V Európe sa malé mestské autá spájajú najmä s hatchbackmi, ale vo svete segment B iba mierne ustupuje univerzálnej triede kompaktných áut. Môžeme sa o tom presvedčiť prehliadkou modelového radu Toyoty naprieč svetom.
Do slovenských showroomov čoskoro vstúpi štvrtá generácia Toyoty Yaris, subkompaktného hatchbacku, ktorý predstavuje jeden z pilierov japonskej značky na európskom trhu. Nový Yaris, postavený na platforme GA-B zo série TNGA, má tuhšiu konštrukciu ako jeho predchodca postavený na platforme B, nižšie ťažisko, citlivejšie riadenie a lepšie odpruženie. V spojení s novým, výkonnejším a efektívnejším hybridným pohonným systémom 1.5 s výkonom 114 k je to agilné, menej ako 4-metrové auto s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami.
To, že Yaris je hatchback, nie je náhoda. Je to odpoveď na preferencie európskych vodičov, ktorí vidia v hlavnej úlohe segmentu B predovšetkým tento typ karosérií. Aj keď v posledných rokoch sa v triede subkompaktov rozmáhajú crossovery, čoho príkladom je nový B-SUV Yaris Cross.
Ako vyzerá globálny modelový rad Toyoty za európskym horizontom?
Hybridná ikona v subkompaktnej verzii
Viete, že hybridná revolúcia sa začala práve v segmente B ? Yaris prvej generácie bol postavený na základe modelu Echo – sedanu brázdiaceho cesty za hranicami Európy. Až druhá generácia Priusu prijala globálnu formu kompaktného liftbacku, rozpoznateľnú na celom svete, ktorá pokračovala treťou a štvrtou generáciou. A keď sa z Priusu stalo kompaktné vozidlo, vznikla medzera, ktorú vyplnil Prius C, v Japonsku známy ako Aqua.
V súčasnosti Prius C z mnohých trhov stiahli, pretože ho nahradil nový hybridný Yaris, no v Japonsku je model Aqua stále k dispozícii spolu s Yarisom. Aqua je 4-metrový hatchback s hybridným pohonom tretej generácie s motorom 1.5 s výkonom 73 k, ktorý spolupracuje s elektromotorom MG2 s výkonom 60 k a ešte jedným motorom/generátorom (MG1). Systém poháňajúci prednú nápravu s dvomi elektromotormi, benzínovým motorom, riadiacou jednotkou PCU (t.j. počítača), planétová prevodovka a trakčná batéria sú charakteristickou štruktúrou každého hybridného pohonu Toyoty, používanou od prvého Priusu. V hybridnom pohone AWD-i je rozšírená o ďalší elektromotor na zadnej náprave. Tento typ pohonu všetkých kolies má aj model RAV4 Hybrid ADW-i.
Subkompaktné sedany
Yaris nájdeme aj na americkom trhu, avšak je celkom iný ako v Európe alebo Japonsku. Yaris s karosériou sedan alebo hatchback, ponúkaný v USA, vyvinula Mazda ako dvojča modelu Mazda 2. Rovnako sedan s dĺžkou 435 cm, ako aj 410-centimetrový hatchback sú k dispozícii s jedným 1,5-litrovým motorom. V Kanade je k dispozícii iba verzia hatchback a v Mexiku iba verzia sedan s názvom Yaris R. Za zmienku stojí, že na mexickom trhu je v ponuke aj celkom iný, lacnejší Yaris s karosériou sedan a hatchback – je to Yaris ATIV, ktorý pochádza z Ázie a je spríbuznený s Toyotou Vios.
Subkompaktný sedan Vios má v Číne aj verziu hatchback s názvom Vios FS. Model je v Číne veľmi rozšírený a vyrába sa až v siedmich rôznych ázijských fabrikách Toyoty – od Číny až po Indonéziu. Štvordverové auto s dĺžkou 4 425 mm môžu poháňať rôzne motory 1.3 a 1.5, v závislosti od trhu.
Model Etios, ktorý je omnoho menší ako Vios, vyrábajú v Indii a v Brazílii a nájdeme ho v Ázii, Južnej Amerike a Juhoafrickej republike. Sedan má dĺžku 4 265 mm, a hatchback 3 775 mm. Rad motorov zahŕňa benzínové jednotky 1.2 a 1.5 ako aj naftový motor s objemom 1.4. V Brazílii je Etios v ponuke s alternatívnymi motormi 1.5 Flex a 1.2 Flex, ktoré môžu využívať ako palivo benzín, etanol alebo ich zmes.
Subkompaktné kombi Toyoty
Zaujímavým modelom v rade Toyoty je Probox s hranatou karosériou, ktorý sa predáva ako osobný automobil alebo nízka dodávka (má výšku 1 525 mm). Auto vyrábajú a predávajú na japonskom trhu. Má dĺžku 4 195 mm a je k dispozícii v hybridnej verzii s motorom 1.5 alebo so spaľovacím motorom 1.5 s pohonom oboch náprav.
