Smartfóny, mobilné telefóny a nositeľná elektronika predstavujúce 44 percent celkových tržieb na trhu technického spotrebného tovaru, ktorý dosiahol 1,2 bilióna USD, sú aj naďalej hnacou silou jeho rozvoja.
Hoci celosvetový dopyt po smartfónoch sa v roku 2018 znížil o tri percentá na 1,44 miliardy USD, predaj zostáva vysoký a činí 522 miliardy USD. Toto sú zistenia GfK zverejnené na Mobile World Congress 2019 (Celosvetový mobilný kongres 2019), ktorý prebiehal v Barcelone.Celosvetový predaj smartfónov bol aj v roku 2018 silný, lebo pretrváva dopyt po prémiových modeloch, ktoré sú ťahúňom celkového rastu. V číselnom vyjadrení sa to rovná päťpercentnému zvýšeniu (522 miliardy USD).
Globálne však dopyt po smartfónoch v roku 2018 klesol oproti roku 2017 o tri percentá na 1,44 miliardy kusov. V minulom roku predstavovali smartfóny najväčšiu časť výdavkov na celosvetovom trhu technického spotrebného tovaru. V roku 2019 sa očakáva nárast o jedno percento. Údaje za Q4 2018 naznačujú podobný trend. Celosvetovo sa predalo zhruba 375 miliónov smartfónov (v medziročnom porovnaní pokles o sedem percent), čo predstavuje tržby na úrovni 144 miliárd USD.Ťahúňom rastu síce zostávajú prémiové modely, ale pretrváva nedostatok atraktívnych inováciíV roku 2018 sa približne 12 percent smartfónov (oproti deviatim percentám v roku 2017) predával za cenu vyššiu ako 800 USD.
Smartfóny za stredne vysoké ceny 150 – 400 USD predstavujú aj naďalej dôležitý segment so silnou konkurenciou, ktorá tvorí asi 46 percent smartfónov predaných celosvetovo v roku 2018 (o dve percentá viac ako v roku 2017).Trochu silné porovnanie so silným štvrtým kvartálom roku 2017 (od októbra do konca decembra 2018) ukazuje, že pretrváva nedostatok zaujímavých a atraktívnych inovácií, čo naďalej predlžuje dobu, po ktorej zákazníci nahrádzajú smartfón novým modelom, a dostáva priemernú predajnú cenu pod značný tlak. Tá vďaka tomu poklesla o dve percentá na priemernú cenu 384 USD.
Technologická konvergencia umožňuje silnejšie zážitkyŠtúdia GfK Consumer Life Study ukazuje, že sa menia spotrebiteľské trendy, pokiaľ ide o to, čo ľudia chcú vlastniť. Nielenže „dávajú prednosť menšiemu počtu zariadení lepšej kvality“, za ktoré zaplatia vyššiu cenu, ale „viac si cenia zážitky než dobrý pocit z toho, že niečo vlastnia“. Také inovácie ako je vyššia kapacita pamäte, väčší displej alebo fotoaparát s mnohonásobne vyšším počtom pixelov totiž predstavivosť spotrebiteľov nepodnecujú a nezvyšujú dopyt.
Igor Richter, expert GfK na telekomunikácie, poznamenáva: „Náš prieskum ukazuje, že aj keď sa nové funkcie smartfónov dajú čo do výkonnosti porovnávať s výpočtovou kapacitou laptopov, je potrebné tieto špičkové vlastnosti využiť v ponuke nových, silnejších zážitkov. Hry pre náročných sú doménou priemyslu osobných počítačov a v súčasnosti sú hlavným ťahúňom rastu v tejto oblasti. Napriek tomu však smartfón ponúka značný potenciál pre náročnejšie hry, ktorý však zatiaľ zostáva nevyužitý. Nehľadiac na to, že v porovnaní s PC sú obrazovky smartfónov relatívne malé, ich rýchle čipy, displeje s výborným rozlíšením a zvýšená kapacita batérií robí zo smartfónov ideálne zariadenie ponúkajúce potrebný výkon pre vynikajúci herný zážitok za pochodu. Tým sa vysvetľuje, prečo 55 percent majiteľov smartfónov ich v posledných 30 dňoch využívalo na hranie hier.
„Základný nositeľná elektronika v roku 2018 naďalej silno rástla, pretože medziročný dopyt stúpol o 16 percent a hodnota predaja vzrástla o 35 percent. O zvýšený dopyt sa postaral hlavne príchod inteligentných hodiniek so SIM kartou, ktoré tvoria najväčšiu časť tržieb v kategórii základnej nositeľnej elektroniky. Inteligentné hodinky so SIM kartou predstavovali 17 percent hodnoty predaja základnej nositeľnej elektroniky, čo je oproti roku 2017 o osem percent viac.
Dopyt v strednej a východnej Európe a v rozvíjajúcich sa ázijských krajinách * vyrovnáva pokles v Číne len čiastočneČínsky trh spotrebováva väčšinu celosvetovej produkcie smartfónov a súčasne je domovom miestnych značiek, ktoré sa stále viac predávajú po celom svete. 40 percent produkcie smartfónov čínskych značiek bolo v roku 2018 zakúpených mimo Číny, čo je o 31 percent viac ako v roku 2016.
Nedávny pokles dopytu v Číne v 4Q 2018 (medziročne o 19 percent) je značný (27 percent v objeme predaja) a má významný vplyv na globálne výsledky. Pokračujúci rast dopytu v rozvíjajúcich sa ázijských krajinách (medziročne plus 13 percent) a v strednej a východnej Európe (medziročne plus 3 percentá) vyrovnáva pokles v Číne zo 4Q 2018 len sčasti.