- V januári začala spoločnosť SUEZ prevádzkovať prvý model ë-Jumpy Hydrogen v reálnych podmienkach vo svojom závode v Carcassonne, ktorý je vybavený stanicou na výrobu zeleného vodíka.
- Tento prvý test v každodenných misiách zamestnancov závodu umožnil vyzdvihnúť kvality ë-Jumpy Hydrogen z hľadiska optimalizácie prevádzkového času vozidla, všestrannosti použitia a rýchlosti tankovania.
- Zabudovanie technológie kombinujúcej palivové články a elektrické batérie sa podarilo dosiahnuť bez straty objemu alebo užitočného zaťaženia.
- Táto prvá povzbudivá spätná väzba demonštruje schopnosť Citroënu inovovať a brať do úvahy výzvy energetického prechodu a dekarbonizácie dopravy ponúkaním riešení prispôsobených použitiu, od My Ami Cargo po ë-Jumper.
„Citroën ë-Jumpy Hydrogen predstavuje nový krok vpred v stratégii elektrifikácie značky. Dopĺňa náš rad ľahkých úžitkových vozidiel s nulovými emisiami, ktorý je najširší na trhu. Toto nové riešenie spája dve technológie: lítium-iónovú batériu a vodíkový palivový článok, aby uspokojilo intenzívne používanie firemných zákazníkov vďaka dobe nabíjania vodíka iba 3 minúty a dojazdu 400 km. Technológia, ktorá bude hrať zásadnú úlohu pri zavádzaní riešení mobility s nulovými emisiami pre firmy a podnikateľov.“ Richard Meyer, Stratégia a medzinárodný rozvoj – Obchodná jednotka úžitkových vozidiel
ZÁVEREČNÉ VÝSLEDKY
Spoločnosť SUEZ Carcassonne prevádzkovala model ë-Jumpy Hydrogen počas mesiaca január. Spätná väzba na toto prvé úžitkové vozidlo s palivovými článkami je veľmi pozitívna a vyzdvihuje rovnováhu medzi ponúkanými službami a využitím, ktoré si vyžadujú činnosti jeho zástupcov.
TECHNOLÓGIA PRISPÔSOBENÁ TOMUTO TYPU POUŽITIA
V závode Carcassonne využívali model ë-Jumpy Hydrogen pri svojich každodenných činnostiach výlučne servisní technici. Ich úlohy sú rôznorodé a ich výsledkom sú kontroly technológií, doplnenie veľkých a malých zariadení, alebo dokonca núdzové opravné zásahy v prípade úniku vody. Z toho vyplýva nevyhnutná potreba mať vozidlo k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni s dostatočným dojazdom bez toho, aby sa muselo tankovať palivo počas dňa. Vykonávajú tak pomerne krátke (okolo sto kilometrov), no časté jazdy každý deň po meste a jeho predmestiach s vozidlom, ktoré musí byť rýchlo dostupné. Vozidlo je spravidla naložené na viac ako polovicu svojho objemu, náklad často presahuje 200 kg.
Vodíková technológia sa prezentuje ako doplnková možnosť k tradičnej elektrickej ponuke, aby reagovala na iné typy použitia. Umožňuje túto všestranné použitie, ktorá podčiarkuje poskytovaný dojazd a optimálne prevádzkovanie s rýchlym plnením, čo umožňuje udržiavať vozidlo trvalo prevádzkyschopné. Natankovanie na 350-barovej stanici v závode trvá len 3 minúty pri polovičnej nádrži (tiež 3 minúty pri prázdnej nádrži na 700-barovej stanici). Batéria s kapacitou 10,5 kWh, ktorá slúži ako rezerva na 50 km pri prázdnych nádržiach na vodík, sa dobíja veľmi jednoducho z bežnej 220 V zásuvky a to v noci, 3- až 5-krát týždenne.
„Tankovanie vodíka je rovnako jednoduché a rýchle ako na benzínovej pumpe. Vďaka dojazdu do vzdialenosti 400 km vám ë-Jumpy Hydrogen umožňuje vykonať množstvo krátkych ciest bez toho, aby ste sa museli počas dňa vracať na jedno konkrétne miesto, aby ste sa dobili, čo predstavuje skutočný zisk v čase a produktivite, čo sú základné kritériá pre podnikateľov.“
VEĽMI JEDNODUCHÉ POUŽÍVANIE
Vozidlo poskytuje skvelý fyzický a psychický komfort vďaka elektro-vodíkovej hybridizácii. Používateľ môže vykonávať všetky svoje úlohy s pokojnou mysľou, bez stresu v oblasti jeho pôsobnosti a schopnosti nakladať vybavenie.
Model ë-Jumpy Hydrogen, ktorý ponúka jedinečný pôžitok z jazdy špecifický pre elektrické motorizácie, sa ukázal byť veľmi oceniteľným spoločníkom pre osobu, ktorá sedela na palube, a ktorá predtým nikdy nešoférovala elektrické vozidlo. „Veľmi rýchlo sa prispôsobíte hladkej a tichej jazde v modeli ë-Jumpy Hydrogen (žiadny hluk motora alebo vonkajšie hlukové emisie), ktorá je veľmi jednoduchá a vo všetkých situáciách príjemná.“
Celkový dojazd do vzdialenosti 400 km ponúka veľkú všestrannosť. Používateľ môže absolvovať viacero krátkych jázd bez obáv z dobíjania a splniť potreby 44 % zákazníkov v segmente kompaktných dodávok, ktorí tvrdia, že príležitostne precestujú viac ako 300 km. Vodíková podpora poskytuje nové riešenie v oblasti mobility podnikateľov a flotilových užívateľov, čím dopĺňa vývoj čisto elektrických pohonov. Vodíková technológia je menej citlivá na prepravu ťažkých nákladov, rýchlosť jazdy a klimatické podmienky, ako sú napríklad záporné teploty, ktoré znižujú dojazd. Jeho exotermický systém navyše generuje teplo, ktoré zlepšuje tepelný komfort. Dojazd menej citlivý na zmeny umožňuje lepšie programovanie pracovných úloh.
Stála pripravenosť modelu ë-Jumpy Hydrogen je možná vďaka ultra rýchlemu tankovaniu, pretože vodiči nemusia mať nutne možnosť zahrnúť do svojej dennej jazdy jednu alebo viac prestávok na dobitie, pretože môžu potrebovať vozidlo dostupné 24 hodín denne, 7 dní v týždni, pričom plnenie vodíka trvá len 3 minúty. „Pokiaľ ide o pohonný reťazec, model ë-Jumpy Hydrogen ponúka dobrý dojazd a dobíjanie batérie, ani plnenie nádrží na vodík nepredstavuje žiadne obmedzenia.“
Nakladacie možnosti zostali zachované. Užitočný objem modelu ë-Jumpy Hydrogen je rovnaký ako v prípade verzie so spaľovacím motorom: 5,3 m3 pri veľkosti vozidla M a 6,1 m3 pri XL. Jeho užitočné zaťaženie a schopnosť ťahať príves môže pri oboch verziách dosiahnuť 1 tonu. Využiteľná šírka medzi podbehmi kolies 1,25 m umožňuje nakladanie europaliet. „Ë-Jumpy Hydrogen má toľko užitočného priestoru ako jeho verzia so spaľovacími motormi, čo je pre nás, ktorí systematicky využívame viac ako polovicu objemu vozidla, nevyhnutný parameter. Okrem toho nám tiež umožňuje uľahčiť skladovanie a manipuláciu s prepravovaným zariadením.“
VÝZNAM VÝBERU TECHNOLÓGIE MID-POWER PRE CITROËN
Táto vodíková technológia kombinuje lítium-iónovú batériu na jednej strane a palivový článok spojený s vodíkovými nádržami na strane druhej. Keď sa vodík a vzduch dostanú do kontaktu s katalyzátorom, palivový článok generuje elektrinu na poháňanie elektromotora, pričom jediným uvoľneným odpadom je vodná para. V porovnaní s batériou sa teda palivový článok považuje skôr za menič energie ako za jej zásobník.
Citroën si toto hybridné riešenie vybral po spolupráci so spoločnosťou Symbio, ktorá sa špecializuje na palivové články. Ë- Jumpy Hydrogen ťaží z dvoch technológií, konkrétne z 10,5 kWh lítium-iónovej batérie a 45 kW palivového článku, zásobovaného 3 vodíkovými nádržami s tlakom 700 barov, vyvinutými spoločnosťou Faurecia a schopnými uskladniť 4,4 kg využiteľného vodíka.
