Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

36 hodín inovatívneho hackovania, 14 kreatívnych tímov, 9 mentorov a 8 testerov z radu seniorov, 3 víťazné riešenia, 1 nájdený pes a množstvo vypitej kávy. Takto by sa dal v skratke zhrnúť druhý hackathon, ktorý sa konal 9. – 10. decembra pod gesciou Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) v spolupráci s inovačným centrom Campus Cowork.

„MIRRI prostredníctvom série Hackathonov ako inovatívnej formy podpory nových nápadov plánuje identifikovať inovatívne digitálne riešenia s vysokou pridanou hodnotou pre spoločnosť. Kľúčová pre nás je aj samotná realizácia týchto digitálnych riešení a budeme sa tešiť na spoluprácu pri uvádzaní vybraných riešení do praxe. Cieľom už v poradí druhého hackathonu financovaného z Plánu obnovy a odolnosti bolo navrhnúť a vytvoriť riešenia pre zvýšenie motivácie seniorov k využívaniu digitálneho zariadenia a služieb a zároveň riešenia, ktoré by im pomohli jednoduchšie sa orientovať v digitálnom svete“ povedal zástupca MIRRI, generálny riaditeľ sekcie zodpovednej za tému hackatonov Peter Balík.

Po sprinte inovatívnych nápadov v priebehu dvoch dní sme si v sobotu večer vypočuli prezentácie všetkých tímov, pričom každý tím mal len 4 minúty na predstavenie svojho nápadu odbornej porote. Všetci účastníci svoju úlohu zvládli a porota mala čo robiť, aby vybrali tie najlepšie riešenia. Okrem kreativity a inovatívnosti sa však prihliada aj na realizovateľnosť nápadu s ohľadom na časovú a finančnú náročnosť.

“Hoci víťazi môžu byť len traja, tento hackathon nás príjemne prekvapil najmä rôznorodosťou prezentovaných nápadov. Výherné riešenie splnilo všetky podmienky, ktoré sme u víťazov chceli vidieť. Vybrané riešenie je použiteľné v realite, prezentácia tímu bola na špičkovej úrovni a verzia, ktorú počas hackathonu vytvorili, je vo forme plne funkčného prototypu.“ vysvetlil Tomáš Očenáš, CEO Campus Cowork.

Víťazmi hackathonu sú…

Víťazom hackathonu Seniori v digitálnom svete sa stal tím s názvom Valec. Na základe behaviorálných vied a prvkov gamifikácie vytvorili appku, ktorá seniorov motivuje k tomu, aby si ju otvorili každý deň a mohli sa dokonca porovnávať s inými používateľmi.

Cieľom víťazného riešenia je sprostredkovať približne 100 tém z rôznych kategórií rozdelených podľa zložitosti prostredníctvom vzdelávacej aplikácie. Inšpiráciou pre vznik aplikácie sa stala open source aplikácia na výučbu jazyka Duolingo. Víťazný návrh aplikácie ponúka seniorovi interaktívne úlohy a pomocou hry motivuje k opakovaniu znalosti a na druhej strane prostredníctvom súťaživosti s inými používateľmi udržiava seniora v prostredí, kde sa vzdeláva a napreduje. Senior si vďaka svojmu vlastnému profilu počas cesty „digitálnym lesom“bude zbierť odmeny za absolvované úlohy a podľa počtu bodov bude umiestnený v rebríčku najšikovnejších užívateľov. Pridanou hodnotou riešenia je aj back-end analytika, ktorá bude poskytovať cenné a ďalej použiteľné dáta o generácii seniorov na Slovensku.

“Hackathony sú dôkazom, že aj obyčajní ľudia vedia vymyslieť skvelé riešenia na aktuálne problémy. Veríme, že naše riešenie dostane seniorov do popredia digitalizácie,” dodal Martin Nemeček z tímu Valec.

Druhé miesto patrí tímu T Old Stars a ich riešeniu s názvom začnime.to. Jedná sa o aplikáciu s dvoma rozhraniami, jedno, ktoré vidí senior a druhé, ku ktorému má prístup jeho rodina a disponuje admin funkciami. Administrátor tak dokáže svojmu blízkemu seniorovi aktualizovať obsah podľa jeho špecifických potrieb.

“Seniori na Slovensku častokrát disponujú tlačidlovým telefónom a boja sa prejsť do digitálneho sveta s dotykovou obrazovkou. Preto sme veľmi radi, že naše riešenie začnime.to zaujalo porotu a budeme môcť prinášať online svet aj pre menej odvážnych seniorov, ktorí chcú, ale boja sa začať”, zhodnotila Lucia Maková z tímu T Old Stars.

Na treťom mieste sa umiestnil tím Fireflies s projektom, ktorému dali názov Digitálny lišiak. Riešením, ktoré navrhli na zvýšenie motivácie staršej generácie používať moderné technológie je “učenie seniorov hravou formou”, ako sa orientovať v digitálnom svete. Základom riešenia má byť digitálna príručka, kde si môže senior po absolvovaní školenia trénovať svoje zručnosti v bezpečnom prostredí.

“Hackathon sa niesol v uvoľnenej atmosfére a dopadol na výbornú. Téma priniesla super zmes konkrétnosti a otvorenosti, čo tímom dávalo veľa priestoru na kreativitu. To sa koniec koncov ukázalo aj na finálnych výstupoch. Mentori boli veľmi nápomocní a čerešničkou na torte boli seniori, vrátane pani Jarky Stanekovej z občianskeho združenia AkSen, ktorí prišli konzultovať riešenia a poskytli názor na vytvorené prototypy po ich priamej užívateľskej skúsenosti. Tešíme sa na to, aké témy prinesie hacknime.to do budúcnosti,” zhodnotil Lukáš Oškera z tímu Fireflies.

Okrem finančných výhier prvé tri riešiteľské tímy získali aj nefinančnú odmenu vo forme tréningu s certifikovaným Google expertom. Vďaka partnerstvu s firmou Google mali prvé tri víťazné tímy možnosť získať odborné konzultácie k digitálnemu marketingu a či soft skills.

Budúci rok sa vďaka Plánu obnovy a odolnosti v spolupráci s MIRRI SK a Campus Cowork bude konať hneď niekoľko hackathonov, vždy s inou tematikou, jedno však budú mať spoločné. Ich cieľom je priniesť podporu nových nápadov a identifikovať inovatívne digitálne riešenia s vysokou pridanou hodnotou pre spoločnosť. Téma najbližšieho eventu bude známa už začiatkom budúceho roka!

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.