115 km dojazd, 112 km do cieľa, to bola najextrémnejšia výzva počas testovacieho týždňa, ktorú som nepochybne prial a vyrazil vpred – s plne naloženým autom. Ako to dopadlo? Tak sa na to pozrime 🙂

Ale ešte toto – je potrebné predstavovať značku Smart? Myslím, že nie, tieto mini mestské autíčka pozná každý správny motorista. Z pohľadu dizajnu ide o nezameniteľné automobily, ktoré stretávame prevažne v mestskej džungli a odvážlivci s nimi vycestujú aj mimo mesta, ako napr. ja :).

Smart_EQ

Smart_EQ

Smart patrí pod Daimler AG, takže žiadna technologická stagnácia nie je prípustná. Dlhé roky boli tieto „krpce“ dostupné iba s malými spaľovacími motormi, no tomu je koniec. Aktuálna ponuka nových vozidiel je čisto elektrická s označením EQ. Unikátny dizajn, konštrukcia kabíny (bezpečnostná bunka tridion) a inovácie – toto v skratke definuje Smart. Priznám sa, že s touto značkou nemám extra veľa skúseností, no dlhodobo ju registrujem a na test som sa veľmi tešil. A to aj napriek úškrnu mojej polovičky, ktorá mi nezabudla pripomenúť, že meriam takmer 2 metre 🙂 (celý smart má na dĺžku 3495 mm). Na test sme dostali 4-miestu verziu (forfour) so 60kW synchrónnym elektromotorom (160 Nm), ktorý poháňa výhradne zadné kolesá. Novinársky kus bol v strednej výbave, no pravdou je, že extra veľa prvkov mi nechýbalo. A to, čo mi chýbalo sa dá priplatiť, takže to nepovažujem za extra veľký mínus.

„Testovaný model mal plátennú strechu, ktorá sa dala elektricky zrolovať, za čo dávam smartu plusový bod a toto by som určite chcel. Je to štýlové a efektívne v rámci letného vetrania + opäť ŠTÝL 🙂

Dizajn ako taký ťažko komentovať a generalizovať, ide o každého subjektívny dojem. Smart sa jednoznačne nepáči každému, a tiež nie je pre každého vhodný. Z môjho pohľadu ide o chutné mestské auto, do ktorého som nemal žiadny problém sadnúť – definícia odlišnosti je úplne na mieste. Ja som si na nový dizajn, resp. celkovo Smart zvykol už dávno, nakoľko mám rád špecifický dizajn a odlišnosť. Upgrade dizajnu značke prospel, no i tak stále viete, o čo ide. Novinársky kus bol odetý v peknej bielej farbe (opticky zväčšuje) s kontrastným čiernym lakovaním a celok dopĺňali zaujímavé 15“ disky.

Smart_EQ

Smart_EQ

Všimli ste si, že kontrastné lakovanie vytvára pri pohľadu z profilu písmeno „C“!? Prednú časť tvoria veľké svetlomety (také milé kukučky), ktoré sú v tomto prípade halogénové s denným LED svietením a efektná maska chladiča s otvormi v tvare včelieho plástu – má to taký športovejší look. Proste malé a chutné presúvadlo 🙂. Zadok je klasikou s obyčajnými žiarovkovými svetlami a logom značky. Keď už som tu, tak rovno skočím do batožinového priestoru s fajn nakladacou hranou, ktorý má základný objem 185 litrov a po sklopení zadných operadiel (delenie 50:50) je to až 975 litrov. Sťahovák to nie je, ale niečo sa sem zmestí, to mi verte. Ja som ho napratal po strop!

„Halogénové svetlomety nie sú jedinou možnosťou. Osobne by som siahol po Full-LED svetlách za príplatok, s ktorými vyzerá smart podstatne lepšie a ešte modernejšie. Alebo rovno Baby Brabus? Ak taká možnosť je!“

Ak sa obávate, že kabína, resp. bezpečnostná bunka tridion vás neochráni, tak ste na omyle. Jasné, nie je to G-Wagen, ale ani žiadny papier, smart to má dobre prepracované a na bezpečnosť je kladený extra dôraz. Aj elektrická sústava má špecifické bezpečnostné prvky + samotný akumulátor je umiestnený v stabilnom ráme v podlahe vozidla.

Smart_EQ

Smart_EQ

Dobre, posuňme sa ďalej, do interiéru! Smart je síce malý, ale miesta je v ňom prekvapivo dosť. Nie je to ani GLS, ale aj ja, s výškou 2-metre, som sa relatívne pohodlne usadil a cestoval. Opäť musím zdôrazniť odlišnosť, ktorá je poznateľná aj v kabíne – síce tu prevažujú plasty, ale pôsobia kvalitne, ako aj celé spracovanie. Najviac som cenil palubnú dosku potiahnutú látkou, to je proste paráda. Okrem palubovky padnú do oka aj typicky vyduté výduchy ventilácie. V rámci sedenia ide o relatívne komfortné auto a rámci jeho určenia + dojazdu nemám žiadne výhrady. Bezproblémov som odviezol celú rodinu (2 dospelý a 2 deti) + nejakú batožinu. Do školy, zo školy, roboty a rôznych aktivít v rámci mesta/okolia je to čistá pohoda.

„Viete aký význam má logo smartu? Písmeno – C – hovorí o kompaktnosti (Compact) a šípka vyjadruje myslenie vpred, resp. nadčasové myslenie.“

Veľa tu toho nehľadajte, ale to, čo tu je slúži dobre. Šoférovi robí spoločnosť združený prístrojový panel s veľkým rýchlomerom a vľavo hore, na palubnej doske, je osadený duálny ukazovateľ využitia výkonu/rekuperácie + stav batérie. Prehľadné a efektné. Treťou zobrazovacou jednotkou je centrálny 7“ dotykový LCD panel s jednoduchým systémom, ktorý poskytuje prehľad o aute, spotrebe, efektivite jazdy atď. Kompaktný stredový tunel začína panelom klimatizácie a končí voličom smeru jazdy. Okrem toho máte na očiach aj tlačidlo ECO režimu a ovládanie strechy. JE TU AJ lakťová opierka, čo nie je v tejto kategórii úplne bežný prvok – výborne!

Až na doraz, lebo keď test, tak poriadny!

Začnime však zľahka. Nový smart forfour EQ má batériu s kapacitou 17,6 kWh (96 článkov), ktorá dopuje synchrónny elektromotor s výkonom 60 kw (82 ps) a max. krútiacim momentom 160 Nm. Málo? Vôbec! Na tak malé mestské auto to úplne stačí a verte, že keď vystrelíte z križovatky, tak zamávate nejednej dymovnici 🙂 #smokeisnotfun. Z 0 na 60 km/h zrýchli smart za 5,2 sekundy a na 100 km/h rýchlosť sa dostane za 12,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h, čo som overil, v praxi je to +/- 135 km/h. Výkon je absolútne fajn a nemám žiadne výhrady, je s ním sranda. Driftuje to? Ani nie..

„Smart má trošku tvrdší podvozok, čo cítiť, no nie je to vyrušujúce – ba naopak, keď to trošku strhnete, tak sa neprevráti – nízke ťažisko je výhoda. Pochváliť musím aj dostatočný akustický komfort pri vyšších rýchlostiach. Okamžite si všimnete aj preposilované riadenie (elektrické-servo) no ten volant, to je proste paráda – pôsobí športovo a dobre sadne do rúk.“

Smart_EQ

Smart_EQ

Ako je to s tým dojazdom a nabíjaním? Základná výbava ponúka 4,6 kW palubnú nabíjačku, čo asi nikomu neodporúčam – električku chcete nabiť čo najrýchlejšie, nie? V tomto prípade bola prítomná rýchla – 22 kW palubná nabíjačka za príplatok necelých 1000 Eur. V praxi to znamená, že z 10 na 80% sme batériu na 50kW stanici nabili za výrobcom udávaných +/- 40 minút (rýchlosť nabíjania 21 až 22 KW/h – 30A – postupne sa rýchlosť znižuje). Na 100% sa dostanete za cca. 70 minút. Keď som vyhodil z okna predlžovací kábel (lebo bytovka) a zapriahol 230V sieť + dodávanú nabíjačku, tak to trvalo z 10 do 100% viac ako 8 hodín, čo je stále fajn – najmä kvôli nízkej cene (rýchlosť nabíjania 2KW/h – 10A).

Nabíjanie považujem za vybavené, ideálne doma, avšak určite odporúčam aj rýchlu 22 kW palubnú nabíjačku. Prečo? Ak nabíjate iba doma, z 230V siete, tak je prakticky jedno, ale ak budete občas nabíjať na verejnej stanici alebo si časom zaobstaráte WallBox, tak to určite oceníte. A tiež sa môže stať, že pôjdete mimo mesta a budete potrebovať rýchlo dobiť batériu – dôvodov je viacero. Ešte dodám, že k vozidlu dostane aj sadu nabíjacích káblov na nabíjanie z 230V siete, ale aj z verejných nabíjačiek, to je super.

