Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Nariadenie GDPR od mája tohto roku sprísni ochranu súkromia aj v oblasti záznamov z bezpečnostných kamier. Verejnosť zmeny môže pocítiť napríklad pri návšteve predajní, kde sa podľa spoločnosti Axis používajú kamerové systémy čoraz intenzívnejšie. Majitelia predajní sa teraz musia pripraviť predovšetkým na to, že návštevníci majú právo na plnú informovanosť.

Množstvo a kvalita bezpečnostných kamier vo verejných priestoroch narastá a veľké percento týchto kamier prevádzkujú retailové reťazce. „Kamery navrhnuté špeciálne na video monitoring predajní tvoria v súčasnosti približne asi 12% všetkých našich predaných kamier vo východnej Európe, no ich predaje rastú,“ povedal Dalibor Smažinka, špecialista zo spoločnosti Axis Communications, ktorá je popredným svetovým výrobcom v oblasti IP videa. „Inteligentné kamery v obchodoch slúžia nielen k prevencii kriminality a odhaľovaniu krádeží, ale plnia aj prevádzkové a marketingové úlohy – napríklad počítajú návštevníkov, vytvárajú demografické dáta a pomáhajú regulovať fronty pri pokladniciach.“ Snímanie videozáznamu spadá do kategórie zhromažďovania osobných údajov. Špecialisti na video monitoring a právnici preto upozorňujú, že európska smernica GDPR týkajúca sa ochrany dát, ktorá začne platiť od mája 2018, vyžaduje od majiteľov predajní s kamerami, aby podnikli určité konkrétne kroky.

Tabuľka „Priestor je monitorovaný“ stačiť nebude

V súvislosti s robením kamerových záznamov budú musieť majitelia predajní podľa GDPR posilniť ochranu súkromia niekoľkými spôsobmi. Jedným z nich je napríklad to, že každý návštevník bude mať právo na presnejšie informácie. „Obyčajná informačná tabuľka, či nálepka s obrázkom kamery stačiť nebude,“ prezradila Janka Brezániová z advokátskej kancelárie JŠK. „Návštevník predajne sa bude môcť sťažovať, ak sa nikde nedozvie napríklad totožnosť a kontaktné údaje správcu kamerového systému, účel spracovania alebo dobu, po akú sa záznam uchováva.“ Tieto informácie ale môže prevádzkovateľ predajne sprístupniť napríklad na webovej stránke. Tabuľka na mieste by však mala presne uvádzať, kde možno tieto informácie získať. „Rovnako tak odporúčame, aby zamestnanci v danom priestore boli primerane vyškolení tak, aby boli schopní na prípadné otázky týkajúce sa kamier kvalifikovane odpovedať,“ dodáva Brezániová.

David Capoušek z firmy NetRex, ktorá spravuje stovky kamier v rôznych predajných reťazcoch, tvrdí, že splniť prísnejšie nároky na ochranu súkromia nebude zas až taký problém: „Dáta sú šifrované a prístupy k videu sú prísne obmedzené. Záznamy sa uchovávajú len po najnutnejšiu dobu iba kvôli ochrane majetku a personálu, potom sa automaticky mažú, no a štatistické údaje získané pomocou kamier sú už anonymné. Aktuálne spolu s majiteľmi predajní pripravujeme postupy, ako sprístupniť všetky informácie o kamerách komukoľvek, kto o to prejaví záujem.“

Spoločnosť Axis Communications na Slovensku a v Českej republike spolu s právnikmi a svojimi partnermi – firmami, ktoré sa zaoberajú inštaláciou kamerových systémov – preto iniciovala vznik praktického manuálu, ktorý umožní prevádzkovateľom kamier splniť nároky GDPR.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.