Toyota C-HR alebo tiež „Compact Hybrid Revolution“ je skonštruovaná tak, aby sa vozidlo vynímalo nielen v sortimente vozidiel automobilky Toyota, ale aj v celom segmente. A špeciálne to platí o verzii Neon, o ktorej si povieme v tomto článku viac. 

Limitovaná edícia Neon Lime bola vyrobená v počte len 2 000 kusov pre celú Európu, na Slovensku bude mať možnosť zakúpiť si tento prestížny crossover 60 zákazníkov! Viac o tejto limitovanej verzii v ďalšej časti článku.

Toyota C-HR všeobecne

V novej Toyote C-HR sa predstavuje osobitý štýl, ktorý spojením hornej časti karosérie v štýle kupé a mohutnej spodnej časti športového úžitkového vozidla (SUV) prináša na trh s crossovermi dynamiku. Sériový model s dĺžkou 4 360 mm, šírkou 1 795 mm, výškou 1 555 mm (hybridná verzia) a rázvorom kolies 2 640 mm zostáva verný exteriéru koncepčného vozidla. C-HR má modulovanú konštrukciu, ktorá sa vyznačuje karosériou s architektonickým motívom diamantu s vyčnievajúcimi oblúkmi kolies vo všetkých štyroch rohoch. To zdôrazňuje pevnosť a tuhosť nového crossoveru. Spája sa v nej pevná spodná časť karosérie a vyvýšená svetlá výška vozidla so štíhlym a elegantným profilom kabíny v štýle kupé.

Zúžená kabína pri pohľade zozadu integruje dvere batožinového priestoru s otváraním zhora, pričom samotný batožinový priestor pojme batožinu pre päť osôb. To je v kontraste s výrazne rozšírenými podbehmi kolies, ktoré dodávajú novému crossoveru široký a mimoriadne mohutný postoj.

Kultivovaný dizajn interiéru

Útulné a príjemné prostredie vzdušnej a priestrannej kabíny je vytvorené pomocou hladko vrstvenej architektúry prístrojového panela, ktorý pokračuje až do obloženia dverí so štýlovými ozdobnými prvkami a lesklého čierneho panela. Ponúka kontrast medzi povrchovou úpravou lahodiacou zmyslom a ostrými líniami, čím vytvára svieže, no pritom pohodlné prostredie.

Priestor orientovaný na vodiča obsahuje nové prvky a prívetivé intuitívne moderné technológie. Všetky ovládacie tlačidlá ako aj 8-palcová dotyková obrazovka s prepracovaným a vylepšeným rozhraním na komunikáciu medzi človekom a strojom (HMI) s navigačnou platformou Multi-Media ’16 a rozšírenou konektivitou sú mierne naklonené smerom k vodičovi. Vďaka tomuto riešeniu v spojení s asymetrickým dizajnom stredovej konzoly má vodič všetky ovládacie prvky na dosah ruky, pričom k príslušným tlačidlám má prístup aj spolujazdec.

Nové predné sedadlá sa vyznačujú unikátnym dvojstupňovým dizajnom: kým štíhla horná časť má športový charakter, mohutnejšia spodná časť ponúka bohatšie vatované vankúše a výraznejšiu oporu. Tieto odlišnosti sú zvýraznené čalúnením, kde sa na tento účel využívajú rozličné tóny, textúry a vzory.

Mnohé prepínače majú podobný tvar, ktorý odráža vonkajší motív karosérie v tvare diamantu, čo umocňuje dizajnové prepojenie interiéru s exteriérom. Rovnaký motív diamantu vidno aj na vzore obloženia dverí, poťahu stropu kabíny, sieťovine reproduktorov JBL a na tvare výškového reproduktora, ba dokonca aj na ručičkách číselníkov analógových prístrojov vodiča.

Základom konzistentného a jednoliateho vzhľadu nového interiéru je starostlivé zváženie výberu povrchových materiálov a spôsobov úpravy. V tomto smere prináša interiér tri hlavné druhy povrchovej úpravy: všetky povrchy v pozadí sú z materiálu podobného koži, všetky dotykové plochy sú potiahnuté jemnou kožou Nappa a pre všetky funkčné prvky, ako sú napríklad ovládacie tlačidlá, je vyhradená syntetická koža.

Úroveň výbavy aj pre najnáročnejších

Súčasťou štandardnej výbavy celého modelového radu je balík bezpečnostných technológií pod názvom Toyota Safety Sense. Obsahuje prednárazový bezpečnostný systém (s funkciou detekcie chodcov), adaptívny tempomat, varovný systém nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu s ovládačom riadenia, automatické diaľkové svetlá a asistenta rozpoznávania dopravných značiek. Komplexný bezpečnostný systém Toyota Safety Sense prispieva k znižovaniu rizika nárazov a prináša aj ďalšie výhody – vodičovi uľahčuje život za volantom a zmierňuje únavu.

Prednárazový bezpečnostný systém

Pri rýchlostiach v rozmedzí od 10 km/h až po najvyššiu rýchlosť vozidla systém využíva vpredu namontovaný snímač jednookej kamery a mikrovlnný radarový senzor na snímanie vozidiel a chodcov na ceste pre vozidlom. Ak vypočíta riziko zrážky, automaticky upozorní vodiča pomocou výstražného zvukového signálu a vizuálneho výstražného znamenia na multifunkčnom informačnom displeji. Zároveň sa aktivuje prednárazový brzdový asistent a v okamihu zošliapnutia brzdového pedála poskytne dodatočnú brzdnú silu. Ak systém usúdi, že možnosť čelnej zrážky s iným vozidlom alebo chodcom je mimoriadne vysoká, automaticky použije brzdy, aby kolízii zabránil, alebo ju aspoň zmiernil.

Adaptívny tempomat

Adaptívny tempomat modelu Toyota C-HR s funkciou sledovania pri každej rýchlosti využíva ten istý mikrovlnný radar ako prednárazový bezpečnostný systém. Pomocou neho udržiava bezpečnú vzdialenosť od vozidla idúceho vpredu, v prípade potreby spomalí vozidlo až do úplného zastavenia, a keď je cesta opäť voľná, plynulo zrýchli naspäť na predvolenú ustálenú rýchlosť.

Varovný systém nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu

Varovný systém nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu využíva kameru na čelnom skle na sledovanie smeru jazdy vozidla medzi vodorovným dopravným značením jazdných pruhov na povrchu vozovky. Ak usúdi, že auto sa chystá vychýliť zo svojho jazdného pruhu bez použitia ukazovateľa zmeny smeru jazdy, systém spustí poplašný signál a na multifunkčnom informačnom displeji rozsvieti výstražné svetlo. Ak sa vozidlo napriek tomu stále pohybuje mimo vyznačeného jazdného pruhu, použije jemnú silu na otáčanie volantu, a pomôže tak vodičovi vrátiť vozidlo do pôvodného smeru jazdy.

Automatické diaľkové svetlá

Systém automatických diaľkových svetiel využíva tú istú kameru upevnenú na čelnom skle ako varovný systém nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu. Systém rozpoznáva svetlá protiidúcich vozidiel alebo premávky pred vozidlom, automaticky prepne svetlomety na stretávacie svetlá, aby zabránil oslneniu ostatných účastníkov cestnej premávky, a len čo je cesta opäť voľná, vráti ich späť do režimu diaľkových svetiel. Prispieva tak k čo najlepšiemu osvetleniu cesty pri jazde v noci a zároveň rozširuje zorné pole vodiča.

Asistent rozpoznávania dopravných značiek

Asistent rozpoznávania dopravných značiek využíva prednú kameru na rozpoznávanie výstražných a príkazových dopravných značiek na hlavných cestách a diaľniciach. Tie potom zobrazuje na multifunkčnom informačnom displeji, čím znižuje riziko, že vodič si nevšimne rýchlostné obmedzenie, cestné uzávery a ďalšie dôležité informácie.

Vyspelé bezpečnostné a asistenčné systémy vodiča

Toyota C-HR je vybavená aj ďalšími systémami, ktoré poskytujú vodičovi presnejšie aktuálne informácie o bezprostrednom okolí jeho vozidla, a podporujú tak bezpečnejšiu jazdu. Patrí k nim systém monitorovania mŕtveho uhla a systém upozornenia na premávku za vozidlom.

Systém monitorovania mŕtveho uhla využíva radarové senzory umiestnené na zadných rohoch vozidla na snímanie vozidiel v susedných jazdných pruhoch, ktoré sa pohybujú smerom do priestoru mŕtveho uhla vodiča. Systém upozorní vodiča na ich prítomnosť rozsvietením výstražnej kontrolky s diódou LED vo vonkajšom spätnom zrkadle na príslušnej strane vozidla. Svetelná kontrolka s diódou LED zostane rozsvietená dovtedy, kým sa vozidlo nachádza v priestore mŕtveho uhla vodiča. V prípade, že vodič použije smerové svetlo s úmyslom prejsť do dráhy vozidla, ktoré má vo svojom mŕtvom uhle, výstražná kontrolka začne rýchlo blikať, aby ho ešte naliehavejšie upozornila na hroziace nebezpečenstvo.

Jednoduchý inteligentný parkovací asistent

Model C-HR ponúka nový systém pod názvom S-IPA, ktorý využíva celý rad senzorov na vyhľadanie vhodných voľných parkovacích miest a okolitých objektov. Modernizácia tejto technológie dnes umožňuje jej fungovanie v parkovacích priestoroch o 22 percent menších než doteraz. Vodič zastaví vozidlo vedľa parkovacieho miesta a stlačením jediného tlačidla aktivuje systém S-IPA, ktorý navedie vozidlo do správnej polohy na zacúvanie do zvoleného priestoru. Tento systém bol vyvinutý s cieľom využiť rohové senzory pre parkovacieho asistenta.

Hudobný zážitok

Toto vozidlo je možné vybaviť na mieru vyrobeným audiosystémom JBL s 8-kanálovým stereofónnym zosilňovačom s výkonom 576 W a sústavou 9 reproduktorov, medzi ktoré patria aj dva nové patentované akustické vlnovody JBL, známe ako výškové reproduktory „horn tweeters“. Tento systém prináša najkvalitnejšiu reprodukciu zvuku v celej kategórii crossoverov. Keďže na kvalitu zvuku celého systému môžu mať veľký vplyv rôzne prvky interiéru, ako sú napríklad okná, strešné okno, čalúnenie, ale aj tuhosť štruktúry karosérie v okolí každého reproduktora, je tento audiosystém výsledkom mimoriadne úzkej spolupráce medzi spoločnosťou JBL a inžiniermi spoločnosti Toyota už od ranej fázy procesu projektovania. Výsledkom je orientácia rozmiestnenia reproduktorov a použitie presne integrovaného výškového reproduktora „horn tweeter“ na stĺpiku čelného skla vďaka čomu systém prináša ostrý a jasný zvuk.

Okrem akustických vlnovodov a dvoch výškových reproduktorov „horn tweeters“ s výškou 25 mm audiosystém obsahuje aj dve jednotky so širokým rozptylom veľkosti 80 mm a dva doplnkové basové reproduktory (subwoofery) s výškou 17 cm v prednej časti kabíny. V zadnej časti vozidla C-HR sú dva 15-centimetrové širokopásmové reproduktory, kým jeden doplnkový basový reproduktor s výškou 19 cm je umiestnený v špeciálnej 10-litrovej pootočenej reproduktorovej skrini v batožinovom priestore.

Najmodernejšie pohonné sústavy

Toyota C-HR je vybavená hybridnou hnacou sústavou najnovšej generácie. Produkuje emisie CO2 na úrovni len 82 g/km a vykazuje kombinovanú spotrebu paliva len 3,6 l/100 km. Toto nové hnacie ústrojenstvo, ktoré vyvinie výkon 90 kW/122 k (DIN), je nielen výkonnejšie a ľahšie než predchádzajúca sústava, ale vyznačuje sa aj ostrejším výkonom. Detailné konštrukčné zmeny na motore viedli k zlepšeniu tepelnej účinnosti až o 40 %.

Hybridná sústava modelu Toyota C-HR obsahuje 1,8-litrový zážihový motor s technológiou inteligentného variabilného časovania ventilov (VVT-i) s Atkinsonovým cyklom. V porovnaní s modelom Prius tretej generácie je tento motor kompletne prerobený a vyznačuje sa výrazne nižšou spotrebou paliva. Vylepšil sa prietok plynu, spaľovanie, chladenie aj kontrola klepania, a systém recirkulácie výfukových plynov sa využíva omnoho efektívnejšie.

Spoločnosť Toyota vyvinula systém rekuperácie tepla, ktorý využíva spotrebovaný výfukový plyn na urýchlenie zohrievania chladiacej kvapaliny motora. To znamená, že možno ušetriť palivo, pretože hybridná sústava dokáže vypnúť motor skôr a častejšie, keď nie je potrebný na pohon vozidla. Motor zároveň rýchlejšie dosiahne svoju optimálnu prevádzkovú teplotu, a to vďaka novému dvojitému chladiacemu systému, ktorý v prípade potreby dokáže zmenšiť objem chladiacej kvapaliny prúdiacej do motora. To napomáha zvýšeniu výkonu v chladnom počasí. Motor dosahuje maximálny výkon 98 k (DIN)/72 kW pri rýchlosti 5 200 otáčok za minútu, pričom maximálny krútiaci moment 142 Nm dodá pri 3 600 otáčkach za minútu.

Nikel-metal-hydridový (NiMH) akumulátor je kompaktnejší a celý je uložený pod zadnými sedadlami, takže nezasahuje do batožinového priestoru. Zvýšil sa tým výkon chladenia a rozšíril sa rozsah rekuperácie.

Toyota C-HR je v ponuke aj s novým 1,2-litrovým motorom s turbodúchadlom, ktorý mal premiéru v modeli Auris. Motor vyvinie výkon 85 kW/116 k (DIN), dodá 185 Nm krútiaceho momentu, produkuje emisie CO2 od úrovne 125 g/km a ponúka kombinovanú spotrebu paliva od 5,5 l/100 km. Motor je možné spojiť buď so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo s prevodovkou s plynulo meniteľným prevodom (CVT). Verzie s prevodovkou CVT sú v ponuke s pohonom predných alebo všetkých kolies.

Špecialitka Toyota C-HR Neon Lime powered by JBL podrobne

Toyota C-HR Neon Lime powered by JBL je kompletný názov špeciálnej edície modelu C-HR, ktorá vyniká výraznou farbou karosérie ako aj doplnkovou výbavou. Majiteľ tohto vozidla získa unikátny balík 360° Music Experience, ktorý je výsledkom spolupráce so spoločnosťami JBL a Deezer.

