Do roku 1997 siaha tradícia organizovania medzinárodnej súťaže v robotickom futbale s názvom RoboCup. Aktuálny ročník sa konal v thajskom Bangkoku.

Ako informoval portál Engadget.com, cieľom tejto futbalovej súťaže je okrem iného spopularizovanie a podpora výskumu v oblasti robotiky a umelej inteligencie. Pôvodným zámerom podujatia bolo dosiahnuť taký rozvoj robotiky, aby bolo možné do roku 2050 vytvoriť tím robotických futbalistov, ktorý by bol schopný poraziť ľudské družstvo majstrov sveta vo futbale. Tesne pred pomyselným polčasom sme však stále od tohto cieľa veľmi, veľmi ďaleko.

Stačí sa pozrieť na videá na YouTube z tohtoročných zápasov humanoidných robotov na RoboCupe, ktoré skutočný futbal pripomínajú len vzdialene. Hra je z veľkej časti statická, náhodná, roboty za loptou iba kráčajú a mnohokrát pôsobia doslova zmätene (ak, samozrejme, robot vôbec môže byť zmätený:-)

Navyše, neraz samovoľne padajú na hraciu plochu ako brazílsky futbalista Neymar Jr, ktorý je neslávne známy pre svoje teatrálne pády na ihrisku. Situáciu sťažuje aj skutočnosť, že futbal je tímová hra, pri ktorej je spolupráca hráčov mimoriadne dôležitá. V prípade robotov však takmer úplne absentuje. Pripúšťajú to aj organizátori RoboCupu, ktorí na svojej oficiálnej stránke Robocup.org uvádzajú, že robotickí hráči „začínajú vykazovať tímové správanie“.

Na druhej strane, niekedy sa dajú nájsť aj vizuálne skutočne zaujímavé momenty, ako napríklad v nasledujúcom videu v čase od 6:17, keď sa robotický brankár priam ukážkovo hodí za loptou a zabráni tak gólu.

Okrem humanoidov sú súčasťou RoboCupu aj ďalšie kategórie, v rámci ktorých zápolia napríklad menšie roboty na kolieskach. V týchto prípadoch je hra podstatne rýchlejšia, s reálnym futbalom však má spoločného ešte menej.

Vývoj technológií vďaka futbalovej súťaži

Odborníci ale zdôrazňujú, že RoboCup má napriek všetkému svoj význam, napríklad pri vývoji a testovaní rôznych technológií. Peter Stone, profesor počítačových vied na Texaskej univerzite v Austine a výkonný riaditeľ spoločnosti Sony AI tvrdí, že účastníci majstrovstiev založili niekoľko start-upov, v ktorých využili technológie z RoboCupu. Ako príklad uviedol firmu Kiva Systems, z ktorej sa neskôr stala spoločnosť Amazon Robotics.

V každom prípade v priebehu dva a pol desaťročia záujem o RoboCup stúpol. Zatiaľ čo na prvom ročníku sa zúčastnilo 38 tímov, na tom doteraz poslednom ich už bolo vyše 300 z viac ako 40 krajín sveta. Súťažiť mohli v rámci viacerých kategórií, rozčlenených podľa veľkosti robotov, ich schopností či spôsobu pohybu.

Robotický futbal (a celkovo šport) ale ešte za inými odvetviami IT zaostáva. Pripomeňme, že napríklad v šachu porazil majstra sveta Garriho Kasparova superpočítač Deep Blue už v roku 1997. V roku 2016 sa odohral podobný súboj medzi najlepším hráčom hry Go Lee Sedolom a počítačovým programom AlphaGo od spoločnosti DeepMind, ktorá patrí do portfólia firiem Alphabetu (materská spoločnosť Google). Počítač v tomto prípade vyhral štyri hry z celkovo piatich.

Pokiaľ by sme zostali v oblasti robotiky, jasný progres za posledné roky vidieť na robotoch spoločnosti Boston Dynamics, ktoré dokážu až neuveriteľné veci a reálne video, ktoré ich zachytáva, niekedy pôsobí ako špeciálne efekty vo filmoch.

Na dobu, keď robotický tím porazí čo i len amatérskych futbalistov z priemerného dedinského tímu, si však zrejme budeme musieť ešte naozaj dlho počkať.

Zdroje: Engadget.com, Robocup.org

Prečítajte si aj:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.