„Slovak Telekom sa v tomto roku zameriava vo väčšej miere na vlastnú bázu zákazníkov, ich spätnú väzbu a riešenia pre lepšiu zákaznícku skúsenosť. Pozornosť smerujeme na dáta, pokrytie sietí a ich využívanie. Výrazne investujeme do budovania optiky a prekročili sme míľnik 600 tisíc domácností. V oblasti pevného internetu sme realizovali ďalšie zvýšenie rýchlostí VDSL i optiky. Našim klientom sme umožnili plošne prejsť z paušálov Happy na ÁNO a získať ešte viac dát. V júli a auguste sme ponúkli letné balíky dát a mobilná prevádzka vzrástla o 98 percent. Aj vďaka tomu naďalej rozširujeme našu bázu zákazníkov internetu, TV i mobilných paušálov. Finančné výsledky sú pozitívne vďaka miernemu rastu výnosov i EBITDA,“ uviedol Dušan Švalek, výkonný riaditeľ pre Slovensko v Skupine Slovak Telekom.
Špičkové siete pre kvalitné služby
Investície do nových technológií sú pre Telekom kľúčové, aj snaha sprístupniť ich čoraz väčšiemu počtu domácností a používateľov.
Rozširovanie pokrytia optickou sieťou prekročilo v treťom štvrťroku 2019 nový míľnik a dosiahlo 617 tisíc domácností. Zároveň Telekom rozširuje pokrytie VDSL sieťou na 664 tisíc domácnosti.
Na jeseň Telekom začal realizovať celoslovenské zrýchľovanie internetu na pevných sieťach – na optickej sieti stúpli rýchlosti dvojnásobne, na VDSL rástli rýchlosti downloadu i uploadu.
V oblasti 4G siete pokračuje Telekom v expanzii nových lokalít pre rýchlejšiu 4G+ sieť a na mape pokrytia pribudlo tento rok 25 lokalít s kapacitou do 200 Mbps. Rýchlejšie 4G+ pribudlo tento rok do miest Bojnice, Galanta, Hlohovec, Levice, Leopoldov, Nové Mesto nad Váhom, Partizánske, Prievidza, Sereď, Sládkovičovo, Šaľa, Topoľčany. Žiar nad Hronom a aj ďalších dedín.
Pri 4G sieti sa Telekom orientuje na rozširované VoLTE portfólio a snahou je ponúknuť hlas na 4G sieti viac zákazníkom. Počet podporovaných zariadení stúpol na 99 modelov od jedenástich výrobcov.
Telekom z pozície technologického lídra realizoval v minulosti viaceré testy mobilných technológií a v januári 2019 predviedol Massive MIMO s ukážkou posilňovania sieťovej kapacity v súčasnej 4G sieti a jej možné využitie v ďalšej generácii sietí: viac zákazníkov využije vyššie rýchlosti v rovnakom čase.
Nové riešenia a vyššia zákaznícka skúsenosť
Ambíciou Slovak Telekomu je vo väčšej miere podnietiť Slovákov k využívaniu dát. Všetkým zákazníkom s paušálmi umožnil v júli a auguste len tak zdarma bez extra podmienok aktivovať si letný balík dát a prenášať oveľa viac dát.
Ďalším dôležitým krokom bolo umožnenie plošného prechodu z paušálov Happy na ÁNO. Vďaka nemu môžu zákazníci pokračovať na novom programe ÁNO aj počas viazanosti a získať najmä viac dát. Viac mobilných dát obsahujú aj nové paušály ÁNO Biznis, ktoré Telekom zaradil do ponuky v apríli.
Všetky tieto aktivity podporujú vyššiu dátovú prevádzku v mobilných sieťach. V auguste počas využívania letných balíkov dát dosiahla 3900 TB mesačne a medziročne stúpla o 98 percent.
Silnú zákaznícku skúsenosť ponúka Telekom aj zákazníkom s TV službami. V prvom kvartáli dostala TV platforma Magio TV očakávanú funkciu 2HD+2SD streamov na VDSL sieti a portfólio sa rozširuje o množstvo HD kanálov.
Telekom v lete zaradil nový kanál Premier Sport zameraný na ostrovný futbal, ktorý podčiarkuje zameranie na športového fanúšika. Zároveň má v ponuke aj exkluzívne programy pre odlišné cieľové skupiny: Ťuki TV, Folklorika a BBC Earth.
Prevádzkové ukazovatele
Pevná sieť
Počet TV zákazníkov Skupiny naďalej rastie a dosiahol už métu 627 tisíc.
Počet širokopásmových prístupov prekročil nový míľnik a stúpol na 701 tisíc.
V tisícoch (vrátane DIGI) | Q1-Q3 2019 | Q1-Q3 2018 | Medziročný nárast/pokles |
Pevné linky | 855 | 851 | 0,4% |
Širokopásmové prístupy | 701 | 683 | 2,6% |
Zákazníci digitálnej TV | 627 | 607 | 3,3% |
Mobilná sieť
K 30.9.2019 využívalo služby mobilnej siete Telekom 2 432 tisíc zákazníkov.
Telekomu sa darí najmä v post-paid segmente, kde sa čoraz viac etablujú paušály ÁNO u nových zákazníkov a za deväť mesiacov predstavuje čistý prírastok už 91 tisíc klientov.
v tisícoch | Q1-Q3 2019 | Q1-Q3 2018 | Medziročný nárast/pokles |
Celkový počet | 2 432 | 2 339 | 4,0% |
– z toho počet zmluvných zákazníkov | 1 614 | 1 498 | 7,7% |
– z toho počet zákazníkov predplatených kariet | 569 | 591 | -3,7% |
– z toho počet SIM kariet pre SkyToll | 250 | 250 | 0% |
Poznámka: Údaj 2 432 tisíc zákazníkov zohľadňuje počet klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby Telekomu za posledné tri mesiace, dosiahol 2 334 tisíc zákazníkov.
Biznis výsledky
Za prvých deväť mesiacov roka 2019 dosiahla Skupina Slovak Telekom mierny rast v oboch hlavných finančných ukazovateľoch. Konsolidované výnosy dosiahli 574,1 milióna eur a prevádzkový zisk EBITDA 248,7 milióna EUR.
V miliónoch EUR | Q1-Q3 2019 | Q1-Q3 2018 | Medziročný nárast/pokles |
Výnosy | 574,1 | 555,4 | 3,4% |
EBITDA (upravený) | 248,7 | 239,6 | 3,8% |
Poznámka: V prípade reportovania EBITDA novou metodikou so štandardom IFRS16 after lease by Skupina dosiahla jeho medziročný nárast o 3,3%.
Z dcérskych spoločností medziročne najviac rástol PosAm (o 7 percent) na 22,69 milióna EUR.
Výnosy DIGI Slovakia stúpli o dve percentá na 29,6 milióna EUR
Výnosy Zoznam a Zoznam Mobile dosiahli za deväť mesiacov 5,7 milióna EUR.