Nie, nemám namysli tú finančnú, ale tú, ktorá sa nachádza v batožinovom priestore vozidla, prípadne pod vozidlom a pod.

Už pár rokov sa stretávam s veľmi nešťastným spôsobom náhrady reálneho rezervného kolesa opravnými zostavami (tekuté lepidlo + minikompresor), ktoré by mali nahradiť. Niektorí výrobcovia týmto spôsobom zväčšia batožinový priestor + trošku znížia hmotnosť vozidla, no v strete s realitou vám okamžite dôjde, že to nie je úplne dobré riešenie.

O malých autách, kde to nie je z hľadiska konštrukcie a priestoru možné písať nebudem, nakoľko ich majitelia sú radi, že do minikufra napchajú aspoň väčší nákup, nie to ešte rezervné koleso – aj dojazdovka je v tomto prípade problém. To je nadlho a faktorov prečo sa to robí tak či onak je množstvo + záleží aj na výbave. Niekedy si namiesto rezervy objednáme prémiový audiosystém, ktorého subwoofer zaberá práve to dôležité miesto, kde by bolo inak fyzické koleso. Kam tým mierim? Chcem poukázať na to, čo môže spôsobiť absencia rezervy!

Počas testov mnohých áut bez fyzickej rezervy som sa nad tým často zamýšľal, pričom som sa nejako uspokojil s tým, že opravná lepiaca zostava trošku pomôže a keď nie, tak to promptne rieši asistenčná služba a hotovo. A určite nie som sám, lebo drvivá väčšina ľudí to vidí podobne „ružovo“.

No a potom prišiel stret s realitou – počas testu jedného SUV od nemenovanej značky som sa v jeden pekný štvrtok vybral na klasické testovacie jazdy s plánmi na ďalšie dni a preplneným kufrom (ako je mojím zvykom). Podvečer som smeroval späť domov, no to som ešte netušil, že o pár minút a 120 km od domu budem stáť so slušným defektom. Prvá vec – opravná zostava!

Všetko som spravil ako treba, no nie vždy je to riešenie. Ak je diera v pneumatike väčšia, tak vám to nepomôže (ak pomôže, tak by ste mali ísť čo najskôr do pneu/servisu a nejazdiť s tým viac ako je nevyhnutné). A teraz čo? Volám asistenčnú službu, tá to potvrdí a posiela odťahovú službu, ktorá ma odtiahne do najbližšieho servisu (toto musíte mať priplatené, inak si to riešite a platíte sami).

Samozrejme, v servise nedržia všetky pneumatiky skladom, čo je bežná prax. Auto i ja sme sa dostali na odťahovke o 25 km ďalej a čo teraz? Nie je pravidlom, ak to nemáte v nejakej službe/poistke, že dostanete náhradné vozidlo, takže sa dopravíte domov ako chcete a nikoho to netrápi. Samozrejme, moja situácia bola iná a vďaka veľmi ochotnému zastupiteľstvu značky som dostal náhradné auto a mohol sa dostať aj s rodinou a vecami domov. Vďaka!

Auto čakalo na nové gumy (lebo sa menia minimálne 2 – na jednej náprave) až do pondelka a tým pádom môj test skončil. Kvôli obyčajnému defektu! Nebol som smutný, ani ma nehnevalo predčasné ukončenie testu, len ma šokovala realita niektorých moderných áut, ktoré nemajú rezervu, nakoľko aj taká banalita ako defekt vám vie poriadne znepríjemniť deň a celkovo plány na najbližšie dni.

Bolo to celkom vtipné, že kvôli defektu idem na odťahovke. Ak by som bol na mojom staršom aute, tak do 15 minút by som odchádzal z miesta s prehodeným kolesom. Čo z toho vyplýva? Ak máte možnosť, tak určite majte v aute rezervné koleso, aspoň dojazdové, aby ste sa vyhli komplikáciám. Na dlhú cestu a už vôbec nie mimo bežných ciest by som sa bez rezervy nevybral. Ak to možné nie je, tak sa poistite kvalitnou asistenčnou službou, v rámci ktorej máte isté náhradné vozidlo + iné benefity, lebo to tiež nie je pravidlom.

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu