Boli sme na stretnutí s novým generálnym riaditeľom Telekomu, ktorým je José Perdomo Lorenzo. Rozprávali sme sa o tom, čo znamenal minulý rok pre tohto telekomunikačného giganta a kam Telekom smeruje.
Ako sme zistili, kľúčové pre Telekom je dosiahnuť pozitívnu zákaznícku skúsenosť a vidieť výraznú snahu riešiť väčšinu požiadaviek digitálne – cez aplikáciu Telekom.
Pavel Hadrbolec, finančný riaditeľ v Skupine Slovak Telekom a T-Mobile Czech Republic nám k tomu povedal: „Máme za sebou druhý náročný rok popri globálnej pandémii a na jeho konci sme dosiahli mierny rast výnosov. Ani náročná situácia nás nezastavila od ambícií pokrývať ďalej Slovensko rýchlym internetom či investícií do našich zákazníkov. Znova sme pripojili viac ako 100 tisíc nových domácnosti optikou a pridali lokality s 5G. Zákaznícku skúsenosť sme zlepšili cez viaceré pozitívne prekvapenia – na jar extra dáta v paušáloch len tak, v lete nekonečné dáta na objavovanie Slovenska a v závere roka prekvapenie v aplikácii vo vianočnej kampani. Uviedli sme nové produkty: obnovené Magio GO je na úrovni Magio TV na kábli a pribudlo doň 4K. eSIM a nové portfólio pevného internetu sú novinky druhej polovice roka. A nepoľavuje ani rozvoj platformy ENTER pre vzdelávanie i digitálne zručností detí na Slovensku,“ uvádza .
Zákaznícka skúsenosť nielen cez špičkové siete
Na jar sa rozhodol Telekom poďakovať vo forme nekonečných dát pre zdravotníkov. Pre všetkých zákazníkov Telekom ponúkol viaceré prekvapenia na Valentína, Svetový deň zdravia či Deň detí – zväčša šlo o extra kredit alebo nekonečné dáta pre predplatené karty i paušály.
José Perdomo Lorenzo je manažér s viac ako 20-ročnou praxou, rodák z Kanárskych ostrovov. V roku 2006 pracoval pre Telefónica Spain, v roku 2008 sa stal viceprezidentom pre rezidenčný segment v Telefónica O2 v Českej republike. Ako nám pri rozhovore povedal, dáta sú pre viacerých ľudí dnes dôležitejšie ako jedlo. Platí to predovšetkým o mobilných dátach. Na to Telekom reaguje.
V lete sme zažili kampaň s nekonečnými dátami. Mohli sme objavovať nepoznané časti Slovenska a zdieľali zážitky naplno. V kampani stúpla prevádzka v mobilných sieťach o viac ako 41% oproti štandardu. Vo februári Telekom uviedol novú televíziu Magio GO a ešte viac ju priblížil štandardnej forme TV. V máji pridal aj prvé dve stanice v 4K kvalite: Eurosport 4K a lifestylovo-cestopisný Travel XP 4K.
Paušály pre rezidenčný i biznis segment začali dostávať koncom marca extra porcie dát len tak zadarmo. Telekom pridal dáta navyše bez poplatkov i balík Nekonečné pripojenie rýchlosťou 128 kbps.
Vyskúšali sme si aj skúsenosť s možnosťou zobrať si ochranný obal či iné príslušenstvo vďaka voucheru k paušálu. Pre najvyššie paušály je určené výhodné poistenie za 2, resp. 6 € mesačne.
V oblasti pevnej siete nasadil Telekom nové portfólia KlasikNET a OptikNET s s vyšším rýchlosťami a na VDSL i garantované rýchlosti pripojenia. Novinkou sú aj bezplatné extra rýchlosti na optike pre Magenta 1 zákazníkov.
V auguste uviedol Telekom aj kartu eSIM, technologickú novinku bez extra poplatkov. Koncom roka umožnil aj prechod z klasickej SIM na eSIM priamo v Telekom aplikácii.
Pokrytie optikou a 5G
Optická sieť je kľúčová oblasť, do ktorej investuje Slovak Telekom. Na konci 2021 mala vlastná optická sieť pokrytie už 882 tisíc domácností. Celková dostupnosť služieb na optike je ešte vyššia, dosiahla 952 tisíc vďaka partnerskej spolupráci. v spolupráci s ostatnými operátormi bude Telekom pokračovať.
Telekom napredoval aj v rozširovaní 5G siete. Ako prvé boli pokryté veľké sídliská v Bratislave, v júni začal pokrývať aj obce v Bratislavskom i Trnavskom kraji. Na konci 2021 bola 5G sieť k dispozícii v 18 častiach hlavného mesta a 25 obciach. Podpora telefónov vzrástla na 39 modelov od siedmich výrobcov. Plán je pokračovať do veľkých miest. Náš odhad je Košice, Žilina a Banská Bystrica.
V decembri pribudla aj 5G roaming v prvých európskych krajinách, v ktorých pôsobia dcérske spoločnosti Deutsche Telekom: Česko, Rakúsko, Nemecko a Grécko. My sme si vyskúšali aj podporou 5G roamingu v Dubaji.
ENTER aktivity na podporu vzdelávania ďalej pokračujú
Po úspešnej grantovej výzve z roka 2020 v hodnote 250 tisíc €, tisíckach vyškolených žiakov a 400 učiteľov či podpore hodín pre rodičov pokračuje Telekom v aktivitách platformy ENTER aj v novom školskom roku.
V roku 2021 Telekom pripravil viaceré grantové výzvy: menšiu ešte počas prázdnin a väčšiu v hodnote 150 tisíc eur, aby sa mohli ďalšie školy prihlásiť o nové sady micro.bit a obohatiť hodiny informatiky. Nasledovala aj výzva pre seniorov Zrelí na dobu digitálnu, aby podporil vzťah seniorov k technológiám.
Telekom organizoval 29. septembra 2021 prvú ENTER konferenciu a priniesol podnetné prednášky a diskusie pre študentov i učiteľov v odlišných blokoch.
Prevádzkové ukazovatele
Pevná sieť
Počet TV zákazníkov dosiahol už 670 tisíc a za rok pribudlo Skupine takmer 20 tisíc nových zákazníkov. O viac ako štyri percentá naďalej stúpol aj počet širokopásmových prístupov, na 772 tisíc, pričom veľmi silný bol štvrtý kvartál.
V tisícoch (vrátane DIGI) | 2021 | 2020 | Medziročný nárast/pokles |
Pevné linky | 880 | 865 | 1,8% |
Širokopásmové prístupy | 772 | 741 | 4,2% |
Zákazníci digitálnej TV | 670 | 651 | 2,8% |
Mobilná sieť
K 31.12.2021 využívalo služby mobilnej siete Telekom 2 502 tisíc zákazníkov. Medziročný rast o 22 tisíc zákazníkov nastal v kategórii mesačných paušálov. O polovicu, 11 tisíc SIM kariet, stúpol segment predplatených kariet.
v tisícoch | 2021 | 2020 | Medziročný nárast/pokles |
Celkový počet | 2 502 | 2 441 | 2,5% |
– z toho počet zmluvných zákazníkov | 1 439 | 1 417 | 1,6% |
– z toho počet zákazníkov predplatených kariet | 503 | 492 | 2,3% |
– z toho počet M2M SIM kariet | 559 | 532 | 5,2% |
Poznámka: Údaj 2 502 tisíc zákazníkov zohľadňuje počet klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby Telekomu za posledné tri mesiace, dosiahol 2 364 tisíc zákazníkov.
Biznis výsledky
Za celý rok 2021 dosiahla Skupina Slovak Telekom konsolidované výnosy na úrovni 790 miliónov eur.
V miliónoch EUR | 2021 | 2020 | Medziročný nárast/pokles |
Výnosy | 790,0 | 773,1 | 2,2% |
EBITDA (upravený) | 326,6 | 335,5 | -2,6% |