„Myslím, že je to najšťastnejší deň môjho života,” povedal po prezentácii prototypu modelu Toyota Supra na Goodwood Festival of Speed hlavný inžinier Toyoty Tetsuya Tada. Na čo sa môžu tešiť fanúšikovia, čo vieme o športovom modeli pred jeho oficiálnou premiérou?
„Akio Toyoda vravieval, že by chcel, aby vo firme existovali traja bratia, z ktorých GT86 by bol prostredným a Supra najväčším. Preto sme sa usilovali, aby bola nová Supra v každom ohľade čo najlepšia,” povedal v rozhovore pre britskú tlač hlavný inžinier Tetsuyo Tada.
Konštruktéri začali pracovať na novom modeli v roku 2012. S japonským citom pre dokonalosť ho dotvárali sedem rokov. Výsledkom je dvojdverové klasické kupé so štíhlou líniou, motorom umiestneným vpredu a zadným náhonom.
Ťažisko ako Lexus LFA
Podobne ako pri projektovaní Toyoty GT86 sa inžinieri pri novej Supre sústredili na to, aby malo vozidlo tie najlepšie jazdné vlastnosti. „Všetci chvália GT86 za nízko položené ťažisko, ale v Supre je ešte nižšie a tuhosť karosérie je dvojnásobne vyššia,” zdôrazňuje Tada a dodáva: „Supra má ťažisko v rovnakej polohe ako športový Lexus LFA”.
Je zaujímavé, že aj keď má nová Supra väčší rázvor ako GT86, vzdialenosť medzi osami je menšia. Podľa nepotvrdených informácií má mať kupé Toyoty hmotnosť okolo 1 500 kilogramov.
Návrat s radovou šestkou
Predchádzajúca generácia Toyoty Supra si získala obdiv a slávu vďaka šesťvalcovému motoru Toyota 2JZ-GTE s turbodúchadlom. V novej verzii bude podobná jednotka, ktorú vyvinuli v BMW. Podľa neoficiálnych informácií ide o motor B58B30 s výkonom 335 koní. Ponuka bude obsahovať aj štvorvalcový motor s označením B48B20, s objemom 2 litre a výkonom 262 koní, takisto vybavený turbodúchadlom. K tomu by mala pribudnúť osemstupňová automatická prevodovka ZF.
Výkon štyristo koni?
Informáciu o motore R6, hoci ešte nie o konkrétnej verzii, potvrdil aj hlavný inžinier. „Supra mala vždy šesťvalcový radový motor a tak to bude aj tentoraz,“ hovorí Tetsuya Tada.
Inžinier tiež pripustil, že do nového modelu sa dostane aj štvorvalcový motor. Podľa jeho slov bude auto v takejto obmene ľahšie, bude mať lepšie rozloženú hmotnosť a ešte lepšie „sedieť“ v zákrutách. Tada neprezradil presné parametre, ale ako povedal ,,výkon motora Supry je porovnateľný s vozidlami Lexus zo série F”. To by znamenalo, že motor novej Toyoty Supra bude mať výkon až 400 koní. Isté je, že výkon sa bude prenášať na zadné kolesá prostredníctvom diferenciálu s obmedzeným preklzom.
Blízko ku konceptu FT-1
„Som plný úcty k starším modelom Toyoty Supra. Keď sa pozrieme na predchádzajúce generácie, každá z nich mala v sebe niečo vzrušujúce v kontexte svojej doby. Pri tvorbe nového modelu sme sa snažili dosiahnuť to isté,” hovorí Tada.
Nová verzia kupé bude odzrkadľovať túto úctu. „Ako východiskový bod sme si vzali A80, čiže Supru štvrtej generácie. Hoci dizajn nie je rovnaký, na prvý pohľad je jasné, že je to Supra”. Auto síce ešte nepredstavili v plnej kráse, ale tvar siluety, proporcie a niektoré detaily, ktoré neukrylo ani maskovanie, prezrádzajú, že bude nadväzovať na koncept FT-1.
Oficiálna premiéra na jeseň
I keď sa novú Toyota Supra objavila na festivale Goodwood Festival of Speed, oficiálna premiéra vozidla je ohlásená na jeseň. Do autosalónov sa má športové kupé dostať v prvej polovici roku 2019.
Podľa neoficiálnych informácií by si záujemcovia o nový model mali pripraviť najmenej 63 500 dolárov. Auto by malo mať skvelú výbavu – napríklad transparentný Head-up displej, digitálne hodiny a pokročilé systémy aktívnej bezpečnosti.