Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vianoce patria medzi finančne najnáročnejšie obdobie v roku, čo v prieskume[1] 365.bank potvrdili aj  takmer tri štvrtiny Slovákov.

Hoci väčšina ľudí sa chystá obdarovať svojich blízkych, viac ako polovica opýtaných chce tento rok kvôli finančnej situácii na nákupe darčekov a jedla šetriť. Zhruba každý tretí Slovák chce na darčeky minúť najviac 200 eur, pričom nákupy zafinancujú buď z úspor alebo z pravidelného mesačného príjmu. Kvôli Vianociam sa našinci rozhodne nechcú zadlžovať.

Tohtoročné Vianoce budú skromnejšie

Vianoce sú pre rodinné rozpočty v mnohých prípadoch veľkou záťažou.  Potvrdzuje to aj  prieskum pre 365.bank, v ktorom sa vyše 70 % našincov vyjadrilo, že toto obdobie predstavuje zvýšený nápor na ich peňaženku. Vysoká inflácia ťahajúca cenovky v obchodoch smerom na hor spôsobila, že nadchádzajúce vianočné sviatky budú pre väčšinu Slovákov skromnejšie ako po minulé roky. Až tri pätiny našincov budú nakupovať menej darčekov ako vlani a viac ako polovica opýtaných sa chce uskromniť aj pri spotrebe jedla a koláčov.

Predvianočné spotrebiteľské spávanie je dôsledkom celkovej ekonomickej a finančnej situácie obyvateľstva. V dôsledku rastúcich cien potravín a energií museli tento rok Slováci obmedzovať svoju spotrebu a dokonca mnohí siahali aj na svoje finančné rezervy. Celkové úspory poklesli takmer dvom tretinám populácie, pričom tretina populácie nemá žiadne úspory. A tak je logické, že ľudia budú v obmedzovaní spotreby pokračovať a obdobie vianočných sviatkov nebude v tomto smere výnimkou,“ vysvetľuje Linda Valko Gáliková, vedúca PR v 365.bank.

Vianočný rozpočet má presne stanovený menej ako polovica Slovákov

Drvivá väčšina Slovákov chce na darčeky minúť v priemere 200 eur. Do sumy 500 eur by sa rado zmestilo necelých 15 % opýtaných a viac ako 500 eur plánuje utratiť len 7 % respondentov. Vyše polovica Slovákov bude financovať predvianočné nákupy z pravidelného mesačného príjmu. Zhruba dve pätiny opýtaných plánuje siahnuť na úspory.

Vianoce sú obdobím, na ktoré sa dá vopred pripraviť a rovnako, ako aj pri iných nákupoch počas roka, aj tie predvianočné by sme mali plánovať. Či už stanovením si konkrétneho rozpočtu, ktorý zodpovedá našim finančným možnostiam a ktorý nepresiahneme, alebo nakupovaním darčekov postupne s predstihom v priebehu roka, kedy môžeme využiť aj rôzne zľavy, prípadne pravidelným odkladaním si peňazí na tento účel. Pri vianočných nákupoch pritom platia rovnaké pravidlá ako aj počas celého roka. To znamená, že v zľavách by sme mali nakúpiť len tie tovary, ktoré by sme si zadovážili aj mimo nich a  vyvarovať by sme sa mali impulzívnym nákupom pod stresom na poslednú chvíľu. Ak si nie sme istí vhodnosťou nášho výberu, lepší môže byť aj dar v podobe peňazí, radí Linda Valko Gáliková.

Finančným darčekom chcú pritom svojich najbližších obdarovať necelé dve pätiny opýtaných. V  prípade, ak si pod stromčekom nájdeme obálku, mali by sme s peniazmi nakladať zodpovedne. Časť z nich je vhodné odložiť si bokom, či už na sporenie alebo investovanie. V budúcnosti nám tiež môžu pomôcť vykryť neočakávané výdavky resp. priniesť väčší prospech, ako keby sme ich minuli na konzum alebo na vec, ktorú až tak veľmi nepotrebujeme. Podľa prieskumu banky sa pritom až 70 % populácie priznáva, že utráca peniaze aj na zbytočnosti. Najčastejšie ide o oblečenie, ktoré nenosia, ale aj kozmetiku či elektroniku.

Menej je viac

Toto staré známe pravidlo platí aj v období vianočných sviatkov, a týka sa zadováženia darčekov, ale aj samotného jedla. Oblečenie si pritom môžeme dokúpiť aj počas povianočných výpredajov a čo sa týka potravín, v tomto smere Slováci stále príliš plytvajú. Každoročne skončí v koši až 100 kg jedla na osobu. A tak ušetriť môžeme rozumným prístupom aj k nákupu potravín, ktorého základom je vkladať do košíka len to, čo reálne skonzumujeme.


[1] Zber dát bol realizovaný prostredníctvom aplikácie Instant Research agentúry Ipsos v období od 27. 11. do 30. 11. 2023 na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.