Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Hustá hmla, silný dážď, pokazené vozidlo za zákrutou: v cestnej premávke môžu mať takéto náhle udalosti rozsiahle následky. Bosch so svojou službou pre nebezpečenstvo na cestách poskytuje vodičom v reálnom čase informácie o potenciálnych nebezpečenstvách na ceste, čím výrazne znižuje riziko nehôd. Od júna 2024 bola služba Bosch Road Hazard Service použitá miliónkrát v Európe vo vozovom parku popredného nemeckého výrobcu automobilov. Teraz Bosch prináša túto službu do segmentu úžitkových vozidiel: od decembra 2024 bude k dispozícii aj v nákladných vozidlách Mercedes-Benz. Ďalším cieľom je zaviesť túto službu do osobných a nákladných vozidiel na celom svete, aby sa cesty stali bezpečnejšími pre čo najviac ľudí.

„Naša služba predvídania nebezpečenstva na cestách informuje vodičov osobných a nákladných vozidiel o nebezpečných podmienkach včas, ešte pred vznikom kritickej situácie,“ hovorí Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva spoločnosti Bosch a predseda divízie Mobility. „V úžitkových vozidlách služba umožňuje aj efektívne a včasné presmerovanie vozidiel, aby sa vyhli náhle sa objavenému nebezpečenstvu.“ Vďaka službe pre nebezpečenstvo na cestách dostávajú vodiči v reálnom čase upozornenia na aktuálne udalosti na svojej trase. Patria sem informácie o nehodách, vodičoch jazdiacich v protismere, silnom daždi alebo vetre, pokazených vozidlách alebo obmedzenej viditeľnosti napríklad v dôsledku hustej hmly.

Ako funguje služba Bosch

Kritické podmienky na cestách sa dajú presne predpovedať na základe anonymizovaných údajov z globálneho vozového parku zákazníkov s niekoľkými miliónmi vozidiel, ako aj údajov od poskytovateľov tretích strán, ako sú meteorologické služby alebo správcovia ciest. Vozidlá vozového parku vybavené touto službou poskytujú rôzne typy informácií vrátane miestnej vonkajšej teploty a toho, či sú aktivované stierače čelného skla alebo zadné hmlové svetlá, ako aj hlásenia o nehodách alebo zásahoch protišmykového systému ESP. Ak majú napríklad niektoré vozidlá vozového parku nastavené stierače na najvyšší stupeň, služba porovnáva tieto informácie aj s informáciami vybraných meteorologických služieb – napríklad či prší alebo koľko milimetrov vody bolo zaznamenaných na ceste. Algoritmus fúzie určí, či existuje riziko napríklad aquaplaningu, a služba potom upozorní vodiča, aby mohol v prípade potreby znížiť rýchlosť.

Alebo ďalší príklad: ak hrozí, že viditeľnosť pre vodiča klesne pod kritickú úroveň, služba to porovná s aktivitou zadných hmlových svetiel vozidiel v dotknutej oblasti a pomocou algoritmu rozhodne, či je varovanie potrebné.

Referenčný vozový park neustále zabezpečuje vysokú úroveň kvality služieb. Službu dopĺňa varovanie vodiča pred jazdou v protismere od spoločnosti Bosch. Ak sa v blízkosti nachádza vodič jazdiaci v protismere alebo ak vodič sám jazdí v protismere, služba mu pošle upozornenie priamo na displej navigácie.

Súčasť pripojených mapových služieb Bosch

Služba pre nebezpečenstvo na cestách je súčasťou pripojených mapových služieb spoločnosti Bosch, ktoré prinášajú do vozidla viac bezpečnosti a pohodlia. Ich rojové dáta a informácie o počasí sa môžu použiť aj na optimalizáciu asistenčných systémov vodiča, ako je adaptívny tempomat alebo automatické núdzové brzdenie. Napríklad, keď je cesta mokrá alebo klzká, koeficient trenia vozovky je nižší, ako keď je suchá, takže vozidlo musí skôr spustiť núdzové brzdenie, aby sa vyhlo potenciálnej nehode. Vďaka tejto službe budú vodiči varovaní ešte skôr, ak je povrch vozovky klzký.

Connected Map Service zohrávajú dôležitú úlohu pri jazde, ktorá je čoraz viac asistovaná a automatizovaná. Fungujú ako ďalší senzor, ktorý sa pozerá ďaleko za zorné pole a dosah radarových a video senzorov. Spoľahlivo poskytujú automatizovanému vozidlu všetky relevantné údaje na bezpečnú jazdu v podmienkach zníženej viditeľnosti. Na rozdiel od nepripojených vozidiel využívajú vozidlá s pripojenými mapovými službami kombinované skúsenosti všetkých pripojených vozidiel. Vďaka tomu dokážu systémy vozidla určiť také veci, ako je optimálna rýchlosť jazdy v kruhovom objazde, presná geometria jazdného pruhu a trajektória jazdy na neprehľadných križovatkách alebo lokalizačné orientačné body, ktoré môže vozidlo použiť na výpočet svojej polohy s presnosťou na centimeter. Výsledkom je, že automatizované vozidlá môžu jazdiť prirodzenejšie a predvídateľnejšie.

Značky: