Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

V boji s hoaxami, dezinformáciami a nepriateľskou propagandou chce štát využiť aj potenciál slovenských IT talentov. Inovatívne digitálne riešenia na boj s dezinformáciami a podporu digitálnej gramotnosti hľadali od piatka do soboty účastníci prvého hackathonu Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR). Na dvojdňovej akcii Hacknime dezinformácie sa v Bratislave stretlo 12 tímov zložených zo 40 expertov, študentov a nadšencov z oblasti IT. Trojica najlepších riešení z hackathonu si odniesla finančnú odmenu a ich autori v utorok prevzali symbolické ocenenie z rúk predsedu vlády Eduarda Hegera a vicepremiérky Veroniky Remišovej.

„V dnešnej dobe plnej hoaxov, konšpirácií a poloprávd, ktorých cieľom je manipulovať verejnú mienku a rozoštvávať spoločnosť, musíme spojiť sily, aby sme ľudí na Slovensku dokázali účinne chrániť pred dezinformáciami a nepriateľskou propagandou. Na ministerstve informatizácie sa dlhodobo venujeme aktivitám a projektom, ktoré podporujú kritické myslenie a zvyšujú digitálnu gramotnosť. Na boj s hoaxami a dezinformáciami chceme nasadiť tiež inovatívne riešenia, a preto sme zorganizovali aj náš prvý hackathon. Som rada, že štyri desiatky softvérových nadšencov, študentov, programátorov, IT architektov, kreatívcov a ďalších odborníkov využili túto príležitosť a rozhodli sa pomôcť Slovensku,“ vyhlásila ministerka investícií Veronika Remišová.

Na základe bodového hodnotenia sedemčlennej odbornej poroty sa víťazným riešením hackathonu stal projekt „Infomentor“, ktorého cieľom je vyvinúť vzdelávaciu aplikáciu na zvyšovanie mediálnej gramotnosti a podporu kritického myslenia mladých ľudí. Vo víťaznom tíme „Pishkotky” spolupracovali študenti Fakulty informačných technológií Vysokého učení technického v Brne Jozef Švagerko a Marko Tomčík a odborníčka z programátorskej spoločnosti Marianna Szarková. Za svoj inovatívny projekt získali finančnú odmenu 3 000 eur.

Na druhom mieste sa umiestnil a odmenu 2 000 eur získal tím „DEKK Inštitút“ zložený z členov rovnomennej nezávislej organizácie, ktorá sa venuje výskumu sociálnej stability, kolektívnej identity a verejnej mienky. Porotu zaujalo ich riešenie – technologický plug-in na podporu vyhodnocovania dezinformácií a škodlivého obsahu na internete. Členmi tímu boli Michal Gačko, Pavol Kosnáč, Ján Pastorek a Dagmar Wikarská, ktorá je spoluzakladateľkou DEKK Inštitútu a aktuálne študuje počítačovú bezpečnosť vo švajčiarskom CERN-e.

Tretie miesto obsadil tím „Incidental Minds“ s riešením interaktívnej hry, ktorá vyhodnocuje dopady zlých rozhodnutí na základe dezinformácií v online priestore. Vývojári hier zo slovenského herného štúdia – Boris Brnčal, Matej Vančo, Gabriel Švec, Viktor Mikuš a Richard Matvej si odniesli spoločnú odmenu 1 000 eur.

Autorom najlepších riešení zároveň ponúkne MIRRI SR diskusiu o možnostiach realizácie navrhnutého riešenia.

„Teší ma, že zvíťazilo riešenie, ktoré cieli najmä na prevenciu a podporu budovania digitálnej gramotnosti mládeže. Práve v mladom veku je potrebné naučiť sa vyberať si pravdivé a relevantné informácie a služby v online priestore tak, aby nám pomohli, uľahčili a spríjemnili život. Neustála podpora digitálnej gramotnosti a zvyšovanie obranyschopnosti pred dezinformáciami či nepriateľskou propagandou je nevyhnutnosťou. Ukázala nám to aj pandémia, kedy práve mladí ľudia museli čeliť novej výzve – dištančnému vzdelávaniu a online svet bol často pre nich jediným miestom, kde mohli komunikovať. Pritom však boli neraz terčom účelových klamstiev a dezinformácií a tento nebezpečný trend sa ešte viac prejavuje po barbarskom útoku Ruska proti Ukrajine. Je to nová situácia, hybridná vojna vedená proti našej spoločnosti a musíme do nej nasadiť aj nové, inovatívne zbrane. Som rada, že náš prvý hackathon mal taký ohlas a priniesol užitočné riešenia,“ dodala ministerka Remišová.

Na dvojdňovej akcii Hacknime dezinformácie sa v Bratislave od piatka 7. októbra do soboty 8. októbra stretlo 12 tímov odborníkov, študentov aj nadšencov z oblasti IT. Na hackathone boli aj experti z oblasti kybernetickej bezpečnosti, umelej inteligencie či mediálnej gramotnosti z univerzitného a mediálneho prostredia, zo štátnej správy aj z technologických spoločností. Počas akcie boli k dispozícii všetkým zúčastneným tímom. Porota bola zložená zo zástupcov MIRRI SR a odborníkov z praxe ako sú napr. odborník na informačnú bezpečnosť z firmy Gerulata Tomáš Kriššák, fact-checker z agentúry AFP Róbert Barca, Mária Bieliková – riaditeľka Kempelenovho inštitútu inteligentných technológií a za oblasť startupov riaditeľ Campus Cowork Tomáš Očenáš. Viac o podujatí nájdete na stránke: https://www.hacknime.to  

MIRRI SR plánuje do roku 2026 zrealizovať sériu tematických hackathonov financovaných z Plánu obnovy a odolnosti SR v rámci Komponentu 17: Digitálne Slovensko.

ČO JE HACKATHON?

  • Inovatívne podujatie, na ktorom v rámci intenzívnej spolupráce na špecifickom digitálnom riešení pracujú tímy softwérových nadšencov, programátorov, IT architektov a UX dizajnérov, testerov a kreatívcov v tzv. šprinte, ktorý trvá zvyčajne 24 – 48 hodín. Cieľom je priniesť digitálne riešenia, ako zrealizovať rôzne spoločensky prínosné projekty.
  • MIRRI SR v porovnaní s inými organizátormi hackathonov plánuje podporiť aj samotnú implementáciu riešení.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.