Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vysoký výkon v úplne prvom šampionáte elektrických cestovných automobilov PURE ETCR zdôrazňuje vedúce postavenie spoločnosti Hyundai v technológii batériových elektrických vozidiel. Technológia palivových článkov spoločnosti Hyundai podporuje bezemisné nabíjanie všetkých vozidiel v seriáli.

Spoločnosť rozširuje technológiu pohonu s nulovými emisiami aj do svojich vysoko výkonných vozidiel vrátane modelov VELOSTER N ETCR a RM20e. Poznatky z motoršportu zlepšujú výkon sériovo vyrábaných automobilov a platí to aj naopak. ETCR predstavuje míľnik v pretekoch o elektrifikáciu motoristického športu

Tím Hyundai Motorsport obhájil svoje druhé miesto po druhom kole prvého svetového šampionátu cestovných automobilov s elektrickým pohonom PURE ETCR. Tím po výbornom minulomesačnom štarte na úvodnom podujatí na talianskom okruhu Vallelunga aj naďalej dominoval v pretekoch s časom a pokračoval v získavaní bodov aj na španielskom okruhu MotorLand Aragón (9. – 11. júla). Hyundai súťaží s modelom VELOSTER N ETCR, batériovým elektrickým vozidlom s výkonom 493 kW (670 k), vyrobeným špeciálne pre tento účel.

Spoločnosť Hyundai využila podujatie PURE ETCR aj na predstavenie ďalšieho vysoko výkonného akumulátorového elektrického vozidla RM20e. Vďaka vzadu umiestnenému motoru s napätím 800 V a výkonu 595 kW (810 k) bolo toto testovacie laboratórium dôkazom toho, čo dokáže technológia BEV. Obe vozidlá sa dostali na trať počas úvodného víkendu podujatia ETCR, čo využili aj na účely vzájomného testovania.

Vysoký výkon modelu VELOSTER N ETCR ako aj prítomnosť modelu RM20e potvrdili vyspelosť technológie pre vysoko výkonné elektrické vozidlá. Tieto modely aj naďalej upevňujú pozíciu spoločnosti Hyundai na čele automobilového priemyslu v oblasti mobility s nulovými emisiami. Okrem toho pripravia pôdu pre ešte výkonnejšie elektrické osobné automobily, pretože spoločnosť čerpá svoje poznatky z motoršportu a uplatňuje ich pri vývoji nových elektrifikovaných sériovo vyrábaných automobilov.

„Keď sme sa pozreli do ďalších oblastí našej ponuky, kde by sme mohli zlepšiť trvalú udržateľnosť, pomysleli sme si: nič nám nebráni v tom, aby sme vytvorili vysoko výkonné elektrické vozidlo,” vraví Till Wartenberg, viceprezident a riaditeľ divízie N Brand Management and Motorsport v spoločnosti Hyundai Motor Company. „Dokázali sme, že si nemusíte vyberať medzi vysokým výkonom a nulovými emisiami. Môžete mať oboje.”

Technologický transfer, ktorý inšpiruje ďalšiu generáciu elektrických pretekárskych vozidiel

Spoločnosť Hyundai má silnú históriu vo využívaní motoršportu ako vývojového nástroja na dosiahnutie väčších úspechov na cestách. V skutočnosti existuje dokonca obojstranný vzťah medzi motoršportom a modelmi N. Automobilový šport je kolískou radu N. Napriek tomu sú pretekárske vozidlá založené aj na poznatkoch zo sériových automobilov značky Hyundai.

Napríklad model i20 Coupé WRC, ktorý súťaží v Majstrovstvách sveta FIA v rely, vychádza z intenzívne upravenej verzie sériového modelu Hyundai i20. Model i20 Coupé WRC zase inšpiroval nedávno predstavené vozidlo Hyundai i20 N. K počiatočným poznatkom z rely mali prístup aj pracovních z výskumného a vývojového centra automobilky Hyundai v Namyangu a využili ich pri vývoji úplne prvého modelu N – i30 N, ktorý prišiel na trh v roku 2017. Neskôr začala verzia i30 N, ktorá prešla úpravami pre súťaže cestovných automobilov, pretekať vo svetovom pohári cestovných automobilov WTCR – FIA World Touring Car Cup.

Okrem toho model Hyundai i20 N Rally2, nový rely automobil určený pre súkromné ​​tímy, vychádza zo sériovo vyrábaného automobilu i20 N. Model i20 N Rally2 využíva s i20 N spoločný podvozok a jeho dynamický vzhľad zahŕňa dizajnovú identitu Hyundai Sensuous Sportiness. Na druhej strane i20 N obsahuje prvky inšpirované svetom motoristického športu. Má rovnakú hmotnosť ako súťažné vozidlo i20 N WRC podľa požiadaviek pre WRC a pre lepšiu aerodynamiku využíva strešný spojler inšpirovaným svetom rely.

V prípade modelu VELOSTER N ETCR má pretekárska vozidlo karosériu spoločnú so sériovo vyrábaným modelom VELOSTER N, podvozok a ďalšie komponenty však prešli pre závodné potreby výraznými úpravami. Auto je plne elektrické v súlade s predpismi šampionátu PURE ETCR a pôvodne bolo vyvinuté na základe počiatočných vývojových prototypov modelu RM20e.

Okrem toho modely N absolvujú testy v podmienkach blízkych motoršportu, aby sa tak naplno preukázal ich výkon. Modely N zostávajú na testovacej dráhe dvakrát tak dlho a sú testované pri vyšších rýchlostiach ako ostatné vozidlá značky Hyundai. Modely Hyundai N a pretekárske automobily sa pravidelne zúčastňujú pretekov 24 hodín na okruhu Nürburgring, pričom modely ELANTRA N TCR a i30 N TCR sa na podujatí, ktoré sa konalo minulý mesiac, umiestnili na prvom a druhom mieste. Okrem toho v pretekoch debutovo štartoval aj model Hyundai i20 N, čím sa stal piatym modelom divízie Hyundai N, ktorý absolvoval najnáročnejšie vytrvalostné preteky na svete.

Motoristický šport sa týmto spôsobom používa ako testovacia základňa nových technológií. Pomáha na vylepšenie sériových modelov spoločnosti bez ohľadu na to či sú vybavené spaľovacími motormi alebo pohonnými jednotkami s nulovými emisiami. Tak, ako sa pri vývoji modelu i20 N použili poznatky z modelu i20 Coupé WRC, rovnako tak poslúžia na vylepšenie budúcej generácie elektrických vozidiel aj poznatky z vysoko výkonných elektromobilov vozidiel Hyundai. To aj naďalej potvrdzuje vedúce postavenie spoločnosti Hyundai v oblasti batériovej a elektrickej technológie nielen pre osobné automobily, ale aj v motoršporte a v segmente športových vozidiel.

VELOSTER N ETCR: prvé plne elektrické pretekárske vozidlo značky Hyundai

Prvý čisto elektrický pretekársky automobil Hyundai Motorsport, model VELOSTER N ETCR, otvára novú éru spoločnosti. Po oznámení, že elektrické preteky sa stanú jedným z jej hlavných pilierov, predstavuje VELOSTER N ETCR prvý míľnik na tejto ceste.

Spoločnosť Hyundai Motorsport navrhla a vyrobila model VELOSTER N ETCR v sídle spoločnosti v Alzenau v Nemecku. Spoločnosť začala s vytváraním automobilu v novembri 2018 a prototyp začala testovať o desať mesiacov neskôr. Prvýkrát sa predstavil na medzinárodnom autosalóne IAA 2019 v nemeckom Frankfurte. Tím pokračoval vo vývoji automobilu počas celého roku 2020, pričom optimalizáciou konkrétnych komponentov sa zameral na výkon.

VELOSTER N ETCR je plne elektrický automobil s pohonom zadných kolies a s motorom uloženým v strede vozidla, čo pre projekt Hyundai Motorsport predstavuje dve prvenstvá. Vznikol špeciálne tak, aby dokázal konkurovať v novej kategórii ETCR vrátane série PURE ETCR. Pre prvú sezónu ETCR vyrobil Hyundai Motorsport dva automobily VELOSTER N ETCR.

VELOSTER N ETCR poháňajú štyri elektromotory (dva na každé zadné koleso), ktoré vyrobila spoločnosť Magalec Propulsion. Batéria vyrobená spoločnosťou Williams Advanced Engineering poskytuje výkon 500 kW (680 k) a krútiaci moment 900 Nm. Prevodovku s jedným prevodom tiež vyrába spoločnosť Magalec Propulsion. Pneumatiky Goodyear Eagle F1 SuperSport do každého počasia, vyvinuté špeciálne pre sezónu 2021 PURE ETCR, sú obuté na špeciálne navrhnutých aerodynamických diskoch kolies s rozmermi 10,5 palca x 18 palcov vpredu a 12 palcov x 18 palcov vzadu. Prevodníky DC-DC vyrába spoločnosť Bright Loop.

„Automobilka Hyundai vstúpila do tradičného motoršportu neskoro, ale teraz sme sa do elektrifikovaného motoristického športu zapojili medzi prvými,“ hovorí Till Wartenberg, viceprezident a riaditeľ divízie N Brand Management and Motorsport v spoločnosti Hyundai Motor Company. „Vzhľadom na naše predchádzajúce úspechy v kategórii TCR a na naše rozsiahle skúsenosti s elektrifikovanou mobilitou si myslím, že sme vo veľmi dobrej pozícii, aby sme sa stali špičkovým hráčom – zatiaľ sme na fantastickom začiatku!”

RM20e: budúcnosť vysoko výkonných vozidiel

Spoločnosť Hyundai Motor Company predstavila na medzinárodnom autosalóne v Pekingu v roku 2020 novú generáciu elektrifikovaného pretekárskeho automobilu: RM20e. RM20e je najnovšia súčasť série „RM“ alebo „Racing Midship“, testovacej platformy pre spoločnosť Hyundai, ktorá má vyvíjať nové vysoko výkonné technológie pohonu. Spoločnosť Hyundai sa v roku 2012 pustila do projektu RM, v rámci ktorého testovala, vyvíjala a prepájala nové vysoko výkonné technológie s budúcimi modelmi N. Ale na rozdiel od svojich predchodcov RM14, RM15, RM16 a RM19, model RM20e je plne elektrický. Model RM20e poslúžil aj ako vývojové laboratórium určené na testovanie nových technológií a takto získané poznatky sa využili napríklad už aj počas vývoja modelu VELOSTER N ETCR.

Vozidlo RM20e sa vyznačuje usporiadaním s elektrickým pohonom kolies zadnej nápravy a umiestnením motora v strede vozidla. Táto konfigurácia dosahuje trakciu potrebnú pre pôsobivé zrýchlenie. V prípade modelu RM20e to znamená zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako tri sekundy.

Vysokovýkonný batériový elektromotor spája vysokú úroveň výkonu, vyváženosti, brzdenia a trakcie s tichou jazdou, rýchlymi reakciami a s možnosťou jazdiť po bežných cestách. Poznatky získané z vývoja modelu RM20e pomôžu pri zlepšovaní ďalších vysoko výkonných elektrických vozidiel Hyundai s označením N rovnako, ako formovali súčasný model VELOSTER N ETCR.

Hyundai RM20e je dvojmiestne dvojdverové kupé s motorom s 800 V technológiou vylepšené o invertor. Batéria poskytuje maximálny výkon 596 kW (810 k) a krútiaci moment 960 Nm. Vďaka tomuto výkonu môže auto dosiahnuť najvyššiu rýchlosť viac ako 250 km/h. Jeho batéria využíva funkciu rýchleho 800 V nabíjania.

Vodíkový generátor pre zážitok z plne zelených pretekov

Okrem samotných pretekov sa spoločnosť Hyundai Motor zapojila prostredníctvom svojej značky HTWO aj ako komplexný poskytovateľ služieb šampionátu PURE ETCR pre potreby nabíjania vozidiel. Spoločnosť Hyundai Motor Group uviedla v decembri minulého roka novú značku HTWO, ktorá predstavuje popredný svetový systém vodíkových palivových článkov. Na nabíjanie automobilov slúži HTWO generátor s vodíkovými palivovými článkami. Tým sa demonštrovalo dôležité využitie technológie vodíkových palivových článkov mimo automobilového priemyslu, ale aj to, že všetky súčasti pretekov sú úplne bez emisií.

Generátor s vodíkovými palivovými článkami, ktorý sa prvýkrát predstavil na veľtrhu IAA 2019, pozostáva z dvoch systémov palivových článkov podobných tým, ktoré sa nachádzajú v modeli Hyundai NEXO. Hyundai HTWO poskytoval s týmto generátorom čistú elektrinu pre všetky vozidlá šampionátu ETCR. Mobilný generátor sa bude používať na každom z piatich miest konania rely pretekov. S celkovým výkonom 160 kW dokáže za hodinu nabiť dve vozidlá (každé s batériou s kapacitou 65 kWh) súčasne.

Toto nebola iba ukážka záväzku spoločnosti k skutočne bezemisnej mobilite, avšak predstavila aj netradičné uplatnenie technológie palivových článkov. Použitím vodíka ako média na akumuláciu energie, ktorá sa následne prevedie na elektrinu v sústave palivových článkov, by generátor s vodíkovými palivovými článkami mohol potenciálne poskytovať energiu bez emisií pre rôzne podujatia, festivaly, poľné nemocnice, počas mimoriadnych udalostí, v rámci pomoci pri katastrofách a v akejkoľvek inej situácii, kde nie je možné pripojenie k elektrickej sieti.

