Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

V súčasnej dobe je bežné nakupovať takmer čokoľvek na splátky.

Či už je to investícia do vlastnej nehnuteľnosti alebo vybavenia domácnosti, nákup elektrospotrebičov, mobilných telefónov, áut, športových či hoby potrieb, ale už aj platba za skrášľovacie operácie alebo dovolenky. Takýto nákup na splátky je prakticky pôžičkou, ktorú treba spravidla splácať aj niekoľko rokov. S tým by v zásade nemal byť problém, je však potrebné si to dobre premyslieť. Do úvahy treba brať všetky náklady rodiny a jej reálne možnosti. Spoločnosť Home Credit prináša rady, ktoré by ste mali zvážiť pred uzavretím zmluvy o akomkoľvek úvere a taktiež tipy, ako sa vyhnúť problémom pri splácaní.

  1. Dobre si prepočítajte možnosti vašej rodinnej kasy – premyslite si, aké očakávate príjmy na dlhšiu dobu a taktiež zvážte to, na čom by ste mohli vo vašej domácnosti ušetriť. Ak pravidelne míňate celú mesačnú výplatu, prakticky nemáte priestor splácať úver a radšej si nepožičiavajte. „Každopádne, vždy si spočítajte všetky náklady, pričom výška možnej mesačnej splátky pôžičky je rozdielom vašich príjmov a výdavkov. Buďte na seba prísni, zvoľte si radšej vyššiu splátku s kratšou dobou splácania. Nenechajte sa zlákať na nižšie mesačné platby za podmienok, že budete platiť dvakrát dlhšie, pretože s úrokmi v konečnom dôsledku spravidla zaplatíte viac,“ radí ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.
  2. Zvažujte pre a proti, myslite na budúcnosť – vždy je dobré držať sa osvedčeného pravidla, že doba užívania predmetu na ktorý si beriete úver, by mala byť dlhšia ako splatnosť požičaných peňazí. „Toto platí obzvlášť v súčasnej dobe, kedy sa blížia letné dovolenky a mnohých môže zlákať vidina exotiky na splátky. Aj dovolenku treba finančne plánovať s väčším predstihom a určite nie je žiadúce bezhlavo si požičať tisíce eur na luxusný pobyt. Niekedy sa oplatí uskromniť a myslieť na budúcnosť. Keď si už požičať, tak radšej sa oplatí investovať trebárs do vybavenia domácnosti, čo vám poslúži dlhé roky,“ radí zákaznícky ombudsman.
  3. Ak si beriete pôžičku, obráťte sa len na preverené spoločnosti – v prípade, že ste sa už rozhodli vziať si pôžičku, dôležité je nedostať sa na „lep“ nelicencovaným spoločnostiam, ktoré sú často bez kontroly štátu a tým pádom aj bez dostatočnej ochrany dlžníkov. Na prvý pohľad môžu poskytovať výhodné podmienky, na nakoniec sa nezriedka objavia rôzne skryté položky, poplatky i sankcie a veľmi vysoké úrokové sadzby. Dôležité je vybrať si férového poskytovateľa úverov. Overte si, či je v zozname Národnej banky Slovenska a či má oprávnenie na poskytovanie spotrebiteľských úverov. Viac tu: https://subjekty.nbs.sk/?c=1172
  4. Nesplácaný úver „neplátajte“ ďalším úverom – dôležitým pravidlom je nikdy si nepožičiavať na splátky iných pôžičiek, ak vám to „nevychádza“, mohli by ste sa dostať do ešte väčších problémov. V takomto prípade sa radšej obráťte na odborníkov, ktorí vám môžu pomôcť napríklad s konsolidáciou pôžičiek alebo poradiť nájsť konkrétne riešenie vašej situácie.
  5. Orientujte sa podľa údajov RPMN – starostlivo si vyberajte finančný produkt, ktorý vám a vašej rodine vyhovuje. Jediným kritériom by však nemal byť len úrok, s akým si požičiavate peniaze, ale veľmi dôležité je sledovať ročnú percentuálnu mieru nákladov (RPMN), ktorá v sebe zahŕňa všetky náklady spojené s pôžičkou.
  6. Vyberajte si z viacerých ponúk, porovnávajte – pred finálnym výberom poskytovateľa pôžičky si ako prvý krok skúste vyplniť úverovú kalkulačku, ktorú bežne ponúkajú banky a úverové spoločnosti. Ponuky berte len orientačne. „Požiadajte o konkrétnu ponuku, dajme tomu u 2-3 spoločností, nie zbytočne viac. Pretože všetky tieto ponuky sa posielajú do úverového registra a nadmerné množstvo by vás mohlo poškodiť,“ uvádza Miroslav Zborovský. Je dobré, keď od vás spoločnosť žiada čo viac informácií. Znamená to, že si skutočne preveruje, či ste schopný splácať. Vyhnite sa tým, ktorých nezaujímajú ani vaše príjmy.
  7. Podrobne čítajte zmluvu a pýtate sa, ak niečomu nerozumiete – je naozaj nesmierne dôležité nepodpísať zmluvu, ktorú si pred tým neprečítate. Seriózny poskytovateľ vám dá dostatok času na jej preštudovanie a zodpovie vám všetky otázky. Ak vám pôžičku zamietnu, vždy sa pýtajte na dôvody. Niekedy tieto prekážky jednoducho odstránite, inokedy musíte počkať niekoľko mesiacov, až sa situácia zlepší alebo sa môžete obrátiť na inú inštitúciu. Pozor však na úžerníkov – ak vám z objektívnych dôvodov nebola pôžička poskytnutá, radšej si nepožičiavajte hocikde za každú cenu, môže vás to vyjsť poriadne draho.
  8. Prekontrolujte si dokumenty a dávajte si pozor na termíny – po uzavretí zmluvy si vždy poriadne preverte, či vám prišla celá suma uvedená v zmluve. Taktiež si strážte dátum vašej prvej splátky, dobré je si nastaviť trvalý príkaz na úhradu. Po ukončení zmluvy poskytovateľ zvyčajne posiela list, že pôžička bola splatená. Ak vám nepríde, vyžiadajte si ho a nezabudnite zrušiť trvalý príkaz. Informácie o vašom bezproblémovom splácaní zostáva v úverovom registri a poslúži pri žiadosti o ďalšiu pôžičku.
  9. Ak sa dostanem do problémov, čo mám robiť? V dnešnej dobe nie je ničím výnimočným, že sa komukoľvek môže náhle zmeniť životná situácia, či už príde o prácu, znížia sa mu príjmy alebo je dlhodobo práceneschopný, zákonite sa môže dostať do problémov so splácaním. Jedným z riešení môže byť flexibilná pôžička dohodnutá vopred, kedy si podľa potreby meníte výšku splátok a pohybujete sa v rámci stanoveného minima a maxima splátok. Ďalšou možnosťou je poistiť si splácanie. „V prípade, že napríklad raz zabudnete zaplatiť splátku, seriózny poskytovateľ by vám to mal pripomenúť, a to bez ďalších sankcií. Ak sa objaví akýkoľvek problém so splácaním, bezodkladne o tom spoločnosť informujte a požiadajte o pomoc. Overení poskytovatelia pôžičiek majú systematické riešenia a dokážu aj v ťažkej životnej situácii pomôcť,“ dodáva ombudsman klientov Home Creditu Miroslav Zborovský.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.