Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Elektromobilitu čaká tento rok na Slovensku nárast.

Hlavné prekážky, ktoré doteraz bránili jej väčšiemu rozšíreniu – vysoká obstarávacia cena a slabá infraštruktúra, sa rúcajú. Dôkazom je aj zvýšený záujem firiem na Slovensku o elektromobily, ktoré sa stávajú cenovo dostupné cez operatívny lízing. „Už túto jar budeme odovzdávať do vozidlového parku firiem ďalšie elektromobily, a to vrátane Tesly,“ konštatuje Björn van den Berg, generálny riaditeľ Business Lease Slovakia. K elektromobilom od značiek Volkswagen, Nissan, KIA, Audi a BMW tak pribudla nedávno aj Tesla, dostupná nateraz na Slovensku cez operatívny lízing vďaka spoločnosti Business Lease. „V súčasnosti je Business Lease jedinou spoločnosťou, ktorá sa so spoločnosťou Tesla dohodla na poskytovaní Tesly v krajinách, kde ešte nemá žiadne zastúpenie, a poskytla komplexný balík starostlivosti Tesla Experience. Na podporu elektromobility od 1. minúty však pripravujeme aj ďalšie novinky,“ dodáva Björn van den Berg.

Prekážky padli

Doteraz po elektromobiloch siahali hlavne inovatívne firmy, tzv. trendsetteri, a spoločensky zodpovedné firmy. „Začína silnieť aj ďalší trend. Cena aj infraštruktúra sú už dostupné, čo priťahuje ďalšie firmy,“ konštatuje Björn van den Berg.

Dôvodom je, že obstaranie si elektromobilu cez operatívny lízing nevyžaduje žiadnu hotovosť. Pri operatívnom lízingu sa platí len skutočný čas využívania auta, teda rozdiel medzi nadobúdacou hodnotou vozidla a zostatkovou cenou po skončení prenájmu. „Vďaka vysokým zostatkovým cenám elektromobilov vieme mesačné platby operatívneho lízingu nastaviť rovnako cenovo výhodne ako pri klasických vozidlách. Pre firmu sú pritom fixné a bez rizika odpredajnej ceny či servisných nákladov,“ vysvetľuje Björn van den Berg.

Ceny elektriny a servisných nákladov sú dnes oveľa nižšie v porovnaní s nákladmi na vozidlo so spaľovacím motorom, dokonca v prípade verejného nabíjania sú zdarma. Aktuálne Business Lease prichádza s E-mobility balíkom, kedy s elektromobilom  zabezpečuje klientovi komplexný balík starostlivosti vrátane nabíjacej stanice. V prípade spomínanej Tesly má vždy k dispozícii i najnovšie aktualizácie. Napríklad aj jazdu s autopilotom, a to bez ohľadu na to, či bol pôvodne súčasťou technologického vybavenia.

Hustejšia sieť

Slovensko má dnes najhustejšie pokrytie nabíjacími stanicami. Popri 20 verejných rýchlonabíjacích staniciach CHAdeMO od spoločnosti Greenway, je tu ďalších 5 rýchlonabíjacích staníc od iných spoločností a najnovšie pribudla aj verejná supernabíjacia stanica Tesla Supercharger vo Zvolene.

„Poloha v strede Slovenska je logickou voľbou. Politika Tesly je využívanie superchargrov iba na dobíjanie vozidiel na dlhších cestách, a nie ako nabíjačka na každodenné využívanie,“ hovorí Vladimír Guštafík, manažér tímu pre nákup a servis vozidiel v spoločnosti Business Lease Slovakia.

„Tesla stanica vo Zvolene obsahuje štyri superchargre, ktoré sú nateraz najvýkonnejšie v stredoeurópskom regióne, pričom nabitie je zdarma. Nám napríklad nabitie Tesly z dojazdu cca 25 km na 300 km, čo je približne 85 % kapacity, zabralo asi hodinu. Vysoký výkon je naozaj poznať,“ dodáva. Pre niektorých môže byť nevýhodou dlhší čas čakania na dobitie v porovnaní s klasickým spaľovacím motorom. Nabíjacie stanice sú však v blízkosti diaľnice či rýchlostnej cesty a v blízkosti nákupných centier. „Aj v prípade Tesly je stanica v areáli, kde je reštaurácia a hotel s wellnessom, takže čas nabíjania sa dá využiť príjemne. Okrem toho, pokiaľ si vezmeme, že nabíjačka je približne na pol ceste do Košíc, umiestnenie je ideálne pri cestovaní v rámci Slovenska,“ vysvetľuje Guštafík.

Kedy dobehneme západ

„Elektromobily sú predovšetkým vhodné ako tzv. mestské žihadielka, ktoré sa jednoducho dajú dobíjať na mieste pracoviska, doma, alebo zdarma vo väčšine nákupných centier. Na druhej strane, väčšina z nich má dojazd 200 km a v prípade Tesly dokonca 500 km, čo pri spomínanej  zväčšujúcej sa infraštruktúre rýchlonabíjacích staníc na hlavných ťahoch po Slovensku skutočne umožňuje rýchlejší rozvoj elektromobility,“ hovorí Guštafík.

Podľa najnovších štúdií Bloomberg New Energy Finance nás svetová revolúcia v elektromobilite čaká už do šiestich rokov. Dôvodom má byť podľa autorov štúdie postupné výrazné zníženie nákladov na výrobu. Samozrejme, rozdiely v jej presadzovaní na trhu vidieť už dnes. Napríklad v Holandsku je aktuálny počet elektromobilov už 50-tisíc a do roku 2020 by sa mal zvýšiť na úroveň 200-tisíc. Dôvodom je nielen záujem o ekológiu, ale aj výrazná štátna podpora.

U nás sú už tiež určité legislatívne zvýhodnenia pre elektromobily, ako napr. základná registračná daň a nulová cestná daň pre vozidlá, ktorých jediným zdrojom pohonu je elektrická energia. Pozitívnemu vývoju nasvedčuje aj vládna Stratégia rozvoja elektromobility a jej 16 opatrení na podporu elektromobility u nás.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.