Minimálne v Európe.

Európska komisia aktualizovala smernicu, ktorá určuje pravidlá využívania frekvenčného spektra pre mobilnú komunikáciu na palube lietadiel a zadefinovala frekvencie, ktoré budú môcť využívať letecké spoločnosti, aby cestujúcim poskytli prístup do 5G sietí a ostatných mobilných sietí v lietadlách a to aj počas letu.

V praxi to znamená, že cestujúci už nebudú musieť prepínať smartfón do letového režimu, ale budú môcť používať svoje zariadenia rovnakým spôsobom a so všetkými funkciami – rovnako, ako keď sú na zemi. Aby mohli letecké spoločnosti poskytovať 5G konektivitu na palube lietadiel, musia využiť špeciálne sieťové zariadenie, tzv. pico-cell, ktoré zabezpečí pripojenie cestujúcich a smerovanie ich hovorov, textových správ a dát medzi lietadlom a pozemnou mobilnou sieťou. Obvykle sa na tento účel využíva satelitná sieť.

Na druhej strane, Európska komisia sprístupnila určité frekvencie na účely mobilnej komunikácie v lietadlách už v roku 2008 a nedá sa povedať, že by sa tieto služby na palubách lietadiel masovo rozšírili. S príchodom 5G by sa to mohlo zmeniť. Thierry Breton, eurokomisár pre vnútorný trh, povedal: „5G prinesie inovatívne služby pre ľudí a príležitosti pre rast európskych spoločností. Pokiaľ ide o možnosti, ktoré ponúka superrýchle a vysokokapacitné pripojenie, nebo už nie je limitom.“

Komisia tiež doplnila vykonávacie rozhodnutie o 5 GHz frekvenčných pásmach, ktoré umožní ich využívanie v cestnej doprave, napríklad v automobiloch a autobusoch. Členské štáty sprístupnia 5 GHz frekvenčné pásma na používanie v cestných vozidlách čo najskôr, najneskôr však do 30. júna 2023.

Zdroj: Európska komisia

Prečítajte si aj:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Testujem inteligentné hodinky, robotické vysávače, smartfóny a herné zariadenia. Sledujte ma na sociálnych sieťach @roman_fitit