Subkompaktné minivany
Možno si niektorí fanúšikovia Toyoty pamätajú minivan Yaris Verso, objemnejší Yaris prvej generácie. Tento model mal množstvo výhod, napríklad veľmi nízky prah kufra a ľahko sa dal prispôsobiť na prepravu postihnutej osoby na invalidnom vozíku. Od ukončenia jeho výroby uplynulo 15 rokov a od tých čias sa v Európe neobjavil model Toyoty z tohto segmentu. Ako istá náhrada sa v ponuke značky objavila Corolla Verso a potom samostatný kompaktný minivan – Toyota Verso.
Ponuka minivanov Toyoty segmentu B je však vo svete pomerne rozsiahla. Patria k nej modely Sienta, Porte, Spade, Avanza a Calya.
Sienta sa vyrába na platforme B v Japonsku a Indonézii a je k dispozícii v Japonsku a juhovýchodnej Ázii. Je dlhá 4,2 metra a výber pohonov zahŕňa hybridný motor 1.5 a spaľovací motor 1.5. Na tej istej platforme B vznikli aj Porte a Spade, dve ďalšie malé autá Toyoty pre japonský trh. Majú dĺžku 3 995 mm a 1,5-litrové benzínové motory.
Avanza sa vyrába v Indonézii a je určená pre ázijské trhy. Je to sesterský model Daihatsu Xenia s dĺžkou 4 140 alebo 4 200 mm, s benzínovými motormi 1.3 a 1.5. Minivan Toyota Calya je takisto výsledkom spolupráce s Daihatsu. Jeho dĺžka je 4 070 mm a benzínový motor 1.2 s výkonom 88 k.
Subkompaktné SUV
Budúci rok sa na európskom trhu objaví Yaris Cross, vďaka ktorému Toyota vstúpi na čoraz populárnejší trh B-SUV. Nový model má celkom iný dizajn ako Yaris, s ktorým sa delí o platformu GA-B a hybridný pohon 1.5 štvrtej generácie. Je aj výrazne dlhší (4 180 mm) a vyšší (1 560 mm) ako Yaris. Hybridný Yaris Cross s výkonom 116 k má zvýšenú svetlú výšku a inteligentný pohon všetkých štyroch kolies AWD-i, čo iba potvrdzuje, že aj napriek menším rozmerom ide o plnokrvné SUV a nie štylisticky vyladenú verziu mestského Yarisu. V sortimente japonskej automobilky je už od minulého roku subkompaktné SUV – Toyota Raize, sesterský model Daihatsu Rocky. Značka Daihatsu, ktorej 100 % patrí spoločnosti Toyota, prispôsobila architektúru Toyota New Global Architecture (TNGA) pre potreby malých áut a vytvorila platformu DNGA, čiže Daihatsu New Global Architecture. Na tejto modulárnej plaforme bol postavený okrem iného aj crossover Toyota Raize. Vozidlo s dĺžkou 3 995 mm poháňa litrový benzínový motor s výkonom 98 k, spárovaný s automatickou prevodovkou CVT.
Postaví Toyota malé športové kupé?
Kupé je typ karosérie, ktorá v ponuke Toyoty v segmente B veľmi chýba. I keď posledné roky ukazujú, že Toyota sa stále viac zaujíma o športové automobily. Svedčí o tom aj nedávna premiéra vlajkovej lode Supra, ktorá vlani pribudla ku kompaktnému GT86. Preto nemožno vylúčiť, že v dohľadnej budúcnosti k nim pribudne aj menší bratranec.
Predzvesťou malého športového kupé bol koncept S-FR, ktorý Toyota predviedla na autosalóne Tokyo Motor Show v roku 2015. V dizajne, ktorému je automobilka verná od začiatku, teda od čias legendárneho modelu Sports 800. Je to spojenie motora umiestneného vpredu a pohonu zadných kolies. V tomto prípade je to štvorvalcový radový motor 1.5. s priamym vstrekovaním paliva, výkonom 123 k a krútiacim momentom 148 Nm.
Aj keď osud Toyoty S-FR nie je známy, japonská značka nezanedbáva trh so športovými automobilmi, vrátane tých najmenších. V roku 2017 Toyota uviedla na trh novú sériu GR (Gazoo Racing), do ktorej už dnes patrí niekoľko športovo upravených modelov. Je medzi nimi napríklad hot hatch Yaris GRMN z roku 2017 (založený na Yarise 3. generácie), nový Yaris s pohonom 4×4 a výkonom 261 koní, na japonskom trhu aj Aqua GR Sport a veľmi zaujímavý, u nás málo známy model Copen GR Sport. Je to roadster s dĺžkou 3 395 mm, ktorý patrí do triedy key car, ktorá je v Japonsku veľmi obľúbená.