Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Zimné obdobie sa blíži a vodiči by mali venovať zvýšenú pozornosť tomu, či majú v nádrži správne sezónne palivo. To je dôležité pri zmene ročných období.

Pokiaľ totiž vaše vozidlo jazdí len sporadicky a tankujete doň len občas, ako napríklad majitelia plug-in hybridov, môže zostať v nádrži palivo, ktoré nie je určené pre aktuálne ročné obdobie a jeho typické poveternostné podmienky. Hoci v chladných mesiacoch viac trpí nafta, aj majitelia benzínových vozidiel by mali venovať pozornosť tomu, aké palivo majú v nádrži. Prečo je nežiaduce jazdiť v zime na „letné“ palivo a naopak? Opýtali sme sa expertky.

Keď sa pred rokmi začali objavovať informácie o tom, že existuje zimné zloženie palív a je pre vozidlá extrémne dôležité, ozvali sa skeptické názory, či je to naozaj potrebné: „Veď predsa u nás také zimy nie sú, aby sme potrebovali špeciálne zloženie…“. Realita je ale trochu iná.

Prečo je zima nepriateľ?

Jedným z najčastejších dôvodov, prečo majú „naftiaky“ v zime problém naštartovať, je celkovo zlá údržba vozidla – nevyčistený palivový filter a zlý stav batérie. Palivo býva ten posledný „klinček do rakvy“. „Nafta je kvôli vysokému obsahu parafínov citlivá na chlad, ako dobre vedia napríklad obyvatelia horských oblastí, kde teploty v noci klesajú hlboko pod bod mrazu. Letná nafta by pri takýchto teplotách mala problém, preto čerpacie stanice počas zimných mesiacov prechádzajú na takzvanú zimnú naftu. Tento štandard, samozrejme, počas zimy spĺňajú aj naše palivá Shell V-Power Diesel a Shell FuelSave Diesel,“ hovorí Markéta Jakoubková, ktorá zodpovedá za kvalitu palív Shell v Česku, na Slovensku a v ďalších piatich európskych krajinách. „Úskalím, o ktorom sa tak často nehovorí, je aj zamrznutie AdBlue. Najmodernejšie dieselové motory môžu „odpadnúť“ nie kvôli nafte, ale práve kvôli tejto kvapaline, ktorá zamŕza už pri cca -11 °C. Do veľkej miery záleží, samozrejme, od toho, kde je nádrž na AdBlue vo vozidle umiestnená. Ak je na mieste viac vystavenom poveternostným vplyvom, môže to byť problém,“ pripomína Markéta Jakoubková.

Vedeli ste?

Letné a zimné palivá nie sú jedinými sezónnymi variantmi, ktoré nájdete na čerpacích staniciach. V marci a prvej polovici apríla a tiež v októbri a prvej polovici novembra môžete do svojho vozidla natankovať takzvané prechodné palivo. Aj to má svoj význam pre plynulý a zdravý chod motora vozidla. Odborníci však odporúčajú ho vždy do začiatku zimnej či letnej sezóny vyjazdiť.

V zimnej nafte sú obsiahnuté špeciálne aditíva, ktoré pomáhajú potlačiť tvorbu veľkých kryštálov parafínov, ktoré zhoršujú jej filtrovateľnosť. Kvalitu nafty v súvislosti s ročnými obdobiami upravuje záväzná akostná norma, ktorá stanovuje, že čerpacie stanice majú povinnosť predávať zimnú naftu s filtrovateľnosťou -20 °C od 16. novembra do 28. februára. Do takého paliva už preto nie je nutné dolievať samostatne predávané aditíva proti zamrznutiu, pretože už ich obsahuje.

Nie je to len nafta, ktorej zloženie sa prispôsobuje ročnému obdobiu, zimné zloženie má aj benzín. Na rozdiel od letného obsahuje viac prchavých zložiek, aby sa lepšie odparoval, vodiči bez problémov naštartovali a motor bežal hladko aj v mraze. „V zime musíme mať tiež na zreteli aj podchladenie spôsobené prúdením vzduchu. To môže znížiť teplotu paliva až o 15 °C. Preto ako prevenciu, najmä počas medziobdobia leto – zima, je vhodné kompletne vyjazdiť letné palivo tak, aby sa obmenilo nielen v nádrži, ale aj v celom palivovom trakte,“ upozorňuje expertka Markéta Jakoubková zo spoločnosti Shell radí vodičom podľa frekvencie ich tankovania

Tankujem pravidelne

Keď tankujete svoje vozidlo pravidelne, t. j. niekoľkokrát do mesiaca, máte zaručené, že budete mať neustále v nádrži palivo určené pre dané ročné obdobie. Čerpacie stanice totiž palivo obmieňajú podľa ročného obdobia a vy sa nemusíte o nič starať.

Tankujem občas

Keď tankujete vozidlo len raz za mesiac alebo za dva, mali by ste sa snažiť o vyčerpanie paliva v prechodnom období a natankovanie čerstvého v čase, keď sa palivá na čerpacích staniciach obmieňajú. Zaistíte si tak bezproblémové štarty a plynulý chod.

Mám hybrid alebo plug-in hybrid

Ak ste majiteľom plug-in hybridu, väčšinu vašich jázd absolvujete na čisto elektrický pohon a už si ani nespomeniete, kedy ste naposledy tankovali, mali by ste zbystriť pozornosť práve v období, keď sa menia sezónne palivá – najmä na začiatku decembra a marca. Je potrebné dať si pozor, aby ste vyjazdili nádrž z predchádzajúcej sezóny a včas natankovali aktuálne palivo prispôsobené súčasnému obdobiu.

Motorom áut nesvedčia v zime ani studené štarty, kvôli ktorým sa na kľúčových častiach motora rýchlejšie tvoria karbónové usadeniny. Platí to ako v prípade tankovania nafty, tak aj benzínu. Aby sa motor pravidelne čistil, stačí siahnuť po kvalitných aditivovaných palivách s čistiacimi účinkami, ktoré si s usadeninami hravo poradia. „Ideálnym riešením sú napríklad palivá Shell V-Power, ktoré stopercentne čistia kľúčové časti motora od usadenín, znižujú spotrebu paliva a plne omladzujú výkon motora. Čistiace zložky sú v menšej miere obsiahnuté aj v palivách Shell FuelSave,“ radí Markéta Jakoubková.

Čo robiť, keď „zamrzne“…

Pokiaľ sa vám stane, že palivo vo vozidle – ľudovo povedané – zamrzne, je dôležité dostať vozidlo do tepla, napríklad do garáže, alebo počkať, kým vonkajšie teploty stúpnu nad bod mrazu. Keď tento krok nezaberie, je nutné obrátiť sa na servis, kde vyčistia zanesený palivový filter, nádrž vypustia a naplnia vhodným sezónnym palivom.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.