- Budúcnosť a história výroby automobilov sa stretávajú v Sindelfingene
- Divízia Mercedes-Benz Classic vráti v roku 2024 na cesty vozidlo, ktoré bolo vyrobené v roku 1894
- Spoločnosť Benz & Cie. pred 130 rokmi spustila výrobu prvého sériového automobilu na svete
Od roku 1894 až do budúcnosti: v závode Mercedes-Benz v Sindelfingene sa v marci 2024 uskutočnila prvá jazda 130-ročného motorového velocipédu Benz v tomto jubilejnom roku. Súčasťou areálu je výrobná hala Factory 56 s najmodernejšou výrobnou technológiou. Mercedes-Benz tu skúša napríklad využitie humanoidných robotov vo výrobnej logistike. Takéto projekty sú v súčasnosti rovnako inovatívne, ako boli pred 130 rokmi vývoj a výroba historicky prvého sériovo vyrábaného automobilu.
Fotografie motorového velocipédu Benz na testovacej dráhe v Sindelfingene a na ďalších historicky významných miestach: https://mercedes-benz-archive.com/marsMuseum/de/instance/ko/130-Jahre-Jubilaeum-Benz-Motor-Velociped-1894.xhtml?oid=191741440
Mercedes-Benz Classic spojazdnilo vozidlo v súlade s najvyššími štandardmi originality s využitím odborných znalostí vlastného strediska Classic Center vo Fellbachu. Stredisko pri takýchto projektoch využíva bohatú historickú dokumentáciu a informácie z archívov divízie Mercedes-Benz Classic. Motorový velocipéd bol predtým prezentovaný v Múzeu Mercedes-Benz. V roku 2024 bude mať verejnosť pri vybraných príležitostiach možnosť sledovať jazdu tohto 130-ročného automobilu.
Inovatívny sériovo vyrábaný automobil sa stal bestsellerom
Priekopnícky motorový velocipéd Benz s ľahkou konštrukciou sa v roku 1894 postaral o prelom v automobilovom priemysle. „Toto vozidlo nám doslova trhali z rúk. Všetky vyrobené vozidlá sa predali.“ Takto na to spomínal vynálezca automobilu Carl Benz v rozhovore z roku 1909. V Benzovom závode v Mannheime sa v rokoch 1894 až 1902 vyrobilo približne 1 200 vozidiel tohto typu kompaktných automobilov Benz. Model známy pod skráteným názvom Velo bol teda prvým sériovo vyrábaným osobným automobilom v histórii.
V roku 1894 spoločnosť Benz & Cie. opísala hnací výkon úspešného automobilu takto: „V tomto velocipéde sa nachádza motor s výkonom 1,5 konskej sily.“ O maximálnej rýchlosti a jazdných vlastnostiach sa o dva roky neskôr v katalógu písalo: „Velocipéd prejde za hodinu cca 20 kilometrov a na dobrých cestách dokáže zdolať stúpania do 10 %.“ Vozidlo „v najlepšej výbave s lampášmi“ stálo 2 000 mariek .
Tempo inovácií bolo vysoké. Od roku 1896 ponúkal Benz silnejšie motory a ďalšie možnosti výbavy. Ako luxusná verzia motorového velocipédu sa objavil model Benz Comfortable s dlhšou karosériou, tretím prevodovým stupňom za príplatok, kvalitnejším čalúnením sedadiel, detskou sedačkou namontovanou proti smeru jazdy a štartovacou kľukou na ľahšie naštartovanie. V rámci mimoriadnej výbavy boli k dispozícii okrem iného aj vzduchové pneumatiky, ktoré umožňovali dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti.
Táto koncepcia vozidla sa do roku 1900 vyrábala a pritom ustavične vyvíjala v podobe motorového velocipédu Benz a do roku 1902 v podobe modelu Benz Comfortable. Najmä výkon horizontálne uloženého litrového jednovalcového motora so zvislým zotrvačníkom v prvom modeli Benz Velo z roku 1894, ktorého hodnota bola 1,1 kW (1,5 k), sa v modeli Benz Comfortable z roku 1902 zvýšil na hodnotu 3,3 kW (4,5 k). Len od roku 1901 (2,6 kW/3,5 k) do roku 1902 sa výkon zvýšil o pôsobivých 28,5 %.
Tento typový rad bol úspešný aj v exporte. Svedčí o tom trojjazyčný katalóg v nemčine, angličtine a francúzštine z roku 1901. Model Velo sa vo Francúzsku predával pod názvom Éclair (Blesk). V roku 1895 Carl Benz udelil britskému strojnému inžinierovi Arnoldovi licenciu na výrobu motorového velocipédu. Vozidlo „Arnold Motor Carriage“ je jedným z prvých britských automobilov.