NAS – teda dátové úložiská s priamym napojením na lokálnu sieť majú vo svojej výbave systém, ktorý umožní ich spravovanie. Niekedy ide o základný systém na pridelenie oprávnení používateľskému prístupu a adresárom.
Nasledujú pokročilé systémy, ktoré majú napojenie na internetové služby. No a potom je tu prepracovaný operačný systém DSM od Synology. Ten nájdete vo všetkých NAS tohto výrobcu a poskytuje značné možnosti na správu diskového poľa v sieti. V mnohých smeroch až do takej miery, že si s ním vytvoríte domáci server na všetky zariadenia súčasnosti.
Možnosti systému
Vďaka tomu sa hodí NAS riešenie od Synology do domácnosti aj do firmy. Je len na používateľovi, aké služby si tam nainštaluje. Či si zo zariadenia spraví FTP server, iTunes server, dátový sklad alebo riešenie na pravidelné zálohovanie diskov počítača. Treba dodať aj to, že výrobca poskytuje DDNS na prístup zvonku.
Všetko potrebné tak máte aj po opustení domácnosti alebo kancelárie. Systém sa spúšťa v internetovom prehliadači a má vlastnú plochu, tiež aj hlavný panel a aplikácie. Nechýba ovládací panel a tiež prieskumník súborov. Je tu istá podobnosť s rozhraním bežného a mobilného OS. Ak sa vyskytne v nastaveniach alebo v aplikácii nová udalosť, zobrazí sa pri nej číslovka.
Na základe toho viete, koľko udalostí vzniklo pri každej aplikácii. Ich spravovanie je zjednodušené nápoveďou, ktorá v jednej dvoch vetách poradí, ako ďalej. Ak teda nainštalujete aplikáciu na poznámky (veľmi sa podobá na Evernote) a nemáte povolené User home service, odkáže vás na tento krok.
Ovládací panel
Ten je základom celej konfigurácie. Treba podotknúť, že systém sa kompletne postará o používateľa už od prvého zapnutia NAS-ky. Vložíte disky a zapnete stanicu, ktorá po naštartovaní oznámi, že je potrebné nainštalovať OS. Áno, toto je ďalší rozdiel. Inde je totiž systém ako súčasť firmvéru. Tu ho treba stiahnuť a nainštalovať na pevný disk.
Samozrejmosťou sú aj časté aktualizácie a vylepšenia. Skrátka, je to podobne ako pri systéme Windows. V ovládacom paneli spracujete používateľov, adresáre, vytvárate k nim povolenia, manažujete skupiny a sieťové záležitosti.
Aby ste nemuseli všetko nastavovať znova, môžete disk napojiť na Active Directory alebo inú adresárovú službu a „naťahať“ údaje o používateľoch odtiaľ. Z hľadiska bezpečnosti je tu napríklad možnosť blokovania prístupu po nastavenom počte chybných prihlásení na definovaný počet minút.
Výrobca pripravil svoj systém tak, aby sa dal použiť vo firmách. Tomu odpovedajú aj vlastnosti sieťových a bezpečnostných nastavení. Rozhranie používame v anglickom jazyku, v rámci niekoľkých ďalších jazykov je aj k nám najbližšia čeština.
Aplikácie
Hlavnou časťou systému sú programy. Na ploche môžete mať zobrazené widgety, ktoré budú informovať o stave programov alebo o funkciách systému. Vidíte tak napríklad vyťaženie diskov, ďalej ktorí používatelia sú práve prihlásení, tiež aj kapacitu diskov alebo napríklad stav siete. Veľký doraz je kladený na zdieľanie a prístupnosť dát.
K nim môžete pristupovať cez FTP, DLNA a rôzne ďalšie služby. V rámci mobilných platforiem sú podporované Android, iOS a Windows Phone. No nie je problém pristupovať k dátam na NAS z iného mobilu. Stačí použiť správcu súborov s podporou siete a cez IP adresu sa dostať k svojim údajom. Ak totiž máte takýto sieťový disk a kúpili ste do neho dva disky, máte nezávislosť a veľkú slobodu.
Dáta budú dostupné odkiaľkoľvek a navyše ho môžete seriózne využívať na čokoľvek bez obavy straty dát. Ak teda budete zrkadliť disky a nie spájať ich iným nastavením RAID poľa. To všetko sa systém opýta hneď pri prvom spustení a inicializácii.
Centrum aplikácií
Centrum sa podobá na Google Play obchod, aspoň spôsobom zobrazenia aplikácií a návrhov. V úvode sú pripravené niektoré scenáre. Ide o rôzne spôsoby, ako využiť systém a nainštalovať si tie správne programy.
Či už chcete centrum sťahovania, audiostanicu, foto alebo videostanicu alebo prispôsobenie na cloudový prístup a tomu vhodné aplikácie – je tu všetko potrebné. Stále však zostáva možnosť inštalovať si vlastné aplikácie. Tie sú rozdelené do piatich kategórií (záloha, multimédiá, biznis…).
Nám sa ale páčilo ich zobrazenie pokope a odtiaľto sme si vybrali antivírus, aplikáciu na poznámky, Drupal, WordPress, iTunes Server a ďalšie. Na tomto NAS rozbeháte aj vlastný e-shop Magento alebo emailový server. Na výber ich je niekoľko, stačí si vybrať.
Špeciálne utility
K pokročilej výbave patria systémové nástroje na sledovanie stanice. Je tu sledovanie zdrojov, teda vidíte napríklad aká časť z pamäti RAM je využívaná. Na našej stanici máme 2 GB RAM a vidíme presne jej zaťaženie.
Dokážete si robiť reporty, na základe ktorých odhalíte najvyššie dátové a diskové zaťaženie. Potom môžete naplánovať napríklad obmedzenie rýchlosti pre niektorých používateľov. Ak viete, že grafické oddelenie bude v pondelok ráno potrebovať plnú rýchlosť k NAS, obmedzíte ostatných a znížite im maximálnu dátovú priepustnosť.
Firmy toto robia na svojich serveroch, no väčšinou ide o limitovanie internetu, aby sa nezaťažovala lokálna sieť. Špeciálne úlohy patria aj nastaveniu replikácie diskov a iné nastavenia záloh, všetko v rámci plnej automatizácie po prvotnom nastavení.
Verdikt touchIT
Synology DSM je unikátny operačný systém pre sieťové disky. Poskytuje nevídané možnosti domácim aj firemným používateľom. To všetko v rozhraní, ktoré dokáže spravovať každý so základnými znalosťami v oblasti IT. Skutočne, také jednoduché je nastavenie používateľov aj vytvorenie vami požadovaného RAID poľa. Na zálohu počítačov do firmy alebo na doma k TV a hernej konzole je DiskStation Manager špička vo svojej oblasti.
Link: www.synology.com
Tento článok vyšiel aj v tlačenom decembrovom vydaní touchIT, č. 7/2015, preto sa niektoré skutočnosti uvednené v článku môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.