Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Čaro Fabergého vajíčka okúzlilo mnoho najpoprednejších a najbohatších zberateľov 20. a 21. storočia, od kráľov a kráľovien až po podnikateľov. Keďže do roku 1917 bolo dohotovených len 50 cárskych vajíčok, tieto mimoriadne cenné diela patria k najhodnotnejším a najvyhľadávanejším predmetom, aké boli kedy vyrobené.

A teraz bolo v modernom duchu vytvorené nové Fabergého vajíčko. Dve z najuznávanejších luxusných firiem na svete spojili svoje sily, aby vytvorili umelecký predmet pre náročného klienta. Rolls-Royce Motor Cars a Fabergé predstavajú Fabergého vajíčko „Spirit of Ecstasy“.

Stvárnenie Spirit of Ecstasy, tajomného symbolu, ktorý zdobí motorové vozidlá značky Rolls-Royce od roku 1911, je po prvýkrát v histórii skryté v nádhernom a modernom Fabergého vajíčku. Dizajnovému konceptu, ktorý vymysleli dizajnéri Rolls-Royce Stefan Monro a Alex Innes a ktorému dala konkrétnu podobu vedúca dizajnérka Fabergé Liisa Tallgrenová, vdýchol život remeselný majster značky Fabergé Paul Jones. Spoločne tak vytvorili modernú interpretáciu jedného z najvychýrenejších a najcennejších predmetov vlastníctva na svete.

Objednávka vozidla Rolls-Royce nezriedka predstavuje kľúčový moment v živote klienta a to isté platí i v prípade Fabergého vajíčka.

A je to tak právom. Spomínané Fabergého vajíčko „Spirit of Ecstasy“, ktoré je od roku 1917 len druhou zákazkou v poradí zaradenou do triedy Imperiál – kategórie vyhradenej výlučne pre tie najznamenitejšie diela značky Fabergé – vzdáva hold histórii a legendárnemu odkazu, vďaka ktorým klienti už vyše sto rokov majú v úcte obe značky Rolls-Royce a Fabergé. Obom značkám sa podarilo úspešne vyrovnať so zvratmi času a naďalej prinášajú zákazníkom vrcholné stvárnenia moderných, vysoko vyhľadávaných a skutočne luxusných diel. Vajíčko sa má stať súčasťou vlastníctva významného zberateľa oboch značiek.

Spája v sebe prvky stelesňujúce samotnú podstatu každej z nich: na jednej strane je to Spirit of Ecstasy, povestná múza, ktorá už vyše sto rokov vedie každé vozidlo Rolls-Royce, a na strane druhej je to silueta vajíčka Fabergé, ktoré je vrcholom dekoratívneho umeleckého vyjadrenia. Toto majstrovské dielo je ovocím významnej spolupráce a odzrkadľuje pozoruhodný dôraz na detaily, ako i tú najvyššiu remeselnú kvalitu, ktorými sú dodnes známe obe značky.

„Fabergého vajíčko ‚Spirit of Ecstasy ‘ sa zrodilo z vnútornej túžby rozšíriť hranice zákazkovej personalizácie,“ vyjadril sa Torsten Müller-Ötvös, výkonný riaditeľ značky Rolls-Royce Motor Cars. „V snahe reagovať na neutíchajúce požiadavky zákazníkov hľadajúcich jedinečné a drahocenné predmety vlastníctva, načrtol dizajnér firmy Rolls-Royce vajíčko, a podnietil tak vznik očarujúceho diela, ktoré sa nepochybne stane jedným z najpovestnejších predmetov zberateľského záujmu súčasnej doby.“

Sedemčlenný remeselnícky tím firmy Fabergé sa popasoval s výzvou vyrobiť hmotnú podobu dizajnu a jeho členovia vo svojom úsilí využili najkvalitnejšie materiály v kombinácii s výnimočnou remeselníckou zručnosťou, ktorou sú ako umeleckí šperkári obdarení. Vajíčko má už na prvý pohľad nezameniteľný charakter. Dizajnérske prvky dedičstva značky Fabergé sú majstrovským spôsobom vpletené do prepracovaného dizajnu diela, ktoré je vysoké 160 mm a váži len 400 g. Stvárnenie vajíčka využíva i črtu „prekvapenia a pôžitku“, čím sa cárske vajíčka preslávili.

Vajíčko spočíva na ornamentálne leštenom, ručne rytom a fialovou farbou glazovanom gilošovom základe z 18-karátového bieleho zlata. Ramená z ružového zlata vytvárajú obrysy vajíčka a slúžia ako ochranná komora pre vzácneho hosťa, ktorý vajíčko obýva. Keď je vajíčko prostredníctvom nenápadnej páky v spodnej časti stojana uvedené do pohybu, divák má pocit, akoby sa pred jeho očami začalo odvíjať divadelné predstavenie: ramená sa otvoria a odhalia pôsobivú ručne brúsenú krištáľovú figurínu Spirit of Ecstasy, vznešene sa týčiacu uprostred veľkolepej nádhery, ktorá ju obklopuje. Krídla z ružového zlata, vyzdobené takmer 10 karátmi okrúhlych bielych diamantov, prechádzajú do pruhov z prírodného ametystu, ktorého hmotnosť presahuje 390 karátov a ktorý si tvorcovia osobitne vybrali pre jeho farebnú sýtosť a kvalitu. Fialový farebný tón glazúry a ametystu vzdáva hravým spôsobom hold používaniu farieb, čo je súčasťou dedičstva značky Fabergé.

Dielo odzrkadľuje technické majstrovstvo príznačné pre značku Fabergé. Fabergého vajíčko „Spirit of Ecstasy“ využíva veľmi zložitý operačný mechanizmus, ktorý bol navrhnutý prostredníctvom počítačového dizajnu a animácie a ktorý bolo možné vybudovať vďaka výdobytkom jemnej mechaniky. Úspech tohto mechanizmu a následne i spomínaného diela ako takého možno pripísať majstrovskej remeselnej zručnosti kováčov a ich schopnosti spojiť ich šikovnosť s vymoženosťami technológie, čím sa im podarilo vytvoriť umelecké dielo, ktoré by človek sám vlastnými silami nedokázal vytvoriť. Tento predmet reprezentuje umelecký dizajn i technickú zručnosť, ktoré ľudia v prípade spolupráce Rolls-Royce a Fabergé očakávajú a vyznačuje sa pravdepodobne najprepracovanejším otváraním spomedzi všetkých Fabergého vajíčok, ktoré boli dosiaľ vyrobené.

„Vznik Fabergého vajíčka ‚Spirit of Ecstasy‘ predstavuje jedinečnú chvíľu v histórii oboch našich spoločností. V jeho vytvorení spojili svoje sily dvaja majstri a ich práca sa vyznačuje neprekonateľnou úrovňou kvality a dizajnu, aby tak svetu predstavili dva svetoznáme symboly – Fabergého vajíčko a Ducha extázy,“ vyjadril sa Sean Gilbertson, výkonný riaditeľ značky Fabergé.

Josina von dem Bussche-Kessellová, riaditeľka odboru rozvoja podnikania a celosvetového predaja značky Fabergé, dodala: „Sme veľmi radi, že spolu s Rolls-Royce Motor Cars môžeme po dvoch rokoch spoločného úsilia našim klientom a partnerom po celom svete predstaviť toto výnimočné dielo a sme hrdí, že máme možnosť naďalej tvoriť históriu prostredníctvom tvorby podobných zákazkových a jedinečných kúskov. Vajíčko ‚Spirit of Ecstasy ‘ je dôkazom vynikajúcej povesti, ktorej sa dnes značka Fabergé teší a ktorú hrdo rozvíja.“

V období rokov 1885 – 1916 bolo pre ruskú cársku rodinu vytvorených päťdesiat cárskych veľkonočných vajíčok. Spomínané diela sú neoddeliteľne späté so životom rodiny Romanovcov. Desať vajíčok bolo vyrobených v rokoch 1885 – 1893 počas vlády cára Alexandra III. a ďalších štyridsať bolo vytvorených počas vlády jeho verného syna Mikuláša II., ktorý si dával vyrobiť dve vajíčka ročne – jedno pre svoju ovdovenú matku a druhé pre manželku. Ak preskúmame bohaté archívy firmy Rolls-Royce, zistíme, že cár Mikuláš II. bol naozaj aj mecenášom Rolls-Royce Motor Cars.

Fabergého vajíčko ‚Spirit of Ecstasy‘ bolo prvýkrát predstavené v sídle Rolls-Royce v Goodwood v anglickom grófstve Západný Sussex skupine významných hostí a vážených zákazníkov značky 23. októbra 2018. Následne bude vajíčko vystavené vo výklade Fabergé v Londýne počas tohtoročných vianočných sviatkov.

Značky: