Elektrický pohon využívalo pár výrobcov už aj v raných časoch automobilizmu, no rýchlo ustúpil benzínu. PEUGEOT sa jeho študovaním zaoberal už v roku 1902 na pohon zásielkových vozidiel. Vzniklo aj pár modelov, no projekt sa dostal na vedľajšiu koľaj. PEUGEOT však stále zostával v pohotovostnom režime.
Automobilka PEUGEOT uviedla svoje prvé elektrické vozidlo na trh v roku 1941. Nazývalo sa VLV (Véhicule Léger de Ville – Ľahké mestské vozidlo). Prídelový systém benzínu počas druhej svetovej vojny spôsobil, že sa museli hľadať alternatívne zdroje energie a PEUGEOT bol jediný veľký výrobca, ktorý prejavil záujem o tento druh pohonu. Model VLV vznikal v Paríži od júna 1941 do februára 1945 (celkovo 377 vyrobených kusov).
PEUGEOT vyhľadával nové technológie aj v 70. a 80. rokoch, keď spojil sily so spoločnosťami Alsthom a EDF (Electricté de France), aby ponúkol elektrický pohon do prototypu modelu PEUGEOT 104 (4 kupé a 3 vany) ako aj do úžitkových vozidiel PEUGEOT J5 a J9. V roku 1983 vznikol v súvislosti s novým modelom PEUGEOT 205 ďalší program, ktorý spojil spoločnosti PSA a SAFT (batérie). PEUGEOT 205 odštartoval sériový program modelu PEUGEOT 106. Následne vznikol plnohodnotný zážitok: flotila elektrifikovaných modelov PEUGEOT 106 bola záujemcom k dispozícii prostredníctvom samoobslužného systému. Tak sa v decembri 1993 zrodila kampaň 50 elektrických vozidiel v La Rochelle.
Medzi rokmi 1990 až 2010 vniklo viacero štúdií, ktoré potvrdzovali pokračujúci záujem značky PEUGEOT o vývoj elektrického pohonu: ION (prvý svojho mena)
v roku 1994, TULIP a Touareg v roku 1996, originálny koncept BB1 predstavený v roku 2009 vo Frankfurte ako aj slávna štúdia EX1 z roku 2010, ktorá sa na okruhu v Montlhéry a v Číne stala držiteľom šiestich medzinárodných rekordov v zrýchlení.
Začiatkom 21. storočia začali vozidlá čeliť veľkej revolúcii. Zmena energie sa stala hlavnou súčasťou boja proti zmenám klímy. Značka PEUGEOT predstavila v roku 2019 kompletný modelový rad vozidiel s nulovými, prípadne s nízkymi emisiami CO2. Tento technologický posun je založený na troch pilieroch: Zrozumiteľnosť, Radosť, Jednoduchosť. S rovnakými ambíciami ako stále: urobiť všetko pre to, aby bola mobilita bezpečná, čistá a dostupná širokým vrstvám užívateľov.
Zrozumiteľnosť preto, lebo do roku 2020 budú 50 % modelového radu značky PEUGEOT tvoriť elektrifikované vozidlá a do roku 2025 to bude 100 %. Radosť, pretože tá bola vždy súčasťou DNA značky PEUGEOT. Rovnako ako štúdia 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED, ktorá zvestovala vývoj novej línie vysoko výkonných elektrifikovaných sériových vozidiel. A nakoniec Jednoduchosť, pretože druh karosérie mená diktovať jej využitie.
Deväť mesiacov po predstavení nového modelu PEUGEOT e-208 sa predajne značky stávajú domovom širokej ponuky elektrifikovaných modelov: osobných vozidiel ako e-208, e-2008, 508 HYBRID a 3008 HYBRID4. Z úžitkových vozidiel sú to e-Expert, E-Traveller a čoskoro aj e-Boxer.
Elektrická revolúcia sa už naozaj začala.
PEUGEOT VLV (1941), jednoducho dômyselný
Čeliac nemeckej okupácii a mnohým stratám, automobilka PEUGEOT v roku 1941 predstavila v tom čase výnimočnú alternatívu: model VLV, pričom skratka znamenala Véhicule Léger de Ville – Ľahké mestské vozidlo. Išlo o malé vozidlo navrhnuté s účinným elektrickým pohonom. Bol to prvý elektrický PEUGEOT s karosériou mini kabrioletu a s dvoma sedadlami. Toto ekonomicky dostupné vozidlo, navrhnuté do mestského prostredia, vznikalo tak, aby splnilo dopravné nároky tých, ktorým boli zhabané ich vozidlá, alebo ich z dôvodu prísnych prídelov veľmi drahého paliva nemohli využívať. Vozidlo malo takmer bicyklovú koncepciu s dvoma široko umiestnenými kolesami vpredu a dvoma naúzko umiestnenými kolesami vzadu. Model VLV poháňala elektrina z batérií umiestnených pod prednou kapotou a elektrický motor bez diferenciálu, ktorý roztáčal zadné kolesá. Dojazd vozidla s maximálnou rýchlosťou do 35 km/h sa pohyboval medzi 70 a 80 km. Najčastejšie ho využívali poštári alebo lekári. V závode La Garenne v parížskom regióne vzniklo medzi rokmi 1941 až 1943 dovedna 377 kusov modelu PEUGEOT VLV.
PEUGEOT 106 ELECTRIC (1993), predbehol dobu
Ako prvý veľký európsky výrobca vozidiel, ktorý dodával elektrické vozidlá miestnym úradom a podnikateľom už v roku 1989 (model J5), začal PEUGEOT od júla 1995 predávať elektrické vozidlá aj súkromným záujemcom, pričom prvým takýmto modelom bol PEUGEOT 106 ELECTRIC. Začiatku predaja predchádzal experiment v spolupráci s EDF a miestnym úradom Communauté de Villes de La Rochelle, ktorý trval v rokoch 1993 až 1995. Súkromní záujemcovia, podnikatelia a miestne úrady v tom čase testovali 25 kusov modelu 106 ELECTRIC. Z modelu PEUGEOT 106 sa medzi rokmi 1990 až 2003 vyrobilo dovedna 2 798 246 vozidiel, vrátane 3 542 kusov s elektrickým pohonom.
PEUGEOT Ion Concept (1994), prvý návrh elektrického mestského vozidla
Štúdia PEUGEOT Ion sa predstavila na parížskom autosalóne v roku 1994. Výskumné vozidlo vytvorené špeciálne pre mestské prostredie predstavovalo spojenie upravených a realizovateľných riešení navrhnutých tak, aby spĺňali očakávania a požiadavky mestskej klientely. Vodičovi a spolujazdcovi ponúkalo úroveň komfortu a výbavy, ktorá bola ešte aj v sériových vozidlách z prelomu tisícročí považovaná za futuristickú. Všetko bolo vytvorené a nastavené tak, aby uľahčovalo a spríjemňovalo život na palube: dvojica širokých dverí poskytovala prístup k štvorici sedadiel, na palube sa nachádzali lakťové opierky, CD prehrávač, možnosť bezdrôtového telefonovania, LCD obrazovka a priestor na detské videohry. PEUGEOT Ion Concept dosahoval dĺžku 3,32 m, šírku 1,60 m a poháňal ho 20 kW (27 k) motor na jednosmerný prúd, ktorý čerpal energiu z nikel-kadmiových batérií.
PEUGEOT TULIP (1996), priekopník car sharingu
Voľne dostupná, individuálna a verejná mestská doprava, alebo vozidlo TULIP, sa predstavilo v roku 1996 so zámerom spojiť mesto, vozidlo a životné prostredie. Koncept TULIP so sebou priniesol sieť vozidiel na prenájom pripravených na mestské aj verejné využitie, centrálnu riadiacu stanicu, možnosť rezervácie, mobilné zariadenie na starostlivosť o vozidlá a možnosti platby.
PEUGEOT Touareg (1996), elektricky poháňané voľnočasové vozidlo 4×4
V roku 1996 sa na autosalóne v Paríži predstavilo otvorené vozidlo na voľný čas. Tiché terénne vozidlo bez zápachu a šetrné k životnému prostrediu s nikel-kadmiovými batériami uloženými za prednými sedadlami. S tichým chodom, úplnou absenciou znečisťujúcich emisií a s estetikou typickou pre značku PEUGEOT, dokázalo toto vozidlo naplno predstaviť symbiózu medzi cestovaním, zábavou a prírodou. Elektrický motor dodával výkon 35,5 kW (48 k). Pomáhal mu 1-valcový motor, ktorý pracoval ako generátor elektriny pre batérie. Vďaka tomu malo vozidlo dojazd 300 km a spotrebovalo pri tom 15 litrov paliva.
PEUGEOT e-doll a PEUGEOT Bobslid (2000), vízia mestskej mobility
Automobilka PEUGEOT predstavila v roku 2000 v rámci svojej expozície na autosalóne v Paríži štyri štúdie vozidiel s futuristickým dizajnom. So svojím tímom ich vytvoril Gérard Welter a vznikli na témy Rok 2000 a Mestská mobilita. Medzi štyrmi štúdiami označenými ako City Toyz sa nachádzali aj dve s elektrickým pohonom: e-doll a Bobslid.
PEUGEOT e-doll bola štúdia vozidla, ktoré dokáže odviezť tri osoby a poháňali ju dva elektrické motory priamo prevzaté z elektrického skútra PEUGEOT Scoot’elec.
Model PEUGEOT Bobslid bol 100 % elektrická štúdia s troma sedadlami (jedno vpredu v strede, dve vzadu). Poháňalo ju 40 elektrických motorov rozmiestnených okolo všetkých štyroch poháňaných kolies a využívala riadenie s joystickom.
PEUGEOT BB1 (2009), neprehliadnuteľné mestské elektrické vozidlo
V roku 2009 na autosalóne vo Frankfurte predstavila značka PEUGEOT 100 % elektrické mestské vozidlo nazvané BB1. Napriek dĺžke iba 2,5 metra dokázalo odviezť štyroch ľudí. Štúdia plne elektrického vozidla BB1 postavila ideu mestského vozidla na úplne nových základoch: architektúrou, štýlom, dizajnom interiéru, jazdnými vlastnosťami, konektivitou a maximálnym rešpektom voči životnému prostrediu. Ultra kompaktná a vďaka karbónovej karosérii aj ultra ľahká (600 kg) štúdia BB1 predstavila model mestského vozidla dokonale pripraveného do hustej mestskej premávky. Jeho lítiovo-iónové batérie mu dodávali dojazd do vzdialenosti približne 100 km, čo úplne postačuje na využitie v mestách a to aj vrátane služieb zdieľaného využívania vozidiel.
PEUGEOT EX1 (2010), elektrický výkon na najvyššej úrovni
Štúdia vznikla v roku 2010 ako súčasť osláv 200. narodenín značky PEUGEOT. Plne elektrickým vozidlom bol futuristický dvojsedadlový roadster s originálnou konštrukciou vytvorený tak, aby poskytol intenzívne zážitky z jazdy. Štúdia EX1 zrýchlila z 0 na 100 km/h za iba 2,24 sekundy a maximálnu rýchlosť 260 km/h dosiahla za úchvatných 5,1 sekundy. Tieto výkony sú výsledkom ostrej aerodynamiky karosérie, ultra ľahkej konštrukcie a dvoch elektrických motorov umiestnených v blízkosti všetkých štyroch kolies s celkovým výkonom 250 kW (340 k). Vďaka karbónovej karosérii a nízkej hmotnosti dokázala štúdia PEUGEOT EX1 pokoriť na legendárnom okruhu v Montlhéry a taktiež v Číne šesť svetových rekordov – potvrdila to aj Medzinárodná automobilová federácia FIA.
NOVÝ PEUGEOT SUV e-2008 (2019)
Po premiére na autosalóne v Kantone v roku 2019 sa nový model PEUGEOT SUV e-2008 stáva ultra modernou interpretáciou prirodzeného a všestranného zážitku z jazdy. Má rozmery naozajstného SUV a vyznačuje sa výrazným a nápadným dizajnom. S najmodernejšími technológiami na palube stelesňuje úplne novú generáciu výnimočného zobrazenia prístrojovej dosky PEUGEOT i-Cockpit® 3D, výbava a asistenčné systémy sú na úrovni najlepších skúseností značky. Prvé 100 % elektrické vozidlo PEUGEOT SUV poskytuje prístup k novému svetu zážitkov: maximálne očarenie, tichá prevádzka, žiadne vibrácie a voľný vstup do zelených zón s obmedzeným vjazdom. S dojazdom do vzdialenosti 320 km (podľa testovacieho protokolu WLTP), výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 260 Nm (dostupným od 0 km/h) zaručuje prvotriedne zrýchlenie a silu. Dynamické jazdné vlastnosti nového SUV PEUGEOT e-2008 poskytujú pocit z jazdy a jazdné vlastnosti, ktorými sa preslávili všetky vozidlá značky.
Niektoré z týchto ikonických vozidiel sa práve predstavujú v múzeu PEUGEOT Adventure Museum vo francúzskom Sochaux. Výstava potrvá do nedele, 31. januára 2021.
V expozícii zistíte, že značka PEUGEOT rozmýšľala o hybridnom pohone už dávno v roku 1917, elektrické vozidlá s karosériou od spoločnosti Janoir vyrábala od roku 1926 a taktiež v roku 1940 vyvíjala elektrické prototypy založené na modeli 202. Napriek tomu, že niektoré projekty neprešli do sériovej výroby, ukazujú, že značka PEUGEOT sa vždy zaujímala o inovácie.