Balík 360° Music Experience pre Toyotu C-HR v spolupráci s JBL obsahuje

  1. JBL Endurance DIVE – Bezdrôtová technológia Bluetooth umožňuje prenášať hudbu cez tieto slúchadlá až po dobu 8 hodín- Vôbec sa nemusíte zaoberať  káblami, slúchadlká sa dajú veľmi dobre využiť pri športovom tréningu. Nikdy netlačia a nevypadnú z uší vďaka technológiám TwistLock a FlexSoft. Slúchadlá JBL Endurance DIVE sú vybavené technológiou IPX7, čo znamená možnosť použitia za každého počasia a rovnako aj pri plávaní. Tlačidlá na slúchadlách umožňujú jednoduché ovládanie hudby a hovorov.
  2. JBL Tune 600BTNC – Aktívne potlačenie hluku v týchto mostových slúchadlách umožňuje naplno si vychutnávať hudbu bez toho, aby k vám doliehali zvuky zvonka. Batéria má 12-hodinovú výdrž pri zapnutých funkciách Bluetooth a aktívnom potláčaní hluku. Navíjanie batérie trvá 2 hodiny. Slúchadlá je možné využívať aj s použitím kábla a takisto s vypnutou funkciou potláčania hluku. Hudbu aj hovory môžete jednoducho ovládať pomocou pohodlného trojtlačidlového diaľkového ovládania s mikrofónom. Vďaka ľahkým materiálom sú tieto slúchadlá pohodlné na ušiach a robustná konštrukcia zaručuje, že ich je možné bez problémov sklápať a roztvárať po mnoho rokov.
  3. JBL Pulse 3 – Tento prenosný reproduktor umožňuje okrem prehrávania hudby aj bezdrôtovo pripojiť až 2 smartfóny alebo tablety. Vstavaná nabíjateľná Li-ion batéria poskytuje až 12 hodín prehrávania hudby spojených so svetelnými efektami. Vďaka technológii IPX7 Waterproof sa nemusíte obávať, že sa reproduktor poškodí v dôsledku dažďa, rozliatiu tekutín alebo ponorenia do vody. Je totiž kompletne vodotesný. Cez reproduktor je takisto možné prijímať hovory stlačením tlačidla.
  4. 6-mesačné predplatné služby Deezer – K dispozícii je až 53 miliónov skladieb, ktoré môžete počúvať tak online ako aj offline. Užívajte si vlastné zoznamy skladieb počas cesty v Toyotoe C-HR.
  5. Členstvo v JBL VIP klube – Získate informácie o produktových novinkách, aktuálnych zľavách, koncertoch či hudobných festivaloch

Dizajn Toyota C-HR Neon Lime powered by JBL

Limitovaná edícia Toyota C-HR Neon Lime powered by JBL je dostupná v hybridnej motorizácii s najvyššou výbavou. Limetkovozelená farba karosérie úžasne kontrastuje s čiernou farbou strechy, pričom 18-palcové matné čierne zliatinové disky kolies ešte zdôrazňujú unikátny dizajn vozidla. Štýlové vyhotovenie exteriéru dopĺňa elegantný interiér v čiernej farbe so sedadlami s prvkami z Alcantary, prémiovým audiosystémom JBL a vstavanou navigáciou.

Špeciálne prvky výbavy Toyota C-HR Neon Lime powered by JBL

  • Špeciálny lak karosérie Neon Lime so strechou v čiernej farbe Black Star
  • 18-palcové zliatinové disky kolies v čiernom matnom vyhotovení
  • Multimediálny systém Toyota Touch 2 s navigáciou Go
  • Prémiový audiosystém JBL, osemkanálový stereo zosilňovač s celkovým výkonom 576 W, 8 reproduktorov, subwoofer
  • Balik 360° Music Experience
  • LED predné, zadné a hmlové svetlá
  • Zatmavené zadné bočné okná a okno piatych dverí (Privacy glass)
  • Čalúnenie sedadiel v kombinácii prírodná/syntetická koža a Alcantara
  • Automatická dvojzónová klimatizácia
  • Bezpečnostný systém Toyota Safety Sense
  • Bezkľúčové odomykanie a štartovanie Smart Entry & Start
  • Inteligentný parkovací asistent (Simple‑IPA)

Cena Toyota C-HR a špeciálnej verzie

Cena Toyoty C-HR je už od 19 040 eur. Toyota C-HR Hybrid Neon Lime sa štandardne predáva za cenu 31 900 eur. Aktuálne na tento model prebieha akciová zľava až 2000 eur a tento model tak bude váš už za 29 900 eur. Jeho nákupom sa stávate majiteľom exkluzívnej verzie so všetkými výhodami a pripomíname, že pre celé Slovensko je k dispozícii 60 vozidiel.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.