Smart_EQ

Smart_EQ

Dobre, už poďme na doraz! V jeden pekný daždivý deň som si zmysel, že so smartom vyrazím na cestu „dlhú“ 112 km (BA–VR), pričom dojazd na plnú baterku ukazoval okolo 115 km – bol chladnejší deň a plné auto. Celkom výzva.. Tŕpol som? Z časti áno, no už počas prvých dní som si všimol, že na systémom udávaný dojazd sa dá celkom spoľahnúť. Takže som vyrazil, samozrejme, po okresných cestách, aby som efektívne využil aj systém rekuperácie (ten by mohol byť pokojne výraznejší). Prvá zastávka bola až v Nitre, kde mi písalo stále dobrý dojazd na to, aby som sa s prehľadom dostal do cieľa – mesta Vráble. Myslel som, že budem viac tŕpnuť, no smart to dal s prehľadom. Aký dojazd uvádzal, taký aj (+/-) v praxi ponúkol.

V Nitre som však nachvíľu postál a pár percent predsa len doplnil – zľakol si sa? Vôbec, no v cieli som nemal možnosť nabíjať a najbližšia rýchlo-nabíjačka je v Nitre, kde som stál, takže som sa poistil, lebo ďalších +19 km by som už (asi) nedal – nabil som toľko, aby som dorazil do cieľa a späť na nabíjačku. Zabralo to iba pár minút. Cestou naspäť som postál na rovnakej nabíjačke približne 50 minút a s pokojom vyrazil smer BA/okolie. Ráno mi to ešte vydalo pár kilometrov na nabíjačku v meste. Čo to znamená? Že aj s týmto elektrickým krpcom sa dá vyraziť mimo mesto, no prízvukujem, že jeho plnohodnotným revírom je mestská džungla a jej blízke okolie, kde ste bez stresov 🙂 Btw: s diaľnicou nie sú extra kamoši, ale to snáď chápete.

Smart_EQ

Smart_EQ

Nameraná spotreba počas bežnej prevádzky: okresné cesty – 16,5 kWh/100km, mesto – od 17 do 22 kWh/100km, priemer počas testu – 18,2 kWh/100km. Ak budete nabíjať doma (tarif DD2), z 230V siete, tak vás 100 kilometrov bude stáť iba 1,494 Eura. Výborné, čo poviete?“

Ešte trošku technológií  

Ak by ste hľadali „XY“ asistenčných systémov, tak vás sklamem, no dobrý základ tu predsa len je. Dôležitým prvkom je aktívny asistent brzdenia (monitorovanie okolia), asistent jazdy pri bočnom vetre, akustická ochrana okolia, systém kontroly tlaku v pneumatikách, ABS, ESB a nechýba ani tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Samozrejmosťou sú aj airbagy, ktorých je celkom 8. Trošku mi chýbala parkovacia kamera, no parkovacie senzory prítomné boli – iba vzadu. Miro, v tak malom aute potrebuješ kameru? V zásade nie, no PARADOXNE som si musel na cúvanie s týmto autom zvykať, čo ma prekvapilo. Je strašne malé, čo je celkom nezvyk, a tak mi dva dni trvalo, kým som sa s ním zžil :).

Multimédiá má na starosti jednoduchý operačný systém, ktorý umožňuje prepojenie so smartfónom prostredníctvom Bluetooth, no nechýba ani USB-A port (+ 12V zásuvka) na prepojenie káblom, vďaka čomuc môžete využiť funkciu MirrorLink alebo Android Auto. Škoda (pre mňa), že Apple CarPlay nebol v tomto prípade podporovaný. Ak nechcete využívať tieto možnosti, tak je v ponuke aj klasická navigácia, ktorá vás v prípade potreby navedie aj na nabíjacie stanice. Spomenúť musím aj možnosť nastavenia času klimatizácie (kúrenia), ktorá sa spustí plne automaticky v nastavenom čase. Audio? Celkom fajn, niečo to zahrá, nemám výhrady.

Dvomi vetami: Na tento test som sa tešil a na jeho konci som bol rád, že takmer všetko bolo tak, ako som si predstavoval. Elektrický Smart je ideálnou voľbou do mesta (ako druhé/tretie auto v rodine) – je svižný, dobre jazdí, je malý, všade sa s ním vojdete, je štýlový, no proste nový Smart EQ forfour.

Smart_EQ

Smart_EQ

Základná špecifikácia: smart EQ forfour

  • Elektromotor: synchrónny / 60 kW (82 ps) / 160 Nm Nm
  • Prevodovka: automatická jednostupňová
  • Poháňaná náprava: zadná
  • Rozmery: dĺžka – 3495 mm / šírka – 1665 mm / výška – 1554 mm / rázvor – 2494 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1125 kg
  • Objem batožinového priestoru: 185 l / 975 l (režim 2 sedadiel)
  • Kapacita akumulátora: 17,6 kWh
  • Maximálna rýchlosť:  130 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h:  12,7 sekundy

Galéria

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mercedes Slovensko

Cena: od 23 322 Eur s DPH

Prečítajte si aj:

Prvé jazdy s MINI Cooper SE: Skvelé aj bez emisií (poznáme ceny a dostupnosť)

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.