Vodík poskytuje energiu potrebnú na väčší dojazd, zatiaľ čo batéria so strednou kapacitou kombinuje silu a výkon s rekuperáciou energie a možnosťou nabíjania. Toto riešenie má rôzne výhody. V prvom rade ide o kompaktnosť s batériou pod sedadlami a s nádržami pod podlahou bez vplyvu na objem prepravovaného nákladu. Tento systém umožňuje robiť kompromisy v oblasti výkonu, pričom palivový článok je dostatočne výkonný na to, aby zaručil konštantnú rýchlosť na diaľnici. Batéria potom poskytuje energiu potrebnú na zrýchlenie a ďalšie funkcie, ako sú napájanie počas štartov a prvých kilometrov. Hybridizácia navyše umožňuje zvýšiť odolnosť pohonného systému a obmedzuje riziko úplného vybitia, pričom batéria funguje ako rezerva elektrickej energie, keď sú vodíkové nádrže prázdne.
TECHNOLÓGIA BUDÚCNOSTI
Všestrannosť rôznych vodíkových systémov umožňuje množstvo možností využitia. Táto technológia budúcnosti bude teda zohrávať zásadnú úlohu v energetickom prechode, najmä v oblasti mobility, tým, že ponúkne riešenie na mieru pre určitý typ využitia.
BEZUHLÍKOVÉ RIEŠENIE MOBILITY PRE ŠPECIFICKÉ FLOTILOVÉ POUŽITIE
Mnohé spoločnosti, ako napríklad skupina SUEZ, ktoré sú súčasťou silného prístupu k znižovaniu svojej environmentálnej stopy, budú mať strategický záujem využívať vodíkový ekosystém na ekologizáciu svojho vozového parku. Mnoho ďalších užívateľov: komunálne služby a miestne úrady, sektor dopravy a logistiky, expresná alebo špeciálna pošta, zásahové vozidlá, napríklad prevádzkovatelia diaľničných spoločností, ktorí musia absolvovať krátke alebo dlhšie dlhé cesty v závislosti od miest, kam sa musia naliehavo dostať a mnohí iní.
DISTRIBUČNÁ SIEŤ VYUŽÍVAJÚCA PODPORU ZO STRANY VLÁDNYCH ORGÁNOV
V celosvetovom meradle sa množia iniciatívy v prospech vývoja bezuhlíkových riešení. V Európe by v roku 2055 malo podľa prognóz jazdiť na vodík 450 000 vozidiel v komunálnych službách a 10 000 nákladných vozidiel. Pre uspokojenie ich potrieb by sa sieť staníc mala rozšíriť na 10 000 nabíjacích miest. Podnikatelia
v tomto sektore pravdepodobne v priebehu nasledujúcich desiatich rokov investujú 430 miliárd eur s približne
25 % pomocou z Európskej únie a členských štátov. Vo Francúzsku sa štát zaviazal investovať 7,2 miliardy eur, z čoho polovicu počas dekády 2020 – 2030, a to najmä do výroby palivových článkov v automobilovom sektore. Nemecko 9 miliárd a Portugalsko 7 miliárd. Počet staníc by sa tak mal zvýšiť zo 133 v roku 2021 na 2 500 v roku 2030, z toho 1 000 vo Francúzsku a 1 000 v Nemecku.
- SUEZ NA STRETNUTÍ L’HYDROGENE VERT (ZELENÝ VODÍK)
V rámci energetickej transformácie je výzvou vyvinúť výrobu obnoviteľného zeleného vodíka prostredníctvom elektrolýzy vody pomocou elektriny z veternej alebo slnečnej energie alebo z bioplynu vznikajúceho rozkladom domáceho odpadu. Napríklad SUEZ v spolupráci so SIPERREC vyvíja projekt, ktorého cieľom je vytvorenie prvého závodu na výrobu a distribúciu zeleného vodíka (elektrina vyrobená spaľovaním odpadu z domácností transformovaného na vodík procesom elektrolýzy vody) na jednotke na rekuperáciu energie vo Francúzsku v Créteil, ktorá by mala byť v prevádzke do konca roku 2022. Táto stanica by mala v konečnom dôsledku distribuovať až 1 tonu vodíka za deň, čím sa každý rok zabráni emisiám najmenej 1 300 ton CO2.