- Priemerná predajná cena v treťom kvartáli ďalej rástla a zaznamenala najvyšší medziročný nárast za štvrťrok
- Vysoký dopyt po smartfónoch poháňa Latinská Amerika a stredná a východná Európa
Celosvetový dopyt po smartfónoch dosiahol v treťom kvartáli 367 miliónov kusov, čo predstavuje medziročné zvýšenie o tri percentá. Napriek tomu, že nárast nie je veľmi vysoký, z hľadiska absolútnej požiadavky ide o najsilnejší tretí štvrťrok zaznamenaný spoločnosťou GfK. Najväčšie prírastky zaznamenali najmä Latinská Amerika (medziročný nárast o 11 percent) a stredná a východná Európa (nárast o 9 percent medziročne). Globálna priemerná predajná cena v treťom kvartáli stúpala, medziročne o rekordných sedem percent.
Predaj smartfónov 3Q 2017 versus 3Q 2016 | Počet predaných kusov (v miliónoch) | Hodnota predaja (v miliardách USD) | ||||
3Q17 | 3Q16 | Y/Y % vývoj | 3Q17 | 3Q16 | Y/Y % vývoj | |
Západná Európa | 30.9 | 33.2 | -7% | 13.7 | 13.2 | 4% |
Stredná a východná Európa | 22.3 | 20.5 | 9% | 5.4 | 4.3 | 26% |
Severná Amerika | 49.3 | 50.0 | -1% | 19.1 | 18.9 | 1% |
Latinská Amerika | 27.8 | 25.1 | 11% | 8.8 | 7.8 | 13% |
Stredný východ a Afrika | 45.2 | 41.9 | 8% | 10.7 | 10.2 | 5% |
Čína | 117.0 | 111.9 | 5% | 38.3 | 31.9 | 20% |
Vyspelé ázijské krajiny | 16.4 | 17.6 | -7% | 10.3 | 11.3 | -9% |
Rozvíjajúce sa ázijské krajiny | 57.7 | 55.2 | 5% | 10.5 | 8.7 | 21% |
Celkovo | 366.6 | 355.4 | 3% | 116.8 | 106.3 | 10% |
Zdroj: GfK Point of Sales (POS) – údaje zistené v POS na 75+ trhoch, mesačné údaje do konca augusta 2017 plus týždenné údaje do 30. septembra 2017. Percentá sú zaokrúhlené. |
Arndt Polifke, globálny riaditeľ pre výskum telekomunikácií v GfK, tvrdí: „Napriek tomu, že v niektorých regiónoch sa počet predaných telefónov môže znížiť, zvýšenie priemernej predajnej ceny predstavuje v prípade trhu smart telefónov veľmi dobrú možnosť zvýšenia ich hodnoty. To je priaznivá správa pre ich výrobcov, najmä v takých regiónoch, ako je západná Európa, kde nasýtenosť trhu viedla k medziročnému zníženiu objemu predaja.Tento sektor sa preto veľmi jasne začal zameriavať na zvyšovanie hodnoty predajov a najlepšie globálne top značky ako Apple, Google, HTC, Huawei, LG, Moto, Nokia, Samsung a Sony už v súčasnosti uviedli na trh, alebo v blízkej budúcnosti ponúknu prémiové modely a zabezpečia si tak zákazníkov pre svoje najnovšie zariadenia. Súčasne platí, že tieto špeciálne vlastnosti sú pre zákazníkov stále dôležitejšie, takže u nových produktov môžu očakávať väčší dôraz na ochranu pred prachom a vodou, zvýšenie kapacity batérie a pamäte, zabezpečenie vysokej kvality zvuku s vysokým rozlíšením, zlepšenie fotoaparátu a videa, dizajn bez hraníc a dokonca aj biometrické senzory“.
Západná Európa: Tržby rastú bez ohľadu na sýtosť trhu.
V západnej Európe dosiahol celosvetový dopyt po smartfónoch v Q3 roku 2017 celkom 30,9 milióna kusov, čo je o sedem percent menej ako vlani. Sledovanie trhu v spojení s oneskoreným uvedením iPhone X spôsobilo medziročný pokles trvajúci v poradí už štvrtý kvartál za sebou. Dopyt v Nemecku sa znížil o 7 percent medziročne a vo Veľkej Británii a Francúzsku sa očakáva pokles na úrovni ôsmych percent. Avšak vďaka jedenásť percentnému nárastu priemerných predajných cien stúpla hodnota predaja v tomto regióne medziročne o štyri percentá a v dôsledku toho upravila GfK odhad vývoja hodnoty trhu smartfónov za rok 2017 na šesť percent. Posun smerom k veľmi luxusným produktom je v tomto regióne veľmi zreteľným trendom, pretože jeden z ôsmych smartfónov sa predáva za cenu vyššiu ako 900 USD v porovnaní s 3Q 2016, keď sa za takú cenu predávalo jedno zo šestnástich takýchto zariadení.
Stredná a východná Európa: Tržby vyššie o 26 percent
V strednej a východnej Európe pokračuje rast dopytu – za 3Q 2017 medziročne o deväť percent, čo predstavuje 22,3 milióna kusov. Hodnota predajov však narástla rýchlejšie – medziročne o 26 percent, a to vďaka tomu, že spotrebitelia presunuli svoj záujem o drahšie zariadenia. O vyšší dopyt v tomto regióne v 3Q 2017 si zaslúžil hlavne silný rast v Rusku (o 10 percent) a na Ukrajine (nárast o 19 percent). Výhľad je tiež pozitívny, pretože sa očakáva, že dopyt po smartfónoch sa oproti predchádzajúcemu roku zvýši o 9 percent a dosiahne 85,2 miliónov kusov.
Severná Amerika: V 3Q 2017 mierny pokles, ale výhľad do konca roku je pozitívny
V Severnej Amerike dosiahol v roku 2017 dopyt po smartfónoch 49,3 milióna kusov, teda o jedno percento menej ako za posledné dva roky. To znamená návrat k poklesu, ktorý nasleduje po období rastu v 2Q. Avšak výhľad na 4Q 2017 je pozitívny, pretože v tomto štvrťroku sa majú uvádzať na trh nové zariadenia. GfK odhaduje, že dopyt po smartfónoch bude v roku 2017 spolu 201 miliónov kusov, čo znamená medziročný nárast o jedno percento..
Latinská Amerika: Vďaka brazilskému predaju dochádza v regióne k oživeniu
V 3. štvrťroku 2017 dosiahol v tomto regióne dopyt po smartfónoch 27,8 milióna kusov, čo predstavuje medziročné zvýšenie o jedenásť percent. K tomuto vynikajúcemu regionálnemu výsledku sa najviac podieľal dopyt v Brazílii. V treťom kvartáli roku 2017 zaznamenala Brazília v porovnaní s predchádzajúcim rokom nárast dopytu o 17 percent. GfK navýšila svoj odhad pre Latinskú Ameriku na rok 2017 na deväť percent.
Stredný východ a Afrika: Egypt sa vracia k rastu
Dopyt po smartfónoch dosiahol na Strednom východe a v Afrike 45,2 milióna kusov, čo znamená medziročný nárast o 8 percent. Očakáva sa, že o zvýšenie tržieb sa zaslúžilo oživenie trhu v Egypte, ktoré nastalo skôr ako sa očakávalo a dopyt sa začal v júli 2017 opäť zvyšovať od októbra 2016. Spoločnosť GfK očakáva, že dopyt po smartfónoch sa v roku 2017 zvýši o 5 percent oproti minulému roku. Tento rast je vyvíjaný hlavne subsaharskými krajinami a krajinami južnej Afriky, kam smartfóny prenikli dosiaľ pomerne málo.
Čína: Dopyt stúpa a ceny porastú s uvedením nových modelov
V Číne dosiahli v treťom kvartáli 2017 výnosy z predaja smartfónov o 20 percent viac ako minulý rok. Tento nárast bol zaznamenaný 15-percentým nárastom predajnej ceny oproti minulému roku, zatiaľ čo dopyt ako taký sa medziročne zvýšil o päť percent a dosiahol 117 miliónov kusov. Pozitívnym výsledkom v tomto štvrťroku sú nové modely najvýznamnejších domácich značiek, ktoré sa dostali na trh až v 3Q 2017. Predpokladá sa, že celkový dopyt po smartfónoch v Číne dosiahne celkovo 464 miliónov v roku 2017, čo predstavuje medziročný nárast o 4 percentá. Z hľadiska hodnoty (USD) sa odhaduje medziročný nárast na úrovni 16 percent.
Vyspelé ázijské krajiny *: Klesajúci dopyt v Južnej Kórei pôsobí aj naďalej
Dopyt po smartfónoch dosiahol v 3Q 2017 celkom 16,4 milióna kusov, čo je o sedem percent menej ako za posledné roky; k tomuto výsledku sa podarilo znížiť medziročný pokles o 15 percent v Južnej Kórei. Odhad GfK pre tento región sa znížil na medziročný pokles o štyri percentá za rok, pričom celkový dopyt po smartfónoch bude 70,1 miliónov kusov.
Rozvíjajúce sa ázijské krajiny *: Darí sa im a v roku 2017 zaznamenávajú najvyšší rast zo všetkých regiónov
V rozvinutých ázijských krajinách sa v 3Q 2017 hodnota predaja smartfónov zvýšila o 21 percent medziročne, pričom dopyt sa medziročne zvýšil o 5 percent a dosiahol 57,7 milióna kusov. V Indii a Indonézii bola medziročná miera rastu dopytu mierne na úrovni troch a piatich percent. Vývoj v Malajziinarástol oproti minulému roku o 25 percent – ide o nepretržitý rast počas šiestich po sebe nasledujúcich štvrťrokov. Taktiež v Bangladéši bol zaznamenaný silný dopyt v tomto kvartáli s medziročným nárastom o 22 percent. GfK odhaduje, že v rozvíjajúcich sa krajinách v Ázii bude dopyt po smartfónoch do konca roku 2017 činiť celkovo 238 miliónov kusov (oproti minulému roku o 11 percent viac), čo je najlepší výsledok tohto roka zo všetkých regiónov.
Predaj smartfónov 2017 versus 2016
| Počet predaných kusov (v miliónoch) | Hodnota predaja (v miliardách USD) | ||||
2017 tržby | 2016 tržby | Y/Y % tržby | 2017 tržby | 2016 tržby | Y/Y % vývoj | |
Západná Európa | 126.7 | 131.0 | -3% | 56.6 | 53.5 | 6% |
Stredná a východná Európa | 85.2 | 78.0 | 9% | 21.0 | 16.8 | 25% |
Severná Amerika | 201.1 | 198.5 | 1% | 80.6 | 77.5 | 4% |
Latinská Amerika | 115.4 | 105.9 | 9% | 36.2 | 30.9 | 17% |
Stredný východ a Afrika | 176.8 | 168.9 | 5% | 41.9 | 42.1 | 0% |
Čína | 464.3 | 448.5 | 4% | 154.3 | 133.1 | 16% |
Vyspelé ázijské krajiny | 70.1 | 72.9 | -4% | 44.7 | 46.1 | -3% |
Rozvíjajúce sa ázijské krajiny | 238.6 | 214.5 | 11% | 43.0 | 34.5 | 25% |
Celkovo | 1,478.2 | 1,418.2 | 4% | 478.3 | 434.5 | 10% |
Zdroj: GfK Point of Sales (POS) – údaje zistené v POS na 75+ trhoch, mesačné údaje do konca augusta 2017 plus týždenné údaje do 30. septembra 2017. Percenta sú zaokrúhlené. |
Yotaro Noguchi, produktový vedúci v divízii GfK pre trendy a prognózy k tomu dodáva: „Výsledky tohto štvrťroka ukazujú, ako je celosvetový trh so smartfónmi komplexný a prečo v súvislosti s odhadmi musia výrobcovia jednotlivé trhy detailne skúmať a snažiť sa pochopiť ich špecifiká.“