Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

V júni začala spoločnosť Toyota s výstavbou prvého japonského závodu na čistenie lítia pre výrobu automobilových batérií. Spoločná investícia japonskej spoločnosti a austrálskej ťažobnej spoločnosti  Orocobre je ďalším krokom Toyoty na dosiahnutie väčšej nezávislosti pri výrobe elektrických a hybridných automobilov.  Len nedávno pre závod  Naraha vybrali  dodávateľa technológie na spracovanie lítia. Továreň bude uvedená do prevádzky v roku 2021 a bude spracúvať suroviny z baní  Toyoty a Orocobre v Argentíne.

Toyota Tsusho Corp. a Orocobre sa v apríli rozhodli postaviť závod Naraha na výrobu čistého hydroxidu lítneho, ktorý je potrebný na výrobu batérií pre elektrické a hybridné autá.  Bude to prvý závod svojho druhu v Japonsku.  Väčšina výroby bude určená japonským výrobcom batérií. Hydroxid lítny budú vyrábať z uhličitanu lítneho, ktorý sa ťaží v bani  Olaroz v severnej Argentíne. V minulom roku kúpila Toyota Tsusho 15-percentný podiel v austrálskej ťažobnej spoločnosti a investovala do nej  282 miliónov dolárov. Účelom spolupráce je zvýšenie objemu ťažby o 25 000 ton na 42 500 ton lítia ročne.

S výstavbou závodu začali v júni, jeho uvedenie do prevádzky je naplánované na prvú polovicu roku 2021. Závod bude spracovávať ročne 9 500 ton suroviny, čím sa získa 10 000 ton čistého hydroxidu lítneho.

Ako dodávateľa technológií spracovania zlúčenín lítia do závodu Naraha si Toyota Tsusho a Orocobre vybrali spoločnosť Veolia Water Technologies. Spoločnosť Veolia bola poverená navrhnúť, dodať a zostaviť potrebné technické zariadenie. Je to ďalší krok  spoločnosti Toyota na ceste k zabezpečeniu kontroly nad reťazcom dodávok batérií, ktorý jej umožní ďalší rozvoj  hybridných a elektrických automobilov.

Toyota je najväčším výrobcom hybridných vozidiel na svete – v priebehu minulého roka sa predalo vo svete viac ako 1,6 milióna týchto automobilov. Spoločnosť systematicky modernizuje a rozširuje sortiment hybridov a zavádza do nových modelov hybridný pohon štvrtej generácie. Ako posledné príklady možno uviesť Corollu a RAV4. V roku 2020 uvedie japonská značka na trh aj autá výlučne na elektrický pohon poháňané akumulátorom  (BEV) – v Európe to bude model PROACE a v Číne spríbuznené crossovery Toyota C-HR a IZOA. Toyota potrebuje trakčné batérie aj pre elektrické vozidlá na vodíkový pohon (FCV) ako je Toyota Mirai, ktoré i keď čerpajú energiu najmä z vodíkových palivových článkov, používajú batérie na ukladanie energie získanej počas brzdenia. V roku 2025 plánuje japonský výrobca dosiahnuť predaj 5,5 milióna elektrifikovaných automobilov ročne.

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.