Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyhlásila verejné obstarávanie na zabezpečenie vodíkových čerpacích staníc. Na Slovensku pôjde o prvé čerpacie stanice, na ktorých bude možné dopĺňať palivo do áut a autobusov na vodíkový pohon. Financované budú z európskych zdrojov. SIEA chce aj takto v súlade s národnou vodíkovou stratégiou prispieť k rozvoju vodíkovej mobility a tým aj ku klimatickej neutralite, ktorú chce Európska únia dosiahnuť do roku 2050.

Verejné obstarávanie je zamerané na zabezpečenie dvoch mobilných čerpacích staníc na vodík. Prvá s minimálnym tlakom plnenia 350 bar musí byť prispôsobená na operatívny presun,
aby ju bolo možné pristaviť na vopred určené miesto v rámci Slovenska. Druhá s minimálnym tlakom plnenia 700 bar bude väčšinou umiestnená v Bratislave. Obe vodíkové čerpacie stanice budú využívané na dopĺňanie paliva vodíkových áut a autobusu, ktoré majú slúžiť v rámci projektu bezplatného energetického poradenstva Žiť energiou na odborno-prezentačné účely, ako aj
na získavanie štatistických údajov o ich prevádzke.

„Už keď sme na začiatku júna vyhlásili verejné obstarávanie na vodíkové dopravné prostriedky, avizovali sme, že budeme obstarávať aj čerpacie stanice na vodík. Ak chceme jazdiť ekologicky, je nevyhnutné vybudovať celú vodíkovú infraštruktúru. Pri podpore vodíkovej mobility to bude  podobné, ako keď na Slovensko prišli prvé batériové elektromobily. Tiež spočiatku nemali nabíjacie stanice, potom ich bolo veľmi málo a dnes už sú takmer všade. Tieto vodíkové čerpacie stanice by mali byť prvými lastovičkami, vďaka ktorým sa zaradíme medzi krajiny EÚ, kde sú takéto stanice bežne dostupné,“ uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.

Podľa predpokladov by čerpacie stanice na vodík mali byť sprevádzkované k 1. októbru 2021. Úspešný uchádzač, ktorý vzíde z verejného obstarávania, bude musieť zabezpečiť okrem staníc aj samotné vodíkové palivo.

„Využívanie vodíka v doprave, ale aj v iných sektoroch hospodárstva má obrovskú budúcnosť. Preto neustále upozorňujeme na to, že je dôležité, aby aj Slovensko bolo súčasťou týchto inovácií. Za SIEA môžem povedať, že sa budeme usilovať o to, aby si odborná i laická verejnosť osvojila myšlienku, že by aj na Slovensku mohli jazdiť autá, autobusy aj kamióny na vodíkový pohon,“ dodal P. Blaškovitš.

Hoci sa na Slovensku už predáva prvé vodíkové auto, čerpacie stanice na vodík stále nemáme. Najbližšia je vo Viedni. V Čechách majú čerpaciu stanicu na vodík už od roku 2009 a do roku 2023 ich chcú mať aspoň šesť. Najviac čerpacích vodíkových staníc v rámci EÚ je v Nemecku, kde ich je takmer sto.

Viac informácií o verejnom obstarávaní vodíkových čerpacích staníc nájdete:

https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/431901  

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.