Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Tohto týždňový predĺžený víkend sa nesie v znamení výrazných zliav ako v kamenných predajniach, tak aj v online priestore. Záujem o online nákupy vzrástol výrazne najmä v posledných rokoch. Spolu s vyšším množstvom digitálnych platieb sa však zvýšilo aj riziko podvodov na internete, ktorých cieľom je získať naše financie či osobné údaje.

Podľa Štatistického úradu nakupuje pravidelne na internete viac ako polovica opýtaných. Slováci na internete nakupujú najčastejšie oblečenie, kozmetiku, športové potreby, lieky a potravinové doplnky, ale aj rôzne bytové doplnky či spotrebnú elektroniku. Priemerná suma nákupu sa pohybuje od 50 do 300 eur. Skúsenosť s podvodom na internete má pritom každý druhý Slovák.

Pozor na phising

Obľúbeným obdobím podvodníkov je najmä nákupný víkend, ktorý začína takzvaným Čiernym piatkom (Black Friday) a trvá až do Kybernetického pondelka (Cyber Monday), kedy množstvo internetových obchodov ponúka zaujímavé zľavy. Na ľudí, ktorí hľadajú produkty za čo najvýhodnejšiu cenu, však cielia aj podvodníci, ktorí sa snažia ukradnúť citlivé informácie, ako sú prístupové heslá na sociálne siete, údaje k platobným kartám a účtom či iné citlivé údaje. Medzi najčastejšie využívané triky podvodníkov patria podvodné (tzv. phishingové) maily, SMS komunikácie, podvodné súťaže na sociálnych sieťach či fiktívne e-shopy.

Pomoc od asistenčiek

V tomto období je tak potrebné byť o to viac v strehu, aby naše osobné údaje a dáta nepadli do rúk podvodníkov. „K poisteniu majetku DOMino ponúkame možnosť pripoistiť si aj prémiové asistenčné služby. V rámci nich majú klienti k dispozícii kybernetickú asistenciu, ktorá im pomôže v situáciách, keď niekto zneužil ich platobnú kartu pri nákupe cez internet, majú problém s reklamáciou tovaru alebo im niekto zneužil identitu na sociálnych sieťach a robí zlé meno im alebo členovi ich domácnosti,“ vysvetľuje Tomáš Potúček, riaditeľ poistenia majetku a zodpovednosti poisťovne Generali.

Zneužitá platobná karta

Ak zistíte, že vašu platobnú kartu niekto zneužil nákupom cez internet, právnik vám poradí, ako získať naspäť peniaze, ktoré vám boli neoprávnene stiahnuté z bankového účtu, a tiež vám poradí, ako zabrániť ďalšiemu zneužitiu vašej platobnej karty.

V prípade, že sa aj napriek radám právnika nedostanete k vašim peniazom do 30 dní od začatia reklamačného konania v banke, môžete využiť službu vrátenia sumy neoprávnene zaúčtovanej transakcie platobnou kartou. „V takom prípade uhradí Asistenčná centrála poškodenému klientovi výšku neoprávnene zaúčtovaných transakcií do limitu 200 eur, a to v čase maximálne 96 hodín predtým, ako požiadal o zablokovanie svojej platobnej karty, ktorá bola zneužitá,“ hovorí Tomáš Potúček.

Problémy s reklamáciou

Kybernetická asistencia vám pomôže aj v prípade problémov s reklamáciou tovaru, ktorý ste kúpili cez internet. „Právnik klientom poradí, ako správne podať reklamáciu, zabezpečiť dodanie nového objednaného tovaru či požiadať o primeranú zľavu alebo o vykonanie opravy, ak im príde poškodený tovar,“ radí.

Poškodenie dobrého mena

Na prémiové asistenčné služby od Generali sa môžete obrátiť aj vtedy, ak vás niekto na internete ohovára, uráža alebo o vás nelegálne vyzradí informácie o vašom súkromnom živote, napríklad o vašom národnostnom, rasovom alebo etnickom pôvode, politických postojoch, zdravotnom stave a podobne. „Klient môže v takomto prípade využiť technickú pomoc pri odstránení alebo zneviditeľnení nezákonného obsahu na webových stránkach či sociálnych sieťach. Danú situáciu môže tiež konzultovať s právnikom, ktorý mu poradí, ako ďalej postupovať voči osobe, ktorá mu poškodila povesť na internete, a to až do limitu 400 eur na jednu poistnú udalosť,“ vysvetľuje Potúček z Generali.

Ako postupovať?

V prípade, ak sa stanete obeťou internetového podvodu alebo útoku, obráťte sa na asistenčné služby na telefónnom čísle 0800 121 122 alebo zaslaním e-mailu na adresu technical@europ-assistance.cz. Na základe konkrétnej situácie vás operátor spojí s odborníkom, ktorý vám poskytne potrebnú pomoc.

Ako nenaletieť podvodníkom?

  • Neklikajte na podozrivé e-mailové notifikácie o doručení tovaru, ktorý ste si ani neobjednali. Ak očakávate zásielku, sledujte si jej stav priamo cez webovú stránku obchodu, z ktorého ste nakupovali.
  • Príliš dobré na to, aby to bola pravda! 90 % zľavy či totálne výpredajové zľavy takmer zadarmo zaváňajú nekalými praktikami.
  • Tlak na urgenciu. Ak to do hodiny nezaplatíte, premeškáte svoju šancu. Aj takto môžu vyzerať podvodné phisingové e-maily.
  • Preverujte zdroj. Útočníci sa často vydávajú za známe značky a spoločnosti. Takýmto spôsobom chcú nabrať na dôveryhodnosti. Skontrolujte preto odosielateľa e-mailu alebo webstránku pred tým, než kliknete na lákavo vyzerajúcu ponuku.
  • Pozor na nezabezpečené stránky. Preverte, či má webstránka bezpečnostný certifikát. Jej link by sa mal začínať známym formátom https/. Zároveň by ste pred linkom mali vidieť symbol uzamknutého zámku.
  • Bezpečná sieť. Vždy sa pripájajte cez zabezpečenú domácu sieť, ak nakupujete alebo sa nachádzate na stránkach s obsahom, ktorý môže byť zneužitý (napr. internetbanking, klientska zóna poisťovne a pod.). V žiadnom prípade nevyužívajte verejne dostupnú sieť.

Gramatické chyby a nezmyselné vety sú častým poznávacím znakom podvodníkov, aj keď útočníci sa z roka na rok zlepšujú aj v tejto oblasti.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.