Generátor s vodíkovými palivovými článkami Hyundai je súčasťou širšej stratégie na podporu technológie vodíkových palivových článkov ako čistej energie alebo riešenia mobility s nulovými emisiami. Spoločnosť Hyundai HTWO má ambiciózny plán uplatniť technológiu palivových článkov okrem automobilov a generátorov energie aj v dopravných prostriedkoch ako sú lode, vlaky či mestská letecká mobilita. V rámci stratégie Fuel Cell Vision 2030 si spoločnosť Hyundai Motor Group kladie za cieľ zabezpečiť do roku 2030 výrobnú kapacitu 700 000 kusov systémov palivových článkov ročne, z toho 500 000 bude pripravených na použitie v automobilovom priemysle. Spoločnosť dokonca oznámila zámery vyvinúť vysoko výkonný automobil s palivovými článkami, ktorý v roku 2015 predznamenala štúdia 2025 Vision Gran Turismo.

HTWO aktívne spolupracuje s partnermi na ďalšom vývoji technológie palivových článkov vrátane Next Hydrogen, ktorá pracuje na systémoch na elektrolýzu vody či Hyundai global service, ktorá sa zameriava na systémy pohonu pre lode.

„Zvyšujeme úsilie na vývoj systému vodíkových palivových článkov novej generácie, ktorý je možné použiť na rôzne formy mobility, ako sú lietajúce dopravné prostriedky v mestách (UAM), automobily, lode a vlaky, dokonca aj ako systém na núdzovú výrobu energie v budovách alebo závodoch,” vraví Ronald Grasman, viceprezident vývojového tímu pre využitie palivových článkov v spoločnosti Hyundai Motor Company. „Systém palivových článkov novej generácie bude k dispozícii nielen pre mnoho rôznych produktov a služieb v oblasti mobility, ale prinesie vyšší výkon a životnosť za dostupnú cenu v ľahšej konštrukcii a so zvýšenou energetickou hustotou.”

PURE ETCR: inovatívny formát pretekov

Šampionát PURE ETCR, ktorý minulý mesiac oslávil svoje prvé podujatie, je prvým svetovým šampionátom všetkých elektrických pretekárskych automobilov s účasťou viacerých značiek. Šampionát PURE ETCR prináša spoločnosť Eurosport Events Ltd. a podporujú ho zakladajúci partneri Goodyear a TAG Heuer. Ide o jediný seriál, v ktorom môžu najväčší svetoví výrobcovia automobilov predviesť svoje elektrické vozidlá a zároveň súťažiť o medzinárodné tituly.

Sezóna 2021 PURE ETCR sa skladá zo šiestich podujatí v Európe a v Ázii, ktoré sa konajú na kombinácii náročných pouličných okruhov a klasických pretekárskych okruhov. To všetko si vyžaduje vodiča, ktorý sa dokáže najrýchlejšie presadiť v čistej skúške rýchlosti a pretekárskeho umenia.

Automobily PURE ETCR, vyvinuté podľa technických predpisov ETCR WSC, sú najvýkonnejšie a najintenzívnejšie zrýchľujúce pretekárske vozidlá, aké boli kedy vyrobené. Vodiči súťažia v sérií akčných súbojov na trati, pričom celkový víťaz bude po každom podujatí korunovaný ako Kráľ alebo Kráľovná víkendu.

Podľa predpisov je každé vozidlo ETCR schopné dosiahnuť maximálny výkon 500 kW (670 k). Automobily musia mať pohon zadných kolies a elektromotory umiestnené v strede.

Hyundai Motorsport s výrazným štartom v prvom šampionáte PURE ETCR

Formát PURE ETCR pozostáva z niekoľkých krátkych pretekov s názvom Battle Rounds, v ktorých súťažiaci jazdia proti sebe a zbierajú body. Prvé podujatie v sezóne sa konalo minulý mesiac na okruhu Autodromo Vallelunga v Taliansku. Počas tejto udalosti jazdili v priebehu víkendu jazdci Augusto Farfus, Jean-Karl Vernay, John Filippi a Tom Chilton. Vernay obsadil prvé miesto v Superfinále B a dosiahol druhý najrýchlejší čas v tímovej časovke Hyundai, pričom na ostatných miestach skončili Farfus a Chilton. Celkovo sa Hyundai na konci víkendu umiestnil na druhom mieste.

Druhé podujatie sa konalo minulý víkend na španielskom okruhu MotorLand Aragón spolu so šampionátom FIA WTCR. Tím Hyundai Motorsport podal ďalší výrazný výkon a druhýkrát za sebou nazbieral veľký počet bodov. Každý zo štyroch jazdcov zvíťazil v klasifikácii minimálne v jednom kole, vrátane víťazstva Farfusa v jeho superfinále. Hyundai Motorsport celkovo obhájil svoje druhé miesto a zatiaľ priebežne získal 124 bodov.

„S našim doterajším účinkovaním na prvých podujatiach PURE ETCR som veľmi spokojný. Myslím si, že skúsenosti spoločnosti Hyundai s elektromobilitou boli pre nás výhodou a model VELOSTER N ETCR si počínal veľmi dobre,” hovorí Stefan Ph. Henrich, riaditeľ marketingu a PR spoločnosti Hyundai Motorsport. „Samozrejme, ETCR je nový formát a máme nové vozidlo, na ktoré si treba zvyknúť a aj náš tím sa neustále učí. Ale celkovo to boli skvelé preteky a som hrdý na výkon našich jazdcov. Bolo vzrušujúce konečne vidieť, ako VELOSTER N ETCR robí to, na čo bol navrhnutý!”

„Ide o náročný formát pretekov, pretože krátke šprinty znamenajú, že musíme jazdiť celý čas naplno,” hovorí Andrea Adamo, šéf tímu Hyundai Motorsport. „Na rozdiel od iných šampionátov, kde chcete ísť vlastným tempom, aby ste ušetrili palivo alebo energiu batérie, v PURE ETCR jazdíte celý čas na plný plyn. To nie je náročné iba pre vodičov, ale aj pre našich technikov, pretože batérie musia byť schopné takéhoto využívania bez prehriatia. Ale náš VELOSTER N ETCR to zvládol dobre. Celkovo som veľmi hrdý na náš výkon!”

Bezemisné športové vozidlá budúcnosti

Záujem spoločnosti Hyundai o vysoko výkonné vozidlá s nulovými emisiami sa tým nekončí. Práve naopak, modely VELOSTER N ETCR a RM20e sú iba začiatkom. Spoločnosť Hyundai Motorsport plánuje vyvinúť nový hybridný pretekársky model vychádzajúci z vozidla i20 N, ktorý sa v roku 2022 bude zúčastňovať Majstrovstiev sveta v rely FIA (WRC). Bude to spôsob, ako znížiť emisie v motoristickom športe a pritom poskytnúť zábavu, ktorú fanúšikovia poznajú a milujú. Spoločnosť tiež oznámila zámer vyvinúť vysoko výkonný automobil s palivovými článkami a modulárny a škálovateľný systém elektrického pohonu, ktorý vytvorí základ pre výkonnejšie elektromobily.

Údaje o spotrebe a o emisiách CO2

  • Kombinovaná spotreba paliva modelu Hyundai i20 N 1.6 T-GDI (150 kW/204 k) s prevodovkou 6MT v l/100km: Tento model sa vo vašej krajine ešte nemusí predávať. Hodnoty spotreby paliva a emisií CO2 neboli pre tento model ešte stanovené.
  • Kombinovaná spotreba paliva modelu Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (184 kW/250 k) s prevodovkou 6MT v l/100 km: 7,7; kombinované emisie CO2 v g/km: 175 (WLTP)
  • Kombinovaná spotreba paliva modelu Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (206 kW/280 k) s prevodovkou 6MT v l/100 km: 8,0; kombinované emisie CO2 v g/km: 182 (WLTP)
  • Kombinovaná spotreba paliva modelu Hyundai i30 N 2.0 T-GDI s prevodovkou N DCT v l/100 km: 8,4; kombinované emisie CO2 v g/km: 191 (WLTP)
  • Kombinovaná spotreba paliva modelu Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI (184 kW/250 k) s prevodovkou 6MT v l/100 km: 7,7; kombinované emisie CO2 v g/km: 175 (WLTP)
  • Kombinovaná spotreba paliva modelu Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI (206 kW/280 k) s prevodovkou 6MT v l/100 km: 8,0; kombinované emisie CO2 v g/km: 182 (WLTP)
  • Kombinovaná spotreba paliva modelu Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI s prevodovkou N DCT v l/100 km: 8,4; kombinované emisie CO2 v g/km: 191 (WLTP)

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.