Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Dnes sme takmer všetci pripútaní k obrazovkám – k počítačom a tabletom. Študenti zostali odtrhnutí od klasického vyučovania. Toto obdobie však môže každý využiť naplno. Budúci absolventi majú práve teraz dostatok času na to, aby ho využili pre seba a hlavne efektívne.

A prečo sa oplatí investícia do vzdelávania? Jednoduchá odpoveď – pri hľadaní si práce pomôže každá získaná zručnosť navyše. Nájsť si po škole prácu môže byť pre mnohých stresujúcou záležitosťou. Dnešní zamestnávatelia bežne vyžadujú ovládanie rôznych softvérových nástrojov. Vysokoškoláci, stredoškoláci a vlastne všetci tí, ktorí teraz končia svoje štúdium, sa budú musieť o svoje vysnívané miesto „pobiť“ v tvrdej konkurencii. Taká je súčasná realita.

Čo sa týka konkurencie, tak rovnako na tom sú aj univerzity – tie potrebujú pracovať s kvalitnými softvérmi a inžinierskymi nástrojmi. Prečo? Tak môžu ponúknuť študentom možnosti na profesionálny rast a zároveň aj získať praktické skúsenosti už počas štúdia. To bude pre nich znamenať veľkú výhodu pred ostatnými absolventmi.

Licenciu MATLAB, o ktorej ste už mohli počuť aj u nás na Slovensku, bežne využívajú svetové univerzity, dokonca je ich viac ako 5000 po celom svete. K nim sa pridali aj tie na Slovensku, konkrétne Slovenská technická univerzita v Bratislave (STU), Technická univerzita v Košiciach (TUKE), Technická univerzita vo Zvolene (TUZVO), Univerzita J. Selyeho, Žilinská univerzita v Žiline (UNIZA).

Pri výskume a aj pri výučbe často riešime problematiku, ktorá si vyžaduje implementáciu náročných numerických procedúr. Je to problematika riešenia otázok v oblasti nelineárnych rovníc., riešenia sústav rovníc, riešenia diferenciálnych a integrálnych rovníc a podobne. Využívanie tohto systému považujeme za nástroj pre skvalitnenie vedy a zároveň pre prípravu našich absolventov na aktuálne potreby praxe, ktoré vyžadujú poznatky s využitím takéhoto nástroja pri vývoji rôznych riešení vyplývajúcich z požiadaviek praxe,“ hovorí o MATLAB-e prorektor pre informačné systémy zo Žilinskej univerzity v Žiline Karol Matiaško.

Pomôže vysokému školstvu

MATLAB je podľa Karola Matiaška systém, ktorý je ľahko naučiteľný a zároveň je dostatočne robustný na to, aby sa v ňom dali vykonávať aj zložité technické výpočty a simulácie. Pretože poskytuje vopred naprogramované šablóny a vzory, umožňuje pedagógom, vedcom a študentom pochopiť podstatu riešeného problému bez nutnosti zdĺhavého ladenia parametrov ovplyvňujúcich kvalitu a dĺžku trvania technických výpočtov. Zároveň však umožňuje vykonávať parametrizáciu hodnôt, čo vytvára priestor na bádanie a objavovanie nových znalostí pri riešení bakalárskych, diplomových a doktorandských prác, resp. pri riešení rôznych vedeckých problémov.

Technická univerzita vo Zvolene tiež využíva spomínaný inžiniersky nástroj. Ako vnímajú tento krok tam a čo ich k tomu viedlo? „Vnímam ho ako krok dopredu, pre našu  školu, učiteľov, ale hlavne študentov. Mňa osobne k tomu viedlo využitie MATLAB-u ako nástroja na chemicko-inžinierske výpočty, ktoré vyučujem a ktoré potrebujú zvládnuť hlavne študenti, ktorí s matematikou, čím ďalej tým viac, nie sú kamaráti,“ odpovedá vysokoškolská pedagogička Anna Ďuricová, ktorá pôsobí na spomínanej univerzite.

Rovnako sme sa pýtali aj na reakcie študentov TUZVO. Aké sú ich reakcie a či je záujem zo strany študentov? „Zatiaľ je ťažké vyhodnotiť tento záujem, pracovali sme v škole krátko po zavedení celouniverzitnej licencie, kým nás nezasiahla izolácia zo školy a špecifická výučba online. Z mojej skúsenosti však môžem povedať, že som implementovala kurzy na samoštúdium poskytnuté v MATLAB-e miesto chemicko-inžinierskych laboratórnych cvičení, ktoré sa nedali v tomto čase vykonávať. Reakcie týchto mojich študentov sú nad očakávanie, kurzy zvládajú, dokonca niektorí sa potešili, že sa takto môžu rozvíjať ďalej. Samozrejme, našli sa odporcovia, vyhlasujúc, že matematiku nemajú radi, a že je to príliš informatické a programovateľné,“ zhodnotila svoje skúsenosti Anna Ďuricová z TUZVO.

Digitálne zručnosti sú žiaduce

Potvrdzuje sa, že spomínaný nástroj pomáha študentom aj tým, že budú uplatniteľnejší na trhu práce po skončení štúdia. „MATLAB v prvom rade pomôže študentom  zlepšovať si svoje digitálne zručnosti, ktoré sú dnes nevyhnutné nielen vo vzdelávaní, ale aj priamo v praxi. Môžu si overovať svoje nápady a zároveň si ich uplatniť v reálnom čase. Zlepšujú si svoju kreativitu, rozširujú obzory a vytvárajú svoje konkrétne algoritmy na uľahčenie práce, výpočtov a nastavených problémov. Určite si zvyšujú hodnotu svojho vzdelania a budú sa môcť prezentovať získanými bonusmi pri hľadaní si práce,“ zhrnula na záver výhody tohto nástroja vysokoškolská pedagogička.

Digitálne zručnosti sú dnes nevyhnutnou výbavou každého absolventa univerzity – o tom niet pochýb. Čo môžu dnešní absolventi ponúknuť potenciálnemu zamestnávateľovi?

Znalosť práce s podobnými systémami ponúka predovšetkým obrovskú flexibilitu pri zvykaní si na nové softvérové nástroje, predovšetkým na aplikačnej úrovni. Študenti sa počas svojho vzdelávania stretnú s viacerými softvérovými nástrojmi, vrátane tých profesionálne používaných v jednotlivých oblastiach priemyslu. Vďaka tomu si vytvárajú určitú pružnosť a univerzálnosť pri používaní rôznych softvérových nástrojov. Túto schopnosť môžu následne veľmi dobre použiť pri adaptácii na špecializované softvérové nástroje používané budúcimi zamestnávateľmi. Po absolvovaní predmetov, v ktorých aktívne využívajú MATLAB na riešenie problémov a spracovanie výsledných dát (grafika, aproximácie, fitovanie a podobne) sú študenti schopní profesionálne a efektívne v primeranej dobe riešiť celý rad problémov, ktoré prináša reálna prax. Sú schopní definovať problém, vyriešiť ho, interpretovať a prezentovať svoje výsledky. Absolvent, ktorý ponúka takéto digitálne zručnosti je prínosom pre každého zamestnávateľa,“ odpovedá na záver Karol Matiaško z UNIZA.

Viac informácii nájdete TU.

Martina Baumann

Značky: