Corolla hlási návrat vo veľkom štýle. S prepracovaným dizajnom a novými technológiami chce zaujať potencionálnych zákazníkov, ale aj novinársku obec. Podarilo sa jej to?
Premeňme teóriu na prax a prejdime k praktickému testu. Najprv sa v redakcii objavila Toyota Corolla vo verzii Sedan so slabšou hybridnou jednotkou (1,8-litrový 4-valec + elektromotor s kombinovaným výkonom 90kW), ktorú mal na test Ondrej. Recenziu nájdete – TU. Následne sa nám do rúk dostala verzia Touring Sports, teda kombi v najvyššej výbave Executive a s najvýkonnejšou hybridnou jednotkou (2-litrový 4-valec + elektromotor Dynamic Force s kombinovaným výkonom 132kW). Tento model bol obohatený o ďalšie dva príplatkové balíky VIP a JBL, ktoré sme si obľúbili – o nich si povieme neskôr. Takáto konfigurácia vás bude stáť približne 31 000 eur, ale túto cenu si dokáže obhájiť vlastnosťami a ekonomickou prevádzkou. Tak sa na ňu pozrime!
Už počas preberania vozidla nás zaujala nevšedná, ale veľmi krásna hnedá metalíza. Táto farba je proste TOP.
Ešte pred cestou do álp venujme pár viet exteriéru. Raja, presne tohto morského živočícha mi pripomína dizajn prednej masky, ktorá pôsobí dravo a zároveň chce vyzerať nevšedne. Splnené v oboch prípadoch, toto bude zaujímavé aj o pár rokov. K tejto dvojici sa pridávajú LED svetlomety so špecifickým dizajnom a svetelným podpisom, ktoré majú výborný dosah, svietivosť a vedia tieňovať ostatné autá v premávke. Automatické prepínanie režimov je samozrejmosťou.
Bočná silueta je menej výrazná, ale príjemná na pohľad a končí relatívne širokou zadnicou, ktorej dominujú koncové LED svetlá so zaujímavým svetelným podpisom. Pri pohľade na profil auta si ešte všimnite jemne predĺženú strechu (krídieľko) piatych dverí, ale hlavne krásne 18“ disky, na ktorých sú obuté pneumatiky s nízkym profilom (225/40/18). Vyzerá to výborne, ale tento profil nás v danej kategórii prekvapil. No nevadí, pozrite sa ešte na dvojitú koncovku výfukového systému, ktorá dáva najavo, že toto auto nie je úplný leňochod. A veruže nie je!
Ako vyskúšať rodinný hybrid čo najlepšie? Tak znela otázka a onedlho bola na svete aj odpoveď, ideme sa pozrieť do álp! Teda na ich začiatok, ale aj to sa počíta. Navštívili sme krásne pútnické mestečko Mariazella končili sme v dedinke Wildalpen (Štajersko) – ktorá je rajom pre rafterov. A tak sme vyskúšali aj to, ako je to s priestorom – ideme štyria, dvaja dospelí a dve deti. Avšak, v prvom rade sa zameriame na to, ako je to s ekonomikou prevádzky tohoto modelu. Prvá polovica týždňa bola aj o diaľniciach, kde sa hybridná Corolla vôbec nestratí, ale extra ekonomické to nebude. Prišiel víkend, my sme sa zbalili a vyrazili na cestu.
Hneď na začiatku musíme oceniť vnútorný priestor pre pasažierov, precízne vyhotovenie interiéru a použité materiály. Boli sme veľmi prekvapení, kam sa tento model posunul. Predné sedadlá s unikátnym dizajnom a v bielej koži sú nie len pekné, ale aj pohodlné (elektricky ovládané bedrové opierky + vyhrievanie), majú príjemné bočné vedenie a počas našej cesty sme nepociťovali žiadny diskomfort. Palubná doska v čierno bielej kombinácii, ktorú oddeľuje vzorovaná hliníková lišta nás úplne dostala – sedíme v Corolle alebo v nejakom Lexuse? Veľmi pekné! Ovládacie prvky sú rozmiestnené prijateľne na to, aby sa k nim šofér vedel ľahko dostať bez hľadania, ale nie všetko je ideálne.
Zo stredu palubnej dosky vytŕča 8“ dotykový LCD displej systému Toyota Touch 2, ktorý má zvláštne ovládanie a hardvérové tlačidlá, ktoré sa sem nehodia. Hmm, čo už. Ocenili sme však 2-zónovú klimatizáciu s klasickým ovládaním a vyhrievaný multifunkčný volant, s ktorým sa dobre pracuje. Sú na ňom všetky prvky, ktoré potrebujeme mať „pod palcom“ a dokonca aj správne umiestnené (myslíme tým ovládanie hlasitosti na ľavej strane). Ak nemáte držiak na telefón, tak medzi potenciometre na klimatizačnom panely sa pekne zmestí napr. iPhone XS Max a veľmi dobre tu drží :). Ak používate navigačné aplikácie, tak smartfón budete potrebovať mať na očiach. Systém vozidla je síce použiteľný, ale aplikácie ako Apple CarPlay a Android Auto nepodporuje, čo je škoda.
