Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pred dvadsiatimi rokmi dostali prví zákazníci svoj nový Volkswagen Touareg. Model, ktorým značka vstúpila do nového segmentu vyššej strednej triedy a súčasne do segmentu SUV, mal svoju premiéru na parížskom autosalóne 26. septembra 2002 a už v októbri toho istého roku sa rozbehla jeho sériová výroba. Tento automobil je nerozlučne spätý s bratislavským závodom Volkswagen Slovakia, kde sa vyrábali všetky jeho doterajšie generácie  exportovali do celého sveta.

Od začiatku nositeľ technológií. Už prvý Touareg bol nositeľom technológií. Aj vďaka tomuto novému špičkovému modelu sa Volkswagen posunul na pozíciu popredného globálneho výrobcu s kompletnou ponukou, zahŕňajúcou všetky dôležité segmenty trhu od mestského miniautomobilu po veľké SUV. Vznikol na základe rozhodnutia rozšíriť modelový program, ktorý sa v tej dobe končil v strednej triede, smerom nahor. Následne bol pripravený projekt luxusnej limuzíny Phaeton a SUV vyššej strednej triedy Touareg.  Kvôli zníženiu nákladov na vývoj výrobca spolupracoval s vtedy ešte nezávislou značkou Porsche, takže Touareg a Porsche Cayenne využívali spoločnú platformu a väčšinu technických komponentov. Niektoré prvky vybavenia interiéru Touareg zdieľal s limuzínou Phaeton, takže kombinoval jazdné vlastnosti terénneho automobilu s komfortnými atribútmi luxusnej limuzíny. Tak vzniklo unikátne vozidlo, ktorá sa svojou celkovou úrovňou okamžite zaradilo na vrchol triedy.

Symbol bratislavského závodu. Touareg sa od začiatku vyrábal výlučne v Bratislave, pretože tento závod sa od spustenia výroby na prelome rokov 1991/1992 celkovou kvalitou stabilne umiestňoval medzi najlepšími závodmi celého koncernu Volkswagen a v predchádzajúcich rokoch získal potrebné skúsenosti pri výrobe automobilov s pohonom všetkých kolies syncro (neskôr 4Motion).

Touareg prvej generácie s dĺžkou 4,75 m a rázvorom 2,86 m poskytoval veľkorysý priestor v kabíne, batožinový priestor mal objem 555 dm3, resp. 1570 dm3 pri sklopení zadných operadiel a naložení po strop.  Vozidlo mohlo ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 3,5 tony. Náročne konštruovaný podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies mohol byť na želanie vybavený vzduchovým pružením, ktoré umožnilo meniť svetlú výšku vozidla až do 30 cm.

Základnou motorizáciou bol benzínový motor VR6 3,2 litra, ktorý poskytoval výkon 162 kW (220 k). Krútiaci moment motora sa prenášal trvalo na všetky štyri kolesá, prevodové ústrojenstvo zahŕňalo aj uzávierku medzinápravového diferenciálu a redukčnú prevodovku. Za príplatok si zákazníci mohli objednať 6-stupňovú automatickú prevodovku namiesto štandardnej 6-stupňovej manuálnej.

Naftovú verziu od začiatku poháňal unikátny turbodiesel V10 5.0 TDI s výkonom 230 kW (313 k), ktorý vynikal enormným maximálnym krútiacim momentom 750 Nm. Jeho spoľahlivý prenos na kolesá vyžadoval výlučne automatickú prevodovku.

Ponuka motorov sa postupne rozširovala, ešte pred koncom roka 2002 pribudol benzínový motor V8 4,2 litra s výkonom 228 kW (310 k). Na jar 2003 sa predstavil ako základný naftový motor päťvalcový turbodiesel 2.5 TDI s výkonom 128 kW (174 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Koncom roka 2004 ponuku doplnil komfortný turbodiesel V6 3.0 TDI s výkonom 165 kW (224 k) a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm, ktorý sa rovnako ako základný benzínový šesťvalec a päťvalcový turbodiesel štandardne montoval s manuálnou prevodovkou a automatická prevodovka bola za príplatok.

Za prvé štyri roky si Touareg kúpilo vyše 300 000 zákazníkov na celom svete. Od spustenia predaja sa etabloval ako jedno z najúspešnejších SUV vyššej strednej triedy. V USA bol prvým vozidlom svojho druhu s naftovým motorom, vybaveným filtrom pevných častíc, v Japonsku bol zvolený za SUV roka. Bestseller z Bratislavy získal na celom svete mnoho ocenení a vďaka svojim presvedčivým schopnostiam jazdy v každom teréne absolvoval množstvo expedícií, pričom vytvoril rozličné rekordy. Napríklad v Čile vyšiel na najvyššej sopke sveta Nevados Ojos del Salado do výšky 6080 metrov nad morom a tým vytvoril nový výškový rekord pre sériový automobil.

Veľká modernizácia. Aby sa udržal vysoký záujem zákazníkov, prešiel Touareg prvej generácie v roku 2007 rozsiahlou modernizáciou. Navonok sa prejavila najmä zmeneným dizajnom prednej časti karosérie s odlišnou maskou a svetlometmi, no celkovo zahŕňala vyše 2300 novo vyvinutých dielov. V interiéri to boli napríklad nové, ergonomicky zdokonalené sedadlá. Zmenila sa aj ponuka motorov v ktorej pribudol benzínový motor V8 4.2 FSI vybavený priamym vstrekovaním paliva. Okrem toho oddelenie Volkswagen Individual od druhého polroka 2007 ponúkalo modernizovaný Touareg s unikátnym benzínovým motorom W12. Špičkový motor s objemom 6,0 litra, prevzatý z limuzíny Phaeton, dosahoval výkon 331 kW (450 k) a maximálny krútiaci moment 600 Nm. Tento výkonový potenciál umožňoval SUV s pohotovostnou hmotnosťou vyše 2,5 tony zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy, maximálna rýchlosť bola elektronicky limitovaná na 250 km/h. Najvýkonnejšiu naftovú alternatívu predstavoval Touareg R50 poháňaný motorom V10 5.0 TDI so zvýšeným výkonom na 258 kW (351 k) a maximálnym krútiacim momentom 850 Nm. 

Pri modernizácii dostal Touareg aj technické prvky, ktoré sú dnes v moderných automobiloch samozrejmosťou, no v tej dobe predstavovali významné novinky. Medzi nimi bol napríklad zdokonalený protiblokovací systém ABSplus, umožňujúci efektívne brzdenie na nespevnenom povrchu, adaptívny tempomat ACC, rozličné asistenčné systémy a pre vozidlá s pneumatickým pružením športový podvozok s kompenzáciou náklonu v zákrutách. Na želanie bola k dispozícii aj 4-zónová automatická klimatizácia. Všetky tieto opatrenia sa premietli do pozitívneho výsledku predaja – do marca 2010, kedy mala premiéru druhá generácia, sa na celom svete predalo približne 500 000 exemplárov.

Dôraz na komfort – druhá generácia. Kým pri prvej generácii veľkého SUV značky Volkswagen sa kládol dôraz na optimálnu syntézu komfortu a schopností jazdy v teréne, pri druhej generácii sa parametre posunuli výraznejšie smerom k vysokému komfortu. Rovnako ako predchodca bola vyvíjaná spoločne so sesterským Porsche Cayenne druhej generácie a predávať sa začala na jar roku 2010. Dĺžka vzrástla na približne 4,8 metra, aj rázvor bol predĺžený o 4 cm v prospech priestoru na nohy vzadu. Zadné sedadlo bolo pozdĺžne posuvné o 16 cm, objem batožinového priestoru vzrástol na 580/697 – 1642 dm3. Okrem toho bola karoséria aerodynamicky optimalizovaná, čo sa premietlo aj do zmenšenia výšky o 2 cm. Oveľa významnejšie bolo zníženie hmotnosti o približne 200 kg, ktoré konštruktéri dosiahli použitím ocele vysokej pevnosti na karosérii a zjednodušením štandardnej verzie prevodového ústrojenstva systému 4Motion vypustením redukčnej prevodovky a uzávierky medzinápravového diferenciálu. Všetky motory už v základe dostali 8-stupňovú automatickú prevodovku, prispievajúcu k vyššej efektivite.

Ťažiskovým motorom sa stal turbodiesel V6 3.0 TDI v niekoľkých výkonových verziách od 150 kW (204 k) do 193 kW (262 k). Okrem spotreby paliva sa znížilo aj zaťaženie životného prostredia emisiami – od roku 2014 výrobca montoval aj katalyzátor oxidov dusíka SCR so vstrekovaním AdBlue. Novinkou v ponuke bol naftový motor V8 4.2 TDI s výkonom 250 kW (340 k). Touareg druhej generácie bol v prvom období dostupný dokonca aj s hybridným pohonom. Tvoril ho benzínový motor V6 3.0 TFSI prepĺňaný mechanickým kompresorom doplnený elektromotorom v modifikovanej automatickej prevodovke a niklovo-metalhydridovou batériou, ktorá sa dobíjala rekuperáciou pri spomaľovaní a brzdení. Hybridný pohon poskytoval systémový výkon 279 kW (380 k) a maximálny systémový krútiaci moment 580 Nm.

