Touch ID nahradilo Face ID

Druhá veľká zmena súvisí s odstránením čítačky odtlačkov prstov. Do telefónu sa môžete biometricky prihlasovať iba pomocou technológie Face ID, ktorá využíva predný fotoaparát s názvom TrueDepth. Ide v podstate o zmenšený pohybový senzor Kinect, poznáte ho z Xboxu. Face ID podľa najnovších testov nedokáže od seba rozlíšiť jednovaječné dvojčatá, ale inak funguje spoľahlivo. Počas nášho testovania sme nemali problém s odomykaním ani v úplnej tme a iPhone X si poradil aj s rôznorodými svetelnými podmienkami. Prikrátky bol iba v prípade, že sme sa obliekli do silnej zimy – kombináciu zimnú čapicu a šál až cez nos nezvládol. Niet sa čomu čudovať, viditeľná bola iba malá časť tváre. Ak sme si však dali dole čapicu alebo šál, iPhone nás už správne rozpoznal. Na druhej strane, zimné doplnky nemala rada ani technológia Touch ID. V rukaviciach vám odtlačok prsta neprečítala.

Telefón štandardne vyžaduje, aby ste sa pozreli do kamery a až potom sa odomkne. V nastaveniach si môžete nastaviť, aby sa odomkol aj bez nutnosti očného kontaktu. Aj v prípade odomknutého telefónu však musíte spraviť pohybové gesto v spodnej časti obrazovky pre prechod z uzamknutej obrazovky na domovskú obrazovku. Ocenili by sme možnosť nastavenia, aby sa domovská obrazovka zobrazila automaticky, keď nás telefón rozpozná a odomkne sa. Praktické je, že telefón sa zobudí vždy, keď ho zodvihnete zo stola a v ideálnom prípade ho Face ID odomkne, dokedy ste pripravený ho začať používať. Je to rádovo sekunda. Automatické prebudenie displeja si môžete zapnúť alebo vypnúť a rovnako sa dá nastaviť zobudenie displeja jedným ťuknutím naň.

Aj takto sme testovali, či nás Face ID dokáže správne identifikovať a odomknúť telefón. V prvých dvoch prípadoch zľava áno, kombináciu čiapka a zároveň aj šál už technológia nezvládla

Face ID plynulo nahrádza Touch ID aj v aplikáciách a to bez nutnosti aktualizovať ich. To je výborné – nemusíte čakať na vývojára, aby svoju aplikáciu aktualizoval. Úplne postačí, ak si v nastaveniach aplikácie zvolíte verifikáciu pomocou odtlačkov prstov a iPhone X automaticky aktivuje rozpoznávanie tváre v momente, kedy by ste mali k snímaču priložiť svoj prst. Takisto to funguje aj v obchode App Store.

Kameru TrueDepth využijete tiež pri používaní novej funkcie, ktorou sú Animoji. Ide o animovaných smajlíkov. Tí sú exkluzívne dostupní iba pre iPhone X práve z dôvodu pokročilej prednej kamery s viacerými senzormi. Animoji môžete posielať prostredníctvom iMessage správ, samostatná aplikácia chýba. Pokiaľ sme teda chceli posielať Animoji známym cez WhatsApp alebo Messenger, poslali sme si sami sebe iMessage správu, priložené Animoji uložili ako video a zdieľali ho v inej aplikácii. Animoji je výborná zábava na pár minút a pokiaľ sa budete chcieť niekomu pochváliť schopnosťami nového iPhonu X, toto je najlepší spôsob. Predný fotoaparát takisto fotí bezkonkurenčné selfie fotografie a to najmä v kombinácii s režimom Portrét, ktorý je v prípade ostatných iPhonov dostupný iba vo verzii Plus a len pre zadný duálny fotoaparát.

Nastavenia Face ID. Túto obrazovku určite neprehliadnite

iOS 11 je navrhnutý pre iPhone X, aplikácie ešte nie

Počas testovania iPhonu X sme si uvedomili jednu vec a to je, že rozhranie operačného systému iOS 11 je prispôsobené pre nový model s pretiahnutým displejom. Pri testovaní iPhonu 8 a 8 Plus nám trochu prekážali niektoré texty v rámci rozhrania systému, ktoré boli zbytočne veľké a subjektívne zaberali viac priestoru, ako by bolo treba. Premýšľali sme, prečo tomu tak je a odpoveď sme zistili počas používania iPhonu X. Apple navrhoval nový systém s dôrazom na pretiahnutý displej novinky. Veľké texty ostali, avšak na 5,8-palcovej obrazovke s pomerom strán 2,16:1 pôsobili v kontexte na výšku pretiahnutého displeja prirodzene.

To isté nemožno tvrdiť o všetkých aplikáciách. Systémové aplikácie a aplikácie veľkých spoločností boli zväčša optimalizované pre obrazovku nového formátu, avšak aj začiatkom decembra sme v telefóne našli viacero nainštalovaných appiek, ktoré ešte stále neboli aktualizované pre X. V takomto prípade fungujú aplikácie v režime pre štandardný iPhone, teda reálne bežia v 4,7-palcovom formáte. Otravné sú najmä aplikácie, ktoré sú určené pre používanie v režime na šírku. V ich prípade je spodok obrazovky (v režime na šírku) vyhradený pre pomocnú čiaru, ktorá umožňuje používať pohybové gestá, takže je okno s aplikáciou ešte o niečo menšie.

Chvíľu potrvá, dokedy vývojári aktualizujú aplikácie pre iPhone X. Najväčšie „zlo“ sú neoptimalizované aplikácie, ktoré sú určené na používanie v režime na šírku

Je zrejmé, že chvíľu ešte potrvá, dokedy vývojári aktualizujú svoje aplikácie pre displej iPhonu X. V opačnom prípade si budú musieť používatelia hľadať alternatívne aplikácie, ak ich obľúbená služba nebude prispôsobená novému iPhonu a budú to považovať za nedostatok. Android má v tomto smere miernu výhodu, nakoľko umožňuje jednoducho prispôsobiť zobrazenie aplikácie inému formátu obrazovky a to bez nutnosti zásahu vývojara. V 99% prípadoch to funguje bez problémov a iba veľmi zriedkavo sa nám stalo, že aplikácie fungovala nekorektne, keď sme si vynútili prepnutie z režimu 16:9 na režim 18:9. V prípade iPhonu však musia vývojári vykonať túto zmenu v ich aplikácii manuálne a sami ju prispôsobiť pre nový formát displeja.

Za zmienku tiež stojí, že softvérová klávesnica je umiestnená približne na rovnakom mieste ako v prípade ostatných iPhonov. To je škoda, iPhone X pri písaní kvôli tomu plnohodnotne neprofituje z pretiahnutého displeja. Namiesto toho spodnú časť obrazovky neefektívne využívajú dve ikony. Privítali by sme, ak by Apple ponúkol možnosť umiestniť klávesnicu úplne na spodnú časť displeja. Uznávame, že niekomu sa môže lepšie písať, ak nie sú spodné klávesy nalepené priamo na spodnom rámiku.

Umiestnenie softvérovej klávesnice. V prípade iPhone X nie je umiestnená úplne dole. Dôvodom môže byť pohodlnosť písania, ale ocenili by sme možnosť umiestniť ju k spodnému rámiku

Recenzia je rozdelená do štyroch častí:

1. strana: Dizajn a ovládanie gestami
2. strana: Odomykanie tvárou Face ID a iOS 11
3. strana: Multimédiá, výdrž a fotoaparát
4. strana: Verdikt a technické parametre

1 2 3 4

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Špecializujem sa na Apple, ASUS, Garmin, smart hodinky, robotické vysávače a herné zariadenia. Nájdete ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.