Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Športový, pohodlný a míľnik vo vývoji bezpečnosti Mercedes-Benz: Pred 60 rokmi predstavila značka Mercedes-Benz model 230 SL (W 113) na autosalóne v Ženeve od 14. do 24. marca 1963. Očakávania publika sú vysoké. Model 230 SL nahradil dve vozidlá naraz: 300 SL Roadster (W 198) a 190 SL (W 121). Model W 113 bol vyrábaný do roku 1971.

Modely 230 SL, 250 SL a 280 SL sú vyhľadávanou klasikou s trojcípou hviezdou. Svedčia o tom okrem iného ceny za dobre zachované exempláry modelového radu W 113: Aktuálny prieskum trhu na roky 2022/2023 spoločnosti Classic Data uvádza cenz 128 000 eur za 230 SL v najvyššom stave (stupeň 1) a 156 000 eur za 280 SL. Mnohí majitelia modelov „Pagoda“-SL sú zákazníkmi Mercedes-Benz Classic Center vo Fellbachu s jeho jedinečnými odbornými znalosťami v oblasti vysokokvalitných veteránov značky.

Priekopník automobilovej bezpečnosti v športových vozidlách

V roku 1963 zapôsobil model 230 SL ako komfortné, dvojmiestne cestovné vozidlo s vysokým výkonom. Jeho dizajn bol vytvorený pod vedením Friedricha Geigera. Kombinuje jasné línie s klasickým vzhľadom modelu SL s veľkou centrálnou hviezdou v maske chladiča. Voliteľná pevná strecha evokuje asociáciu: Jeho vnútorne zakrivená plocha strechy pripomína ázijské chrámové budovy. To dalo športovému autu prezývku „Pagoda“. Paul Bracq navrhol odnímateľnú strechu kupé.

Úroveň bezpečnosti modelu W 113 bola pre vtedajšie športové vozidlá prelomová. Rámový systém podlahy modelu 230 SL pochádza zo sedanu Mercedes-Benz modelového radu W 111. V porovnaní so štvordverovými modelmi je skrátený a vystužený. V roku 1959 bol „Fintail“ prvým osobným automobilom na svete s bezpečnostnou karosériou, ktorú vyvinul priekopník v oblasti bezpečnosti značky Mercedes-Benz Béla Barényi. „Pagoda“ je prvým športovým autom, ktoré ťaží z princípu solídnej kabíny pre pasažierov s deformačnými zónami vpredu a vzadu. K tomu sa pridáva vysoká bezpečnosť jazdy podvozku prevzatého zo sedanu. Je prispôsobený požiadavkám roadstera. Odpruženie je pevné a zároveň takmer nezvyčajne pohodlné pre športové auto 60. rokov. Po prvýkrát v športovom vozidle SL je voliteľne k dispozícii štvorstupňová automatická prevodovka. Model 230 SL má na predných kolesách kotúčové brzdy. Počnúc modelom 250 SL predstaveným v roku 1967 výbavu dopĺňali kotúčové brzdy na zadnej náprave.

Mercedes-Benz postupne ponúka tento model SL s tromi rôznymi motormi počas osemročného výrobného obdobia. To ho odlišuje od modelov 300 SL a 190 SL. Motory týchto prvých dvoch sériových športových automobilov v tradícii SL, predstavených v roku 1954, zostali prakticky nezmenené až do roku 1963. Športový šesťvalcový motor M 127 modelu 230 SL je založený na motore M 180 z modelu 220 SE. Zdvihový objem sa pre použitie v modele SL zvýšil na 2 306 kubických centimetrov. Motor poskytuje 110 kW (150 k), maximálnu rýchlosť 200 km/h a športové auto zrýchli z nuly na 100 km/h za 11,1 sekundy.

„California“ verzia a lepšie hodnoty zrýchlenia

Na konci roku 1966 model 250 SL nahradil model 230 SL. Jeho šesťvalcový radový motor M 129 mal zdvihový objem 2 496 centimetrov kubických. Výkon (110 kW/150 k) a maximálna rýchlosť (200 km/h) zodpovedali modelu 230 SL. Vyšší krútiaci moment však znižoval zrýchlenie z nuly na 100 km/h o 1,1 sekundy. Okrem toho bol model 250 SL vybavený regulátorom brzdnej sily, väčšími brzdovými kotúčmi vpredu a k tomu aj kotúčovými brzdami na zadných kolesách.

Ďalší rozdiel: 250 SL je voliteľne k dispozícii so strechou kupé a zadnými sedadlami. Toto prevedenie „California“ dopĺňa variant karosérie známy z modelu 230 SL ako roadster s plátenou strechou a odnímateľnou strechou kupé. Mercedes-Benz predstavil verziu so zadným sedadlom prvýkrát v marci 1967 na autosalóne v Ženeve. „California“ nemá ani plátenú strechu roadstera ani priestor pre plátenú strechu, aby poskytovala priestor pre zadné sedadlá.

Model 280 SL so šesťvalcovým radovým motorom M 130 s objemom 2 778 cm3 sa objavil v roku 1968. Je to tretia a najúspešnejšia verzia série W 113. Výkon stúpa na 125 kW (170 k). 280 SL zrýchli z nuly na 100 km/h za deväť sekúnd. Maximálna rýchlosť je stále 200 km/h. Výroba modelu modelov W 113 sa skončila v marci 1971 po tom, čo bolo vyrobených celkovo 48 912 vozidiel. Z toho bolo 19 831 vozidiel z modelu 230 SL, 5 196 z modelu 250 SL a 23 885 z modelu 280 SL.

Úspech v motoristickom športe

Mercedes-Benz úspešne používal model 230 SL aj v motoristickom športe. Výnimočné je víťazstvo Eugena Böhringera a Klausa Kaisera na viac ako 5 000-kilometrovej rally Spa-Sofia-Liège, ktorá sa konala od 27. do 31. augusta 1963. V nasledujúcom roku duo získalo 3. miesto v tejto vytrvalostnej rally aj s modelom 230 SL.

Značky: