Spoločnosť VAM security zabezpečila prvé auto ešte v roku 1999. Odvtedy to bolo tak 6000 automobilov, kde sa namontoval tento systém a za 20 rokov nebolo zdokumentované žiadne ukradnuté auto s týmto systémom.

Systém VAM je pritom držiteľom certifikátu E27 na homologizáciu poplašných systémov podľa nemeckej skúšobne TUV SUD. Súčasťou systému VAM je profesionálna montáž, všetko bolo vymyslené a vyrába sa na Slovensku a na Slovensku aj ostane. Súčiastky do tohto imobilizéra pochádzajú z Nemecka.

Ako sa kradnú moderné autá?

VAM vychádza z toho, že moderní zlodeji automobilov už nepoužívajú hrubú silu, ale sú to skôr IT špecialisti s pokročilými zručnosťami a dobrou výbavou. Predovšetkým používajú rušičku na odrušenie signálov z potenciálneho zabezpečovacieho zariadenia. Ďalej majú čítačku diaľkového ovládania, a tak si otvoria auto a môžu s ním aj odísť. Moderná metóda je zosilňovač signálu, ktorým sa auto s bezkľúčovým otváraním dá ukradnúť po zosilnení signálu z pôvodného kľúča, ktorý má jeho majiteľ pri sebe. Po odcudzení použijú detektor rôznych komunikačných a GPS zariadení, ktoré môžu byť  na ukrytých miestach v aute. Tie potom jednoducho prevŕtajú, a tak znefunkčnia. Ak majú auto vyhliadnuté na ukradnutie, pripevnia naň vlastný GPS vysielač a dostanú sa k nemu vo vhodnom čase a mieste.

Takto vyzerá čítačka, ktorou nám vo VAM ukázali, ako sa dá otvoriť auto, ktorým sme za nimi prišli do Kalnej nad Hronom

Ako funguje VAM?

VAM je vhodný pre všetky autá vyrobené po roku 2000 a je vhodný pre 3000 rôznych typov vozidiel vrátane stavebných strojov a poľnohospodárskej techniky. Za jeho úspechom je to, že pracuje vlastne opačne, ako alarmy či zabezpečovacie zariadenia, ktoré si môžete dnes kúpiť  spolu s autom alebo neskôr domontovať. Aktivuje sa totiž vtedy, keď auto otvoríte. Každý namontovaný systém VAM je pritom originál, nenájdete ani jedno auto, kde by bol namontovaný identický systém. Majiteľ vozidla dostáva tzv. čiernu skrinku (kazetu), ktorá je nevyhnutná na naštartovanie auta. Súčasťou dodávky sú dve takéto čierne skrinky, podobne ako máte dva kľúče od vozidla. Šachta pre túto čiernu skrinku sa montuje na dobre dostupné miesto, aby ste ju mohli pohodlne pred štartom auta zasunúť. Veľkosť čiernej skrinky sa podobná na originálny kľúč od auta.

A tu je čierna skrinka so 160 000 kombináciami

Bez čiernej skrinky nezmôžete nič, okrem toho, že sa dostanete dovnútra. Môžete mať dokonca originálny kľúč, auto po stlačení tlačidla vôbec nenaštartuje. Blokovaných je totiž až 6 činností, ktoré sú nevyhnutné na prevádzku automobilu. Niektoré z nich sú v motorovej časti, niečo pod prístrojovou doskou a niektoré v zadnej časti vozidla. Celkovo je v súčasných autách 20 až 40 častí, ktoré sa dajú blokovať, a ktoré to budú si vyberá mechanik, ale môže si ich vybrať aj majiteľ vozidla. Celkovo je to kombinácia elektrických a mechanických blokovaní.

Montáž blokovacích modulov do motorickej časti, pod palubovku a v zadnej časti auta:

Ich odblokovanie potom zabezpečí práve čierna skrinka so správnym kódom. Pravdepodobnosť jeho uhádnutia sa rovná výhre prvej ceny v Športke. Zlodejovi nepomôže ani výmena riadiacej jednotky vo vozidle, môže odpojiť batériu, nahradiť celú palubnú dosku a nič. VAM chráni auto proti výrobe náhradného kľúča, výmene spínacej jednotky, riadiacej jednotky, proti rušičke i čítačke diaľkového otvárania, prenosnému diagnostickému prístroju, niet ani čo prevŕtať alebo zlomiť. Ak sa čierna skrinka nezasunie do šachty do 25 sekúnd (interval sa dá zvoliť pri montáži), auto začne trúbiť a svietiť.

Na to, aby ste auto naštartovali, stačí zasunúť čiernu skrinku do šachty

Kde a čo to stojí?

To určite zaujíma každého. Cena je závislá od typu auta. Ak zoberieme najpredávanejšie auto Škoda Fabia, cena je 420 eur, na Hyundai Tuscon je to 450 eur a trebárs na BMW radu 7 je to 700 eur. Opakujeme, jednorazová platba. Vzhľadom na cenu auta je to akceptovateľné.

Pobočky tejto firmy sú v Bratislave, Nitre, Kalnej nad Hronom, na východe v Lemešanoch a tiež v Čechách. Doba od objednania do montáže je do 48 hodín, doba montáže pre bežné koncernové autá sú 2 až 3 hodiny.

V ďalšej časti popisu systému VAM security si povieme, ako je to s prúdovým odberom tohto imobilizéra, rozoberieme, čo sa stane, ak budeme musieť ísť do servisu, prípadne ak sa prihodí nejaká väčšia havária. Predstavíme nadstavby nad základným systémom.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu