Telekom Big Data Hackathon je udalosť, ktorá dáva priestor novým talentom v oblasti programovania a Big Data.

Udalosť sa konala od 12-14. mája a my sme sa boli pozrieť na to, ktoré nápady sa súťažiaci rozhodli realizovať. Nakoniec to budú ich nápady, ktoré vám prinesú úžitok, keď sa pretavia do praxe a Telekom im dá zelenú.

Využívali sa dáta priamo od operátora. To umožnilo súťažiacim pracovať s reálnou vzorkou dát, ktoré potrebovali.

Hlavným víťazom bol projekt Filmový trpaslík – Personalizovaný odporúčač filmov. Služba by bežala priamo na TV a zákazníci Telekomu, ktorí sledujú TV by nemuseli inštalovať žiadny softvér ani používať iné nepohodlné riešenia.

Databáza filmov by bola napojená na ČSFD a čerpala by informácie o žánroch a celkovej obľúbenosti aj z tejto databáze. Projekt sa netají, že by priniesol väčšie tržby operátorovi, no zároveň aj spokojnejších zákazníkov. Tí by mali podstatne lepší prehľad o tom, čo by si mohli pozrieť. Samozrejme, na základe ich doteraz sledovaných a požičiavaných filmov.

Medzi finalistami bola aj projekt v oblasti IPTV. Ten mal za úlohu sledovať to, o aké stanice a programy majú jednotlivé rodiny záujem. Bolo zaujímavé sledovať zvyklosti rodín. Iné kanály pozerajú, keď sa chystajú kúpiť nehnuteľnosť, iné zase, keď očakávajú prírastok do rodiny. Z prehľadu najsledovanejších staníc vyšla najlepšie Markíza, nasledovala JOJ a potom Jednotka.

Zadávatelia reklamy budú schopní predpovedať, ako zacieliť vybraný typ reklamy na služby a tovar. Či už by išlo o detský tovar alebo napríklad pôžičky, či hypotéky. Systém nebude neomylný, ale agentúram poskytne lepšie dáta o tom, kedy a na ktorý kanál v nejakom čase uviesť produkt svojho klienta.

Ďalším z projektov bola ochrana detí a to systém ich sledovania cez vysielače operátora. Bolo by to riešenie nezávislé na telefónoch detí a zapnutom GPS, ktoré má vysokú spotrebu energie. Rodičia by mohli mať nastavený rozvrh detí a na základe triangulácie zistiť, či sú naozaj v škole. Fungovalo by to na princípe pripravených scenárov. Rodičia by si mohli zadať trasu detí zo školy domov a ak by sa veľmi odchýlili alebo neprišli domov, dostali by upozornenie.

Vzhľadom na to, že by išlo o dáta operátora, rodičia by videli aj dátovú prevádzku, telefonáty alebo kedy sa zo zariadenia SMSkovalo. Aplikácia je ideálna v mestách. Tam je dobré pokrytie. Dediny by mali nepresné určovanie polohy vzhľadom na menší počet vysielačov.

Okrem toho tu boli ďalšie projekty, napríklad TranSmart, ktorý by na základe dát operátora analyzoval polohu ľudí, pomohol riešiť dopravný systém Dopravného podniku mesta a ukázať ľuďom, či je pre nich vhodnejšie. Dali by sa plánovať trasy spojov, určiť najvyťaženejšie zastávky, kde všade musia ľudia prestupovať, ako dlho sa zdržujú na niektorých zastávkach, kým príde ich spoj atď.

Zaujímavý projekt bol aj WeakPoints, ktorý zanalyzoval kvalitu spojenia a vyberal dáta na základe vysielačov aj to, aké telefóny zákazníci používali. Operátor by tak získal dáta, ktoré by hovorili o tom, ktorá dedina (vysielač) mal najmenej stabilné spojenia, padali hovory, zlú dátovú dostupnosť atď. Zároveň by sa porovnávali značky telefónov. Zistilo by sa tak, že napríklad v tejto lokalite mali 500 spadnutých hovorov mesačne, no najviac u značiek telefóny X a Y.

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.