), veľmi pozitívne hodnotenie jednej skupiny firiem a veľmi negatívne iných a takisto napríklad objavovanie sa v diskusii vždy s konkrétnymi používateľmi, s ktorými prebieha výmena názorov. Užitočná je aj sémantická analýza, pretože podvodníci tohto druhu píšu obvykle obrovské množstvo príspevkov, aby naplnili svoju dennú kvótu zárobku, takže príspevky majú podobnú vetnú skladbu a obsah len s minimom editácií. Základom sú účinné algoritmy, ktoré dokážu rozpoznávať všetky tieto špecifiká. Detekcia astroturfingu sa takisto občas podarí vďaka uniknutej komunikácii medzi marketingovými spoločnosťami, firmami zadávateľov a blogerov, ako sme to videli v prípade Facebooku, prípadne nastražením pasce, ako tomu bolo v prípade operácie Clean Turf v New Yorku.
Existuje vôbec šanca, že astroturfing odhalí aj bežný používateľ na základe malej vzorky príspevkov? V prípadne bezchybnej realizácie sa nepravdivosť jedného príspevku odhaliť prakticky nedá. Nie každý astroturfer je však pozorný, a preto sa občas môžu objaviť triviálne chyby. Jednu z nich si do vitríny určite nedajú zamestnanci českej banky Raiffeisen, ktorí sa pred pár rokmi verejne strápnili na jednom z najpopulárnejších českých portálov venovaných financiám (server Měšec.cz). V článku, ktorý bol veľmi kritický k novému sadzobníku a jeho prehľadnosti, sa objavilo viac ako dvesto diskusných príspevkov, pričom množstvo z nich bolo veľmi negatívnych. Z ničoho nič sa však objavil pozitívny príspevok slečny Lucie Jemnej, ktorá naopak popísala svoje veľmi dobré skúsenosti s touto bankou, pričom sa vyjadrila, že lepšiu banku na českom trhu nepozná. Problémom bolo, že diskusný systém serveru Mešec zverejňuje pri každom príspevku IP adresu a pokiaľ je jej rozsah známy (napríklad patriaci nejakej firme alebo poskytovateľovi internetového pripojenia), rovno ho preloží na doménu. Pri danom príspevku svietila doména ebanka.cz a išlo teda o rozsah IP adries, ktorý vlastní banka Raiffeisen. Za spokojného používateľa sa tak vydával zamestnanec banky, ktorý príspevok napísal z počítača v jej sieti. Tohto humorného príspevku a očividného astroturfingu si všimlo niekoľko diskutérov a začali naň uštipačne reagovať. Kým niektorí to brali s humorom, iní poukázali na očividne nekalé jednanie. Vrcholom bolo, keď sa objavil diskutér s menom Charles, ktorý mal vo všetkom jasno a napísal, že slečna Lucie Jemná určite v danej banke nepracuje a podľa neho to bude určite len nejaký provokatér. Jeho príspevok žiaľ pochádzal z rovnakého IP rozsahu banky…
Používateľom v niektorých prípadoch pomôžu administrátori diskusných fór či portálov, ktorí majú prístup k väčšiemu množstvu dát. V roku 2010 sa udial v ČR takisto veľmi nepekný prípad astroturfingu na portáli venovanom referenciám autobazárov, tentoraz však s mierne odlišným nádychom. V sekcii venovanej veľkému autobazáru Auto ESA sa začalo objavovať niekoľko veľmi pozitívnych príspevkov a dobrých hodnotení, ktoré spoločnosť chválili a zároveň veľmi kritizovali konkurenčný autobazár AAA Auto. Druhá menovaná spoločnosť si však veľmi negatívne hodnotenia všimla, pričom si stála za tým, že sa nezakladali na pravde. Požiadali teda administrátora portálu o skontrolovanie IP adresy daného používateľa. Ukázalo sa, že údajný frekventovaný zákazník oboch firiem odosielal príspevky do diskusie z IP rozsahu patriacemu spoločnosti Auto ESA. Do diskusie pritom prispieval s celkovo 15 prezývkami a v mnohých prípadoch diskutoval sám so sebou, pričom si vymieňal dobré skúsenosti na jeden autobazár a zlé na iný. Celému problému sa napokon venovalo aj niekoľko veľkých českých médií a situácia vyústila do podania trestného oznámenia kvôli podozreniu z nekalej obchodnej súťaže.
V niektorých prípadoch používatelia nemusia čakať na pomoc administrátora a určitý prieskum si môžu vykonať aj sami. To je možné najmä vtedy, ak namiesto anonymného diskusného fóra ide o stránku, kde sa používajú udržované sociálne účty. Podvodníka môže indikovať napríklad veľmi jednoduchý alebo neudržovaný profil, do ktorého nie je investovaný žiadny čas. Občas je vhodné meno alebo text celého príspevku vyhľadať v internetovom vyhľadávači, pretože sa môže ukázať, že sa nachádza na viacerých fórach. Situácia však rozhodne nie je jednoduchá, pretože na to, aby ste niečo také zistili, musíte najprv pojať nejaké podozrenie. Ak si napríklad čítate hodnotenia výrobku v rámci recenzií na nejakom e-shope, pravdepodobne sa vám vôbec nebude chcieť hľadať históriu niekoľkých desiatok či dokonca stoviek ľudí, ktorí produkt hodnotili.
Z používateľského hľadiska je najlepšou zbraňou proti astroturfingu predovšetkým vedomosť, že k takýmto činnostiam môže dochádzať. Už to samo o sebe zvyšuje pozornosť a hlavne znižuje nekritický dopad bezmedznej dôvery v názor iných ľudí. Tento prístup ale nemožno extrémne extrapolovať. Astroturfing je závažný problém, ku ktorému nepochybne dochádza. Ak sa ale rozpoznajú veľké prípady falošných používateľských recenzií či snaha o manipulácii médií, neznamená to automaticky, že všetky média a príspevky sú takýmto spôsobom ovplyvňované neustále a vo veľkej miere. Žiaľ, problematika astroturfingu je často živnou pôdou pre rôznych hlupákov, pomätencov, šarlatánov a konšpiračných teoretikov, ktorí majú pocit, že všetko okolo je sprisahanie a pokiaľ s nimi niekto nesúhlasí, je to určite preto, že je to zaplatený diskutér. Môžete sa preto stretnúť s odporučeniami, že astroturfing sa dá používateľsky odhaľovať tak, že si všímate napríklad používanie špecifického jazyka. Ak napríklad niekto svojho oponenta v diskusii označí za konšpiračného teoretika a ovcu, pričom používa výrazy ako „všetci súhlasia“, „konsenzus špecialistov je taký a taký“, ide s veľkou pravdepodobnosťou o astroturfera.
Astroturfing je bezpochyby pálčivým problémom súčasného internetu. Ide ale o nevyhnutný dôsledok toho, ako veľmi používaným nástrojom pre všetky druhy činností sa internet stal. Je takmer isté, že používanie astroturfingu bude v najbližších rokoch stále narastať a to už len preto, že je omnoho úspešnejší a omnoho ťažšie detekovateľný, ako obyčajný spam. Je preto nutné vyvinúť veľmi pokročilé algoritmy na jeho detekciu, pracujúce s analýzou obrovského množstva dát, ako to urobil napríklad výskumný tím z fakulty informatiky na technickej univerzite v Singapure, v súvislosti s čínskou verziou Amazonu. Tieto systémy sú stále vo svojich počiatkoch a je nevyhnutné, aby ich vývoj pokračoval. Pokiaľ je totiž astroturfing vykonávaný pozorne a bezchybne, bežný používateľ nemá žiadnu šancu ho detegovať.