Výstava spotrebnej elektroniky IFA 2017, bude opäť ukážkou toho, aké trendy v oblasti spotrebnej elektroniky nás čakajú tento rok. My sme boli na tlačovej konferencii, ktorá sa koná v predstihu  pred touto výstavou a ukazuje trendy v tejto oblasti.

Prinášame vám informácie o tom, ako je to vlastne s inteligentnými zariadeniami. Prekvapením môže byť napríklad trh s takými obyčajnými vecami ako elektrickými kanvicami, zubnými kefkami alebo napríklad hrebeňmi. Áno, všetky tieto veci sa predávajú dobre a sú inteligentné a budú sa predávať ešte lepšie. Vitajte tak v smart home, kde smart nie je len práčka alebo chladnička, ale aj doteraz obyčajná zubná kefka.

IFA 2017 – európsky veľtrh číslo 1 sa mení

IFA v Berlíne sa bude tento rok vyznačovať tým, že poskytne viac miesta pre jednotlivé značky. Prezentujúci dostanú viac priestoru pre svoje novinky. Mení sa trh, záujmy zákazníkov a tomu sa prispôsobujú aj výstaviská. Všetko bude logickejšie usporiadané v jednotlivých halách a roztriedené tak, aby ste inteligentné náramky nehľadali pri stánku s inteligentnými práčkami a mikrovlnkami. IFA Next v hale 26 je novinkou a nájdete tu startupy, výskum a vývoj alebo napríklad kľúčové prednášky. Medzi výstaviskom Messe Berlin a novinkou IFA Global Markets budú premávať v pravidelných taktoch autobusy. Časť Global Markets bude totiž iba pre obchodníkov a expertov vo svojej oblasti.

Miss IFA s inteligentnou kefkou od Philipsu. Smart priamo do ústnej dutiny

Domáce spotrebiče

Prognózy sú pozitívne, keď už nie je rast o desiatky percent, nech je aspoň rádovo o percentá. Takto sa prezentujú firmy a vytvárajú svoje prognózy. Segment domácich spotrebičov rastie posledných 7 rokov. Najviac stále rastú veľkokapacitné práčky a chladničky. Z toho majú radosť predovšetkým výrobcovia. Menej však už ekologickí aktivisti. Totiž veľké objemy, ktoré môžeme skladovať v chladničke, zároveň znamenajú veľké objemy potravín, ktoré potom končia v koši.

Viacdverové chladničky sa objavujú čoraz viac. Je to zmena v koncepte a na výber niektorých špecifických potravín netreba otvárať celú chladničku. To znamená aj menej uniknutého tepla.

Napriek všetkému, v oblasti konektivity, inovácií a celkových smart riešení zatiaľ vyhrávajú práčky. Minulý rok sa ich predalo 7,5 milióna. Je otázkou času, kedy sa budú objavovať inteligentné rúry s automatickými režimami a funkcionalitou navyše. Napríklad len za minulý rok sa 70 % všetkých inteligentných mrazničiek predalo v Číne. No ale aby sme neboli len v kuchyni a kúpeľni. Svoj raketový vzostup zaznamenáva aj segment vysávačov, špeciálne robotické alebo tyčové s vlastným akumulátorom. A jednoznačne dominujú vysáče s energetickým štítkom triedy A. Tých sa predalo takmer 60 % z celkového portfólia vysávačov. Nárast zaznamenáva aj predaj automatických kávovarov alebo iných strojov na kávu, tzv. presso strojov. Elektrické kanvice sú ďalší segment, ktorý rastie, a to najmä v Číne.

Situácia na trhu s televízormi

Trh v oblasti TV je už vyzretý a dalo by sa povedať, že naplnený. Jednoducho, tieto zariadenia už máme a je to skôr o tom, kedy ich vymeníme za iné alebo pridáme ďalšie k tým, ktoré už doma máme. Trend súčasnosti je mať TV vo viacerých miestnostiach. Neraz to nie je len o televízore, ale o celom TV sete, teda aj so set-top-boxom alebo pridruženými zariadeniami.

Ľudia si chcú kupovať TV do detskej izby, do kuchyne atď. Väčšinou sa TV presúva z obývačky do inej miestnosti. Rastie dopyt po čo najväčších uhlopriečkach. Potenciál majú TV s väčšou obrazovkou, a to zhruba s uhlopriečkou okolo 60 palcov. Takisto bude rásť počet predaných TV so 4K/UHD rozlíšením. Zaujímavé je, že podľa prieskumu je sledovanie lineárnej televízie (toho, čo vysielajú televízne stanice) na poklese, a to o 5 % medziročne v porovnaní rokov 2014 a 2015. To nie je tak veľa ako sa neustále hovorí a klasická televízia určite nekončí. V ďalšom roku by mali byť najpredávanejšie TV veľkosti od 50 palcov vyššie.

Predpoveď predaja televízorov v ďalších rokoch

Televízory budú poháňané novým obsahom a jednoduchým dosahom k novému obsahu.

Špecialitou môže byť napríklad vzostup sledovania programov o varení. To najmä s rastúcim počtom TV umiestnených do kuchyne. TV by sa mala stávať čoraz viac multimediálnym centrom domácnosti. Konektivita bude dôležitá a víťaziť bude ten, kto umožní prepojenie s inými zariadeniami, typicky s tými, čo majú displej. Teda napríklad so smartfónom. Čo tak pustiť obľúbenú hudbu nie na smartfóne, ale využiť reproduktory na TV súprave?

V minulom roku sa predalo 29,8 milióna slúchadiel. Trend multimediálnych reproduktorov s Bluetooth rastie, podobne ako trh s dronmi. Toto je zatiaľ segment, ktorý čaká aj tento rok vzostup. Stačí si všimnúť počet modelov rôznych slúchadiel, ktoré majú výrobcovia. A ako posledné roky vidno, kladú dôraz aj na farebné vyhotovenie.

Dnešná elektronika je v duchu Always On, teda používaná 24 hodín denne a spôsob jej používania sa mení. Tým, že zastrešuje viac funkcií a je do istej miery inteligentná, nie je dôvod ju vypínať. Beží celý deň a je vždy pripravená.

V tomto roku by sa malo predať 1,48 miliardy smartfónov. To znamená, že každý piaty človek na svete má (minimálne) jeden smartfón. V roku 2018 je predpoveď až na 1,55 miliardy predaných kusov. Dnes už mobilný telefón nie je len telefón a pre mnohých je telefonovanie z neho druhoradá funkcia.

Výstave IFA sa uskutoční 1. až 6. septembra v Berlíne a my tam samozrejme budeme, aby sme pre vás zachytili všetko podstatné, čo sa tu predstaví. Tešíme sa na nové televízory, smartfóny, ale aj inteligentné domáce spotrebiče a prinesieme vám aj množstvo videa.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom májovom vydaní TOUCHIT č. 5/2017, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.