Plne prepojená, riadená dátami a s automatickou optimalizujúcou: Bosch otvoril v Drážďanoch jednu z najmodernejších tovární na čipy na svete. Bosch reaguje na zvýšený dopyt po polovodičoch práve touto továrňou na výrobu čipov.
Plne automatizované, vzájomne prepojené stroje a integrované procesy v kombinácii s metódami umelej inteligencie (AI) robia z tohto drážďanského závodu inteligentnú továreň a tiež priekopníka v oblasti Priemyslu 4.0. Otvorený bol za prítomnosti nemeckej kancelárky Dr. Angely Merkelovej ako aj predsedníčky Európskej komisie Margrethe Vestagerovej 7. júna 2021.
„Pre spoločnosť Bosch sú polovodiče kľúčovou technológiou a je strategicky dôležité, aby ich sama vyvíjala a vyrábala. S pomocou umelej inteligencie posúvame výrobu polovodičov v Drážďanoch na novú úroveň,“ povedal Dr. Volkmar Denner, predseda predstavenstva spoločnosti Robert Bosch GmbH. Bosch do nej investoval približne jednu miliardu eur a ide o najväčšiu jednorazovú investíciu vo viac než 130-ročnej histórii spoločnosti.
Výroba v Drážďanoch bude zahájená už v júli. Od vtedy sa polovodiče vyrobené v novom závode budú používať v elektrickom náradí so značkou Bosch. Pre potreby automobilového priemyslu bude výroba čipov zahájená v septembri. Nový závod na čipy je prínosom pre Európu, Nemecko i spolkovú republiku Sasko. V súčasnej dobe pracuje v závode na výrobu polovodičov v saskom hlavnom meste na ploche 72 000 metrov štvorcových už približne 250 ľudí. Po rozšírení závodu sa očakáva nárast počtu zamestnancov na 700.
Priekopníci v Priemysle 4.0
Stroje, ktoré premýšľajú, údržba zo vzdialenosti až 9 000 kilometrov, okuliare so vstavanými kamerami: V Drážďanoch sa teraz nachádza jeden z najmodernejších závodov na výrobu polovodičov na svete. Všetky dáta z výroby polovodičov zo zariadení, senzorov a výrobkov sa zhromažďujú v centrálnom úložisku dát. Každú sekundu sú tak v závode generované výrobné dáta s objemom zodpovedajúcim 500 stranám textu. Za jeden deň to predstavuje viac než 42 miliónov popísaných listov. Tieto dáta sa potom vyhodnocujú pomocou metód umelej inteligencie. Samo-optimalizačné algoritmy sa učia odvodzovať predpovede z dát. Takto je možné analyzovať výrobné a údržbové procesy v reálnom čase. Algoritmus umelej inteligencie napríklad odhalí aj najmenšie abnormality vo wafroch. Algoritmy môžu presne predpovedať, či a kedy výrobný stroj alebo robot potrebuje údržbu alebo nastavenie. To znamená, že práce neprebiehajú podľa pevného plánu, ale presne vtedy, keď je to potrebné.
Závod existuje dvakrát
Ďalšou zvláštnosťou závodu na výrobu polovodičov je, že existuje dvakrát – raz v reálnom a raz v digitálnom svete. Hovorí sa tomu „digitálne dvojča“. Všetky časti továrne a všetky relevantné konštrukčné údaje celého polovodičového závodu boli v priebehu fázy výstavby digitálne zaznamenané a vizualizované vo forme trojrozmerného modelu. Dvojča sa skladá z približne pol milióna 3D objektov – od budov a infraštruktúry cez zásobovacie zariadenia, káblové trasy a ventilačné systémy až po stroje a výrobné zariadenia. To umožňuje simulovať optimalizácie procesov aj prestavby bez narušenia prebiehajúcej výroby. High-tech sa v drážďanskom závode používa aj pri údržbe: Stroje je možné udržiavať na diaľku pomocou dátových okuliarov a rozšírenej reality . Údržbu v Drážďanoch tak môže vykonávať špecialista výrobcu zariadenia v Ázii bez toho, aby musel byť prítomný na mieste. Kamera dátových okuliarov prenáša obraz cez pol sveta a odborník potom v reálnom čase na diaľku sprevádza pracovníka v Drážďanoch procesom údržby. Táto technológia bola tiež kľúčová na to, aby sa spustila prevádzka navzdory cestovným obmedzeniam súvisiacim s koronavírusom.
Polovodiče sú všade
Polovodiče v podobe mikročipov sa nachádzajú takmer v každom technickom zariadení – v smartfónoch, televízoroch, fitness náramkoch. A bez polovodičov dnes nejazdí a ani v budúcnosti nebude jazdiť žiadne auto. Najväčší rast v nadchádzajúcich rokoch odborníci vidia v asistenčných systémoch pre vodičov, informačných a zábavných systémoch a elektrifikácii pohonného systému.
„Silicon Saxony“: najväčšia európska lokalita pre mikroelektroniku
Bosch si pre svoj závod vybrala Drážďany po prieskume miest po celom svete. „Silicon Saxony“ (Kremíkové Sasko) je najväčšou európskou a piatou najväčšou svetovou lokalitou pre mikroelektroniku. Každý tretí čip vyrobený v Európe sa vyrába práve tu. Región na to ponúka ideálne podmienky. Drážďany majú dobrú infraštruktúru s krátkymi vzdialenosťami a dobrým spojením. Tá zahŕňa spoločnosti z dodávateľského priemyslu, poskytovateľov služieb ako aj univerzity a výskumné inštitúcie s príslušnými technologickými znalosťami.