Ak sa na túto tému pozrieme triezvo a pragmaticky, tak s týmto výrokom úplne súhlasíme, a to aj s prihliadnutím na fakt, že nás postupne „zaplavujú“ čínske automobily (novo zavádzané clá chute Číny síce trošku obmedzia, ale to sa môže ešte zmeniť).
Vládni predstavitelia Talianska sa domnievajú, že existuje skutočné riziko, že by sa európsky automobilový priemysel mohol zrútiť ako domček z karát. Aby sme boli presní, tak technicky Európska únia nezakáže predaj nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035, avšak nedovolí, aby automobilky predávali nové vozidlá, ktoré produkujú škodlivé emisie. V praxi je to to isté ako kaluž a blato, nakoľko by sa za 10 rokov musela extrémne navýšiť produkcia uhlíkovo neutrálnych syntetických palív, ktoré tiež nie sú spásou, ak sa teda pozriete do hĺbky, od konzistencie až po spracovanie.
Realitou je, že v tak krátkom časovom horizonte to nie je pravdepodobne uskutočniteľné, takže je pochopiteľné, že kritika proti zákazu predaja sa množí z každej svetovej strany.
Taliansky minister životného prostredia a energetickej bezpečnosti, Gilbert Pichett Fratin, je najnovším hlasom, ktorý sa postavil proti nezmyselnému zákazu predaja nových spaľovacích automobilov od roku 2035. Pre portál Automotive News Europe povedal, „že zákaz sa musí zmeniť, keďže ideologická vízia už zlyhala. Rovnako dodal, že tento plán je úplne absurdný a Európa teraz potrebuje pragmatickú víziu.“
Talianski predstavitelia požadujú, aby bol nový zákaz predaja ICE od roku 2035 prehodnotený v predstihu a nie až v roku 2026. Minister obchodu a výroby, Adolfo Urso, chce, aby sa táto zmena prehodnotila už začiatkom roka 2025. V opačnom prípade sa domnieva, že európsky automobilový priemysel by mohol skolabovať.
Pravicová vláda, Giorgie Meloni, tvrdí, že namiesto prinútenia všetkých 27 krajín EÚ, aby od polovice budúceho desaťročia predávali iba elektrické vozidlá, by mali mať členovia EÚ väčšiu slobodu, pokiaľ ide o dosahovanie cieľov v oblasti dekarbonizácie. Postupný a nenásilný prechod z ICE na EV by bol realistickejším cieľom.
Za posledných pár mesiacov sme boli svedkami toho, že väčšina európskych výrobcov automobilov prispôsobila svoje ciele v oblasti elektromobilov tým, že odsunuli svoje vznešené agendy s čisto elektrickým pohonom. Dokonca ani Volvo si nemyslí, že by mohlo ukončiť predaj áut so spaľovacími motormi do roku 2030. Podobne aj Mercedes, Porsche, Bentley alebo Ford nemajú úplne jasno v tom, či prejdú výlučne na výrobu EV áut, ako bolo v minulosti oznámené.
Dodajme, že mnohé krajiny znižujú alebo úplne rušia dotácie na elektromobily a dopyt po elektrických vozidlách sa tak spomaľuje. Európske združenie výrobcov automobilov tvrdí, že plne elektrické autá mali v prvých šiestich mesiacoch roka podiel na trhu 12,5 %. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023 je to pokles o 0,4 %.
Zdroj: motor1.com
Prečítajte si aj: