Octavia je žijúca legenda, a to aj napriek tomu, že sa tento status mnohým ľuďom nepáči. Od jej vzniku si ju ľudia extrémne obľúbili najmä kvôli spoľahlivosti, cene a praktickosti.

Je jasné a zrejmé, že od jej počiatku sa toho veľa zmenilo, a to je dobre, lebo aktuálna generácia sa podarila na výbornú (určitá časť ľudu môže namietať, že už to nie je to, čo to bývalo, no práve to je na tom to najlepšie). Mne najviac imponuje model Scout, ktorý je vyšší ako klasická verzia (+ 15 mm), pôsobí robustnejšie a aktuálne je aj historicky najvýkonnejší. Toto sú základné dôvody, pre ktoré som sa na tento test veľmi tešil. Počkať, ešte sú tu dva dôvody – praktickosť a všestrannosť v kombi verzii namiesto všadeprítomných SUV!

Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
Škoda Octavia Scout

Na skauta som sa pozreral hlavne ako prakticky založený otec rodiny a človek, ktorý veľa cestuje, majstruje a zároveň trávi dosť času mimo bežných ciest, prevažne v ľahkom teréne. Tieto atribúty by mala Škoda Octavia Scout ponúkať na striebornom podnose bez väčších kompromisov. Má to byť rodinné a teda dostatočne priestranné, bezpečné a komfortné auto, ktoré by malo bez akýchkoľvek problémov hltať tisíce kilometrov s dobrou spotrebou paliva a po opustení bežných ciest by sa nemalo báť blata a ľahkého off-roadu. Splnil to tento model počas týždňového testu? Poďte sa na to pozrieť so mnou!

Škoda Octavia Scout (ďalej iba „skaut“) ma zaujala aj napriek tomu, že obľubujem skôr vyššie a mohutnejšie autá s pohonom všetkých kolies (nie „fejkové“ SUV, ktoré sa hrajú na niečo čím nie sú). Skaut sa však na nič nehrá, pričom je to veľmi príjemný kompromis pre všetkých aktívnych ľudí s dobrodružnou povahou, ktorí sa nedali zmiesť SUV vlnou, ale chcú niečo skutočne multifunkčné, komfortné a nie príliš nápadné – niečo ako švajčiarsky nožík! Ten je skvelý a nápomocný v každej situácii a dokáže zachrániť deň, pričom ste si vedomí, že existujú aj odolnejšie a väčšie nože, ale tento máte najradšej pre jeho všestrannosť, ľahkosť, manipulovateľnosť, históriu a relatívne dobrú cenu. To je skaut, priatelia.

Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
Škoda Octavia Scout

Nad dizajnom sa nebudem vôbec pozastavovať, nakoľko je dobre známy a z môjho pohľadu aj dostatočne vyspelý, no zároveň musím dodať, že aj „štvoročka“ sa mi páčila. Je to každého osobný vkus, no jednu poznámku si neodpustím – ak Octaviu, tak kombi! Z môjho pohľadu je nielen pekná, ale hlavne praktická v mnohých situáciách, ktoré vás počas prevádzky tohto vozidla postretnú a vy budete radi, že ste išli do tejto verzie. Na dizajn si teda urobte názor sami, ja mu hovorím áno.

Ešte predtým než sa posunieme ďalej sa musím pozastaviť pri Matrix LED svetlách, ktoré sú skvelé a ja ich určite odporúčam, lebo vidieť je viac ako počuť :). Majú výborný dosah i účinnosť, čo aktívni šoféri vždy ocenia. Samozrejmosťou sú aj LED hmlové svetlá, ako aj koncové LED svetlomety s dynamickými ukazovateľmi smeru a moderným dizajnom. K exteriéru patrí aj farebné prevedenie, v tomto prípade príplatková modrá metalíza (Titan), ktorú dopĺňajú antracitové 18“ disky.

Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
Škoda Octavia Scout

Prečo je skaut výborné rodinné auto?

V prvom rade je to o malých detailoch, ktoré používateľ postupne objavuje a robia mu nielen radosť, ale hlavne službu. Základom je vždy pohodlie a komfort, ktorý mi skaut určite ponúkol a ja som bol na všetkých cestách i necestách veľmi spokojný s komplexnosťou tohto modelu – od posedu na anatomicky tvarovaných a vizuálne príťažlivých sedadlách, cez celkový posed, výhľad z kabíny, ovládateľnosť až po pohodu za volantom. A to nie len počas jazdy, ale v rámci prestojov, počas ktorých som vytiahol notebook a pracoval.

Stačilo posunúť sedadlo trošku dozadu a mal som k dispozícii slušné pracovisko. To aj vďaka čistému dizajnu stredovej konzoly s elektronickým ovládačom automatickej prevodovky, odkladacími priestormi na nápoje a dostatočne širokej ľakťovej opierke, ktorá poslúži aj ako malý stolík. Práca tu ide od ruky, stačí mať chuť :). Modernizovaný interiér je pekne a precízne spracovaný, no na začiatku som sa trošku obával toho, ako rýchlo si zvyknem na nové ovládanie a zvláštny 2-ramenný volant.

Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
Škoda Octavia Scout

Prvé dva dni som trošku šomral, no potom sme si našli spoločnú cestu a ja som bol až do konca testu spokojný. Ovládanie informačno-multimediálneho systému je intuitívne, a to aj napriek tomu, že takmer všetko sa ovláda dotykom na hlavnom displeji. Ten reaguje na každý dotyk výborne, takže nemám výhrady. Hlavnému displeju sekunduje veľký digitálny prístrojový panel, ktorý už dobre poznáte – grafiku mení podľa nastavenia vozidla alebo preferencií vodiča. Oba displeje majú veľkosť 10-palcov a ak by vám náhodou nestačili, tak všetky podstatné údaje o aute a jazde vám ukáže aj projekčný head-up displej.  

Testovaný model nebol v plnej výbave, ale v úplne bežnej, čo sa pri testovacích modeloch nestáva často. Vadí to? Vôbec! Takýto kúsok je fajn ukážkou toho, že netreba mať všetko aby bolo dobre, takže som nemal k dispozícii komplet všetky pokročilé asistenčné systémy, ale iba tie, ktoré sú praktické a nápomocné. Základom je monitorovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, základné sledovanie jazdných pruhov s funkciou čiastočného vedenia v pruhu, tempomat a nechýba ani Emergency Call, teda vyhradené tlačidlo pre tiesňové hovory. Okrem toho nechýbal ani parkovací asistent s PDC senzormi a zadnou kamerou. Viac v podstate ani nepotrebujem, iba monitorovanie mŕtvych uhlov by som prial.

Škodovka + jej blízky príbuzní ma vždy vedia potešiť tým, že myslia prakticky. Prečo? Lebo napr. elektronická detská poistka pre zadné dvere je rozdelená na dve sekcie, pričom sa blokujú nielen okná, ale aj dvere. Detail, ale pri deťoch extra užitočný! Na jednej strane mám staršie dieťa, ktoré nemusím obmedzovať, takže vie samo otvoriť dvere i okno, no na druhej strane je malý expert, ktorý stále niečo vymýšľa a ja môžem tú stranu jednoducho zamknúť – okno + dvere a viem, že sa nemusím ničoho obávať.

Pozornosť si zaslúžia aj multimédiá a konektivita na výbornej úrovni, pričom najväčšiu radosť mi robila podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto, ale aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu + množstvo USB-C portov v celej kabíne, ktoré oceníte nielen na dlhších cestách. Každý si môže nabíjať svoje zariadenie bez nutnosti pridávania externých nabíjačiek a káblov navyše. Veľmi praktickým doplnkom je aj menič na 230V, ktorý využijete na nabíjanie alebo prevádzku väčších elektrospotrebičov. Chválim! Ešte musím dodať, že po vizuálnej stránke sa mi páči obklad palubnej dosky, kde nájdete zaujímavú imitáciu dreva v kombinácii s látkou.

Veľkorysú prednú časť, v ktorej nemá problém obsedieť množstvo hodín ani 2-metrový šofér dopĺňa podobne veľkorysý druhý rad, kde si dokážem bez extra veľkých problémov sadnúť sám za seba (nie pohodlne), takže deti tu mali kráľovský priestor a rovnako sú na tom aj osoby priemerného vzrastu. Skutočne rodinné auto. Zadná lavica má príjemné tvarovanie, takže sa na nej dobre sedí (hlavne deťom v sedačkách… hahaha) a chýbať nesmie ani široká lakťová opierka (ktorá poslúži aj ako zábrana počas prebiehajúcich súrodeneckých súbojoch 🙂 ), vyťahovacie sieťky/clony na okná a samostatný výduch ventilácie. Nič zásadné mi tu nechýbalo, čo sa nestáva často. Delenie operadiel v druhom rade je v pomere 40:20:40 s priestorom na prenášanie dlhých predmetov, takže hurá na lyže, bežky alebo do kufra!

Presne ten je dôvodom, prečo má kombi verzia zmyslel. Okrem toho, že je elektricky ovládaný má objem 640 litrov, takže vám je hneď jasné, že nákup sa v ňom ľahko stratí alebo zmixuje, a preto nechýbajú po bokoch háčiky, odkladacie boxy v hluchom priestore za kolesami a praktická roleta (lebo veď „simply clever“). Základom je však dobrý tvar a veľkosť kufra. Na fotke vidíte dva boxy v rozmere 60×40 a 60×25 cm + 10L bandasku na vodu v bočnom boxe, pričom stále zostáva množstvo priestoru na ďalšiu batožinu, náradie atď. Ak ste svetobežníci, tak sa tu dobre vyspíte (po miernej úprave alebo s dvojitým dnom bez úprav). Sem dáte všetko čo potrebujete a ak vám bude málo, tak pridáte strešný box alebo prívesný vozík :).

Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
Škoda Octavia Scout

Testovaný model mal aj ťažné zariadenie – elektricky vysúvateľné. Tento prvok by som určite chcel, či už na ťahanie prívesného vozíka so všemožným materiálom alebo na nosič bicyklov a pod. Toto je príplatok, nad ktorým mnohí ľudia uvažujú, no v závere si často povedia, že veď až tak často to nepotrebujem, tak kašlem na to. Po čase však zistíte, že by sa vám guľa hodila častejšie ako si myslíte a bolo by dobré ju mať. Je to veľmi praktický doplnok, dokonca by som ho pokojne uprednostnil pred adaptívnym podvozkom. 

Za dôležitú súčasť výbavy považujem aj rezervné koleso – v každom aute a v tomto obzvlášť, nakoľko sa často dostanete aj na cesty, ktoré sa bežným pneumatikám nemusia úplne páčiť a je dobré mať poistku. Škoda hovorí o neplnohodnotnej rezerve, no ja považujem koleso s rozmerom 205/60/R16 za plnohodnotné – určite je to lepšie ako dojazdovka, prípadne opravná sada. TU si môžete prečítať moje skúsenosti s autom bez rezervy.

Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
Škoda Octavia Scout

Každé auto má svoje výhody i nevýhody, no tento model svoje nedostatky nádherne maskuje. Teraz sa však presuňme na cesty!

Skaut má pod kapotou najvýkonnejší naftový motor s výkonom 147 kW (200 ps) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm, čo vám už dáva ako taký obrázok o tom, ako asi bude jazdiť, však? Tento motor je spriahnutý so známym 7-stupňovým automatom DSG a poháňané sú obe nápravy – o prerozdeľovanie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá sa stará elektronika.

Tento model nemá „drive mode“, teda možnosť meniť jazdné režimy ani adaptívny podvozok a rovnako tak tu nebol ani žiadny off-road režim (v ponuke vyšších výbav je). Niekomu to môže prekážať, no v praxi je to z časti aj oslobodzujúce, nakoľko neriešite v akom režime je auto, ale pracujete s tým čo máte a keď to dostanete poriadne do rúk, tak vás nebude nič rozptyľovať.

Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
Škoda Octavia Scout

Áno, má to aj nevýhody, ale viete ako sa hovorí, čo nemám, to zbytočne neriešim. K veci – výkon tohoto motora je skvelý a pružnosť je jeho druhé meno. Táto kombinácia je to najlepšie, čo si môžete vybrať. Počas testu sa mi ani raz nestalo, že by mi chýbal výkon, pričom som chodil aj plne naložený (posádka + batožina) a vždy mi tento motor ponúkol dostatok dynamiky, či už počas manévrov na okresných cestách alebo v kopcoch. Prevodovka sa správa výborne, celkom dobre reaguje na akcelerátor a radenie je bez zbytočných zaváhaní.

A čo spotreba? Dobrá, miestami veľmi dobrá :). Počas testu, ktorý bol plný povinností a aktivít som sa nezameriaval na ekonomiku prevádzky, čoho výsledkom bola kombinovaná spotreba medzi 6,8 až 7,5l/100km, čo je fajn. Počas pomalších presunov sa viete pokojne dostať aj hlboko pod 6 litrov, no tá dynamika motora vás stále nepriamo núti ju využívať všade kde je to len trošku možné.

Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
Škoda Octavia Scout

Slušný výkon rodinného kombi zvláda aj podvozok, ktorý je aj bez adaptívnych tlmičov výborne  nastavený. Skaut je „na nohách“ ľahký a rýchly ako Atilla Végh v zápase storočia a nepociťoval som zásadnú nevýhodu v absencii adaptívneho podvozku. Skauta môžete vystaviť nátlaku v zákrutách a on vás podrží, pričom sa zabavíte a zároveň oceníte komfort počas prechádzania nerovností. A keďže je to skaut, tak musí byť dobrý aj mimo miest, čo som patrične overil a v rámci možností som nenarazil na závažnejší problém. Vďaka pohonu 4×4 dokáže vyliezť z komfortnej zóny a dostať vás i tam, kde sa to na prvý pohľad zdá ako „zlý nápad“. Pokojne s ním prejdete aj nižší vodný brod, ale zvláda aj strmšie skalnaté cesty a pod. Skaut je oproti klasickej verzii vyšší o 15 mm + má o niečo lepšie chránený podvozok, čo je celkom dôležité.

Záverečné hodnotenie: Škoda Octavia Scout 4×4 / 2.0 TDI

Skaut dokáže obhájiť svoje meno, o čom ma viackrát presvedčil. Je multifunkčný ako švajčiarsky nožík, pričom dokáže pracovať na rôznych frontoch bez väčších problémov. Využije ho nielen aktívny človek, ale aj plnohodnotný remeselník, farmár a pod. Má svoje limity, ale určite dokáže viac než si myslíte. V bežnej prevádzke je to aj pekné/reprezentatívne auto, za ktoré sa určite nebudete hanbiť. Ideál pre rodiny, ktoré nechcú ani SUV, ani MPV, ale taký hybrid, ktorý ukojí všetky bežné potreby – pracovné i rodinné. Musí byť v plnej výbave? Vôbec a tento model je toho jasným dôkazom, čo sa nestáva často. Zameranie na praktickosť tu vyšlo na 100% a ja som bol spokojný.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Škoda Slovensko

Cena testovaného modelu: 39 037 eur

  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš
  • Škoda Octavia Scout
  • Škoda Octavia ScoutZdroj: Miroslav Illéš

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.