Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Dnes sme sa dozvedeli mená porotcov a tútorov pre ocenenie Lexus Design Award 2018.

Táto prestížna medzinárodná súťaž, ktorá teraz vstupuje do svojho šiesteho ročníka, sa snaží objavovať a vychovávať novú generáciu talentov. Podujatie priťahuje tisíce ctižiadostivých kreatívnych ľudí z celého sveta a inšpiruje ich k tomu, aby spochybňovali zaužívané paradigmy nekonvenčnými dizajnovými nápadmi, ktoré vylepšia náš svet. Dvanásť víťazných finalistov, ktorých vyberie elitná porota zložená z kreatívnych návrhárov, bude môcť svoje koncepty predstaviť na podujatí spoločnosti Lexus v rámci budúcoročného milánskeho týždňa dizajnu. Štyroch finalistov čaká jedinečná životná skúsenosť, keďže ich tútormi sa stanú niektorí z najlepších návrhárov a architektov na svete. Zároveň získajú finančnú podporu (až 3 milióny japonských jenov, t. j. približne 25 000 USD), aby mohli svojim víziám vdýchnuť život.

Príspevky na súťaž Lexus Design Award 2018 možno zasielať v termíne od 24. júla do 8. októbra. Mená 12 finalistov budú zverejnené v januári 2018 a víťaza hlavnej ceny spoznáme 16. apríla 2018 počas milánskeho týždňa dizajnu.

PREDSTAVUJEME NOVÝCH PORODCOV PRE ROK 2018

Spoločnosť Lexus s potešením predstavuje nového porotcu pre ročník 2018, Šigerua Banu. Šigeru, ktorý sa preslávil rozsiahlym využívaním ľahkých, nekonvenčných a ekologicky šetrných materiálov (predovšetkým papiera a bambusu), úplne mení pohľad na architektúru.

Rady porotcov opäť posilnia viacerí poprední inovátori z celého sveta, aby pomohli s rozhodovaním v budúcoročnej súťaži. Paola Antonelliová je kurátorka Múzea moderného umenia (MoMA). Birgit Lohmannová zasa šéfredaktorka časopisu designboom, ktorá pracovala ako návrhárka a vývojárka produktov pre viacerých talianskych architektov a majstrovských návrhárov. Alice Rawsthornová píše o dizajne pre International New York Timesfrieze. Jošihiro Sawa, prezident spoločnosti Lexus International, odštartoval svoju kariéru v automobilovom priemysle v oblasti výroby a dizajnu.

TÚTORMI VÍŤAZNÝCH FINALISTOV SA STANÚ NAJVÄČŠÍ KREATÍVCI SVETA

Štyria finalisti so svojimi prototypmi budú mať príležitosť priamo spolupracovať s priekopníkmi a známymi tvorcami vo viacerých vzrušujúcich oblastiach. Jeden z najznámejších japonských architektov súčasnosti, Sou Fudžimoto, vytvára futuristické stavby kombinujúce prírodné a architektonické prvky. Andrea Trimarchi a Simone Farresin tvoria talianske návrhárske duo, ktoré stojí za amsterdamským štúdiom Formafantasma. Ich práca bola medzinárodne prezentovaná a zverejnená v rôznych múzeách, ako napríklad v newyorskom múzeu MoMA či londýnskom Victoria and Albert. Okrem toho vyučujú dizajn na viacerých európskych univerzitách a inštitúciách. Návrhárka moderných svietidiel Lindsey Adelmanová sa preslávila svojimi návrhmi rozvetvených lustrov. V súčasnosti vedie tím návrhárov, umeleckých výrobcov skla a remeselných majstrov vo svojich štúdiách v New Yorku a Los Angeles. Návrhárka a umelecká riaditeľka Jessica Walshová z New Yorku získala ocenenia z väčšiny hlavných dizajnérskych súťaží a magazín Forbes ju zaradil medzi „30 najkreatívnejších ľudí do 30 rokov, ktorí formujú budúcnosť“.

PROFILY PORODCOV A TÚTOROV

PORODCOVIA: ŠIGERU BAN ARCHITEKT

Narodil sa v Tokiu v roku 1957. Vyštudoval na univerzite Cooper Union. V roku 1982 začal pracovať pre spoločnosť Arata Isozaki & Associates. V roku 1985 založil spoločnosť Shigeru Ban Architects. V roku 1995 sa stal poradcom Vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR). V tom istom roku založil neziskovú organizáciu VAN (Voluntary Architects‘ Network) – sieť dobrovoľných architektov na podporu oblastí postihnutých katastrofami. Spomedzi jeho diel môžeme spomenúť napríklad budovu Nicolas G. Hayek Center či múzeá Centre Pompidou-Metz a Oita Prefectural Art Museum. Získal množstvo ocenení, ako napríklad Veľkú zlatú medailu francúzskej Akadémie architektúry (2004), Pamätnú cenu Arnolda W. Brunnera za architektúru (2005), Veľkú cenu Japonského architektonického inštitútu (2009), čestný doktorát z Technickej univerzity v Mníchove (2009), francúzsky Rad umenia a literatúry (stupeň dôstojník) (2010), Cenu Augusta Perreta (2011), Cenu za umenie od Japonskej agentúry pre kultúrne záležitosti (2012), francúzsky Rad umenia a literatúry (stupeň veliteľ) (2014) a Veľkú cenu Japonského architektonického inštitútu (2016). Pôsobil ako profesor na univerzite Keio University (2001 – 2008) a tiež ako hosťujúci profesor na fakulte dizajnu Harvardovej univerzity a na Cornellovej univerzite (2010). V súčasnosti je profesorom na Univerzite umenia a dizajnu v Kjóte (od roku 2011) a hosťujúcim profesorom na univerzite Keio University (od roku 2015). Je laureátom Pritzkerovej ceny za architektúru za rok 2014.