Na jeseň roku 2014 dostal Touareg druhej generácie facelift s dizajnovo modifikovanou prednou časťou karosérie. Po technickej stránke bola významná adaptácia motorov TDI na emisnú normu Euro 6, automatická prevodovka dostala pre zvýšenie efektivity funkciu voľnobehu, umožňujúcu po uvoľnení pedála akcelerátora dobiehanie vozidla zotrvačnosťou. Aj z druhej generácie sa predalo takmer 500 000 exemplárov.      

Tretia generácia – pokračovanie úspechu. V marci 2018 mala na medzinárodnom autosalónev Pekingu premiéru tretia generácia modelu Touareg. Jej ambíciou bolo nadviazať na úspechy predchodcov novou úrovňou špičkových technológií, autentickým dynamickým dizajnom SUV a maximálnou spôsobilosťou na každodenné používanie. Oproti svojmu predchodcovi má Touareg tretej generácie zväčšené rozmery (dĺžka 4,88 m, šírka 1,98 m, výška 1,70 m). Nové rozmery majú pozitívny efekt rovnako na proporcie vozidla, ako aj na vnútorný priestor. Napríklad predĺženie karosérie o 8 cm spolu s novým priestorovým usporiadaním komponentov umožnilo zväčšiť základný objem batožinového priestoru zo 697 na 810 litrov (+ 113 litrov). Vďaka použitiu zmiešanej konštrukcii (52 percent ocele a 48 percent hliníka) je väčšia a priestrannejšia karoséria o 106 kg ľahšia oproti predchádzajúcej generácii.

Tretia generácia okrem toho dláždi cestu do budúcnosti prvkami ako digitálny „Innovision Cockpit“, maximálna konektivita, ako aj fúzia hardvéru a softvéru rozličných asistenčných systémov, umožňujúca čiastočne automatizovanú jazdu. K dovtedajším systémom pribudla aj podporu pre videnie v noci „Night Vision“ s infračervenou termovíznou kamerou a adaptívne svetlomety „IQ.Light – LED Matrix“ s novými osvetľovacími funkciami. Novinkou je aj voliteľný podvozok s aktívnou kompenzáciou náklonu (elektromechanicky ovládané stabilizátory) a riadením zadných kolies, prispievajúcim k zvýšeniu obratnosti a zmenšeniu priemeru otáčania o 1 meter, ako aj k zvýšeniu stability pri jazdných manévroch vo pri vysokej rýchlosti. K zvýšeniu komfortu prispeli aj novo vyvinuté masážne sedadlá.

Aktuálne sa Touareg ponúka s naftovým motorom V6 3.0 TDI v dvoch modifikáciách s výkonom 170 kW (231 k) a 210 kW (286 k), ako aj s benzínovým motorom V6 3.0 TSI s výkonom 250 kW (340 k). Aktuálne je v ponuke aj limitovaný jubilejný model Touareg Edition 20 s exkluzívnym vybavením.

No vývoj napreduje ďalej a tak v máji tohto roku bude Touareg tretej generácie modernizovaný, pričom dostane osviežený vonkajší vzhľad a niektoré nové technické prvky. Modernizovaná verzia sa začne predávať v štvrtom štvrťroku.

Slovenské špecifiká. Touareg sa 20 rokov vyrába výlučne na Slovensku a už v roku 2019 si na svoje konto pripísal rekord viac ako milión vyrobených kusov. Podľa oficiálnych štatistík autorizovaní predajcovia v SR od roku 2002 predali vyše 8200 kusov.

Tu je niekoľko zaujímavostí z oficiálnej štatistiky predaných vozidiel v SR týkajúce sa aktuálnej generácie:

  • Najdrahší predaný exemplár – Touareg 4.0 TDI za 100 000 € bez DPH
  • Najpredávanejšia farba – biela (20 %)
  • Najobľúbenejšia metalizovaná farba – šedá silicon (16,5 %)
  • Najpredávanejší motor – V6 3.0 TDI 170 kW/231 k (70 %)
  • Najobľúbenejšie príplatkové prvky – ťažné zariadenie (70 %), klimatizované sedadlá (69 %), Driver Assist Paket, resp. Side Assist (67 %), pneumatické pruženie (62 %)

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.