Tomáš Brngál ešte ako študent medicíny hľadal spôsob, ako zjednodušiť štúdium anatómie, ktorá je pre budúcich lekárov jedným z najnáročnejších predmetov. Je veľmi komplikované predstaviť si orgány, tkanivá i štruktúry ľudského tela na základe obrázkov, fotiek či opisu v knihách. Z vlastných skúseností vie, že študenti medicíny ani pri pitve nemajú šancu preskúmať hlboké a ťažko dostupné štruktúry niektorých orgánov, akým je napríklad mozog.
„ Pri učení anatómie som si uvedomil, že hoci už existujú rôzne pokročilé zobrazovacie technológie, o ľudskom tele sa učíme hlavne z dvojrozmerných obrázkov v knihách. Skúšal som 3D VR technológiu a vtedy som pochopil, že toto je spôsob, ako lepšie pochopiť zložitosti ľudského tela,“ vysvetľuje T. Brngál, ako vznikla jeho prvotná myšlienka.
Spoločne s kamarátmi vytvorili tím programátorov a 3D dizajnérov a vymysleli aplikáciu s názvom Human Anatomy VR. Je určená pre medikov, lekárov alebo kohokoľvek, koho zaujíma ľudské telo. Aplikácia kombinuje anatomický atlas a anatomickú knihu vo virtuálnej realite, v 3D prostredí. Všetky štruktúry tela sú interaktívne a rozoberateľné. Je možné si ich prezerať, otáčať a študovať. V praxi funguje jednoducho, človek do špeciálnych okuliarov vloží smartfón a všetko vidí tak, ako by sa sám prechádzal v ľudskom tele. Aplikácia, ktorá je prvou tohto typu na svete, je postavená na niekoľkých technologických riešeniach, využíva Windows Mixed Reality platformu, HoloLens, ale aj cloudové úložisko Microsoft Azure.
Spolu s ostatnými autormi založili firmu Virtual Medicine a licenciu na svoj produkt v roku 2016 darovali Lekárskej fakulte Univerzity Komenského, ktorá ako prvá na Slovensku zriadila virtuálnu anatomickú učebňu.
Prednostka Anatomického ústavu LF UK doc. et doc. MUDr. Eliška Kubíková, PhD., MPH, ktorá je odbornou garantkou projektu, vysvetľuje, ako využívajú novú učebňu: „Virtuálnu anatomickú učebňu využívame na praktické cvičenia. Volám to učenie hrou. Študenti si nasadia okuliare a dostanú sa napríklad do hrudného koša. O anatómii sa hovorí, že je to mŕtva veda, ale teraz tak trochu ožila. Je to posun k modernej medicíne. Veľkou výhodou je tiež to, že študenti dokážu aplikáciu používať aj mimo školy, doma alebo kdekoľvek, kde sa pripravujú na štúdium.“
A čo na to samotní študenti? Prieskum ukázal, že výsledky študentov zo skúšky z anatómie sa zlepšili priemerne až o 25 % . Zároveň 92 % študentov potvrdilo, že sa im anatómia učí ľahšie a že sa výrazne skrátil čas, ktorý venovali učeniu. Väčšina opýtaných medikov tiež dúfa, že by sa táto forma vyučovania mohla okrem anatómie dostať aj do ďalších predmetov.
Úspech s aplikáciou Human Anatomy VR priniesol tímu Virtual Medicine víťazstvo v súťaži Microsoft Awards 2019 v kategórii Zdravotníctvo. Aplikáciu Human Anatomy VR už používajú desiatky tisíc ľudí vo viac ako 150 krajinách sveta. Viac ako 50 % príjmov firmy plynie z USA.