PAOLA ANTONELLIOVÁ / HLAVNÁ KURÁTORKA MÚZEA MODERNÉHO UMENIA

Paola Antonelliová je hlavná kurátorka pre architektúru a umenie v Múzeu moderného umenia (MoMA), ako aj jeho zakladajúcou riaditeľkou pre výskum a vývoj. Jej cieľom je presadzovať pochopenie dizajnu, pokým nebude všeobecne uznaný jeho pozitívny vplyv na svet. V rámci svojej práce skúma vplyv dizajnu na každodenné skúsenosti. Často sa pritom zameriava na prehliadané objekty a postupy a kombinuje dizajn, architektúru, umenie, vedu a technológie. Ako kurátorka dohliadala na množstvo výstav, napísala niekoľko kníh a prednášala na rôznych miestach sveta. Učila na Kalifornskej univerzite v Los Angeles, na fakulte dizajnu Harvardovej univerzity a v študijných programoch MFA na vysokej škole School of Visual Arts v New Yorku. V súčasnosti pripravuje výstavu 111 kusov oblečenia, ktoré zmenili svet, pracuje na knihe Design Bites o jedlách z celého sveta, ktoré sú uznávané ako príklady dizajnu, a tiež na knihe svojich zozbieraných esejí o rôznych oblastiach moderného dizajnu. 

BIRGIT LOHMANNOVÁ / ŠEFREDAKTORKA ČASOPISU DESIGNBOOM

Birgit Lohmannová sa narodila v Hamburgu a študovala priemyselný dizajn vo Florencii. Potom sa presťahovala do Milána, kde žije a pracuje už od roku 1987. Pracovala ako návrhárka a manažérka vývoja produktov pre viacerých talianskych architektov a majstrovských návrhárov. Pôsobila tiež ako historička dizajnu pre ministerstvá spravodlivosti a medzinárodné aukčné spoločnosti. Ako výskumníčka a odborná asistentka viedla semináre o priemyselnom dizajne na viacerých prestížnych medzinárodných univerzitách. V roku 1999 sa stala spoluzakladateľkou časopisu Designboom, kde v súčasnosti pôsobí ako šéfredaktorka, vedúca vzdelávacieho programu a kurátorka medzinárodných výstav.

ALICE RAWSTHORNOVÁ / KOMENTÁTORKA DIZAJNU

Alice Rawsthornová je ocenenou kritičkou dizajnu, ktorá viac ako desať rokov písala o dizajne pre New York Times. Jej posledná kniha Hello World: Where Design Meets Life (Ahoj, svet: Ako dizajn vstupuje do života) skúma vplyv dizajnu na náš život. Ďalšia kniha s názvom A Field Guide to Design (Praktická príručka dizajnu), ktorú plánuje vydať na jar 2018, bude zasa prieskumom súčasného dizajnu. Alice hovorí o dizajne na dôležitých globálnych podujatiach, ako je napríklad konferencia TED či každoročné stretnutia Svetového ekonomického fóra vo švajčiarskom Davose. Sídli v Londýne, kde je predsedníčkou správcov galérie Chisenhale Gallery a skupiny moderného tanca Michael Clark Company, a tiež pôsobí ako správkyňa galérie Whitechapel Gallery. Alice získala Rad britského impéria (OBE) za služby v oblasti dizajnu a umenia.

JOŠIHIRO SAWA / PREZIDENT SPOLOČNOSTI LEXUS INTERNATIONAL

Jošihiro Sawa získal titul bakalára vied v odbore inžinierstva a návrhárstva na Technologickom inštitúte v Kjóte. Od roku 1980, keď začal pracovať pre spoločnosť Toyota Motor Corporation, zastával viacero pozícií súvisiacich s dizajnom. Bol napríklad vedúcim globálneho dizajnu pre divíziu plánovania. V apríli 2017 sa stal prezidentom spoločnosti Lexus International.