Dostatočne široký a od palubnej dosky oddelený stredový tunel pohltil tlačidlá nastavenia jazdných režimov, parkovacej brzdy, ale aj ovládač e-CVT prevodovky. Tesne pod palubnou doskou je podložka s bezdrôtovým Qi nabíjaním pre smartfón, ktorý ak tam vložíte, tak na 90% zapnete aj vyhrievanie sedadla, čo nie je príjemné ani praktické. Kolískové ovládače vyhrievania sú zastaralé a ešte aj zle umiestnené. Samozrejmosťou je aj lakťová opierka s úložným priestorom, kde nájdete jeden USB-A port a 12V zásuvku. Druhý USB-A port je skrytý v palubnej doske aj s 3,5 mm audio konektorom.
Takže, vpredu sa nám sedelo na danú kategóriu nadpriemerne, posed za volantom je síce nízky, ale výborný, pričom ceníme aj perfektný výhľad z kabíny. A čo deti vzadu? Tie sa na kľukatých horských cestičkách cítili veľmi dobre, priam až tak dobre, že jedno z nich vrátilo raňajky späť na svetlo sveta. Nevadí, prezliecť, vyčistiť a pokračujeme, ale už pomalšie! Zadní pasažieri majú v kombi verzii slušný priestor na nohy a hlavu, ale záleží od toho, kto sedí vpredu. Za dvojmetrovou osobou je priestor pre útlejšieho dospelého, normálneho tínedžera a super priestor pre dieťa. Ak by šoférovala mamička, tak sa sem pohodlne zmestím aj ja, ale hlavu by som si šúchal. Takže, bežné postavy sa budú v druhom rade cítiť pohodlne.
Deťom sa páčila aj lakťová opierka s držiakmi na nápoje, pričom počas horúceho dňa ocenili aj samostatný výduch ventilácie vzadu. Ten sa zíde aj v zime. Teraz skočíme do batožinového priestoru, do ktorého som dal kočík, pár tašiek, pracovný ruksak a ešte ostalo miesto na pohostenie. Milujem jesť pri aute počas dlhých ciest – tripov, pričom si z kufru robím pomyselný stolík (Miro, ty si nomád!).To kufor spĺňa a stále ostáva miesto, takže na dovolenku sa zbalíte bez väčších problémov. Navyše, kufor má dvojité dno a pod podlahou je čierna diera, fakt, mega priestor na množstvo vecí alebo dojazdové koleso. Základný objem batožinového priestoru činí 581 litrov. Po sklopení zadných operadiel sa vytvorí takmer rovina (dá sa tu aj spať) a kapacita sa zvýši na viac ako dvojnásobok. Praktickým doplnkom na záver je elektricky ovládané veko batožinového priestoru s možnosťou nastavenia výšky otvárania cez palubný počítač.
Poďme jazdiť!
Najprv technické údaje. Testovaný model disponoval najvýkonnejšou hybridnou jednotkou, ktorej základom je 2-litrový 4-valec s výkonom 112 kW a max. krútiacim momentom 190 Nm. Dôležitou súčasťou základnej jednotky je elektromotor a výkonom 80 kW a max. krútiacim momentom 202 Nm. Maximálny výkon tejto zostavy činí 132 kW (180ps) a všetká sila je na predné kolesá prenášaná prostredníctvom e-CVT prevodovky (bezstupňovej). Táto kombinácia je príjemná, prevodovka sa správa kultivovane a systémový výkon je veľmi slušný. Ocenil som ho hlavne na okresných cestách počas prudších manévrov a predbiehania.
K dispozícii je aj manuálne radenie pod volantom, ale to je skôr na okrasu. Dostupné sú tri základné jazdné režimy – Eco, Normal, Sport + jeden čisto elektrický EV. Ten využijete iba vtedy, ak je batéria dostatočne nabitá a akcelerujete veľmi opatrne. Vydrží však iba chvíľku, ale to nepovažujeme za nevýhodu. Podstatou je kombinovaný hybridný režim a relatívne účinná rekuperácia, vďaka ktorej sa vracia prebytočná energia späť do batérie, ktorá poháňa elektromotor počas rozbiehania a kľudnej jazdy (priali by sme si možnosť nastavenia intenzity rekuperácie). Vďaka tomuto systému, ktorý pracuje plne automaticky je výsledná spotreba benzínu veľmi dobrá.
Nám to počas testu vychádzalo takto – v meste sme mali priemernú spotrebu od 4,9 do 5,3 l/100km. Na diaľnici sme sa veselo vyštverali nad 6,7 l/100km a problém nie je atakovať ani vyššie čísla. Záleží od podmienok a rýchlosti. Naša cesta do álp bola najúspešnejšia, išli sme po okresných cestách a v rámci predpisov, čím sme v úplnej pohode spravili celú trasu za 4,9 l/100 km, pričom sme občas klesli aj na 4,8l/100km. Toto sú výborné hodnoty, pričom vidieť, kde je hybrid doma. Kombinovaná spotreba sa za normálnych okolností pohybuje v okolí 5 až 5,2 l/100km. Základom úspechu je plynulé rozbiehanie, pohodová jazda a hlavne rekuperácia. Dá sa na to zvyknúť, báť sa toho netreba – veľká časť úspechu je v hlave šoféra.
Počas výletu do álp sme ocenili aj veľmi komfortný podvozok, čo sme úplne nečakali. Áno, rakúske cesty sú o niečom inom, ale ani na tých našich to nebolo zlé. Filtrovanie nerovností na výbornú, odhlučnenie dostatočné a keď je to potrebné, tak vás podrží alebo skôr vydrží viac ako by ste očakávali. Ak vbehnete neprimeranou rýchlosťou do zákruty (vbehol som), tak podvozok sa nezľakne, ale pekne spolupracuje a podrží vás. Za dobrú stopu vďačí aj pneumatikám, ale celé je to hlavne o platforme TNGA. Vďaka nej je ťažisko auta nižšie a viacprvkové zavesenie zadných kolies zlepšuje spomínanú dynamiku jazdy.
Ešte na skok k technológiám a asistentom
Vyššie sme už niečo spomenuli, ale to nie je ani zďaleka všetko. Komfort zastrešuje okrem základných prvkov aj bezkľúčový vstup a štartovanie, vyhrievaný volant a vyhrievané čelné sklo. Pozornosť teraz presmerujeme na multimediálno-informačný systém Toyota Touch 2, ktorého hlavným bydliskom je 8“ LCD displej v strede palubnej dosky, ktorému sekunduje združený 7“ LCD displej pred vodičom a takmer 10“ projekčný Head-Up displej, ktorý zobrazuje všetky podstatné informácie o jazde, asistenčných systémoch a multimédiách. Združený prístrojový panel zobrazuje všetky potrebné údaje o vozidle, vrátane potrebných informácii o toku energie. Vo väčšom a s krajším grafom to môžete sledovať na hlavnom displeji.
Konektivitu zastupujú USB-A porty, audio vstup a Bluetooth. Prítomná je aj natívna navigácia, na ktorej sa nám páčilo hlavne to, že ak prejdete za hranice inej krajiny, tak vám poskytne výpis povolených rýchlostí, ale aj toleranciu alkoholu v danej krajine a prvky povinnej výbavy. Ceníme!To všetko je podčiarknuté príplatkovým JBL paketom, teda audio zostavou od JBL, ktoré je výborná. Tichú jazdu oživíte hlasnou hudbou :).
Toyota je značka vyznačujúca sa spoľahlivosťou, ale aj bezpečnosťou, resp. asistenčnými systémami. Začali sme výbornými LED svetlami a pokračovať budeme aktívnym vedením vozidla v jazdnom pruhu, ktoré pracuje veľmi slušne a je pekne kombinovateľné s adaptívnym tempomatom a čítaním značiek – rýchlostných obmedzení, na ktoré vie reagovať. Chýbať nesmie ani proaktívne sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, sledovanie okolia v zadnej časti vozidla, sledovanie pozornosti vodiča, sledovanie mŕtvych uhlov a pokročilý parkovací asistent (parkovacie PDC senzory + zadná kamera s priemerným rozlíšením).
Hodnotenie TOUCHIT
Nečakali sme veľa a dostali sme dostatok – to sa nám páči. Nová Toyota Corolla Touring Sports je viac ako uspokojivé auto pre stredne náročného používateľa, ktorý vyžaduje kultivovanosť, komfort, bezpečnosť a ekonomickú prevádzku. Okrem toho dostane v tomto prípade aj slušnú dávku prémiovosti, pokročilé asistenčné systémy a dostatočný výkon v spojení s komfortným podvozkom. Nedostatky sa nájdu všade, aj tu, ale to nič nemení na fakte, že ak chcete ušetriť náklady za palivo, byť ekologickí a myslieť dopredu, tak toto auto dáva jednoznačne zmysel. A napokon má aj prijateľnú cenu – s ohľadom na to, čo všetko ponúka.
Základná technická špecifikácia: Toyota Corolla Touring Sports Executive 2.0i Hybrid
- Benzínový motor: 1987 cm3 / 4-valec / 112 kW / 190 Nm
- Elektromotor: 80 kW / 202 Nm
- Prevodovka: Automat / e-CVT
- Poháňaná náprava: Predná
- Rozmery: dĺžka – 4650 mm / šírka – 1790 mm / výška – 1435 mm / rázvor – 2700 mm / svetlá výška: 135 mm
- Pohotovostná hmotnosť: 1370 kg
- Objem batožinového priestoru: 581 litrov
- Objem palivovej nádrže: 43 Litrov
- Maximálna rýchlosť: 180 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h: 8,1 sekundy
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Toyota Slovensko
Cena testovaného modelu: 31 270 Eur
Prečítajte si aj:
Mitsubishi Outlander PHEV: S plug-in-hybridným SUV do Chorvátska? Prečo nie?! Doplnené o VIDEO