TÚTORI:

FORMAFANTASMA / NÁVHRHÁRI

Andrea Trimarchi a Simone Farresin tvoria talianske návrhárske duo, ktoré stojí za štúdiom Formafantasma so sídlom v holandskom Amsterdame. Vytvorili komplexnú zbierku diel charakteristických experimentálnym skúmaním materiálov a zaoberali sa rôznymi otázkami, ako napríklad vzťahom medzi tradíciami a miestnou kultúrou, kritickým postojom k trvalej udržateľnosti a významom objektov ako kultúrnych kanálov. Ich práce sa dočkali medzinárodnej prezentácie a zverejnenia a viaceré múzeá získali návrhy dua Formafantasma do svojich stálych zbierok, napríklad MoMA v New Yorku, Victoria and Albert v Londýne, Metropolitné múzeum v New Yorku, umelecký inštitút Art Institute of Chicago, múzeum Textiel Museum v Tilburgu, múzeum Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch, múzeum moderného dizajnu a aplikovaného umenia (MUDAC) v Lausanne, mincovnícke múzeum remesiel a dizajnu v Severnej Karolíne a múzeum MAK vo Viedni. Andrea a Simone prednášajú a vedú semináre na rôznych univerzitách a inštitúciách. V súčasnosti vyučujú na katedrách „Well Being“ a „Contextual Design“ na akadémii Design Academy Eindhoven a stoja v čele bakalárskeho študijného programu MADE v Syrakúzach v Taliansku.

SOU FUDŽIMOTO / ARCHITEKT

Sou Fudžimoto na narodil na ostrove Hokkaido v roku 1971. Vyštudoval na katedre architektúry inžinierskej fakulty Tokijskej univerzity a v roku 2000 založil spoločnosť Sou Fujimoto Architects. V roku 2016 získal prvú cenu za „Pershing“, jednu zo stavieb vytvorených v rámci francúzskej súťaže Réinventer Paris (Transformácia Paríža). V roku 2014 vyhral vo vypísanej medzinárodnej súťaži na nové vzdelávacie centrum polytechnickej školy univerzity Paris-Saclay a tiež v medzinárodnej súťaži na druhý šialený architektonický počin v meste Montpellier. V roku 2013 sa stal najmladším architektom, ktorý navrhol pavilón pre galériu Serpentine Gallery v Londýne. Spomedzi jeho diel stojí za zmienku napríklad pavilón „Serpentine Gallery Pavilion 2013“ (2013), dom „House NA“ (2011), múzeum a knižnica univerzity umenia „Musashino Art University Museum & Library“ (2010), drevená stavba „Final Wooden House“ (2008), dom „House N“ (2008) a mnohé ďalšie.

LINDSEY ADELMANOVÁ / NÁVRHÁRKA

Lindsey Adelmanová bola návrhárkou celé desaťročia pred tým, než založila svoje povestné štúdio. Len nie verejne. Najprv bola len neistým, zvedavým dieťaťom, ktoré do úmoru niečo stavalo na zadnom dvore svojho predmestského domu v New Yorku a nevedelo, ako si na tom vybudovať kariéru. Potom bola študentkou angličtiny na vysokej škole Kenyon College a následne členkou redakcie inštitútu The Smithsonian Institution. Našťastie práve tam náhodou objavila priemyselný dizajn (a to doslova v hranolke vyrobenej z peny), čo ju podnietilo, aby prešla do RISD a začala sa svojou vášňou z detstva živiť. Dnes vo svojich štúdiách v New Yorku a Los Angeles narába so svetlom a zostavuje výtvory, ktoré sú na jednej strane emotívne a súčasne predstavujú istú fyzickú transformáciu – predmety presiaknuté svojou vlastnou históriou a významom, z ktorým vyžaruje do okolitého sveta farba, textúra a hĺbka, často celkom nevtieravo.

JESSICA WALSHOVÁ / GRAFICKÁ NÁVRHÁRKA

Jessica Walshová je návrhárka a umelecká riaditeľka, ktorá je partnerkou newyorskej návrhárskej spoločnosti Sagmeister & Walsh. Prednáša o dizajne na kreatívnych medzinárodných konferenciách a univerzitách a vyučuje dizajn na vysokej škole The School of Visual Arts v New Yorku. Za svoju prácu získala množstvo ocenení z väčšiny najvýznamnejších dizajnérskych súťaží, napríklad Type Director’s Club, Art Director’s Club, SPD, Print, New York Festivals, D&AD, TDC Tokio, Graphis a mnohých ďalších. Magazín Forbes ju zaradil medzi „30 najkreatívnejších ľudí do 30 rokov, ktorý formujú budúcnosť“ a magazín Ad Age zasa medzi „10 najkreatívnejších vizuálnych umelcov“. Jej práca sa objavila vo viacerých knihách a časopisoch. Medzi jej klientov patria Múzeum moderného umenia (MoMA) a Židovské múzeum v New Yorku, raper Jay-Z, aplikácia Snapchat, obchodný dom Barneys, denník The New York Times čo spoločnosti Levis a Adobe. Jej blog a kniha „40 Days of Dating“ si získali viac ako 10 miliónov čitateľov a štúdio Warner Bros podľa nej v súčasnosti pripravuje film.

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.